Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4732)
On tilastollinen väistämättömyys että on olemassa ihmisiä joiden ÄÖ on liian alhainen normaalielämässä pärjäämiseen. Heidät voidaan kyllä luokitella kehitysvammaisiksi ÄÖ:n takia vaikka sille ei olisi muuten perusteita.
Hoitoalalla useita kohdannut.
Olen peruskoulussa töissä, siellä niitä näkee ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulusta valmistuu nykyään paljon "heikkolahjaisia". Ne, joilla oli aiemmin mahdollisuus pärjätä peruskoulussa vähintään keskinkertaisesti, tippuvat kärryiltä kuten heikoimmatkin ja lahjakkaammat pärjäävät parhaiten. Monille lievemmin autistisille vanhan ajan kouluympäristö oli parempi selkeine sääntöineen. Itse asiassa nykymuotoinen peruskoulu ilmiöoppimisineen ei sovi monille muillekaan lapsille, ei niille neurotyypillisillekään.
Peruskoulussa keskiarvoni oli 6,08. Peruskoulun jälkeen menin kauppaopistoon - lukioon en olisi päässyt.
Sen jälkeen pääsin yliopistoon. Suoritin kaksi maisterintutkintoa. Nykyään IT-alalla töissä, palkka 12000 kuukaudessa. Elämä on hyväääää :-)
Vierailija kirjoitti:
Musta rotu on kaikkein heikkolahjaisin rotu ihan tutkitusti. Matala äo syynä miksi Afrikassa ei osata rakentaa vakaita yhteiskuntia. Toki kovia tieteitä yritetään tänään ahkerasti mädättää, koska faktat ovat rasismia. Nykyihmisen on helpompi reagoida tunteella kuin viileän analysoivasti.
Kovia väitteitä sulla mutta ei mitään "fakta" tietoa väitteittesi tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten geenit ovat heikentyneet. Siitä johtuu heidän heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisää vain rotumiksausta ja lasten veganisointia, niin lisää tyhmää kansaa saadaan. Se onkin eliitin tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Digivallankumous, inkluusio (oikeat heikkolahjaiset, vaikeasti oireilevat nepsyt ja tunnillahäiritsijät samassa tilassa, alunperin inkluusion piti koskea vain fyysisesti vammaisia) ja älylaitteet tunnilla. Siinäpä syitä, miksi moni valmistuu "heikkolahjaisena" peruskoulusta. Opettajahan on nykyään joku ICT-alan ammattilainen, ei opeta perusasioita ja -tietoa kuten luku- ja kirjoitustaitoa, yhteen- ja vähennyslaskuja, kuukausia, kellonaikoja jne. Minun yläasteaikana tuli tasan yksi oppilas vastaan, joka ei tiennyt yläasteellakaan mitä englannin kielinen sana "I" tarkoittaa. Siis oikeasti... Nykyään tällaisia on enemmän, joilla ei ole hajuakaan edes perustiedoista. Ei kyse ole vielä mistään kvanttifysiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digivallankumous, inkluusio (oikeat heikkolahjaiset, vaikeasti oireilevat nepsyt ja tunnillahäiritsijät samassa tilassa, alunperin inkluusion piti koskea vain fyysisesti vammaisia) ja älylaitteet tunnilla. Siinäpä syitä, miksi moni valmistuu "heikkolahjaisena" peruskoulusta. Opettajahan on nykyään joku ICT-alan ammattilainen, ei opeta perusasioita ja -tietoa kuten luku- ja kirjoitustaitoa, yhteen- ja vähennyslaskuja, kuukausia, kellonaikoja jne. Minun yläasteaikana tuli tasan yksi oppilas vastaan, joka ei tiennyt yläasteellakaan mitä englannin kielinen sana "I" tarkoittaa. Siis oikeasti... Nykyään tällaisia on enemmän, joilla ei ole hajuakaan edes perustiedoista. Ei kyse ole vielä mistään kvanttifysiikasta.
Ja lisää vaan sukupuolten monimuotoisuutta, niin hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta rotu on kaikkein heikkolahjaisin rotu ihan tutkitusti. Matala äo syynä miksi Afrikassa ei osata rakentaa vakaita yhteiskuntia. Toki kovia tieteitä yritetään tänään ahkerasti mädättää, koska faktat ovat rasismia. Nykyihmisen on helpompi reagoida tunteella kuin viileän analysoivasti.
Tyypillistä wokea ja cancelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten geenit ovat heikentyneet. Siitä johtuu heidän heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisää vain rotumiksausta ja lasten veganisointia, niin lisää tyhmää kansaa saadaan. Se onkin eliitin tavoite.
Suomalaiset ovat liian sisäsiittoisia.
Nykyihmisistä tuntuu tulevan heikkolahjaisia passivoivien älylaitteiden myötä. Keski-iässä alkaa esiintymään laaja-alaisia oppimisvaikeuksia epäliikunnallisen elämän myötä, jolloin ihmistä voidaan virallisesti kutsua heikkolahjaiseksi lääketieteellisestä näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulusta valmistuu nykyään paljon "heikkolahjaisia". Ne, joilla oli aiemmin mahdollisuus pärjätä peruskoulussa vähintään keskinkertaisesti, tippuvat kärryiltä kuten heikoimmatkin ja lahjakkaammat pärjäävät parhaiten. Monille lievemmin autistisille vanhan ajan kouluympäristö oli parempi selkeine sääntöineen. Itse asiassa nykymuotoinen peruskoulu ilmiöoppimisineen ei sovi monille muillekaan lapsille, ei niille neurotyypillisillekään.
Kännykkä on pilannut lopullisesti 5-7 tason oppilaiden koulunkäynnin. Juuri heillä pitäisi pystyä keskittymään tunneilla, mutta eivät enää pysty ja tippuvat.
Aloittajan käsite "heikkolahjaisuus" on alunperin tarkoittanut vaikeutta ymmärtää ja oppia perusasioita mm. matematiikasta, yhteisön toimintamalleista, tieteen aloista.
Nyt vastauksissa on tullut esiin ympäristötekijöiden (ei siis synnynnäisten tai perintötekijöiden) aiheuttama ja vahvistama ajattelutoimintojen kehittymättömyys. Näistä ympäristötekijöistä selkeimmin ovat nähtävissä sosiaalisen ja sivistyksellisen elämäntavan köyhtyminen.
Ruutuvälitteinen ja digitaalinen ajanviete vie leijonanosan ajastamme. Koululaitos jo alaluokilta painottaa tietokoneen käyttöä. Voimmeko enää ihmetellä tekstintuottamisen ja -ymmärtämisen heikkoa tasoa, kun "pikaruokana" saatava kuvatulva lyhyin kommentein korvaa esim. kirjallisuuteen tutustumisen. Äänikirja on sitten viimeistellyt kirjan syrjäytymisen helppoudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin tolla lukurauhan päivällä kannustetaan lapsia ja nuoria lisäämään omia lukutottumuksiaan.
Ei se onnistu nykynuorilta ja -lapsilta. Niistä tulee tubettajia ja somevaikuttajia.
Onko siinä jotain väärää? Se on työtä siinä missä muukin.
Niin että esim. siivoojia, myyjiä, hoitajia ja putkiasentajia ei tämä yhteiskunta kaipaa. Ihmisiä ylikoulutetaan tai sitten nuoret haluavat olla jotain somevaikuttajia ammatiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M u s t a rotu on kaikkein heikkolahjaisin rotu ihan tutkitusti. Matala äo syynä miksi Afrikassa ei osata rakentaa vakaita yhteiskuntia. Toki kovia tieteitä yritetään tänään ahkerasti mädättää, koska faktat ovat r a s i s m i a. Nykyihmisen on helpompi reagoida tunteella kuin viileän analysoivasti.
Vitsailetko? Asiaahan on aikanaan tutkittu niin oikealla kuin vasemmallakin - etenkin jenkeissä - ja käytännössä sama lopputulema kaikissa; m u s t a r o t u on kaikkein heikoin mitä tulee älyllisiin suorituksiin, jo m u l a t i t olivat jo selkeästi älykkäämpiä keskimääräisesti.
Ihmisten käytöstavat ovat taantuneet. Ei osata mitään etikettejä, ei liioin olla kohteliaita taikka muuten edes huomaavaisia. Muiden ihmisten kunnioitus on nollissa ja kuvitellaan, että ihmisiä voi kohdella ihan miten huvittaa. Kyllä tässä on iso muutoksen paikka tai yhteiskunta taantuu joksikin hyvin vastenmieliseksi.
Eipä enää keksi mittään😂