Suurperhe ja köyhyysloukku
Laskeskelin tuossa huvikseni toimeentulotukilaskurilla, että meidän tilanteessa, 9 lasta, kotiäiti ja työssä käyvä isi, tuo isin työssä käynti 'kannattaa' vasta kun palkkatulo on NETTONA yli 2300€/kk eli bruttona melkein 3500. Siihen asti toimeentulotuki on isompi.
Mitäs olette mieltä? Meneekö ihan oikein?
Kommentit (141)
olisikin kunnon lapsivähennykset verotukseen, juuri yksinhuoltajien takia.
Muuten olen sitä mieltä että perheverotus olisi hyvä malli niille jotka HALUAVAT ottaa sen käyttöön. Änkyräfeministit ja 'minä haluan elää omilla tuloillani' naiset voisivat sitten valita nykyisen veromallin.
Jos perhe on toimiva ja parisuhde hyvä ja rakastava, ei ole mitään ongelmaa elää yhteistaloudessa niin että toinen panostaa kotiin ja toinen tuo rahaa taloon.
Mutta tämä onkin sitten jo toisen riidan aihe.
" pöntöt ja sivistymättömät pirttiviljelee, kun muuhun ei ole rahkeita. Mutta yhteiskunta ei ole heistä juuri koskaan mitään kostunut."
Meillä 5 lasta, vanhemmilla korkeakoulututkinnot ja koulutusta vastaavaa työtä. Lapsemme luokkiensa priimuksia, harrastavat, tekevät kesä- ja kotitöitä.
Ei päihde- eikä muita suuria ongelmia.
Väitätkö meitä sivistymättömiksi pöntöiksi, joista yhteiskunta ei kostu? Millä lihaksilla?
Vaikka nostinkin Saksan perheverotuksen esille.
Suomessa vain näyttää olevan ainut virallisesti hyväksytty perhemalli se, että molemmat vanhemmat käyvät töissä ja maksavat paljon veroja. Ja näillä verorahoilla kustannetaan sitten niiden täysin työssäkäymättömien vanhempien perheiden elämä.
Mielestäni systeemin tulisi mahdollistaa ja kannustaa myös perhemalliin, joka on jotain näiden kahden edellä mainitun perhemallin väliltä.
jossa 11 lasta. kaksi jo täysi ikäistä, molemmat työelämään mennyt heti peruskoulun jälkeen (toinen oppisopimuksella toisella ei muuta koulutusta kuin peruskoulu mutta on silti ylennyt töissään). neljänneksi vanhin lapsi (15vuotias) jakaa mainoksia, auttelee meitä lapsen vahtimisessa, käyttelee toisten perheiden koiria jne. että saa sitä omaa rahaansa.
jotenkin epäilen tuota että kotona olemi´nen periytyy lapsiin, enemmänkin näyttää esimerkkiä (puhun nyt näistä suurperheistä siis) mitä on elää periaatteessa kädestä suuhun menetelmällä ja saada näin heidät miettimään että mikä on heidän valintansa. mm. tämä esikoinen ei halua lapsia vielä pitkään aikaan koska haluaa elää nuoruutensa vapaana ja tehdä kaikki mitä lapsenkanssa ei voi/on haastavaa. koska on nähnyt oman äitinsä elämän kulun.
itselläni on tuttu, joka peruskoulun jälkeen jäi kotiin löhöämään. teki pari pätkä työtä, puolet näidenkin ajasta oli saikulla. hän on todella pahasti ylipainoinen, ja ei tee päivisin muuta kuin makaa kotona. ja nyt on kyse siis nuoresta henkilöstä, alle 25vuotiaasta!! elää sossun ja kelan rahoilla ja valittelee aina köyhyyttä ja kuinka kaikkien tukien saaminen on tehty niin hankalaksi.
näistä kahdesta esimerkistä minä vihaan alempaa. nuori joka kykenee jonkin näköiseen työhön, ei halua edes mennä töihin. muutti pois vanhemmiltaan suoraan sossun maksamaan asuntoon. ei suostu opiskella ei mitään.
oikeasti, jos puhutte nyt 'teidän verorahoistanne' niin ap:n kaltainen perhe kumminkin on vain pieni syy miksi meidän maamme talous menee päin helvettiä. suurempi syy on alkoholisoituneet, syrjäytyneet nuoret, laiskat nuoret jne. kohdistakaa katseenne oikeisiin ongelmiin, älkääkä ap:n kaltaisiin.
mutta, 'veronmaksajien' on pakko aina vihata jotain. ennen vihattiin ulkomaalaisia, niitä muka loisia jotka tulevat vain elämään meidän rahoillamme tänne, nykyään suurperheet saavat kaikkien vihat. se kertoo teidän sivistyksenne ja tiedon tasostanne, ette tiedä näköjään yhtään mihin teidän verorahanne oikeasti menee. mikä syö siitä suurimman osan. mutta what ever, olkaa siinä luulossa koska tosielämässä teillä ei olisi edes pokkaa sanoa päin naamaa suurperheeläiselle mitä mieltä olette hänestä.
Ei voi ajatella että minä ja mieheni kulutetaan nyt yhteiskunnan varoja omiin iloihimme.
Lapsemme tulevat aikuisena olemaan yhteiskunnan käyttövaraa ihan yksilöinä niinkuin pientenkin perheiden lapset.ap
Yhteiskunnalle ei ole lasten lukumäärä oleellista vaan ihmisten määrät eri ikäluokissa.
että koska kotonasi on 9 lasta jatkuvasti kisaamassa äitinsä huomiosta, jää heistä useimmille kiintymyssuhde vajaaksi. Tätä he paikkaavat sitten myöhemmin työkyvyttömyyseläkkeillä terapiassa laukatessaan. Olet siis tehnyt maailmaan 9 tuottamatonta ihmistä. Olisit pysynyt kahdessa joita edes ehtii vähän rakastaa ja huomioida niin veronmaksu-ukaasisi voisi ottaa edes semivakavasti.
Monilapsisten perheiden kotonaolevat äidit ovat sitä pahinta pohjasakkaa mitä voi olla. Omat mt-ongelmat ja sopeutumattomuus vaan viattomien lasten kontolle. Aina kun tulee pelko töihin menosta niin eikun uusi raskaus vaan käyntiin. Huostaan pitäisi ottaa lapsiparat.
Minä olen kotona koko päivän, joten minulla on 9-10 tuntia enemmän aikaa antaa lapsille huomiota kuin työssä käyvällä äidillä.
Näiden tuntien aikana ehdin antaa huomiota kaikille lapsilleni tasapuolisesti.
Tunnetko paljonkin suurperheitä? Näetkö heidän elämäänsä läheltä?
Minä tunnen enkä voi allekirjoittaa väitteitäsi. On monia suurperheitä joiden lapset ovat nyt aikusia, enkä tiedä yhtään mt-syistä eläkkeellä olevaa.
Ja laiskuuttaan tai päästäkseen helpolla ei kukaan ala suurperheen äidiksi tai isäksi. Esim. masentunut ei minun kengissäni kovin kauan kävelisi, näin se vaan sattuu olemaan.
Jos olisin halunnut helppoa elämää olisin valinnut toisin. Nyt olen saanut rikkaan mutta suht työteliään ja välillä rankankin elämän, jota en vaihtaisi pois.
toimeentulotuon kautta. Lapset ovat nettokuluttajia aina tuohon 20 vuoteen asti. Koskaan ei tiedä, kuinka moni heistä on palkkatyöläinen. Yhtä hyvin heistä voi tulla vanhempiensa kaltaisia lapsitehtailijoita.
Se ei luonnollisestikaa kiinnosta, millaisen hiilijalanjäljen tämä jättiperhe saa aikaan.
Ja sinkutko muka itsekkäitä?
Tuskin 11 hengen perheessä asutaan kovin tilavasti ja matkustataan Thaimaaseen joka talvi.
Hiilijalanjälkeensä voi itse kukin tahollaan vaikuttaa hyvin yksinkertaisesti vähentämällä lihan ja juuston yms. syöntiä.
Sinkulla on luultavasti vara syödä enemmän pihviä kuin suurperheen lapsella..
yhteiskunnan ei tulisi tukea lapsiperheitä niin älkää ihmeessä hakeko lapsilisää, sitä ei ole kenenkään pakko ottaa, ei yhden, kahden eikä kymmenen lapsen vanhemman.
Ja yhteiskunta tukee aika hyvin näissä päivähoitoasioissa. Jokainen voisi tosiaan maksaa itse päivähoitomaksun, myös yksityisen hoidon tuki tulisi poistaa joten kotiin voi palkata hoitajan/viedä yksityiseen hoitoon ilman tukia ja maksaa todellakin kaikki itse.
Yhteiskunnalta ei kenenkään ole pakko ottaa yhtään mitään. Edes koulua ei ole pakko käydä, kunhan täyttää oppivelvollisuuden
tukea lapsiperheitä esim. juuri lapsilisällä ja hoitovapaa-oikeudella ja päivähoidon subventiolla, mutta en kannattaisi esim. tuntuvia veronalennuksia per lapsi tai perheverotusta.
yhteiskunnan ei tulisi tukea lapsiperheitä niin älkää ihmeessä hakeko lapsilisää, sitä ei ole kenenkään pakko ottaa, ei yhden, kahden eikä kymmenen lapsen vanhemman.
Ja yhteiskunta tukee aika hyvin näissä päivähoitoasioissa. Jokainen voisi tosiaan maksaa itse päivähoitomaksun, myös yksityisen hoidon tuki tulisi poistaa joten kotiin voi palkata hoitajan/viedä yksityiseen hoitoon ilman tukia ja maksaa todellakin kaikki itse.
Yhteiskunnalta ei kenenkään ole pakko ottaa yhtään mitään. Edes koulua ei ole pakko käydä, kunhan täyttää oppivelvollisuuden
joten tasan haen lapsilisät.
Niitä tukia voisi minusta sen sijaan saada samassa suhteessa kuin maksaa veroja eli sitä enemmän mitä enemmän maksaa.
Ap:n kaltaisilta lakkautettaisiin ne lapsilisätkin.
Tuskin 11 hengen perheessä asutaan kovin tilavasti ja matkustataan Thaimaaseen joka talvi.
Hiilijalanjälkeensä voi itse kukin tahollaan vaikuttaa hyvin yksinkertaisesti vähentämällä lihan ja juuston yms. syöntiä.
Sinkulla on luultavasti vara syödä enemmän pihviä kuin suurperheen lapsella..
Olen vuosikaudet ollut myös kasvissyöjä. Yksineläjän on helppo tehdä arvovalintoja ja elää niiden mukaan.
Niitä tukia voisi minusta sen sijaan saada samassa suhteessa kuin maksaa veroja eli sitä enemmän mitä enemmän maksaa.
Ok.
Ja tällaisia ihmisiä maapallon kantokyky kestää.
Joka tapauksessa kaikki on kiinni arvovalinnoista. Vaikka olisikin sortunut sellaiseen syntiin, että on hankkinut suurperheen, voidaan suurperheen arjessa elää myös ekologisesti, jos näin halutaan.
Yleistämiseen ei tulisi sortua kenenkään osalla, eli suurperheet on tällaisia ja sinkut sellaisia, koska kaikki taloudet ovat yksilöllisiä.
Kerroppa mulle mihin kymppitonnin veronmaksukyvyllä tukiaisia tarvitaan?
Eiköhän ne tuet ole niille tarkoitettu, jotka eivät pienten tulojensa vuoksi ilman pärjäisi. Järjenköyhyyteenkin voisi olla hyvä saada tukea yhteiskunnan taholta. Jonkinlainen oppikoulu keskivertoa yksinkertaisimmille aikuisille ;)
112 meidän perhe maksaa veroja parhaimmillaan 10 000 kuussa,
että koska kotonasi on 9 lasta jatkuvasti kisaamassa äitinsä huomiosta, jää heistä useimmille kiintymyssuhde vajaaksi. Tätä he paikkaavat sitten myöhemmin työkyvyttömyyseläkkeillä terapiassa laukatessaan. Olet siis tehnyt maailmaan 9 tuottamatonta ihmistä. Olisit pysynyt kahdessa joita edes ehtii vähän rakastaa ja huomioida niin veronmaksu-ukaasisi voisi ottaa edes semivakavasti.
Monilapsisten perheiden kotonaolevat äidit ovat sitä pahinta pohjasakkaa mitä voi olla. Omat mt-ongelmat ja sopeutumattomuus vaan viattomien lasten kontolle. Aina kun tulee pelko töihin menosta niin eikun uusi raskaus vaan käyntiin. Huostaan pitäisi ottaa lapsiparat.