Auttakaa! Miten päästä yli töissä tehdystä ISOSTA virheestä? :(
Tein siis melko ison virheen töissä, budjettilaskennassa. Arvioni mukaan aiheuttaa firmalle ensi vuonna roimasti tappiota.. Töissä on ollut ihan järkyttävä kiire, ja varmasti lähiaikoina huomaan tehneeni virheitä myös muilla osa-alueilla.
Esimies tietää virheestäni, ja on yrittänyt olla kannustava, mutta mulle tämä on tosi iso pala. Potkuja ei siis tule, mutta tämä henkinen paine on vielä pahempi, tekisi mieli juosta karkuun. Lisäksi kaikki yrityksessä tietävät virheestäni, myös sidosryhmille olen joutunut selittämään tilannetta..
Olen ollut yrityksessä töissä vasta puoli vuotta, ja nämä asiat ovat minulle uusia. Painotin kyseiset laskelmat tehtyäni, että josko joku voisi tarkastaa ne, koska omille virheilleni olen sokea. Kukaan ei vain ehtinyt niitä tarkastaa, ja moka meni läpi.
Miten ihmeessä pääsen tästä häpeästä ja epäonnistumisen tunteesta eroon? Minua ahdistaa iltaisin niin paljon, että ei mitään rajaa :( Voiko tämmöisen asian vuoksi päästä terapiaan?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:58"]
Nostan vanhaa ketjua kun tuli tehtyä moka töissä enkä pääse tästä itse yli. Pomo antoi jo anteeksi. Soimaan itsräni ja itkeskelen ja uni ei tule silmään :( Joku ja moni muu olisi varmasti sata kertaa parempu tekemään näitä töitä :( Pahin on etten voi syyttää kiirettäkään koska aikaa on ollut tehtävän hoitoon täysin riittävästi. Vittu että olen paska. Olenkohan itsekään ihan terve kun hoen ääneti itselleni että pitäis tappaa itseni kun olen niin pirun ääliö. Onko tommonrn normaalia. Hirveä pettymys ja itseinho:( miten yli?
[/quote]
ajattele että 100v päästä kukaan ei välitä koko hommasta saati muista, tai että universumin mittakaavalla asia on mitättömääkin mitättömämpi. Eikä se asia parane murehtimalla, tehty on tehty.
Miten tää nousi etusivulle vaikka viimeinen kommetti on kirjoitettu 18.12.11?
Ai nyt näkyy vasta komnentti 10min sitte
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:58"]
Nostan vanhaa ketjua kun tuli tehtyä moka töissä enkä pääse tästä itse yli. Pomo antoi jo anteeksi. Soimaan itsräni ja itkeskelen ja uni ei tule silmään :( Joku ja moni muu olisi varmasti sata kertaa parempu tekemään näitä töitä :( Pahin on etten voi syyttää kiirettäkään koska aikaa on ollut tehtävän hoitoon täysin riittävästi. Vittu että olen paska. Olenkohan itsekään ihan terve kun hoen ääneti itselleni että pitäis tappaa itseni kun olen niin pirun ääliö. Onko tommonrn normaalia. Hirveä pettymys ja itseinho:( miten yli?
[/quote]
No hei, kukaan meistä täällä ei tiedä yhtään mitä sä olet mokannut :) Kaikesta oppii, paljon pahempaa olisi jos et tuntisi lainkaan syyllisyyttä, mutta nyt häntä pystyyn vaan ja kohti uusia pettymyksiä. Virheitä tulee oikeesti ihan jokaiselle jossain vaiheessa elämää. Vuoden päästä tunne on jo täysin laimennut ja olet mennyt eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2014 klo 11:58"]
Nostan vanhaa ketjua kun tuli tehtyä moka töissä enkä pääse tästä itse yli. Pomo antoi jo anteeksi. Soimaan itsräni ja itkeskelen ja uni ei tule silmään :( Joku ja moni muu olisi varmasti sata kertaa parempu tekemään näitä töitä :( Pahin on etten voi syyttää kiirettäkään koska aikaa on ollut tehtävän hoitoon täysin riittävästi. Vittu että olen paska. Olenkohan itsekään ihan terve kun hoen ääneti itselleni että pitäis tappaa itseni kun olen niin pirun ääliö. Onko tommonrn normaalia. Hirveä pettymys ja itseinho:( miten yli?
[/quote]
Minua yleensä auttaa parhaiten se, että analysoin oman toimintani ja mitkä kaikki asiat johtivat virheeseen. Sitten pyrin keksimään ainakin osaan niistä tekijöistä keinoja, miten niitä saisin jatkossa eliminoitua. Jos vaikkapa kyseessä on laskelmat tai luvut, joissa tiedän tekeväni helposti virheitä, voisin päättää että jatkossa en laita sellaisia laskelmia eteenpäin ennen kuin jompi kumpi seuraavista on toteutunut:
1. olen laskelmat loppuun tehtyäni tehnyt välillä jotain aivan toisenlaista hommaa tai käynyt esim. lounaalla (jotta aivot saavat lepoa ja "irtoavat" ko. tehtävän käsittelystä), ja tämän jälkeen vielä tarkistanut koko homman tuoreilla silmillä, tai
2. olen saanut jonkun kollegan tarkistamaan laskelmani.
Hyväksyttäisin systeemin pomolla ja jatkossa toimisin aina sen mukaan.
Kukaan meistä ei kykene täysin virheettömiin suorituksiin jatkuvasti, joten virheiden tekemisestä ei kannata itseään syyllistää. Myös pomo itse olisi voinut tehdä saman virheen, jos hän olisi hoitanut kyseisen homman. Sen sijaan omien toimintamallien parantaminen on mahdollista lähes aina. Oma syyllisyyteni helpottaa kun teen sen.
Terapiaan pääsee aina kun itse maksaa. Tuollaiseen ei missään nimessä saa käyttää yhteiskunnan varoja.
Toivottavasti pääset yli asiasta.
Se on minun työssäni mahdollista, jos teen virheen.
Miten budjetin laskuvirhe aiheuttaa tappiota? Onko se joku korkojuttu vai oletko tehnyt hinnoittrlupäätöksiä?
I
Ihmettelen vaan, että miten budjettilaskennassa tehty virhe voi aiheuttaa roimat tappiot ja miten kummassa siitä sidosryhmien kanssa pitää puhua? Yleensä budjetit on sellaisia asioita, joita ei ulkopuolisille kerrota.
Kyllä sitä itse kukin tekee virheitä, ei sille mitään voi. Sellaista täydellistä ihmistä ei ole, joka ei joskus mokaa. Meilläkin on töissä usemmankin kerran useampi ihminen oikolukenut painoon menevän materiaalin ja silti sinne on jäänyt virheitä, jotka on huomattu vasta valmiissa painotuotteessa. Näitä sattuu.
Sinun tilanteessa osavastuu kuuluu esimiehellesi ja muulle johdolle. Jos olet uusi työssäsi, niin totta kai jonkun pitää tarkistaa työsi. Lisäksi jos tosiaan kyse on noin vakavasti tappiota tuottavasta tehtävästä, niin sitä suuremmalla syyllä jonkun johdosta tulee laadittu budjetti tarkistaa.
Ja siis kaikki kertaantuu ja tappiot ovat melkoiset. Päätöksiä en tee minä, vaan monijäseninen toimielin. Ovat kuitenkin siellä luottaneet laskelmien oikeellisuuteen.
Erityisesti näin öisin näitä ehtii miettimään, ehkä joskus vielä käytän yöni nukkumiseen.
Ap
Budjetilla vaan suunnitellaan tulevaisuutta ja asetetaan tavoitteita. Miten se voisi vaikuttaa tulokseen?
Ehdittiinkö siis tehdä jo kauppaa väärillä hinnoilla?
Kuinka isoista summista puhutaan? Sadoista tuhansista vai miljoonista
Meillä ainakin budjettia tarkistetaan useamman kerran vuodessa. Ei kenelläkään sellaista kristallipalloa ole, että vuodeksi eteenpäin tietää mitä myy tai mitä kuluja tulee, kaikenlaisia yllätyksiäkin tulee talous- yms. tilanteesta johtuen.
Hintojakin voi muuttaa, jopa useamman kerran vuodessa. Kuulostaa nyt pikkusen paisuttelulta toi sun juttu. Jos kerran roimat tappiot on tulossa, niin kyllä kykenevä johto hinnoittelee uudelleen eikä tee tietoista tappiota jonkun budjettivirheen takia. Johan sellanen firma menee konkaankin.
Se on minun työssäni mahdollista, jos teen virheen.
Kyllä, kauppoja ehdittiin sopia väärillä hinnoilla. Laskelmieni mukaan noin 40 000 euroa takkiin.. :(
En voi hirveästi tämän enemmän selventää kutakuinkin kertomatta työpaikkaani, asemaani, jne.
Ap
Mäkin murehdin jo pieniäkin töppäyksiä päivätolkulla. Ajattele kuitenkin niin, että pomo tietää ja on ollut kannustava asian suhteen, joten sitä ei pidetä maailmanloppuna. Loppujen lopuksi se on vain rahaa, ja kuten joku sanoikin, kukaan ei kuollut.
Olet märehtinut ja katunutkin asiaa jo ihan tarpeeksi. Nyt on aika kääntää asia voimavaraksesi.
Moka voi olla ihan hyvä asia, jos siitä jalostaa jotain hyvää. systeemejä ehkä arvioidaan uudelleen töissä ja tarkastetaan kaikki jatkossa entistä tarkemmin.
Mikä tärkeintä, Jeesus rakastaa sinua, ihan joka hetki. Juuri epätäydelliset ihmiset ovat hänelle erityisen rakkaita.
Tämä oli osoitus siitä, että olet ihminen, epätäydellinen ja erehtyväinen ihminen, niinkuin me kaikki muutkin. Kun on tunnustanut epätäydellisyytensä, voi jatkaa taas eteenpäin. Älä tuhlaa voimavarojasi sen märehtimiseen, mitä et voi enää muuttaa. Katso tulevaisuuteen.
Kyllä, kauppoja ehdittiin sopia väärillä hinnoilla. Laskelmieni mukaan noin 40 000 euroa takkiin.. :(
En voi hirveästi tämän enemmän selventää kutakuinkin kertomatta työpaikkaani, asemaani, jne.
Ap
Ei tolla saisi edes yksiötä. Ei menetetty ihmishenkiä :)
Nostan vanhaa ketjua kun tuli tehtyä moka töissä enkä pääse tästä itse yli. Pomo antoi jo anteeksi. Soimaan itsräni ja itkeskelen ja uni ei tule silmään :( Joku ja moni muu olisi varmasti sata kertaa parempu tekemään näitä töitä :( Pahin on etten voi syyttää kiirettäkään koska aikaa on ollut tehtävän hoitoon täysin riittävästi. Vittu että olen paska. Olenkohan itsekään ihan terve kun hoen ääneti itselleni että pitäis tappaa itseni kun olen niin pirun ääliö. Onko tommonrn normaalia. Hirveä pettymys ja itseinho:( miten yli?