Jouluriita vol. 235
Kysyn nyt ihan vain mielipidettänne pieneen minua vaivaavaan epäkohtaan.
Eli meidän perheessä on viime vuosina toimittu niin, että muutamat sukulaiseni tulevat meille jouluna kylään. He tuovat mukanaan osan (yleensä suurimman osan) ruoista ja me järjestämme loput. Nämä ruoka-asiat siis sovitaan etukäteen.
Mies on nyt kutsunut ison lössin sukulaisiaan myös kylään ja syömään. Heitä on aiemminkin kutsuttu, mutta eivät ole tulleet. Nyt ovat tulossa. Mieheni ei suostunut kertomaan heille, että joulutarjoilut on yleensä järjestetty kimppaperiaatteella. Mies ei myöskään tullut ajatelleeksi, että tarvitaan enemmän ruokaa, kun väkimäärä kasvaa. Kun huomautin tästä miehelle, hän ilmoitti minun sukulaiselleni, että tarvitaan enemmän laatikoita.
Minusta mies on sikamaisen törkeä, kun minun sukulaisteni pitää nyt hommata hänen sukulaisilleen ruoat. Miehen mielestä se on ihan ok, ja hän on minulle vihainen, koska en kuulemma vain halua hänen sukulaisiaan kylään.
Ilmoitin nyt omille sukulaisilleni, että me kyllä maksamme ja/tai järjestämme sittenkin kaikki tarjoilut tänä vuonna.
Tämä ei ole maailman isoin juttu eikä kenenkään talous kaadu tähän, mutta noin niin kuin periaatteellisella tasolla minua ärsyttää. Mitä mieltä?
Kommentit (40)
Minusta siinä ei ole mitään omituista tai noloa, että isommalla porukalla juhlittaessa vieraat tuovat kukin vähän jotain tullessaan. Mielestäni kyse ei edes ole välttämättä vain rahasta vaan enemmänkin vaivannäöstä; jos yksi ihminen joutuu vääntämään koko joulumenun isolle porukalle, saa jo olla aikamoinen superemäntä häärimässä hyvinvarustetussa suurtalouskeittiössään että onnistuu ajoittamaan kaiken sopivasti valmiiksi illallisaikaan. Uunikin saa varmaan olla yötä päivää päällä ainakin vuorokauden. Harva kai ostaa kuitenkaan kaikkea valmiina, joten jouluna kyllä riittää kokkailtavaa.
Toisekseen jouluun liittyy paljon ruokia jotka toisissa perheissä ovat rakkaita perinneruokia ja toisissa ihan vieraita tai jopa inhokkeja. Jokainen voi siis itse pitää huolen myös siitä, että oma lemppari löytyy pöydästä ja vieläpä sillä omalla reseptillä tehtynä.
ainakin häpeisin silmäni päästä, jos en olisi tuonut mitään yhteiseen ruokapöytään ja saisin kuulla, että sinun sukulaisesi ovat tuoneet puolet ruoista.
Toisaalta meilläpäin on kyllä aina tapana tuoda, tai ainakin kysyä tarviiko tuoda jotain, varsinkin jos tiedämme jäävämme syömään ja on iso porukka menossa kylään.
Mielestäni miehesi on idiootti.
en kunnolla ruokkisi kaikkia kutsuttuja vieraita.
Teinit pitää nyyttäreitä jne.
Meidänkin isä olisi aina mökille kutsumassa hurjia määriä vieraita. Eikä yhtään ajattele, että ruoat pitää raahata mantereelta - ja yrittää vielä likipitäen säilyttää kylminä ennen valmistusta.
Ja sitten se ruoka pitää tehdä. Ja tiskata astiat...
Isä ilmeisesti luulee, että se sapuska noin vaan tupsahtaa pöytään nenän eteen. Ja niinhän se hänen osaltaan tapahtuukin.
Soita miehesi sukulaisille ja kerro, että teillä on nyyttäriperinteellä toimittu. Että mies ei varmaan huomannut kertoa. Riittänee, kun soitat yhdelle miehen vanhemmista naispuoleisista sukulaisista. Yleensä ne tädit ja mummot on sellaisia kanaemoja, että kyllä ne järkkää oman väkensä tuomaan murkinaa tullessaan. :)
että jokainen tuo jotakin, sovitaan asiat etukäteen. Jos ei olisi ilmoittanut, olisin itse ottanut yhteyttä sukulaisiin ja kertonut, että meillä on ollut tällainen tapana.
Mun mielestä on ihan reilua, että jokainen hoitaa oman osuutensa. Niin meillä toimitaan, kun on tullut sekä mun että miehen sukulaisia meille jouluna. Ei tosin edes kovin montaa vierasta, mutta näin on aina toimittu ja kaikki ovat tyytyväisiä.
kyllä tökerö mies, mutta jos sukulaisensa ovat tulossa vasta ensimmäistä kertaa niin ymmärrän kyllä ettei halua heiltä pyytää mitään. Tökeröä on pyytää sinun sukulaisia ruokkimaan hänen sukulaisia! Maksakoon mies sitten sen heidän osuutensa. Ei hän voi olettaa, että sinun sukusi sen tekisi.
joutunut menemään kutsuttuna kylään siten, että vien ruuat mennessäni. Nyyttikestit on erikseen, mutta ei ikinä joulupöytä! Minusta olisi äärettömän noloa joutua tilanteeseen, jossa en kykenisi ruokia tarjoamaan, vaikka vieraat kutsuisin.
Ja jos minut kutsutaan joulupöytään lanttulaatikon kera, niin kieltäydyn kauniisti ja sanon, että syön mieluummin kotona kivassa seurassa.
Eikö olisi parempi kutsua vähemmän väkeä tai pelkästään kahville, niin ei tarvittaisi ruoka-apua.
Mä en näe tuossa mitään ongelmaa. Mies maksaa ja sä kokkaat eiks je.
Omituinen tapa tuommoinen nyyttärien pitäminen muutenkin, opiskelijavuosien jälkeen ei olla sellaista harrastettu.
Vähän vieraanvaraisuutta pitää olla.
sukulaisillesi, että tuokaa lisää ruokaa. :DD Olisin varsinkin tuosta kohtaa todella vittuuntunut.
mutta kyllä minusta on ihan kohtuullista että kaikki osallistuvat tarjoiluihin ym. puuhiin jos isolla joukolla joulua vietetään.
Miehesi on tökerö, ei ehkä ilkeyttään mutta ajattelemattomuuttaan.
Mä en näe tuossa mitään ongelmaa. Mies maksaa ja sä kokkaat eiks je.
Omituinen tapa tuommoinen nyyttärien pitäminen muutenkin, opiskelijavuosien jälkeen ei olla sellaista harrastettu.
Vähän vieraanvaraisuutta pitää olla.
Kuka on sanonut että AP on kutsunut vieraat syömään jouluksi? Jos hän ja sisaruksensa ja vanhempansa aina viettävät joulun yhdessä ja ovat porukalla sopineet että joulu vietetään AP:n luona (jos vaikka suurin talo) ja kaikki tuo ruokaa.
Jouluna menee muutenkin paljon rahaa lahjoihin. Siihen lisäksi jos ruokkisi oman perheen lisäksi sisarukset perheineen ja omat vanhemmat niin aletaan jo ruoan osalta helposti puhua sadoista ylimääräisistä euroista. Nimittäin jos tarjolla on muutakin kuin kinkkua ja lanttulaatikkoa.
Toisekseen en ymmärrä tuota mies maksaa sinä kokkaat-kommenttia. Miehen pussista lähtevä raha on lopulta koko perheen pussista pois. Ja varmasti AP mielellään tekee muutakin näin joulun alla ja joulupöydässä kuin häärii hellan edessä.
En ole ap
sukulaisillesi, että tuokaa lisää ruokaa. :DD Olisin varsinkin tuosta kohtaa todella vittuuntunut.
Noloa.
Jokaisella on se oma bravuurinsa. Se ruoka, jota jouluaattona haluaa ehdottomasti syödä sen reseptin mukaan valmistettuna, kuin itse on tottunut.
Jos esim. miehen äiti ei tekisi rosollia, ostaisin sen valmiina kaupasta. Minulle on ihan sama, kuka ne juurekset on pilkkonut, enkä huomaa maussa eroa. Mutta hänelle on tärkeää saada itse tehtyä rosollia.
Oma äitini valmistaa maailman parasta lanttu- ja bataattilaatikkoa. Joulu ei olisi joulu ilman niitä. Hänen kanssaan yhdessä leivomme piparit.
Ja isäni nyt vaan saa kinkun sekä graavatun lohen onnistumaan parhaiten.
Me tehdään kalkkuna ja salaatteja. Sekä hankitaan mädit, katkaravut, viinit yms.
Miehen isoäiti leipoo joululimpun ja lusikkaleivät. Ne kuuluvat hänen jouluunsa, itse tehtyinä.
Miehen sisko tuo jotain makeaa leivonnaista. Ja oma siskoni keksii oudon, uuden herkun, jota maistellaan. Viime vuonna oli japanilaisia papumakeisia.
Miksi tällainen järjestely olisi huono homma?
Samoin olemme ystäväperheiden kanssa viettäneet mökki- ja koti-illallisia niin, että isäntäpari on tehnyt pää- ja jälkiruoan ja vieraat tuoneet esim. salaattia, juustoja, yms.
Miksei tuliainen voisi olla syötävää?
En ymmärrä, miksi minun pienten lasten pienituloisena, työssäkäyvänä ja opiskelevana äitinä pitäisi kestittää koko suku, kun monet läheiset tekevät mielellään itse jouluruokaa. Kaikkien mielestä on kuitenkin parasta viettää joulua meillä, lasten kodissa, jonne myös pukki tulee. Systeemi on toiminut moitteetta.
Se ei kuitenkaan ollut se pointti. Mutta tokihan tiesin, että av:lla osa puuttuu myös sivuseikkoihin.
ap
on asiat vielä aika hyvin; hänen ei tarvitse tehdä itse aivan kaikkea.
Meillä kävi niin, että kolme vuotta sitten tätini alkoi ja syksyllä soittelemaan sukua läpi, että miksei enää pidetä sukujouluja, niin kuin ennen vanhaan. Kun olin pieni, sellaisia olikin ja tapa jäi kun lapset aikuistui alkoi viettämään omia joulujaan.
Noh, jotenkin kävi niin että tätini alkoi touhuta joulua meillä pidettäväksi: Meillä kun on isohko talo ja ollaan hyvin puolimatkassa monen sukulaisen tulla.
Olin idiootti, kun en ruvennut jo hyvissä ajoin kyselemään, että kuka tuo mitäkin. Olin ilmoittanut, että meillä on iso kinkku, riittää koko porukalle. En osannut epäillä mitään, kun muu porukka hymisteli, että kinkkuhan se on joulupöydän kunkku ja mitäpä sitä muuta ihminen jouluna kaipaa.
Tuli aatto, alkoi porukkaa lapata tupa täyteen. Kellään ei ollut mitään mukana. Äidilläni oli kotikaljaa ja kalkkunaa. Sakki kalusi koko kinkun ja ne pienet saarioiset laatikot, mitä olin omalla porukallel varannut. Kaikki kelpasi, hyvää oli, vähyydessä ehkä vika.
Seuraavana jouluna tämä ihana sukujoulu piti järjestää äitini luo. Kuitenkin ennen joulua äitini kihlaus purkautui ja tuli muutakin vastoin käymistä joulun alla. Äitiä nolotti perua aaton suunnitelmia, joten äitini vuoksi (ja puolen suvun painostuksesta) joulu siirtyi taas meille. Ja jälleen sama toistui!
Ensimmäisellä kerralla olin joulun aikaan sairaslomalla, koska olin raskaana ja oksensin paljon. Itse en syönyt mitään, mutta puolikuntoisena laitoin joulun 30 henkilölle.
Seuraavana aattona tein saman pieni vauva kainolossa.
Kolmantena jouluna aaton järjesti tätini. Emme kuitenkaan saaneet kutsua, sillä veljelläni ja minulla on huonot välit, eikä veljeni halunnut samoihin juhliin kanssani. Tätini sääli veljeäni, joka oli jäänyt paitsi jo kahdesta sukujoulusta ja siksi kutsui hänet mutta ei meitä.
Oikein hävettää kirjoittaa tätä, kun on ollut niin vietävissä ja idiootti. Ketään muuta meidän suvusta ei takuulla hävetä, siitä olen varma.
viime joulu oltiin perheen kesken ja siitä traditiosta ei tämän jälkeen luovuta.
Etukäteen sovitaan, että kuka tekee mitäkin. Kyse ei mielestäni ole rahasta, vaan vaivasta. Onhan se kohtuutonta, että yksi siivoaa kotinsa ennen ja jälkeen vieraiden ja siihen päälle laittaisi kaiken tarjottavankin ja muut vaan saapuisivat paikalle. Meillä kaikilla sisaruksilla on 2-3 alle 5-vuotiasta lasta, joten tekemistä on muutenkin ihan tarpeeksi.
Ja ap:lle: Aika tökeröä mieheltäsi, mutta koita unohtaa ja antaa anteeksi, niin ei mene joulu pilalle! Pistä jouluna omat sukulaisesi asialle ensi vuotta silmällä pitäen: kehumaan suureen ääneen vaivannäköäsi ja ilmoittamaan, että ensi jouluna palataan samaan vanhaan kaavaan, jossa kaikki osallistujat tuovat jotakin (paitsi tietenkin sinä, joka teit tänä jouluna oman osasi ennakkoon)!
On tehty näin muutaman vuoden ajan, kun vanha äitini ei enää jaksa kaikkea laittaa. Joulua vietetään nyt toisen kerran meillä, mutta kaikki perheet tuovat osuutensa. Ei yhtään nolota tällaiset oman lapsuuden perheeni nyyttärit.
On niin paljon helpompaa ja mukavampaa olla oman perheen kanssa kotona kuin raahata ruokia ja lahjoja paikasta toiseen. Miehen suvussa on juuri tuollaisia "tehdään yhdessä" -jouluja, jotka etukäteen ovat yhtä valitusta ja jälkikäteen kamalaa märinää, kun jokainen olisi oikeastaan halunnut olla menemättä, mutta kun oli pakko.
Olen sanonut, että minä en tuohon rumbaan lähde. Meille saa tulla tapanina syömään, mutta mitään muiden tuomaa ruokaa en suostu pöydässäni tarjoamaan. Ja kas - oma sukuni ja osa miehen suvusta viihtyy meillä mainiosti, kun ei tarvitse kisailla, kenellä paras salaatti tms. Kyllä kutsujalla on oltava sen verran rahaa, että pystyy ruuan tarjoamaan ilman Pelastusarmeijan joulupakettia.
ap on kolmekymppinen, mies nelikymppinen. Akateemisia olemme, jos se jotakuta kiinnostaa.
ap