Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
41/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaisillakin on oikeus olla onnellisia ja seurustella normaalisti samalla tavalla,kun muutkin ihmiset seurustelevat. Heikkolahjaiset pitäisi hyväksy tähän yhteiskuntaan . Se ei ole ihmisten oma vika,kun he ovat syntyneet heikkolahjaiseksi tähän yhteiskuntaan. Heikkolahjaiset ihmiset on yhtä arvokkaita ihmisiä,kun muutkin ihmiset ja saman arvoisia ihmisiä,kun muutkin ihmiset.

Vierailija
42/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2012 klo 22:09"]

Oma aviomieheni :(
Klassinen aikuisiän ADHD, lääkitystä olen ehdottanut jo vuosia. Yksinkertaisimmatkin asiat menevät yli hilseen, rahaa ei osaa käyttää ollenkaan, lapsille huutaa usein. Ei ole helppoa elämä, ei.
Ja kun joku kuitenkin kysyy että miksi hitossa menit tuollaisen kanssa naimisiin, harmitonta deittailua ja sitten olinkin jo raskaana ehkäisyn petettyä. Että näillä mennään.

[/quote]

Voi rakas, tiesitkö että vaikka tulee raskaaksi vahingossa, ei tarvitse mennä naimisiin..Miehesi ei taida olla ainoa heikkolahjainen teidän perheessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Hyvä kaverini, joka selvisi silloisen oppilaitoksen läpi kun annoin joka viikonloppu tukiopetusta kaikessa matikassa ja kielistä meni joten kuten pänttäämällä. Sai aika pian valmistuttuaan lähes ainoana koko ryhmästään vakituisen työpaikan. Sitten tuli terveysongelmia, vaihtoi alaa ja sai vakituisen työpaikan uudelta alaltaan. Ihmisenä ihana ja sosiaalinen, mutta asioiden ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia. Sinänsä veikeää, että hän pystyy tekemään vaikka kuinka vaikeita käsitöitä ja tartteehan esim. virkatessa laskea. Mutta kun pitää laskea joku prosenttilasku, tai enemmän kuin kaksi lukua sisältävä kertolasku tai jakolasku kahdellakaan luvulla, se on ihan toivotonta. 

Vierailija
44/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kaveri. Molemmat tulevat alkoholisti-narkkariperheistä, ja ainakin toisella on selkeämmin äidin päihteidenkäytön takia 'hitaampi äly', oppimisvaikeuksia jne. Tämä huostasnotettiin kuitenkin vissiin ihan pienenä ja ainakin yrittää opiskella amiksessa jotain (ollaan parikymppisiä). Toinen on kans narkkariperheestä, mutta häntä on heitelty sinne tänne ja tilanne tosi huono - ei oo peruskoulun jälkeen käyny mitään kouluja puolta vuotta kauempaa, töistä puhumattakaan - elää sossun jälkihoidossa eikä oo mitään tulevaisuudensuunnitelmia. Onneks ei oo kauheasti näyttänyt ratkenneen päihteisiin, mutta ei hajuakaan miten se alkaa elättää itseään jälkihuollon loputtua - kai sitä sossusta vaan saa niin hyvät rahat... Surettaa kummankin puolesta, millaset lähtökohdat vanhemmat antoi elämälle.

Vierailija
45/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 01:31"]

Heikkolahjaisillakin on oikeus olla onnellisia ja seurustella normaalisti samalla tavalla,kun muutkin ihmiset seurustelevat. Heikkolahjaiset pitäisi hyväksy tähän yhteiskuntaan . Se ei ole ihmisten oma vika,kun he ovat syntyneet heikkolahjaiseksi tähän yhteiskuntaan. Heikkolahjaiset ihmiset on yhtä arvokkaita ihmisiä,kun muutkin ihmiset ja saman arvoisia ihmisiä,kun muutkin ihmiset.

[/quote]

Olen samaa mieltä. Ja oikeasti fiksut kyllä hyväksyvät ja arvostavat myös heikkolahjaisia. Ne, jotka eivät hyväksy, eivät ole fiksuja.

Vierailija
46/4732 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaamasi kuulostaa kyllä introvertin tavalta suhtautua sosiaalisiin tilanteisiin ( vaikkakin kiusaaminen on varmasti vielä herkistänyt stressireaktiota). Kannattaa perehtyä persoonallisuus teorioihin (esim. myers-briggs 16 persoonallisuus tyyppiä).

Yleisesti voi sanoa, että ekstrovertti saa energiaa sosiaalisista tilanteista ja introvertille ne puolestaan ovat kuluttavia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö introvertit viihtyisi seurassa, tarvitsemme vain vastapainoksi myös itsekseen oloa.

Vierailija
47/4732 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 08:49"]Kuvaamasi kuulostaa kyllä introvertin tavalta suhtautua sosiaalisiin tilanteisiin ( vaikkakin kiusaaminen on varmasti vielä herkistänyt stressireaktiota). Kannattaa perehtyä persoonallisuus teorioihin (esim. myers-briggs 16 persoonallisuus tyyppiä).

Yleisesti voi sanoa, että ekstrovertti saa energiaa sosiaalisista tilanteista ja introvertille ne puolestaan ovat kuluttavia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteivätkö introvertit viihtyisi seurassa, tarvitsemme vain vastapainoksi myös itsekseen oloa.

[/quote]

Tämä siis sille, joka pohti mahd. Autismiaan, jäi lainaus uupumaan.

Vierailija
48/4732 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainenhan ei ole tietääkseni kuka tahansa "tyhmempi" tai heikommin menestynyt. Heikkolahjainen on kai vasta sitten, kun on oikea diagnoosi jostain ja nuo kriteerit jostain tietystä ÄO:sta voimassa.

Tiedän yhden pariskunnan, jotka ovat kummatkin heikkolahjaisia. Heistä sen huomaa siinä, että ovat kovin epäsiistejä ja haisevat ja harrastavat seksiä "kaiken aikaa" eivätkä välitä että muut näkevät. Esim. saattavat kylässä ollessaan ruveta sohvalla hommailemaan, vaikka siinä on ihmisiä ympärillä ja jutellaan kahvittelun merkeissä. Heiltä puuttuu kaikki estot. Eivätkä käytä ehkäisyä (en tiedä, eivätkö osaa), antavat vaan lasten tulla. Heillä taitaa olla yksi lapsi ja nyt toinen tulossa heti perään.

Vierailija
49/4732 |
08.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille tiedoksi että lukihäiriön takia ei joudu apukouluun eli EMU luokalle vaan EVY luokalle jossa noudatetaan normaalia opetussuunnitelmaa. EMU luokalla on heikkolahjaisia ja lievästi kehitysvammisia jotka pärjäävät mukautetussa opetuksessa eli helpotuksia on tehty. EVY luokilla taas mitään helpotuksia ei ole vaan ryhmät ovat pieniä ja opetusmenetelmät ovat sopivampia lukihäiriöisille ja dysfaatikoille. Näistä EVY luokkalaisista kehkeytyy hyvässä ammattitaitoisessa opetuksessa erittäin hyvin pärjääviä ihmisiä. Että kiitosta vaan sillekin EVY opettajalle joka opetti vanhinta dysfaatikko poikaani 6 vuotta. Nyt poikani on ylioppilas ja opiskelle insinööriksi. Sai lukiossa stipendin ja  M paperit.

Vierailija
50/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 23:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:09"]

Et vaikuta heikkolahjaiselta. Heikkolahjaiset eivät pysty noin monimutkaiseen ajatteluun eivätkä tuottamaan kirjoittamaasi tekstiä.

[/quote]

Hm, kiitos vastauksesta. Syyn täytyy siis olla jossakin toisaalla. Epäilin siis tuota Aspergerin syndroomaa, koska sosiaaliset taitoni ovat jossakin määrin vajavaiset, ja ovat johtaneet siihen että olen kokenut sosiaalista torjuntaa ja koen vieläkin. Saatan sanoa asioita jotka eivät mitenkään sovi tilanteeseen, valita täysin epäkiinnostavia puheenaiheita tai paljastaa itsestäni liikaa. Muut sitten pitävät "hölmönä". Olen joskus myös liian suorapuheinen. Nuorena ongelmana oli se, etten koskaan tajunnut, kuinka tärkeää olisi puhua ja käyttäytyä "muodikkaasti", eli siis sen ajan nuorten tapaan. Enkä osaa tätä kyllä vieläkään, tällaiset muodit tarttuvat minuun kovin heikosti. Ja tämäkin on tärkeää, seurata muotia tässä asiassa, koska jokaisella ajalla on omat tapansa puhua ja käyttäytyä, oman laisensa kehonkieli, sanavarastot sekä jopa tapa lausua sanoja. Kuullostaa ehkä oudolta mutta olen tämänkin havainnut pohtiessani millä tavoin olen erilainen kuin muut. Mutta varmaan sitten menee kuitenkin tuonne autismin suuntaan, suvussamme on lievästi autistisia henkilöitä ja tästä on sanottu että näissä tapauksissa myös suvun muilla jäsenillä voi olla lievään autismiin liittyviä piirteitä vaikka ne eivät diagnoosin tekoon riitäkään.

Vanhemmilleni minun on tätä kuitenkaan turha selittää. Setäni sekä isäni serkku ovat lievästi autistisia, mutta vanhempani eivät halua ajatellakaan tällaista että heidän oma lapsensa olisi autistinen (edes lievästi). Eivätkä he voi edes uskoa tällaista että yliopistossa opiskelevassa henkilössä voisi olla jotakin vialla, ovat sen verran iäkkäitä ja täysin kouluttamattomia. Paras siis karttaa koko aihetta ja käydä vain pistäytymässä. :)

[/quote]

En tieda missa asut, mutta olisiko mahdollista yrittaa laajentaa tuttavapiiriasi jotenkin? Kuulostaa, ettet jostain syysta tapaa oikeanlaisia ihmisia.

Koiraa ulkoiluttaessa on helppo tutustua ihmisiin, voit tarjoutua viemaan ulos naapurin koiraa ja jos siita ei muuta irtoa niin ainakin pyyteetonta rakkautta karvapallerolta;)

Mun ystavapiiriini mahtuu jos jonkinlaista hiihtajaa, eika mainitsemasi piirteet kylla olisi mitenkaan ylitsepaasematon asia, eika este kaveruudelle. 

[/quote]

vinkkinä vain että jos tykkäät lukea kirjoja tai lehtiä niin, no valitse muutama suosittu kirja niin sieltä oppii ajatuskulkuja mitkä on ajankohtaisia. Ei kai siinä muusta ole kyse kuin kokemusten hankkimisesta ja oman sosiaalisen pääoman kasvattamisesta. Siis, lue enemmän niin kieli kehittyy, jos haluat hanskata ajankohtaisempia asioita niin lue uudempia kirjoja. :)

Vierailija
51/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2013 klo 21:06"]

Luokallani ammattikorkeakoulussa on eräs tyttö joka on jotenkin heikkolahjainen. Ei ymmärrä yksinkertaisia ohjeita, tai tekee yksinkertaisista asioista monimutkaisia kun ei ymmärrä asiaa oikein. (esim. kerran keräsimme listaa luokkalaistemme numeroista ja hällä oli numero juuri vaihtunut sillä puhelin oli kadonnut, ja hän pohti että pitäisikö hänen antaa tämä uusi numero vai vanha numero, ajatuksena hänellä oli siis ollut että hän myöhemmin vaihtaisi takaisin tähän vanhaan numeroonsa..)

Myöskin ryhmätöissä hän on aina ihan pihalla että mitä pitää tehdä kun kaikki muut ovat jo tekemässä, vaikka hänellekin on täysin asioista informoitu.

Hän myös tulee kouluun lähes poikkeuksetta myöhässä, haisee ja pukeutuu epäsiististi (en nyt moiti kenenkään tyyliä, mutta hänen vaatteensa ovat oikeasti todella likaisia, tahraisia, reikäisiä ja yhdet korolliset nilkkuritkin ovat ihan pinnaltaan ja koroiltaan pilalle kuluneita, meikkinä toimii sininen luomiväri..).

Myös pariharjoitukset ovat tuskastuttavia hänen kanssaan, sillä aina saa olla opastamassa ja selittämässä hänelle asioita. Itse siinä ei pääse juurikaan oppimaan.

Paljon jo kertoo sekin että hän pääsi kouluun jotakuinkin viimeiseltä varasijalta... (muut ovat päässeet suoraan tai ovat varasijoilta 1-10)

[/quote]

:) Ihan kuin tuntisin tuon tytön! Mutta tällä mun tuntemalla ei ole rähjäisiä vaatteita, muut asiat luomiväri mukaan lukien mätsää ihan täysin... Käytiin samaa koulua, ja hitaalla tosiaan käy.

Vierailija
52/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Ymmärsin jo lapsena, etten pysy muiden mukana oikein missään. Leikeissä en ymmärtänyt ja nykyään sosiaalisia tilanteita hirveän vaikea seurata. Jäin 2 kertaa luokalle, mutta niin sitä vaan porskutettiin,mahtavien opettahien avulla pääsin peruskoulusta läpi ja oon nykyään kampaaja. Mielestäni oon ihan kiva tyyppi, vaikka olenkin ehkä hieman hidas. Elän normaalia elämää., ja mulla on maailman paras mies. Äiti käytti hyvin runsaasti alkoholia ja tupakkaa odottaessaan munia, varmaan vaikutti.

Vierailija
53/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten heikkolahjainen yleensä pääsee korkeakouluun. Pitäisi olla aika korkeat pääsyvaatimukset. Vaikka tällainen henkilö pääsisikin koulutukseen pystyykö hän koskaan toimimaan uskottavasti koulutusta vastaavassa ammatissa.

Heikkolahjaisia ovat henkilöt joiden ÄO on  haarukassa 51-80. Tällaiset ovat EMU-luokalla yleensä eivätkä pyri korkeakouluihin.

Vierailija
54/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä koen olevani tällainen tapaus, ainakin lievästi :D Mitään kehitysvammaa ei ole, mutta asiat vaan uppoaa hitaammin.

Olen 25-vuotias, ihan normaalissa opetuksessa käynyt peruskoulun ja ammattikoulun, lukio jäi kesken alkumetreillä.

Alan luultavasti pian opiskelemaan toista ammattia. Töitä olen tehnyt, mutten saanut vakituista paikkaa enkä ihan omaa alaani vastaavaa työtä. Amk:hon olen hakenut muutaman kerran, mutta en ole koskaan päässyt.

Olen avoliitossa, avomies on ihan "normaali" tapaus, käynyt lukion ja amk:n ja on alaansa vastaavissa vakituisessa työssä. Lapsia emme ole valitettavasti saaneet hoidoilla eikä luomusti, koska minulla on myös "sairaus" joka vaikuttaa niin ettei tule helposti raskaaksi.

Veikkaisin että yksi harvinaisempi sairaus (josta myös lapsettomuus johtuu), koulukiusaaminen, vanhempien mt-ongelmat ja heikkolahjaisuus sekä heidän tekemä perheväkivalta minua kohtaan on tehneet minun kohdallani tehtävänsä. Kouluaikoina oli aivan täysi motivaation puutos ja koin tipahtaneeni kyydistä jostain sellaisesta, mitä nyt oikeasti olisin jos asiat olisivat menneet toisin. Mutta eipä ole menneet ja näillä mennään eteenpäin, ei auta.

Toivoisin kovasti vielä kehittyväni ihmisenä ja saavuttavani asioita elämässä, joita kovasti toivon... Ihmisten ennakkoluulot, vähättely ja leimaaminen ovat joskus surullisia asioita.

Vierailija
55/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin juu, edellinen jatkaa (siis numero 124): Noiden äo-testien mukaan olen täysin normaali, minun mielestäni ne eivät siis kerro läheskään kaikkea.

Vierailija
56/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 14:25"]

Miten heikkolahjainen yleensä pääsee korkeakouluun. Pitäisi olla aika korkeat pääsyvaatimukset. Vaikka tällainen henkilö pääsisikin koulutukseen pystyykö hän koskaan toimimaan uskottavasti koulutusta vastaavassa ammatissa.

Heikkolahjaisia ovat henkilöt joiden ÄO on  haarukassa 51-80. Tällaiset ovat EMU-luokalla yleensä eivätkä pyri korkeakouluihin.

[/quote]

Niin, toisin amkkeihin pääsee suunnilleen kaikki, jotka hakee.

Vierailija
57/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumenestyksen perusteella olen kait juuri tuollainen. Nykyään kuitenkin johdan omistamaani keskisuurta yritystä. Ja kunnallispolitiikassa kotikunnassani minua pidetään yhtenä kärkinimenä. Että sellaista..

Vierailija
58/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 21:45"]Onko kaikki apukoulua käyneet heikkolahjaisia?

[/quote]

Ei, sinne laitetaan normaaleja sekaan, ihan vaan kiintiöiden takia.

Vitun idiootti.

Vierailija
59/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.12.2013 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 21:45"]Onko kaikki apukoulua käyneet heikkolahjaisia?

[/quote]

Ei, sinne laitetaan normaaleja sekaan, ihan vaan kiintiöiden takia.

Vitun idiootti.

[/quote]

Entiseen apukouluun päätyi helposti esimerkiksi lukihäiriön takia. Myös perheen olosuhteet saattoivat aiheuttaa heikompaa suoriutumista koulussa. Kukahan on idiootti...

Vierailija
60/4732 |
07.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen. sellainen kolmekymppinen nainen, raasu jota miehet käyttävät hyväkseen koska on niin tyhmä. ulkoisesti kuitenkin ihan tavallisen näköinen, jopa miehiin vetoava isoine rintoineen & vaaleine hiuksineen. pukeutuminen & huono hygienia kuitenkin kavaltavat, ettei ole ihan terve.. äitinsä käy siivoamassa tämän asunnon, on töissä sellaisessa kehitysvammaisille tarkoitetussa paikassa, rahat menevät edunvalvojan kautta. olisi halunnut vauvan, mutta sosku pisti kapselin käsivarteen... liekö nyt jo sterilosoitu?'

todistin kerran, miten meinasi saada baarissa turpiinsa kun änkesi joidenkin ventovieraiden pöytään että "terve, minä istun nyt tähän!" liikuskelee yleensä yksin iso reppu selässä, alkoholia taitaa mennä reippaanlaisesti