Rehellisesti: mitä ajattelet, kun kuulet jonkun olevan etä-äiti?
Kommentit (69)
En ymmärrä näitä hylkäämistä - epäilyjä. Miksi isä ei voisi olka lähihuoltaja.
Toisaalta moni vaikea huoltajuusriita ratkeaisi sillä, kun isä olisi jonkin aikaa lähihuoltaja. Kiikuttaa kyllä lapset äidin luo muutamassa viikossa, kun näkee miten äidillä on vapaa-aikaa.
Se on mieluummin maailmalla muotimessuilla kuin kotimassa kersansa kanssa.
Herää kysymyksiä siitä miksi asiat on näin. Joskus on ihan selkeästi lapsen etua mietitty, toisinaan taas ei. Esim tuttu äiti jätti lapsensa kun uusi mies ei halunnut asua lasten kanssa. Jotenkin melko kylmä valinta äidiltä. Toki isäthän näitä tekee ihan jatkuvasti.
Minusta tuli etä-äiti, koska talo oli lapsen isän ja minulla ei sinne ollut enää asiaa. Lapsen osoite ei muutu ilman molempien vanhempien suostumusta! Minulla ei ole alko-eikä mielenterv. ongelmaa,(paitsi huono itsetunto)Työnä tein vanhuksille siivouksia, josta bruttopalkka oli 980€/kk.
Onneksi nyt jo aikuisen lapsen kanssa hyvät välit. Lapsen isästä en halua tietää mitään!
Rehellisesti? Äidillä on mielenterveysongelma tai muuten emotionaalisesti lylmä ihminen.
Oman tuttavan perheessä perheen iso asunto oli isän omistama. Tottakai lapset jäivät sinne isänsä kanssa asumaan tuttuun paikkaan. Äiti lähti uuden miesystävänsä kanssa saman katon alle.
Meillä erossa mies jäi asumaan omakotitaloon ja minä muutin rivariin. Lapset, silloin jo teinejä, jäivät kirjoille isänsä luokse mutta olivat 50/50 molempien luona. Eli teknisesti olin etävanhempi ja isä lähivanhempi. Jännittävää kuinka kaksi riviä tietojärjestelmässä tekee minusta mielenterveyspotilaan, alkoholistin ja kylmän ihmisen. Se kumpi oli etä ja kumpi lähi ei vaikuttanut mitenkään vanhemmuuteen.
Kuka ja missä kukaan on puhunut lapsen hylkäämisestä?
Lapsihan voi asua vuoroviikoin vanhempiensa luona ja isä on lähivanhempi ja äiti etävanhempi. Ja näin juridisesti. Ja vaikka lapsi viettäisi molempien vanhempien kanssa yhtäpaljon aikaa.
Ja usein lähivanhemmuuteen vaikuttavat taloudelliset ja asuinpaikka näkökulmat, jossa lapsen etu pitäisi mennä vanhempien itsekkyyden edelle. Samoin lapsen sisarukset, mahdollisuus opiskeluun, harrastuksiin jne.
Ei ole moraalisesti oikein, eikä hyvää vanhemmuuta, jos vanhemmaltä oma itsekkyys menee lapsen oikeuksien ja edun edelle.
Ja ap. kysymykseen, ei aiheuta mitään ihmetystä tai ajatuksia, tärkeintä on lapsella hyvät vanhemmat ja kun vanhemmat eroavat, juridisesti jompikumpi on lähivanhempi ja se voi olla isä tai äiti.