G: Mikä on mielestäsi ärsyttävin murre suomen kielessä?
Oma vastaukseni: savo.
Perustelu: tuntuu kuin puhuja pitäisi minua pilkkanaan, ei voi ottaa tosissaan sitä viäntämistä.
Kommentit (123)
eivät puhu ruotsia eivätkä edes suomea
Ovat myöskin huumorintajuisia, itseironisia ja nöyriä, toisin kuin pohjalaiset.
Onkin osuva sanonta: savolaiset ja pohjalaiset molemmat kehuvat itseään. Pohjalaiset vaan tekevät sen tosissaan.
se n-kirjaimen tunkeminen joka sanan loppuun, aivan kamalaa!!
ei sais nauraa amatööreille, mutta mikä ilmiö tää muka on?
jokainen tuntemani tamperelainen puhuu esim. enään, lähen pelaan, opin tunteen jne.. Olen mieltänyt sen sen alueen murteeseen kuuluvaksi. Eikö se sitten kuulu?
"lähden pelaan", "opin tunteen" -rakenteissa ole mitän semmoista ännää, mitä ei monissa muissakin murteissa olisi, kyse on hämäläisestä ma-infinitiivin versiosta - siis pelaamaan, tuntemaan.
"Enään" on ihan tavallinen muoto muissakin murteissa.
Mihin muihin murteisiin tuo lopun lisä-n sitten kuuluu? Hämeessä olen asunut 10 vuotta (Lahti) ja Itä-Suomessa parikymmentä. Kummassakaan näistä murteista ei em.piirteet tule esiin.
lopun lisä-n.
Koska enää on enää, eikä enään. Ja esim. lähen pelaa, opin tuntee jne. Näillä murrealueilla missä itse olen asunut, niin tuo -n on nimenomaan ylimääräinen lopussa tai ei sitä kukaan sinne perään sano, jollei ole Tampereelta päin ;)
Ei tuo ole mikään Tampereen erityispiirre, samoin puhutaan muuallakin, länsi-Suomessa ainakin. Eikä se ole mikään ylimääräinen n-kirjain (enää(n)-sanaa lukuunottamatta). Oikea muoto olisi lähden pelaamaan, osa murteista jättää koko lopun pois: lähde pelaa(maan), osa jättää välistä pois maa eli pelaa(maa)n.
Ymmärsitkö?
Joku mainitsi Satakunnan murteen, sellaista ei kuitenkaan ole olemassa. Esimerkiksi Porin ja Rauman murteet ovat keskenään hyvin erilaisia, vaikka välimatkaa ei ole kuin noin 50km.
tampereen murre ja sen lähikunnissa esiintyvät ihme murteet. esim forssassa puhutaan aivan järkyttävällä tavalla. !!!! mä en kestä. puhuvat viellä niin nopeasti että ei saa mitään selvää. sanat kompastelee toisiinsa yhdessä pötkössä. eikä pirkkalassa sen nätimmin puhuta. ihme loppupainotteista vääntämistä.
suomenruotsalaisten mikä-lie-kieli, jota ei ymmärrä muut kuin ne itse, ei täällä eikä Ruotsissa ja toisena aivan helvetin kamala karjalaisten mie-vinkuna. Puistattaa.
mies on pohjosesta ja puhuu Lapin murteella kun pohjosessa käydään tai puhuu vanhempiensa kanssa puhelimessa. Miusta se kuulostaa oikein kivalta, haluaisin itteki joskus muuttaa pohjosee ja oppia lapin murteen ;)
Itte oon Itä-Suomen suunnalta ja kyllä meil töis ja muual palavereis iha murteella puhutaa, ei siel mitää kirjakieltä kukaa puhu.
Ite en tykkää Stadin slangista tai Tampereen murteesta.
Ja kyllä, minä puhun tyyliin mie,sie, myö, työ.. ;D
Olen pohjalainen, mutta en kaipaa enää Pohjanmaalle, koska juoruilu- ja kateuskulttuuri on siellä jotain aivan järkyttävää! Olen opiskellut entisenä eepeeläisenä Kuopiossa pian 5 vuotta ja ero rehellisyyteen pohjalaisten ja savolaisten välillä on valtava.
Savolaiset alkuasukkaat ovat paaaaaljon suorempia ja avoimempia. Pohjanmaalla alkuasukkaiden kesken on sellainen peli että naapuria kytätään, maailmanmenoa synkistellään ja kaikkea kadehditaan. Murteiden "kauneutta" ei voi verrata, molemmat on omalla tavallaan kamalat :D
Kuulostaa tosi järjettömältä. Ei sitä murretta sönköttävää voi ottaa tosissaan, mutta ei vitsinäkään.
Hesan nykyslangi on aikamoista epäsuomea, mutta kaikki murteet kyllä sulatan. Tuskin sentään minkään alueen ryhmä on halunnut luoda ittelleen murretta joka sopisi vaikeasti suuhun, joten uskon että jokaisen alamurteenkin puhumiseen voisi kylä mielistyä niin paljon että sillä puhuminen alkaisi käyttää, T: oulun murteella puhuva
Inhoa pohjanmaan ja hämen murretta. Nääs, yöök.
Rauman murteen tahti on vähän kuin puhuttaisi takaperin mutta sanallisesti etuperin, erittäin epärento tyyli. Savolaisilla taas on hyvin rento ja takakenoinen tyyli
Vierailija kirjoitti:
mies on pohjosesta ja puhuu Lapin murteella kun pohjosessa käydään tai puhuu vanhempiensa kanssa puhelimessa. Miusta se kuulostaa oikein kivalta, haluaisin itteki joskus muuttaa pohjosee ja oppia lapin murteen ;)
Itte oon Itä-Suomen suunnalta ja kyllä meil töis ja muual palavereis iha murteella puhutaa, ei siel mitää kirjakieltä kukaa puhu.
Ite en tykkää Stadin slangista tai Tampereen murteesta.
Ja kyllä, minä puhun tyyliin mie,sie, myö, työ.. ;D Lapissahan taijetaan puhua ainakin kolmeaa eri murretta: Mietitään vaikka kuinka kirjotitetaan "saunaan" Lapin eri osissa. Itäosassa sanotaan saunahan, Torniosta Muonioon mennään saunhaan ja Rovaniemellä saunhan. Sitä en tiiä menevätkö ketkään sauhnaan
Jopnkin Hämeen murteen puhumiseen tuo minusta huomattavaa helpotusta se ällän pakotus, eli kun postiljooni ei lähekään lehren, vaan lehlen jakoon. Myöskin käyttäisin mieluummin sanaa "siintä " oppimani "siittä:n" sijasta. Ännän pakotus myöskin näyttää helpottavan puhetta. Liekköä se sittne joku Haminan seudun erikosuus, en tiijä.
Pohjois-Karjalan murre, masennun heti kun kuulen sitä.
ko net panne sen hoon aina väährään paikhaan