G: Mikä on mielestäsi ärsyttävin murre suomen kielessä?
Oma vastaukseni: savo.
Perustelu: tuntuu kuin puhuja pitäisi minua pilkkanaan, ei voi ottaa tosissaan sitä viäntämistä.
Kommentit (123)
Etelä-Pohojanmaan murre on komein
Helsinkin murre on ihan p.....ä ja vielä kuvittelevat olevansa parempia muita
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaaheeta viäntämistä. Ja vihaan sitä kun joku kirjoittaa savon murteella.
T: Savolainen itsekin.
Pohjanmaalaisia murteita ja karjalan murretta sen sijaan rakastan.
Etelä-Pohjanmaalainen murre on juuri siksi niin ihanaa, kun se kuulostaa uhoamiselta. Minua huvittaa suunnattomasti, kun Etelä-Pohojalaanen puhuu vaikka kauniista auringonpaisteesta ja lintujen liverryksestä ja silti puhe kuulostaa suunnilleen siltä että "Nyt tuloo turpaan!"
Mun mielestä kuulostaa ihanalta, kun joku sanoo "sie" ja "mie". Siksi tykkään karjalan murteesta.
Itse olen syntyjäni Itä-Suomesta, joten lapsena tuli puhuttua sie ja mie.
Sitten muutettiin Etelä-Pohjanmaalle, joten viimeiset 40v puhuttu Etelä-Pohjanmaan murretta.
Mutta minusta kaikki murteet ovat omalla tavallaan mahtavia. Mukavaa, kun kaikki eivät puhu samalla muotilla.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohojanmaan murre on komein
Voi maharotoon kun on mukavaa luettavaa. Mun tekis mieli välittömästi tryykätä sua halaamahan, olisit kyllä sen jäläkehen lanttalauree kovilla musteloomilla. Pepanteeni monehen vaivahan pruukaa parantavasti tehota jottei siinä pahaa vahinkua taitaasi tulla...
Vierailija kirjoitti:
Helsinkin murre on ihan p.....ä ja vielä kuvittelevat olevansa parempia muita
Onpa joku käynyt nyt kovasti itsetunnollesi. Nouse ylös vaan, kyllä sinä selviät.
Oon kunnellut puhelimessa erään kiuruvetisen suupaltin puheen pulpuntaa ja sen puheen vastaanotto alkaa kyllä ennen pitkää käydä työstä. Varmaan kun puhuu niin nopeasti enkä aina muista mitkä saant kuulinkaan epäselvästi
Turun murre.
Ja Helsingin slangi.
Täyttä sontaa.
Kuulostaa vedätykseltä jos puhelin tai muu myyjä alkaa puhua savoa tai Oulua .
karjalan murre on OK, sattuneesta syystä puhujat on kadonneet. Aito Turun murre ja Stadin slangi ovat hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisinä savolaiset on karmeimpia.
Kyllä.Jos on vielä karmeaääninen jäkättävä eukko.
En osaa päättää joko Turun murre vai Porin on karsein. Satakuntalaiset ovat sellaisia töks töks puhuessaan.
Savohan on aika lupsakkaa juttua, jos ei liikaa viännetä. Itse olen murteiden sekoittumisalueelta. Karjalan murre kai kuuluu päällimmäisenä puheessani.
Savon murre on kauheaa paskaa.
Parasta on Porin murre.
En tiedä ärsyttävintä, mutta olen melko varma, että tornionlaakson peräpohjalainen murre on ihanin. Se on pehmeä, vähän pidättyväinen, ihana eloisa nuotti. Sydämessä aina läikähtää kun kuulen sitä puhuttavan, vaikka itse olen ihan eri murrealueelta kotoisin.
Rauma ja Härmä, koska niissä on vaikeat nuotit joita joita ei tahdo saaja haltuunsa millään. Rauman kielessä rytmi lienee jotenkin samanlainen kuin kuulisi takaperinpuhutta kieltä jossa sanat ovat etuperin ja härmäläinen kuullostaa kuin puhuisi leuhkasti tamperetta savolaisittein väännelleen tai puolisavoa tampere-aksentilla
Rauma on rasittavaa ja epäviihdyttävää kuin puhuttaisi viroa tampere-aksentilla. Tarvis letkeämmän ja norjemman aksentin jotta suomikorva ymmärtäisi. Virolaiset puhuvat raumaa oikealla nuotilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisinä savolaiset on karmeimpia.
Kyllä.Jos on vielä karmeaääninen jäkättävä eukko. Karmeimpia asioita maailmassa ovat ikkunien ja ovien pokat
Se mitä Tampereella puhutaan. Kuulostaa kuin puhuja olisi vähän yksinkertainen.
Toinen varmaan Rauman murre tai se, millä se yksi runoilijanainen kirjoittaa. En saa selvää hänen puheestaan.
Savon murre ärsyttää. Tuntuu, että liioittelevat ja yrittävät olla muka hauskoja. Muita murteita kuuntelen mielelläni.
Kyllä sä oot pahoon vääräs. Me puhutahan leviäätte mutta ei me olla reheviä,suomeksi; ylypeetä. Ja ei oo puutetta huumorintajusta. Ny mä sulta kysyn? Montako pohojalaasta sä tunnet, siis tunnet,tunneksä mun? Minkä takia laihialaasilla sioolla on toinen takajalaka puusta?Ei yhyren kinkun takia kannata koko sikaa tappaa....