Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4732)

Vierailija
3481/4732 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan käsite "heikkolahjaisuus" on alunperin tarkoittanut vaikeutta ymmärtää ja oppia perusasioita mm. matematiikasta, yhteisön toimintamalleista, tieteen aloista.

Nyt vastauksissa on tullut esiin ympäristötekijöiden (ei siis synnynnäisten tai perintötekijöiden) aiheuttama ja vahvistama ajattelutoimintojen kehittymättömyys. Näistä ympäristötekijöistä selkeimmin ovat nähtävissä sosiaalisen ja sivistyksellisen elämäntavan köyhtyminen.

Ruutuvälitteinen ja digitaalinen ajanviete vie leijonanosan ajastamme. Koululaitos jo alaluokilta painottaa tietokoneen käyttöä. Voimmeko enää ihmetellä tekstintuottamisen ja -ymmärtämisen heikkoa tasoa, kun "pikaruokana" saatava kuvatulva lyhyin kommentein korvaa esim. kirjallisuuteen tutustumisen. Äänikirja on sitten viimeistellyt kirjan syrjäytymisen helppoudellaan.

Heikkolahjaisuus-diagnooseja tehtiin vielä 90-luvulla. Nykyään se diagnosoidaan laaja-alaisina oppimisvaikeuksina. Halutaan olla niin hienotunteisia näiden termien kanssa, ettei ketään leimattaisi mutta samalla kielletään taas ihmisten eroavaisuudet. Konkretiassa kyse on vammaisuudesta.

Ongelman ydin piilee juuri siinä, kun kielletään eroavaisuudet, on aivan mahdotonta auttaa yli 20 oppilaan joukossa muutamaa oppilasta, joilla ei ole edes perustaitoja ja -tietoja hallussa. Hankaluudet alkavat jo tehtävänannon ymmärtämisestä. On tabu puhua siitä, että henkilöllä on matala älykkyysosamäärä.

Näiden hyvin heikkojen kohdalla ei erityisopetuksen taikakaan tehoa, vaan pitäisi olla apukoulut heitä varten ja erityisopettajien tulisi keskittyä lukivaikeuksien yms. tukemiseen. Ei erityisopettajasta saa mitään ihmeiden tekijää, joka saa muutettua heikon nohevammaksi.

He eivät pärjää tässä nykyaikaisessa, monimutkaistuneessa yhteiskunnassakaan palveluiden sähköistymisen ja töiden automatisoitumisen myötä. Ennen oli mahdollista terveen kirjoissa olevan heikonkin hankkia elantonsa avustavissa töissä, joihin ei koulutusta vaadittu ja työt hoitui rutiinilla.

Vierailija
3482/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisissa niitä on paljonkin. Hurahtavat kaikkiin uskontoihin, luontaistuotteisiin ja horoskooppeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3483/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan noita maleksii puhelintaan tuijotellen. Ovat "töissä" täällä.

Vierailija
3484/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tunnistan tapauksen ihonvärin perusteella

Koneinsinöörit tietenkin

Vierailija
3485/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jotka erittelee ihtensä parempaan kastiin on niitä kuultuja vähä älysiä

Vierailija
3486/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen poikaystäväni. Osasi hädin tuskin lukea, tavasi urheilusivuja sana kerrallaan suu liikkuen. 26-vuotiaana ei mitään työhistoriaa, käytti astmaa syynä olla tekemättä mitään. Hyvin olisi voinut jotain simppeliä työtä tehdäkin mutta miksi vaivautua kun voi juoda kaljaa tukiaisilla ja lorvia päivät juoppokaverien kanssa. Elämän suuri päämäärä oli kokeilla lisää huumeita. Oli sen verran sosiaalinen ja supliikki että kävi ihan normaalista ja heitti joskus jotain hauskaakin läppää, osasi olla ihmisten kanssa kyllä. Mutta eihän tommosta pidemmän päälle kestä itse perusfiksu ihminen.

Vierailija
3487/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen poikaystäväni. Osasi hädin tuskin lukea, tavasi urheilusivuja sana kerrallaan suu liikkuen. 26-vuotiaana ei mitään työhistoriaa, käytti astmaa syynä olla tekemättä mitään. Hyvin olisi voinut jotain simppeliä työtä tehdäkin mutta miksi vaivautua kun voi juoda kaljaa tukiaisilla ja lorvia päivät juoppokaverien kanssa. Elämän suuri päämäärä oli kokeilla lisää huumeita. Oli sen verran sosiaalinen ja supliikki että kävi ihan normaalista ja heitti joskus jotain hauskaakin läppää, osasi olla ihmisten kanssa kyllä. Mutta eihän tommosta pidemmän päälle kestä itse perusfiksu ihminen.

Oli sosiaali ja supliikki ja varmaan aika komeakin, niin kelpasi kuitenkin seksisuhteeseen. 

Vierailija
3488/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä nykynuoret osaa suomen kieltäkään saati halua sitä kartuttaa, kun sekoittavat puheessaan englantia ja suomea keskenään. Kyllä vain suomen kielikin on köyhtynyt ja on uhanalainen englannin syrjäyttäessä sen.

Kyllä. Varhaisteini katsoo englanninkieliset ohjelmatkin englanniksi tekstitettyinä. Onhan se hienoa, että osaa, mutta en ymmärrä mitä tuolla yritetään saavuttaa? Toivoisin, että jatkossakin Suomessa on tärkeintä osata suomen kieltä hyvin, mutta asia ei välttämättä ole näin. 

Vierailija
3489/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan itseni. Käyn ihan hyvässä duunissa ja mulla on kaksi maisterintutkintoa. En kuitenkaan ikinä selviäisi mihinkään töihin jos tehtäisiin ns. Palikkatestit😭

Vierailija
3490/4732 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisissa niitä on paljonkin. Hurahtavat kaikkiin uskontoihin, luontaistuotteisiin ja horoskooppeihin.

Tiesitkö, että miehissä on ääripäät älykkyyden suhteen? Heikkolahjaiset ja nerot. Heikkolahjaisuutta esiintyy miehillä enemmän siinä missä nerouttakin. Muuten kyllä miesten ja naisten älykkyysosamäärä on keskitasoista ja erottuu vähän. Nuo ääripään edustajat, joita miehistä lähinnä löytyy, ovat kuitenkin harvassa. Iso osa tässäkin maassa on sitä keskinkertaista massaa.

Vierailija
3491/4732 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki salaliittoteoreetikot, jotka pitävät holokaustia valheena tai liioiteltuna, koronarokotteita vaarallisina ja aidsiakaan ei oikeasti ole.

Vierailija
3492/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nämä nykynuoret osaa suomen kieltäkään saati halua sitä kartuttaa, kun sekoittavat puheessaan englantia ja suomea keskenään. Kyllä vain suomen kielikin on köyhtynyt ja on uhanalainen englannin syrjäyttäessä sen.

Kyllä. Varhaisteini katsoo englanninkieliset ohjelmatkin englanniksi tekstitettyinä. Onhan se hienoa, että osaa, mutta en ymmärrä mitä tuolla yritetään saavuttaa? Toivoisin, että jatkossakin Suomessa on tärkeintä osata suomen kieltä hyvin, mutta asia ei välttämättä ole näin. 

Sekasuomea näkyy jopa tuotteissa ja palveluissa. Kaupan kahvipisteeltä voi löytyä isolla teksti "Coffee" tai nestesaippuan pumppupullossa lukee "Nestesaippua blueberry". Ei sitten voinut lukea "Nestesaippua mustikka". Nuoret olevinaan sivistyneitä sanoessaan jotain englanninkielistä suomenkielisten lauseiden välissä.

Vierailija
3493/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M u s t a rotu on kaikkein heikkolahjaisin rotu ihan tutkitusti. Matala äo syynä miksi Afrikassa ei osata rakentaa vakaita yhteiskuntia. Toki kovia tieteitä yritetään tänään ahkerasti mädättää, koska faktat ovat r a s i s m i a. Nykyihmisen on helpompi reagoida tunteella kuin viileän analysoivasti.

Kovia väitteitä sulla mutta ei mitään "fakta" tietoa väitteittesi tueksi.

Vitsailetko? Asiaahan on aikanaan tutkittu niin oikealla kuin vasemmallakin - etenkin jenkeissä - ja käytännössä sama lopputulema kaikissa; m u s t a   r o t u  on kaikkein heikoin mitä tulee älyllisiin suorituksiin, jo m u l a t i t  olivat jo selkeästi älykkäämpiä keskimääräisesti.

Koneinsinöörejä ne kaikki ovat. Tutkintotodistukset ja passit hävisivät mystisesti mereen.

Vierailija
3494/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No virallisestihan heikkolahjaisuus on lievä kehitysvamma. Toinen porukka on vammautuneet, joilla ei ole kehityksellistä vikaa, mutta ovat saaneet jonkinlaisen aivovaurion.

Vierailija
3495/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että miehissä on ääripäät älykkyyden suhteen? Heikkolahjaiset ja nerot. Heikkolahjaisuutta esiintyy miehillä enemmän siinä missä nerouttakin. Muuten kyllä miesten ja naisten älykkyysosamäärä on keskitasoista ja erottuu vähän. Nuo ääripään edustajat, joita miehistä lähinnä löytyy, ovat kuitenkin harvassa. Iso osa tässäkin maassa on sitä keskinkertaista massaa.

Asia ei ole sukupuolisidonnainen. Tiesitkö, että kaikista korkeimmat pisteet äo-testistä saanut on nainen? Muistaakseni hänen pohjaltaan on alettu puhumaan savant-autisteista.

Vierailija
3496/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heimopukukansasta näitä löytyy paljon. Johtuu siitä että pienenä vähemmistönä naivat serkkuja. Ei ole päässyt geenipooli laajenemaan.

Ja sen vajaamielisyyden näkeekin Suomen nuorimmista eläkeläisistä. Tunnereaktiot ovat heillä elämää suurempia ja ovat kuin pieniä lapsia. Tuntemani sos. toimessa työskentelevät ovat heitä kohdanneet ja tietävät kyllä.

Vierailija
3497/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei ole sukupuolisidonnainen. Tiesitkö, että kaikista korkeimmat pisteet äo-testistä saanut on nainen? Muistaakseni hänen pohjaltaan on alettu puhumaan savant-autisteista.

Savantismikin on aika harvinaista ja sitä tapaa lähinnä miesten keskuudessa. Toki voi joku satunnainen naissavantistikin olla. Miehet kuitenkin eniten edustaa ääripäitä älykkyyden suhteen ja sama juttu menestymisen suhteen: miehiä on eniten vankiloissa, mutta myös eniten johtavissa asemissa, Nobelin saaneina jne.

Vierailija
3498/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon :)

Minulla kolme lasta, olen ollut kotiäitinä ja keittiötyöntekijänä.

Nyt aloittelen kevytyrittäjyyttä.

Olen käynyt yhden ammattitutkinnon ammattiopisto Luovilla. Olen yrittänyt räoeltää jatain ammattikorkeakoulu ja yliopisto kursseja avoimessa yliopistossa, mutta ne ovat jääneet ja sisälle korkeakouluihin en ole ikinä päässyt.

Olen tehnyt paljon matalapalkkaisia töitä, ollut työttömänä ja kotiäitinä.

Mutta kevytyrittäjyydellä tienaan ok

Vierailija
3499/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No virallisestihan heikkolahjaisuus on lievä kehitysvamma. Toinen porukka on vammautuneet, joilla ei ole kehityksellistä vikaa, mutta ovat saaneet jonkinlaisen aivovaurion.

Käytännössä kyse on vammaisuudesta, mutta teoriassa terve. Heikkolahjaisuus ei takaa samanlaisia palveluita, mitä keva-diagnoosilla saa. Henkilön kannalta on parempi, että saa keva-diagnoosin kuin laaja-alaiset oppimisvaikeudet, jolloin ei jää väliinputoajaksi. Heikkolahjaisuus-diagnoosi syrjäyttää ihmisen.

Vierailija
3500/4732 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon :)

Minulla kolme lasta, olen ollut kotiäitinä ja keittiötyöntekijänä.

Nyt aloittelen kevytyrittäjyyttä.

Olen käynyt yhden ammattitutkinnon ammattiopisto Luovilla. Olen yrittänyt räoeltää jatain ammattikorkeakoulu ja yliopisto kursseja avoimessa yliopistossa, mutta ne ovat jääneet ja sisälle korkeakouluihin en ole ikinä päässyt.

Olen tehnyt paljon matalapalkkaisia töitä, ollut työttömänä ja kotiäitinä.

Mutta kevytyrittäjyydellä tienaan ok

Ja tämä on heikkolahjaista miten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi