G: Mikä on mielestäsi ärsyttävin murre suomen kielessä?
Oma vastaukseni: savo.
Perustelu: tuntuu kuin puhuja pitäisi minua pilkkanaan, ei voi ottaa tosissaan sitä viäntämistä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se takakireä nariseva puhesaaste, jota radio-ja tv-toimittajatytöt suoltavat korville ja joka vie hermot hetkessä-
tähän lisäksi se nouseva tyttömäinen intonaatio lauseen lopussa. ai että on hienoa!
Mun Helsingissä asuvalla esihenkilöllä on tuollainen. Eikö liity vähän homoihinkin?
Sitä murretta, missä ei osatasanoa D vaan sanotaan ree. Esim. mummo meni uimaan ja sanoi, että nyt on jo reiret veres.😨
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaaheeta viäntämistä. Ja vihaan sitä kun joku kirjoittaa savon murteella.
T: Savolainen itsekin.
Pohjanmaalaisia murteita ja karjalan murretta sen sijaan rakastan.
Etelä-Pohjanmaalainen murre on juuri siksi niin ihanaa, kun se kuulostaa uhoamiselta. Minua huvittaa suunnattomasti, kun Etelä-Pohojalaanen puhuu vaikka kauniista auringonpaisteesta ja lintujen liverryksestä ja silti puhe kuulostaa suunnilleen siltä että "Nyt tuloo turpaan!"
Mun mielestä kuulostaa ihanalta, kun joku sanoo "sie" ja "mie". Siksi tykkään karjalan murteesta.
Se on kyllä turpahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savon viäntäminen on toden totta rasittavinta kuultavaa. En pysty katsomaan tuubivideoita, joissa tuolla änkätään ja viännetään hidastetusti jotain yksinkertaista asiaa. 🤦🏻
Eipä uo minnuu häärinny, mittee työ meinaatto?
Mitenniin uo, mitteekänä höpäjät? Sehhään verpi on ou.
Mikään suomen kielen murre ei minua varsinaisesti ärsytä, sen sijaan muutamassa vieraassa kielessä on murteita, joista en pidä yhtään.
t. Kääntäjä
tähän lisäksi se nouseva tyttömäinen intonaatio lauseen lopussa. ai että on hienoa!