Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
4221/4732 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sentään osaan ottaa asioista selvää. 🙂

Vierailija
4222/4732 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon tosi tiedonhaluinen ihminen. 🙂 Ei varmaan kovin moni heikkolahjainen ole näin tiedonhaluinen kun minä. 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4223/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on pikkupaikkakunnalla asuva mies. Oli vain vähän työelämässä, suurimman osan aikaa työttömänä. Ei ollut oma-aloitteisuutta etsiä itse töitä, saatikka lähteä vähän kauempaa niitä etsimään. Satunnaisia pätkiä teki työkkärin järjestämiä työllistämistöitä. Nyt on jo eläkkeellä.

Tuo oma-aloitteisuuden puute koskee vähän kaikkea elämää. Ei osaa oikein ryhtyä mihinkään, vaan olettaa, että joku muu tulee ja järjestää. Pikkukylällä, jossa asuu, on vaikea liikkua minnekään ilman autoa. Ei ole silti koskaan tullut ajaneeksi ajokorttia. Toisaalta ei myöskään ole koskaan opetellut käyttämään julkista liikennettä. Jos joskus pitää lähteä isompiin kyliin asioille, värvää jonkun kaverin kuskikseen. Kalaretkillä lähijärvillä käy myös kavereittensa kyydissä.

Haluaa seurata rutiineja tarkasti ja häiriintyy, jos asiat menevät erilailla. Joustovaraa ja tilannetajua ei juuri ole. Kun käy kaupasta ostamassa limupullon, pitää viedä yksi vaihtopullo takaisin kauppaan. Jos se vaihtopullo ei tullut mukaan, limua ei voi ostaa. Laitoin kerran kalakeittoon mm. porkkanaa. Oli ihmeissään, kun "eihän kalakeitossa kuulu olla porkkanaa". Paistoin muikkuja voissa pannulla, enkä pyöritellytkään kaloja ruisjauhossa. Se oli vallan ihmeellistä.

Tämä mies ei koskaan kaipaa mitään uutta tai vaihtelua. Nököttää yksin yksiössään siellä pikkukylällä. Kävi Helsingissä ensimmäistä kertaa 40+ikäisenä, kun kaveri toi ja vei. Passia ei ole koskaan omistanut. Toisten ihmisten varsin arkisia taitoja ihmettelee monesti. Oli kummissaan, kun osasin käyttää hänen cd-soitintaan ilman neuvoja. Laitoin siis cd:n koneeseen ja painoin play-nappia. Itse ei osaa esim. lähettää puhelimella tekstiviestiä.

Toisaalta ei tästä kaverista kellekään suurempaa haittaakaan ole. Ei ryyppää eikä reuhaa, pitää kotinsa puhtaana.

Vierailija
4224/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisen, joka on kehitysvammainen, mutta ei heikkolahjainen. Siksi ihmetyttääkin, miten hänet on voitu määritellä kehitysvammaiseksi. 

Vierailija
4225/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on pikkupaikkakunnalla asuva mies. Oli vain vähän työelämässä, suurimman osan aikaa työttömänä. Ei ollut oma-aloitteisuutta etsiä itse töitä, saatikka lähteä vähän kauempaa niitä etsimään. Satunnaisia pätkiä teki työkkärin järjestämiä työllistämistöitä. Nyt on jo eläkkeellä.

Tuo oma-aloitteisuuden puute koskee vähän kaikkea elämää. Ei osaa oikein ryhtyä mihinkään, vaan olettaa, että joku muu tulee ja järjestää. Pikkukylällä, jossa asuu, on vaikea liikkua minnekään ilman autoa. Ei ole silti koskaan tullut ajaneeksi ajokorttia. Toisaalta ei myöskään ole koskaan opetellut käyttämään julkista liikennettä. Jos joskus pitää lähteä isompiin kyliin asioille, värvää jonkun kaverin kuskikseen. Kalaretkillä lähijärvillä käy myös kavereittensa kyydissä.

Haluaa seurata rutiineja tarkasti ja häiriintyy, jos asiat menevät erilailla. Joustovaraa ja tilannetajua ei juuri ole. Kun käy kaupasta osta

Kyllähän 'boomer' sukupolvesta ja sitä vanhemmasta sukupolvesta löytyy näitä,jotka ei osaa lähettää tekstiviestiä. Ei minunkaan vanhemmat osaa lähettää tekstiviestiä,en mä silti niitä sano heikkolahjaiseksi. 

Vierailija
4226/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Erittäin raskas henkilö joka luulee olevansa älykäs. Kuuluu taudin kuvaan. 

Vierailija
4227/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagne tehty uuniin 💪

Vierailija
4228/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin viime yönä vaan reilu neljä tuntia. 😀 Tosin en ehkä ihan sitäkään. Nukahdin aamulla ennen kuutta vasta ja ennen kahdeksaa olin jo ekan kerran hereillä. Sängystä nousin ylös sitten n. klo 10.30. Välillä sitä pärjää vähemmällä nukkumisella. 🙂

Vierailija
4229/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäisi ottaa pyykit pois kuivumasta. Eihän nuo oo kun vasta pari päivää ollut kuivumassa. Ottaa sitten kun on fiilistä ottaa. 😀

Vierailija
4230/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on sitä laiska. 😀

Vierailija
4231/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka söi mun itusalaatin? Noin sano Camilla Mustavaara salkkareissa. Varmaan Vanni Jeinio eli Jenni Vainio oli syönyt sen. 

Vierailija
4232/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viisas on joskus sanonut, että hänellä ollut palvelija joka vetänyt koko ajan häntä viitasta alaspäin. Minkä vuoksi? Sen vuoksi, että hän muistaisi koko ajan olevansa vain ihminen. 

Vierailija
4233/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa, Ap. Uskotko Jumalaan? Oletko tiennyt, että hän on kaiken luoja ja hänen kädessään on elämä sekä kuolema. Hän loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jokaisella ihmisellä on täällä jokin tehtävä. Jokainen ihminen ja heille annettu tehtävä on yhtä tärkeä Jumalan edessä. Jumala ei tee virheitä. Siksi jokainen ihminen on yhtä arvokas ja rakas Jumalalle. 

Vierailija
4234/4732 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vladimir Putinin serkku Jevgeni Putin on kuollut 91 vuotiaana.

Vierailija
4235/4732 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.cognidna.com/smartest-countries-2023-iq/

Top 30 älykkäintä maata vuodelta 2023. Miksi Ruotsia ei ole enää edes 30:nä maana listassa? Suomi sentään vielä on. 

Ruskettuneet liikaa. 

Vierailija
4236/4732 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkusvioliitoista tällaisia syntyy paljon. En ymmärrä miksi on laillista naida omaa serkkuaan. Pitäisi olla sukurutsausta kuten omien vanhempien tai sisarusten kanssa. 

Vierailija
4237/4732 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammainen mikko känsälä on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia. 

Vierailija
4238/4732 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ihmisiä, joilla korkea "älykkyys", mutta ei tunneälyä. Ihmisiä, joilla tunneälyä, mutta hitautta asioiden käsittelyyn. Arvostan enemmän näiden hitaitten elämänratkaisuja. Elämä pyörii muunkin kuin "älykkäiden" materialismin ympärillä.

Vierailija
4239/4732 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tökkään teitä 👉

Vierailija
4240/4732 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautitaan kevään tulemisesta .