Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?

Vierailija
04.04.2012 |

miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?

Kommentit (4740)

Vierailija
241/4740 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan. Maisterinpaperit löytyy, vaikka matikkapäätä ei sitten nimeksikään....

Vierailija
242/4740 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 21:45"]

Onko kaikki apukoulua käyneet heikkolahjaisia?

[/quote]

Tuohon aikaan, kun apukoulu-nimikettä käytetiin, saattoi monella olla lukihäiriö, eli kielellinen ja matemaattinen oppimiskyky huono siitä johtuen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/4740 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä heikkolahjainen että kehitysvammainen voi olla taiteellisesti lahjakas siinä kuin ns. normaaliälyisetkin.

Kun tuota ketjua lueskeli, tuntui, että moni leimasi heikkolahjaiseksi sellaisiakin, jotka todennäköisesti ovat ihan normaaleja, mutta kasvuympäristö vähävirikkeinen, ehkä äo on hiukan alhainen ja joissain asioissa on ollut oppimisvaikeuksia. Tai olleet koulussa vain laiskoja vötkäleitä, joilla järki on alkanut pakottaa päätä vasta intin jälkeen. Tällaisia poikia riittää yläasteilla, harvemmin tyttöjä.

Tunen joitakin todellisuudessa heikkolahjaisia. Yhdellä pariskunnalla on aika monta lasta, jotka kaikki on otettu huostaan, aluksi aina heti syntymän jälkeen. Yksi lapsi oli vielä ekaluokkalaisena vanhemmillaan, mutta sitten otettiin huostaan hänekin. Molemmat vanhemmat ovat käyneet miten kuten peruskoulun mukautetun opetussuunitelman mukaan. Jos olisivat vanhempia, olisivat olleet apukoulussa. Kumpikaan ei ole töissä, vaan yhteiskunta huolehtii heistä.

Tunnen myös sisarussarjan, jotka nyt ovat jo nuoria aikuisia. Yksi kävi tavallisen peruskoulun osin mukautetusti ja sen jälkeen keittiöalan koulun ja on töissä ravintolan keittiössä. Hän pärjäilee ihan mukavasti, elää avoliitossa. Seuraava suoritti peruskoulun erityiskoulussa ja on hankkimassa elämässä tarvittavia taitoja. Kolmas sisarus suoritti peruskoulun harjaantumisluokalla eli häntä voidaan kuvata kehitysvammaiseksi. Opiskelee vammaisile nuorille tarkoitetussa oppilaitoksessa. Pärjää tuetussa asumismuodossa, ei luultavasti koskaan itsenäisesti. Puutteistaan huolimatta ihan kivoja ihmisiä, joilla on hyvät sosiaaliset taidot. Kolmikon molemmat vanhemmat ovat normaaliälyisiä koulutettuja ihmisiä eli kohtalon julmasta oikusta he ovat saaneet erityistä tukea tarvitsevia lapsia.

Vierailija
244/4740 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 16:08"]

Vanha ketju, mutta nostan kun löytyi Googlen kautta. Tässä tällainen kysymys: Voiko älyllisesti heikkolahjainen olla esim. taiteellisesti lahjakas? Olen itse aina ollut taiteellisesti lahjakas, mutta muutoin epäilen omin älyllisiä kykyjäni: muut ihmiset ovat aina pitäneet minua jotenkin "yksinkertaisena" ja hyljeksineet tämän takia sosiaalisesti. Olen tutkinut kaikenlaista, mm. Aspergerin syndroomaa, mutta sekään ei aivan täsmää. Haluaisin ikäänkuin diagnosoida itseni, sillä olen tullut siihen pisteeseen elämässäni, jossa minun pitäisi selittää omille vanhemmilleni, miksi en ole onnistunut löytämään kumppania, ja hankkimaan lastenlapsia (painostus ja syyttely on kovaa). En voi sanoa heille syyksi, että muut ihmiset pitävät minua "yksinkertaisena". Tuo kuullostaa hassulta eikä taida edes pitää paikkaansa. Jos et löydä kumppania koska ihmiset pitävät sinua "yksinkertaisena" täytyy taustalla olla jokin oikea vajavuus. Mutta asperger se ei todennäkösesti ole. Voisiko olla älyllinen heikkolahjaisuus taiteellisella lahjakkuudella??? Tai lievä synnytyksestä aiheutunut aivovamma? Koin aikoinani rankan "imukuppisynnytyksen"...

[/quote]

Et vaikuta heikkolahjaiselta. Heikkolahjaiset eivät pysty noin monimutkaiseen ajatteluun eivätkä tuottamaan kirjoittamaasi tekstiä.

Vierailija
245/4740 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen/tiedän. Oli erään tuttavan tyttöystävä pari vuotta. Tämä tuttava oli normaaliälyinen, mutta kärsi jostain lievistä neurologisista oireista (pakkoliikkeitä, surinaa, ininää) ja oli seksuaalisesti sen verran ei-valtavirtaa (kiinnostunut sadomasokismista) ettei saanut tyttöystävää. Kunnes tutustui jotain kautta tähän heikkolahjaiseen naiseen. Nainen oli todella hitaan ja pihalla olevan oloinen, ei oikein tajunnut vitsejä tai mitään muitakaan juttuja ja oli alussa todella ujo. Tämä tuttavamies juotti heikkolahjaista tyttöystäväänsä avokätisesti,  jonka seurauksena tyttöystävä vapautui ja alkoi puhua ronskisti ja räkättäen "ukosta" ja kyseli ihmisiltä mitä he tekevät työkseen ja kertoili itse opiskelevansa lähiavustajaksi. Tuttavamies hermostui usein tyttöystävänsä hitauteen ja tylytti häntä verbaalisesti. Mies tuntui muutenkin pitävän tätä tyttöystävää jonkinlaisena seksileluna, puki häntä seksiasuihin joissa tyttöystävä löhötti kuin pikkulapsi, alushousut näkyen. Tyttöystävälle kävi usein myös vahinkoja viinan kanssa, saattoi oksentaa äkkiarvaamatta päälleen jne. Oli syrjäytyneestä perheestä, veli tehnyt itsemurhan, äiti jotenkin kuutamolla. Myöhemmin pari kuulemma erosi. 

Vierailija
246/4740 |
28.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä  tuntemani  miehet rikkoivat autoani. 1 reikä poltettiin tupakansytyttimellä  autoni takapenkkiin 08.03.2013  yöllä ja 2 reikä poltetiin tupakansytyttimellä   autoni takapenkkiin kesäkuussa 2013 yöllä.Miehet yrittivät useamman kerran raiskata minut ,mutta eivät onnistuneet onneksi. Yks mies näiden miesten kaveri ,joka oli minun olin pelkkä ystävä.Potki autoni takaosaan 4 lommoa.

Vierailija
247/4740 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oikis sopi minulle hyvin sillä sielä pitää vain opiskella asioita ulkoa.

Olen hyvin älykäs ja sisäistän asiat nopeasti. Ulkoa opettelu on ollut minulle aina vaikeaa."

...

Oot varmaan oikiksessa joo. Tolla logiikalla.

Vierailija
248/4740 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni kävi erityisluokan, ja oli heikkolahjainen. Lähti oman kätensä kautta seitsemän vuotta sitten pikavippikierteensä takia, eli myös pienituloisenakin. Työkyvyttömyyseläkkeelle ei päässyt, koska Kela ei tunne termiä "heikkolahjainen". Naisystävä oli keskivertoälyllä varustettu lukiolainen, ja tälläkin kertaa korkeasti kouluttautunut. Veljen sosiaalinen puoli sai luultavasti hänet kiinnostumaan ja tutustumaan.

Vierailija
249/4740 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen kyllä vähän vajaa. ei mulla kehitysvammaa ole mutta oon vain niin vitun tyhmä ja yksinkertainen.

Vierailija
250/4740 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjaisuutta nimitetään muuten nykyään virallisesti laaja-alaiseksi oppimisvaikeudeksi.

Vierailija
251/4740 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, youtubesta niilo22

Vierailija
252/4740 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme että mua ei ole esitelty täällä, ihmisillä kun vaikuttaa olevan tapana pitää mua vajaaälyisenä. Pärjäsin koulussa ja pärjään opiskeluissa ihan hyvin, ainakin jos viitsin vähän nähdä vaivaa oppiakseni asiat. (Eivät kyllä pysy aktiivisessa muistissa kovin pitkään tai tarkkaan.)

Työelämässä taas en osaa tehdä juuri mitään, ei ole kokemusta mistään ja asiat pitäis neuvoa ja perehdytys tehdä systemaattisesti ja rauhallisesti jotta oppisin asiat, eikä monivaiheiset hommat sittenkään välttämättä heti ekalla kerralla jää kunnolla mieleen.  En opi mitään jos perehdytys on sitä että neuvoja itse tekee hirveän nopeasti ja mun pitäis sitten vaan siitä esimerkistä oppia.

Vierailija
253/4740 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti lahjakas, jolla vakavia oppimisvaikeuksia. Normaalit opinnot eivät koskaan sujuneet, mutta sitkeyden ja siipeilyn ansiosta sai tradenomin paperit. Pääsi papereilla työhön, jossa hän pärjää ihan hyvin heikkolahjaisenakin. Ihmisenä ihana, sydämellinen ja sanoo mitä sylki suuhun tuo, mutta tarkoitus aina hyvä

Vierailija
254/4740 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:14"]

Miesystäväni tytär. Sosiaalisesti erittäin lahjakas, joten monikaan ei tajua, että kapasiteettia ei ole. Teki lapsen ja on nyt yh. Ei pysty pitämään rajoja lapselle, sastika että opettaisi uimaan, hiihtämään, pyöräilemään tai luistelemaan. On hyvin lihava itse. Me emme lapsen kasvatuksessa jaksa ja ehdi auttaa koska teemme pitkiä työpäiviä.

[/quote]

Kuinka pitkää päivää oikein teette? Kyllä se on miehesi velvollisuus auttaa lastaan jos on heikkolahjaisen maailmaan siittänyt. Kuulostat oikein pahalta äitipuolelta, jolla "ei ole aikaa auttaa". Siten varmaan jeesustelet täällä kaikkien lastensuojelutapausten äärellä. Jospa vaan auttaisit tätä lihavaa tytärpuoltasi..

Vierailija
255/4740 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kyllä osa tiedä mitä tarkoittaa heikkolahjainen. Ei heikkolahjainen todellakaan mihinkään lukioon mene, saati sitten ammattikorkeaan. Ja itseä luullaan heikkolahjaiseksi vaikka kirjoitus on todella selkeää, tästäkin keskustelusta on kyllä erottanut ne "oikeasti" heikkolahjaiset. Enkä halua missään nimessä haukkua ketään! Heikkolahjaiset pärjäävät elämässään oikein hyvin, jos saavat joihinkin asioihin tarvittavaa tukea ja ohjausta (esim. vanhemmat, kaverit). Muuten voi olla, että tulevat hyväksikäytetyiksi tai syrjäytyvät.

Alkoi ärsyttämään, kun ei selkeästi tiedetä mitä tällä tarkoitetaan. Aivan eri asia, että on temperamentiltaan vähän hitaampi, kuin olla heikkolahjainen.

Vierailija
256/4740 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 00:46"]Nyt ei kyllä osa tiedä mitä tarkoittaa heikkolahjainen. Ei heikkolahjainen todellakaan mihinkään lukioon mene, saati sitten ammattikorkeaan. Ja itseä luullaan heikkolahjaiseksi vaikka kirjoitus on todella selkeää, tästäkin keskustelusta on kyllä erottanut ne "oikeasti" heikkolahjaiset. Enkä halua missään nimessä haukkua ketään! Heikkolahjaiset pärjäävät elämässään oikein hyvin, jos saavat joihinkin asioihin tarvittavaa tukea ja ohjausta (esim. vanhemmat, kaverit). Muuten voi olla, että tulevat hyväksikäytetyiksi tai syrjäytyvät.

Alkoi ärsyttämään, kun ei selkeästi tiedetä mitä tällä tarkoitetaan. Aivan eri asia, että on temperamentiltaan vähän hitaampi, kuin olla heikkolahjainen.
[/quote]

Ongelmana on se tuen saaminen yleensä ja siinä sitten on riskit syrjäytyä, ja voi olla jopa taustalla alkholi- tai huumeongelmia. Keharidiagnoosissa on sitten helpointa se, että yhteiskunta huolehtii.

Miksi heikkolahjaisuuden perusteella ei ole niihin samoihin tukiin ja paleveluihin oikeutta, joita kehitysvammaiset saa ja käyttää? Luultavasti se, ettei kyse ole sairaudesta, eikä vammaisuudesta, mutta ei heikkolahjaisuuskaan ole mikään pikku juttu, kuten yleensä luullaan.

Eräs tuttu ihminen lukeutui näihin ja on syrjäytynyt. Toimeentulotuellahan tuo kitkuttelee, kun ei eläkkeeseen ole oikeutta. Hänen heikkolahjaisuutta ei huomaa ulkonäössä, ainoastaan oppimisongelmana. En ole tosin hänen koskaan kuullut mainitsevansa olevansa älykkö tai kuvitellut osaavansa tehdä sitä tai tätä. Voihan se kait muutakin olla, mutta pienluokkataustasta tulee ennemmin heikkokahjaisuus mieleen.

Helppoa on sanoa/lohduttaa, että "Noh, lapsellasihan aivot pelaa, ei hän ole kehitysvammainen.". Mutta kun se oikeasti tuntuu pahalta jopa heikkolahjaisuuskin, kun kyseessä on rajatapaus. Pahinta on vaan juuri tuo syrjäytyminen.

Vierailija
257/4740 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 11:14"]

nostan, kun löysin tämän Googlen kautta.. sain äskettäin AdhD-diagnoosin ja siihen liittyen papereitani penkoessa, löysin ala-asteen todistuksen johon opettaja kirjoittanut " Tiina (nimi muutettu heikkolahjainen?"

heikkolahjainen, tyhmä.. mikä on totuus? tiedän vain sen, että normaali en ole. kävin peruskoulun mukautetulla luokalla, koulun jälkeen oli lukuisia työkokeiluja kunnes sain eläkepäätöksen kaksivitosena.. älkää kysykö miten siinä onnistuin, olen vissiin niin toivoton tapaus :D ! osaan lukea, luen mielelläni. mutta matikkapäätä ei ole yhtään, enkä oikein  ymmärrä hallitse rahan käyttöä. kaikenmaailman lippujen ja lappujen täyttö on pahinta maailmassa, en myöskään oikein ymmärrä käyttöohjeita tai reseptejä... tosin tässäkin olen petrannut ja etsin netistä reseptejä, jotka eivät saa aivoja solmuun. moni laatikkoruoka esim. on todella yksinkertainen ! olen myös miestä ennakkoluulottomampi maustaja ja yllättävän usein onnistun kokeiluissani :D

niin, minulla on mies. pääasiallinen kokki, siivooja & Kelan tms lappusten täyttelijä taloudessamme...

lapsia meillä on kaksi, tervettä ja reipasta tapausta.  kumpaakin osaan hoitaa ilman että jonkin tarvitsisi vääntää rautalangasta tyyliin "vauva itkee, tee jotain". äitiys onkin antanut suuntaa & sisältöä elämälleni, ilman lapsia olisin luultavasti täysi kännissä kaikki päivät tai jotain.. olen suunnattoman ylpeä lapsistani ja toivon, että ovat saaneet enemmän isänsä geenejä ja vähemmän minun !

en hallitse nykyteknologiaa, olen ihan onneton kännyköiden & tietokoneiden kanssa. minulla on myös olematon suuntavaisto ja suurin osa tiedosta sujahtaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.  ystäväni tuntevat minut tälläisenä höttöpäänä eivätkä oikein osaa enää ihmetellä mitään :D

isäni on myös semmoinen höhlä ja äitini on aina ollut se joka maksaa laskut, laittaa ruokaa jne.. välillä mietin, että tä¨män täytyy olla perinnöllistä ! myös isän veli on melko yksinkertainen a serkullani (siis tämän setäni tyttärellä) on cp-vamma, asuu laitoksessa

oho, tulipa pitkä sepustus.. oikea romaani :D

[/quote]

kirjoituksestasi pursusi huumori ja ilo, kirjoitustyylin perusteella et myöskään ole "tyhmä kuin saapas" . usko pois, Kelan laput & ruokareseptit saavat pään solmuun joskus ihan terveiltäkin ihmisiltä! :)

Vierailija
258/4740 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.04.2012 klo 15:12"]

On naimisissa mieheni kaverin kanssa. On ihan työelämässä, tekee jotain keittiöapulaisen hommia, ja lienee ihan hyvä aiti yhdelle lapselleen.
Luulen, että siinä perheessä mies tekee ison osan perheen eteen ja pyörittää arkea, tämän naisen lahjat eivät sellaiseen riitä. Lapsen harrastukset hoitaa mies kokonaan.
Tilanteet missä tapaamme, ovat yhtä tuskaa, kun ei tiedä mistä uskaltaisi keskustella, ettei toinen tipu kokonaan kärryiltä.

[/quote]

minulla la on tällainen käly :(

Vierailija
259/4740 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole mitenkään älyllisesti vajaa. Sinulla on vain huono itsetunto, koska mielestäni vanhempasi eivät osaa tukea/hyväksyä sinua sellaisena kuin olet (kaikin puolin ihan ok ihmisenä). Kokeilepa tehdä vähän välimatkaa vanhempiisi, miltä sitten elämäsi tuntuisi?

Vierailija
260/4740 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla itseäänkin luullaan jopa heikkolahjaiseksi, vaikka kirjoitustyylissä ei ole mitään vikaa! Oppimisvaikeudet (esim. matematiikan puolella) on vielä pienempi ongelma kuin heikkolahjaisuus, ja silloin on oikeasti suuria ongelmia hahmottamisessa ja oppimisessa. Vaikka heikkolahjaisena olisi käynyt erityisammattikoulun ja saanut sieltä ammatin, niin ei silti vapailla markkinoilla työllistyminen ole helppoa toisin kuin kehitysvammaisilla, jos heitä edes töihin otetaan. Siinä kasvaa syrjäytymisen riski, kun henkilö selviytyy rutiininomaisista, selkeistä ja helpoista hommista, kun taas kehitysvammaiset kyllä voi tehdä sellaisia hommia.

Heikkolahjaisuuden tunnistaa tästä

- normaalia väheisempi älykkyys 70-85

- ovat sinisilmäisiä

- eivät todellakaan kirjoita kielioppien mukaisesti, eivätkä osaa analysoida itseään, pilkut eivät ole paikallaan (tosin voihan lukihäiriöisellä olla näitä ongelmia, mutta analysoida varmasti osaa kirjoitusvirheistä huolimatta)

- luulevat olevansa älykköjä

- kurssien ja autokoulujen keskeytyksessä yms., yleisopetuksessa nelosia ja vitosia saaden syytetään opetuksen laatua tai luokan huonoa ilmapiiriä

- eivät hahmota rahaa

- jos oma vaatekoko on vaikkapa 38, niin kyseinen henkilö voikin sovittaa 44 kokoista paitaa ja sitten harmitellaan, että olipas se iso paita. Tulee sitten yllätyksenä, että vaatteissa on kokolaput.

- jos pitäisi laittaa kattilaan 2 litraa vettä, mutta kyseinen henkilö sitten laittaakin 2 dl ja sitten ihmetellään, että mitenkäs sitä niin vähän on, piti olla enemmän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän