Miksi pullovauvat nukkuvat peremmin yönsä?
Olen aina miettinyt. Meillä pullovauva ja syntymästä asti nukkunut 11-12 tuntia heräen kerran tai kaksi syömään. Moni äiti joka joutuu valvomaan yön vauvansa kanssa imettää. Eikö sitä korviketta voi antaa rinnan lisäksi niin vauvallakin säästyisi ehjät unet yön ajaksi??? suututtaa..
Kommentit (43)
Itselläni on täysimetetty 4kk ikäinen vauva, joka nukkuu putkeen klo 19-06, siis syömättä kertaakaan välissä. Maitoa tulee hyvin, kunhan syön ja juon itse riittävästi. Muutaman kerran (siis neljän kuukauden aikana n. viisi kertaa) on pitänyt turvautua pulloon, mutta syynä on ollut se, että olen itse kiireisenä päivänä unohtanut syödä ja juoda riittävästi, jolloin ei sitä maitoakaan tule, enkä ole halunnut sitten illalla huudattaa nälkäistä ja väsynyttä vauvaa.
Eli se siitä maidon vähenemisestä tai rintamaitovauvojen heräilystä...
Ja heti joku joka mitätöi terveydenhuoltohenkilökunnan neuvot sekä imetyksen fysiologiaa tutkimalla selvitetyt asiat, koska hänen kohdallaan nyt sattuikin käymään hiton hyvä säkä ja maitoa tulee ilmeisesti hyvin ilman yöimetyksiä.
"Ei meillä vaan toi pitänyt paikkaansa, että se siitä sitten nii" :D
Eiköhän se nyt oo kaikille selvää että noi ei kosketa ihan joka ikistä tapausta vaan suurinta osaa. Ja että yöimetyksien lopettaminen liian aikaisin (ja varsinkin korvaaminen systemaattisesti pullolla) saattaa (=suurimmalla osalla sitä tekee) vaikuttaa maidontuotantoon vähentävästi.
Ihanko tosissaan voisitte heittää esim. kommentin "no ei meidän autosta ole koskaan loppunut öljy, on siis täysin turhaa tarkistaa öljyjä mistään autoista" tms..? Siis omalla yksittäisellä kokemuksella kumoamaan jonkun yleisen ohjeistuksen esim? Tai just klassinen "no ei meidän korvikeruokittu oo koskaan sairastanut korvatulehdusta, eli se siitä äidinmaidon terveellisyydestä" :DDD LOL!
Muuten; ei meillä vaan olisi maitoa tullut ilman yöimetyksiä kun vauva oli päivällä niin vähän tissillä, pystynkö minä nyt kumoamaan edellisen kirjoittajan omalla totuudellani jos joka kirjoittajan oma kokemus on absoluuttinen totuus?
mulle annetussa imetysoppaassa, ja näin on myös neuvolasta sanottu. Tuossa imetysoppaassa ainakin puhuttiin prolaktaani-hormoonista, jota erittyy erityisesti yösyöttöjen yhteydessä. Jos sitä ei erity, maidontulo ehtyy herkemmin. Ilmeisesti myöskään vauva ei monesti "viitsi" imeä tarpeeksi ja saa sitä rasvaisempaa maitoa, joka helposti johtaa siihen, että pulloa annetaan enemmän. Ja kun vauva tilaa itselleen tarpeellisen määrän maitoa, se määrä sitten vähenee.
Mulla on ainakin paljon osittaisimettäneitä tuttuja, joilla se maito on ehtynyt aika pian.