G: Mikä on mielestäsi ärsyttävin murre suomen kielessä?
Oma vastaukseni: savo.
Perustelu: tuntuu kuin puhuja pitäisi minua pilkkanaan, ei voi ottaa tosissaan sitä viäntämistä.
Kommentit (123)
pori, rauma ja muut länsisuomen murteet. Vaihdoin kiropraktikkoakin sen takia, kun hän puhuu turun murretta enkä vaan kestä sitä.
Varsinkin Turun murre, menee inhonväreet.
Ovatko ne ihmiset siellä oikeasti vähä-älyisiä, vai ainoastaan puhuvat kuten vähä-älyiset? Yhden lauseen ulossaattaminen kestää noin vuorokauden!
Pori munkin mielestä. Se kuulostaa jotenkin niljakkaalta ja likaiselta se niiden puhe.
Pori murre o suame paras murre. Ei täsä kyl mittää niljakast tai likast ol. Hyvi siistei ihmisii ollaa suustamme ja muutenki fiksui.
Ovatko ne ihmiset siellä oikeasti vähä-älyisiä, vai ainoastaan puhuvat kuten vähä-älyiset? Yhden lauseen ulossaattaminen kestää noin vuorokauden!
Je siellä myös puhutahan komiasti ja leviästi. Olisi muun Suomenkin hyvä ottaa oppia siitä eteläpohojalaasesta luonteenlaadusta. Jo alkaisi muun Suomne työpaikoillakin tulemahan tulosta.
Je siellä myös puhutahan komiasti ja leviästi. Olisi muun Suomenkin hyvä ottaa oppia siitä eteläpohojalaasesta luonteenlaadusta. Jo alkaisi muun Suomne työpaikoillakin tulemahan tulosta.
Tehkää te työt ja maksakaa veroja. Me täällä Karjalassa makoillaan ja nautiskellaan raatamisenne hedelmistä.
Mieheni suku on pääosin eteläpohjalaisia, ja juuri tuommoista tyhjänuhoomista ja vankkaa uskoa siihen että pohjalaiset tekee kaiken paremmin kuin muut tulee silmät ja korvat täyteen. Raukat ihan oikeasti luulevat olevansa tehokkaampia ja parempia kuin muut, ja omituisin harhaluulo on se, että muut suomalaiset jotenkin automaattisesti kadehtisivat ja pelkäisivät eteläpohjalaisia.
Todellisuudessa siellä on säälittävlläkin pikkukylilläkin kauhea kilpailu siitä kellä on komein talo ja "eniten laseja" ts. ikkunoita ja säälittävä kulisseilla kilpailu voimissaan vaikka siellä sianpaskan hajuissa peltojen keskellä on ihan tavallisia omakotitaloja. Ne ovat vaan muka jotenkin komiampia kun sattuvat olemaan Pohjanmaalla. Kaikki on korvia myöten veloissaan, tilat pyörii EU-tuilla ja silti trossataan omalla erinomaisuudella ja sillä kuinka asiat on Pohojammaalla jotenkin paremmin kuin muualla. Kukaan ei koskaan käy ulkomailla, ei edes muualla Suomessa kun se ei ole sitä Pohojammaata ja muu Suomi on punaasia ja setalaasia eli homoja täynnä. Meininki on juuri niin säälittävän kuppikuntaista kuin olla voi kun missään ei käydä ja puolisokin naidaan korkeintaan naapurikylästä, ja oma ahdas todellisuus kuorrutetaan jollain ihme pohojalaasuus-romantiikalla muka paremmaksi kun muualla, ja kun koskaan ei muualla olla käyty, osa luulee ihan vakavissaan että elämä kaikkialla muualla on ihan kamalaa.
Huvittavinta on se, että reppanat ihan oikeasti luulevat muiden kadehtivan heitä, vaikka todellisuudessa muu Suomi taitaa pitää heitä lähinnä aika säälittävinä tyhjänuhoojina.
Mieheni on syntynyt muualla, eikä todellakaan koe uhopohojalaasuutta mitenkään omaksi kulttuurikseen, vaan enemmänkin häpeää sukulaisten säälittävää tyhjänleveilyä. Suku pitää häntä jotenkin hairahtuneena luopiopohjalaisena, sillä vaikka mies ei ole koskaan päivääkään Pohjanmaalla asunut, pitäisi hänen silti muuttaa sinne takaisin ja muutenkin elää jonkun perähikiän pohjalaisnormin mukaisesti. Ja kun miestä ei moinen vähimmässäkään määrin kiinnosta, niin suku supisee että ei-pohjalainen eukko eli minä olen syynä siihen ettei moinen juntteilu kiinnosta. No, siinä mielessä kyllä että ei me naimisissa oltaisikaan jos ukko olisi samaa maata kuin sukulaisensa.
se n-kirjaimen tunkeminen joka sanan loppuun, aivan kamalaa!!
ei sais nauraa amatööreille, mutta mikä ilmiö tää muka on?
jokainen tuntemani tamperelainen puhuu esim. enään, lähen pelaan, opin tunteen jne.. Olen mieltänyt sen sen alueen murteeseen kuuluvaksi. Eikö se sitten kuulu?
"lähden pelaan", "opin tunteen" -rakenteissa ole mitän semmoista ännää, mitä ei monissa muissakin murteissa olisi, kyse on hämäläisestä ma-infinitiivin versiosta - siis pelaamaan, tuntemaan.
"Enään" on ihan tavallinen muoto muissakin murteissa.
Mihin muihin murteisiin tuo lopun lisä-n sitten kuuluu? Hämeessä olen asunut 10 vuotta (Lahti) ja Itä-Suomessa parikymmentä. Kummassakaan näistä murteista ei em.piirteet tule esiin.
lopun lisä-n.
Koska enää on enää, eikä enään. Ja esim. lähen pelaa, opin tuntee jne. Näillä murrealueilla missä itse olen asunut, niin tuo -n on nimenomaan ylimääräinen lopussa tai ei sitä kukaan sinne perään sano, jollei ole Tampereelta päin ;)
Sitä suhisevaa nasaalivittua ei vaan pysty kuuntelemaan. Käännän aina kanavaa jos joku vetää snadin vittunasalaalia. Istukaa joskus junassa missä on lauma snadinpeeloja eli jotain 13-25 v nuorukaisia, ei jumankauta sitä ei pysty kuuntelemaan.
Se takakireä nariseva puhesaaste, jota radio-ja tv-toimittajatytöt suoltavat korville ja joka vie hermot hetkessä-
"Vocal fry"?
Itsekin sitä puhun, mutta tv:stä tai radiosta kuultuna on omaankin korvaani aivan "hirveältä".
se n-kirjaimen tunkeminen joka sanan loppuun, aivan kamalaa!!
ei sais nauraa amatööreille, mutta mikä ilmiö tää muka on?
Itse asun naapurikunnassa, mutta siellä murre onkin jo erilaista kuin itse Treella.
Pori munkin mielestä. Se kuulostaa jotenkin niljakkaalta ja likaiselta se niiden puhe.
Pori murre o suame paras murre. Ei täsä kyl mittää niljakast tai likast ol. Hyvi siistei ihmisii ollaa suustamme ja muutenki fiksui.
määki ihmetteli et mitä likast täs ny o
vai onk kuulija korvas sit
Katsoin tuon linkkisi osin ja varmaankin kyseessä on juuri tuo vocal fry, jota tosiaan esiintyy muissakin kielisdä, esim jenkkiversio on sietämätön kuunnella.
Mutta miksi tuo saaste leviää suomen kieleen, se narina ja sössötys on kauheaa kuunnelka ja radiokanava vaihtuu heti.
Murteet tosin pitää sallia alueensa erityispiirteenä, mutta tuo nasaalikurkkusössötys ei kai ole oikea murre?
se kusee meidän postilaatikon tolppaan joka aamu. STANA joku aamu on vielä sen viimeinen..
Siis se kieli, jota Ita-Uudellamaalla puhutaan. En tieda on onko se suomea vai ruotsia, mutta kauhealta se kuullostaa
Naapurin murre
se kusee meidän postilaatikon tolppaan joka aamu. STANA joku aamu on vielä sen viimeinen..
kiakkoilijat siis. Mistä lie kotoisin. Se telkkarin kaljupäinen tatuoitu lihaskokki vääntää todella ärsyttävästi. Viäl vähän sipulii ja meiramii ja sit uunii...
sitä ei pysty ymmärtämään ja se kuulostaa kauhealle
sitä puhuvat ovat olevinaan koko maailman omistajia.