G: Mikä on mielestäsi ärsyttävin murre suomen kielessä?
Oma vastaukseni: savo.
Perustelu: tuntuu kuin puhuja pitäisi minua pilkkanaan, ei voi ottaa tosissaan sitä viäntämistä.
Kommentit (166)
Lapin murre ylimääräisen h kirjaimen kanssa. On hassua. Mutta ruotsin rajalla ja ruotsissa asuvien lappilaisten puhe kuulostaa jotenkin hassummalta mutta samalla erittäin ylimieliseltä kun sekoittavat jokatoisen sanan ruotsia ja vanhahtavaa suomea. Siskon mies on juuri tällainen: Nytten olemma lähössä fiskaamaan, läheks sieki.
Vierailija kirjoitti:
Turku
Oletko miekuttelu-murrealueelta?
Laitilan murre. Laitla mur. pitääkö tätä perustella? Kuulostavat tyhmiltä. sori.
Lipevät itämurteet, joissa on ie-diftongi ja liudentunut ällä. Tulee venäjän kieli mieleen.
Turkulaisten puhetapa on ihan sietämätön. En jaksa kuunnella ja yrittää tulkita niitä tavuja, kun eivät puhu kokonaisia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Lapin murre ylimääräisen h kirjaimen kanssa. On hassua. Mutta ruotsin rajalla ja ruotsissa asuvien lappilaisten puhe kuulostaa jotenkin hassummalta mutta samalla erittäin ylimieliseltä kun sekoittavat jokatoisen sanan ruotsia ja vanhahtavaa suomea. Siskon mies on juuri tällainen: Nytten olemma lähössä fiskaamaan, läheks sieki.
Tuo lähdössä fiskaamaan kuulostaa kuin maalainen yrittäisi puhua stadin slangia ja olla cool :D
Hämeen murteet.
Mennään pelaan, laulaan, käveleen
Vituttaa tuo n, jota hämäläiset käyttää.
Nimeltänsä, näöltänsä, sijainniltansa
Ei! Se on nimeltään, näöltään ja sijainniltaan, mutta hämäläiset eivät tätä tajua. Todella ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä Tampereella puhutaan. Kuulostaa kuin puhuja olisi vähän yksinkertainen.
Toinen varmaan Rauman murre tai se, millä se yksi runoilijanainen kirjoittaa. En saa selvää hänen puheestaan.
Se yksi runoilijanainen kirjoittaa Vakka-Suomen, ei Rauman murretta.
Ainaki tämä Oulun murre näytti kovasti ärsyttävän helsinkiläisiä. Itse he puhuvat oudoilla sanoilla, kondis, fiilis, hiffata, friidu, kundi, skruudata, sprakata, brenkku, bissse.... Menihän siinä Oulun pojalla aikkaa opetella stadilaisten sanasto. Se on pölijää hommaa haukkua toisten murretta. Oulusa puhutaa eri lailla ja sillä sipuli. Kymmenen vuotta olin sielä Hesan kulmilla, mutta päätin lähteä takasi Ouluun. Pölijää porukkaa Hesasa.
Vierailija kirjoitti:
Ainaki tämä Oulun murre näytti kovasti ärsyttävän helsinkiläisiä. Itse he puhuvat oudoilla sanoilla, kondis, fiilis, hiffata, friidu, kundi, skruudata, sprakata, brenkku, bissse.... Menihän siinä Oulun pojalla aikkaa opetella stadilaisten sanasto. Se on pölijää hommaa haukkua toisten murretta. Oulusa puhutaa eri lailla ja sillä sipuli. Kymmenen vuotta olin sielä Hesan kulmilla, mutta päätin lähteä takasi Ouluun. Pölijää porukkaa Hesasa.
Mutta eikö Hesassa ole pääosin muualta tulleita? Muualta Suomesta ja ulkomailta?
Se joku Lapin jänkhän murre jossa h- kirjainta ripotellaan sinne tänne. Johtuu varmaan osittain entisestä työkaverista joka livisti muka saikulle aina ennen pitkiä pyhiä, jouluja, juhannuksia ja lomia. Hän puhui jänkhää. On Lapissa ihaniakin ihmisiä, tiedän. Mielimurre on tietysti karjala kun olen puolikarjalainen. Murteet on kivoja kuunnella, myös savo.
Vierailija kirjoitti:
Lipevät itämurteet, joissa on ie-diftongi ja liudentunut ällä. Tulee venäjän kieli mieleen.
Minulle tulee stadin slangista venäjä mieleen :) Muuten hauskaa kuultavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hämeen murteet.
Mennään pelaan, laulaan, käveleen
Vituttaa tuo n, jota hämäläiset käyttää.
Nimeltänsä, näöltänsä, sijainniltansa
Ei! Se on nimeltään, näöltään ja sijainniltaan, mutta hämäläiset eivät tätä tajua. Todella ärsyttävää.
Miten toi pitäisi siis sanoa? Menen pelaaN?
Vierailija kirjoitti:
Olen pohjalainen, mutta en kaipaa enää Pohjanmaalle, koska juoruilu- ja kateuskulttuuri on siellä jotain aivan järkyttävää! Olen opiskellut entisenä eepeeläisenä Kuopiossa pian 5 vuotta ja ero rehellisyyteen pohjalaisten ja savolaisten välillä on valtava.
Savolaiset alkuasukkaat ovat paaaaaljon suorempia ja avoimempia. Pohjanmaalla alkuasukkaiden kesken on sellainen peli että naapuria kytätään, maailmanmenoa synkistellään ja kaikkea kadehditaan. Murteiden "kauneutta" ei voi verrata, molemmat on omalla tavallaan kamalat :D
Kateus ajaa yrittämään että olisi naapuria parempi. Näkyy maisemissa idän ja lännen välillä. Murteet ovat ok.
Vierailija kirjoitti:
eivät puhu ruotsia eivätkä edes suomea
voittaa jopa turun murteen!
Turun Murre on paras!
Tykkään eri murteista. Turun ja Tampereen murteet kuulostaa hassuilta, mutta hyvällä tavalla. Eniten tykkään Oulun, Pohjanmaan, Savon ja Pohjois-Karjalan murteista. Aika pikkumainen juntti saa olla jos ärsyyntyy toisen puhetavasta.
Tampereen murre on kyllä kammottavan kuuloista.
Viime vuonna kansa sai ääänestää kauneimman murteen ja sen voitti savon murre. Toiseksi tuli karjalan murre. Kyllä kansa tietää.
Oulun murre. Töykeää. Sitten siihen vielä etelän vetelät- asenne. Lisänä oululainen tyhmyys.
Nyt kaikki oululaiset alapeukuttamaan !!