Miksi pullovauvat nukkuvat peremmin yönsä?
Olen aina miettinyt. Meillä pullovauva ja syntymästä asti nukkunut 11-12 tuntia heräen kerran tai kaksi syömään. Moni äiti joka joutuu valvomaan yön vauvansa kanssa imettää. Eikö sitä korviketta voi antaa rinnan lisäksi niin vauvallakin säästyisi ehjät unet yön ajaksi??? suututtaa..
Kommentit (43)
meillä ollut 2 pullovauvaa ja 2 imetettyä ja kyllä ne pullovauvat heräs ihan yhtä usein.
miten nukkuu. Yrittäkää nyt hysteerikot jo takoa päähänne, että vauvalle pitää antaa maitoa, jotta ei ole nälkäinen. On se sitten tissistä tai pullosta!!!!! Ei tämä ole valintakysymys, joko rintamaitoa tulee tarpeeksi tai sitten ei! Imetyshysteerikot eivät auta ketään näillä älyttömillä syyllistämisillään!
kun taas imetetty olisi roikkunut tissi suussa koko yön ja heräili puolen tunnin välein vaatimaan rintaa ja sitä kesti koko imetyksen ajan. Kun lapsi oli 7 kk:tta mieheni hermostui ja sanoi, että rintaruokinta loppuu tähän, sen jälkeen lapsi nukkui yöt heräämättä ja vihdoin sai itsekin nukkua ja saada sen kaiken sumun minkä valvominen aiheuttanut pois, ratkaisu olisi vaan pitänyt tehdä jo aikaisemmin.
Molemmat lapset hoikkia
yöt heräämättä alusta alkaen. Siis sairaalasta kotiuessamme nukkuin jo yöllä 7-8 tuntia putkeen heräämättä.
Huonounisen esikoisen jälkeen en voinut uskoa, että tuollainen on mahdollista. Esikoista sitä paitsi osittain ruokittiin myös pullosta, mutta hyväuninen kuopus siis täysimetyksellä ja pitkään (lähes 6 kk).
Lapset ovat erilaisia.
Korviketta ei saanut koskaan (täysimetys 6 kk ikään asti) ja silti nukkui 1 kk ikäisestä koko yön. Uskon minäkin, että perimällä on vaikutusta.
joista jokainen on alusta saakka nukkunut hyvin. Vastasyntyneinä heräsivät kerran tai pari yöllä syömään ja nukahtivat heti uudestaan nukkuen kellon ympäri. joskus 1-2kk iässä eivät enää ole heränneet...uskon että se hyvin tai huonosti nukkuminen on perimässä.
siis ap:ta suututtaa kun mä imetän enkä suostu antamaan korviketta? :D
olen sitä mieltä, että pullovauvat eivät herää niin usein, koska niillä ei ole syytä herätä. Rintaruokitut heräävät, koska tankkaavat läheisyyttä.
Pullolla ruokitut vauvat saavat ihan yhtä paljon läheisyyttä kuin rintaruokitutkin,eikä rinta- ja pulloruokittujen vauvojen ja heidän äitiensä välillä ole havaittu vuorovaikutuksessa eroja. Asiasta on tehty ihan tutkimuskin, tosin tietysti av-mamman omakohtaiset kokemukset kumoavat tämän tutkimukset, kun kerran näki Forumissa jonkin teinimamman lykkäävän tuttipullon vauvalle vaunuihin.
Hohhoijaa.
Vauvojen tulee herätä öisin etteivät mene liian syvään uneen. Sieltä ei välttämättä enää herätä ja tulos on kätkytkuolema. Vähemmän vakava juttu on sitten littana takaraivo tai muuten muotopuoli pää, kun reppanat nukkuu samassa asennossa koko ajan.
Vauvojen tulee herätä öisin etteivät mene liian syvään uneen. Sieltä ei välttämättä enää herätä ja tulos on kätkytkuolema. Vähemmän vakava juttu on sitten littana takaraivo tai muuten muotopuoli pää, kun reppanat nukkuu samassa asennossa koko ajan.
kätkytkuolemaan.
Pullovauvani nukkui huonosti - rintaruokittu erittäin hyvin yönsä.
Korvike on äidinmaitoa huonommin sulavaa ja pitää vauvan pidempään kylläisenä. Korvike tulee monesti pullosta rintaa helpommin ja siitä vauvan on helppo juoda itsensä täpötäyteen. Siksi vauva nukkuu pidempään.
Meillä kokemusta molemmista, esikoinen osittaisimetetty ja kuopus täysimetetty ja vieressä nukutettu. Täysimetys on minusta paljon miellyttävämpää, vauva ei edes kunnolla herää, vaan heti kun alkaa potkia siinä vieressä, niin annan tissin suuhun, ja saamme molemmat jatkaa unia. Vauva syö yöllä n. kolmen tunnin välein, joskus nukkuu jopa viisi tuntia putkeen, jos on illalla kunnolla tankannut.
Painossa meidän korvike-ja rintamaitovauvoilla ei ole ollut eroa, molemmat menneet pikkasen keskikäyrän yläpuolella painon suhteen, pituus pikkasen miinuksella.
Mielestäni täysimetys ja perhepeti on se vauvaystävällisin vaihtoehto.
antaa vauvan verisuonten jäädä heikoiksi, johtuen nopeasta painonnoususta. Verisuoniverkosto jää väkisinkin harvemmaksi ja heikommaksi, kun se ei ehdi kehittyä samaa tahtia, kuin uutta energiaa pullosta juotetaan.
Jotkut vanhemmat eivät edes noudata pulloruokinnassa suositeltuja maidon enimmäismääriä, vaan syöttävät lastaan aivan niin paljon, kuin lapsi ähkien jaksaa. Ei siinä sitten jaksa itkeäkään, kun sulattelee raskasta ravintoannosta.
Pullovauvat eivät ole terveellä tavalla ärhäköitä ja vikkelinä vaatimassa tarpeitaan tyydytetyikisi. Aikuisina heillä on enemmän verenpainesairauksia ja muita heikoista verisuonituksista ym johtuvia esim sydän- ja verisuonitauteja kuin hitaammin kasvaneilla rintaruokituilla. Toki ravinnon laadullakin voi olla jotain merkitystä, mutta määrät, älkää venytelkö lasten vatsalaukkuja jo vauvoina!
Enpä ole pahempaa paskaa kuullut ikinä.
Nälkäänsä lapset huutavat ja osaksi nukkuminen on perimästä kiinni.
Th ihmisenä olen hoitanut monelaisia vauvoja ja osa heistä on kohta melkein vaareja ja ei ole mitään eroa pullo/tissilapsien verisuonissa ja ärhäkkyydessä.
Allergioita olen huomannut vähemmän niillä, jotka ovat saaneet varhain kiinteää ruokaa.
yli 30 v kokemus.
Aloin miettiä vastausta kysymykseesi, mutta tajusin sitten, että en tiedä yhtäkään pulloruokittua vauvaa!
Rintaruokituista vauvoista tekisin sellaisen yleistyksen omasta tuttavapiiristäni, että plussakäyrilllä kasvavat nukkuvat paremmin. Paitsi tietysti melkein kaikilla on joitakin kausia, jolloin yöt ovat pätkittäisiä, esim. kun on hampaita tulossa.
Äitini viisi korvikeruokittua vauvaa ovat kaikki heräilleet kaksivuotiaaksi asti useamman kerran yössä.
Oma imetetty vauvani heräilee edelleen 10kk iässä, onneksi sippaa heti kun saa tissin suuhun ettei oma uneni häiriinny. Pullon laittaminen olisi rankkaa :)
Yksilöitä ne lapset on.
Olen aina miettinyt. Meillä pullovauva ja syntymästä asti nukkunut 11-12 tuntia heräen kerran tai kaksi syömään. Moni äiti joka joutuu valvomaan yön vauvansa kanssa imettää. Eikö sitä korviketta voi antaa rinnan lisäksi niin vauvallakin säästyisi ehjät unet yön ajaksi??? suututtaa..
Sen takia pulloa kielletään antamasta, että jotkut vauvat kieltäytyvät sen jälkeen rinnasta.
Itse olen sitä mieltä, että hyvin nukkunut äiti on lapsen etu.
Sen takia pulloa kielletään antamasta, että jotkut vauvat kieltäytyvät sen jälkeen rinnasta.
Itse olen sitä mieltä, että hyvin nukkunut äiti on lapsen etu.
ei kannata antaa pulloa senkään takia, kun oma maito ehtyy.
[
ei kannata antaa pulloa senkään takia, kun oma maito ehtyy.
miten se maidontulo ehtyy, kun lapsi kuitenkin on säännöllisesti rinnalla?
Ihan puppua tuo väite, sen tietää jokainen osittaisimettäjä.
"yli 30 vuoden kokemus" anna mun nauraa! täällä vauvan av:lla voi kuka tahansa horista jotain sekavia ja lisätä perään "olen siis lastenlääkäri" tai "aiheesta on mulla satojen vuosien kokemus". ei tollasta voi ottaa tosissaan, naurettavaa.
yhden ihmisen mielipide ei ole kovin luotettava, ei edes tällä palstalla missä suurin osa vastaajista on korkealle koulutettuja monen lapsen äitejä ja vähintäänkin lääkäreitä samalla..
ootteko muuten huomanneet miten ihmiset tulee aina tälläsiin ketjuihin huuteleen että "ei ne tieteelliset tutkimukset ja viralliset THL:n asiantuntijalausunnot äidinmaidon terveellisyydessä pidä ollenkaan paikkaansa, kun meidän naapurin Pirkko sairasti enemmän korvatulehduksia kun meidän Jorma vaikka Pirkkoa imetettiin ja Jormaa ei!!!!1111!1"
juu, yksittäinen kokemus jostain aiheesta tosiaan tarkoittaa sitä että kaikki asiantuntijat (ja pitkään tehdyt tutkimukset) on väärässä..
[
ei kannata antaa pulloa senkään takia, kun oma maito ehtyy.miten se maidontulo ehtyy, kun lapsi kuitenkin on säännöllisesti rinnalla?
Ihan puppua tuo väite, sen tietää jokainen osittaisimettäjä.
Mutta mulle ainakin sanottiin neuvolassa että yöimetykset pitää parhaiten maidontuotantoa yllä, että jos jotkut imetykset haluaa korvata pullolla niin mielummin päiväimetykset, niiden vähentämisessä on pienempi riski siihen että oma maito vaan ehtyy ja ehtyy ja joutuu siirtyyn kokonaan pullolle..
Omissa tutuissa pullovauvat ovat heräilleet yhtä paljon tai enemmän kuin rintaruokitut.
Meillä rintaruokittu nukkui laitokselta tultua 6 h+5 h,tuo ainoakin yösyöttö jäi parin kk päästä pois.
Ap muuten, yksittäistapauksesta ei voi vetää yleistyksiä koskemaan kaikkia, joten aloituksesi on harvinaisen typerä jos/kun se perustuu vain omaan vauvaasi.