apua lattialaatan valintaan!
olemme valitsemassa laattoja eteiseen, keittiöön, portaikkoon ja käytävään. Ulkonäöllisesti miellyttää vaalea, joko sellainen kiiltävä tai sitten mattapintainen laatta. En pidä ns. perinteisen näköisestä laatasta. Modernia, ei perinteistä tyyliä.
Minua vain arveluttaa vaalea väri, miten on puhtaanapidon laita? Sauma eritoten on kai arka, olen tutkiskellut nyt myös sitä muovipintaista sauma-ainetta, josko se olisi vähemmän likaantuva.
Laatat ovat kovalla käytöllä, lapsia ja lemmikkejä, enkä erityisesti rakasta siivoamista.
Kertokaahan kokemuksianne! ja mielipiteitä.
Kommentit (21)
on oiskhan savunharmaa laatta, siinä on vähän niinku vaaleampia viiruja, ei siis tasavärinen. Pinta on matta. Laatta on n. 25cm x 25 cm siis aika isonkokoinen. Meillä ei ole eläimiä mutta pitkähiuksisia kyllä löytyy sekä lapsia hiekkavehkeineen. Mielestäni laatalla ei oikeastaan pöly, hiekka, hiukset näy ollenkaan.
Laattaa on sekä eteisessä, aulassa, wc:ssä että keittiössä. Keittiössä on mennyt moni lasi rikki, aina menee jos lattialle tippuu. Siivouksen kannalta laatta on ollut hyvä, samoin ulkonäön ja käyttömukavuuden. Meilläkin on lattialämmitys, joten laattaa tuntuu miellyttävältä jalan alla.
Tummassa näkyy pöly ja koiran karvat huomattavasti selvemmin. Saumat voi suojata vaumasuoja-aineella ja jos sauma ei ole valkoinen, ei se niin nopeasti likaannu suojaamattomanakaan. Meille tulee kodinhoito- ja eteistiloihin vaalean harmaa 30x30 laatta saman sävyisellä saumalla. Olisin laittanut keittiöön ja ruokailutilaankin laattaa, mutta kun on avointatilaa olohuoneen kanssa, olisi tullut ikävä sauma parketin ja laatan välille. Nyt siis tulee oh ja ruokailutila parkettia, keittiöön päädyttiin laittamaan hyvälaatuinen muovimatto.
kun se on viileä. Ja pse on helppoa, lika irtoaa pelkällä mopilla ja vedellä. Saumoillekin riittää kun välillä käy karhunkielen kanssa hankaamassa pahimmat tahrat pois.
Laatta on iso (45*45), väriltään ehkä vähän vaaleaa hiekkaa muistuttava (silti moderni), sopii valkolakattuun tammiparkettiimme. Väri on loistovalinta, hiekka ja pöly eivät näy _yhtään_ (toisin kuin meidän tummalla laatoitetussa vessassa). Ei uskallettu ottaa kiiltävää liukkauden pelossa, vaikka se olisi ollut vielä upeamman näköistä. Myyjäkin pelotteli sen liukkautta. Tämä matta ei sitten olekaan yhtään liukas, vaikka onkin isokokoinen.
Vaikka saumat on vaaleat, ei ole ollut ongelmia niiden puhtaanapidossa. Kannattaa panostaa laadukkaaseen sauma-aineeseen, se vaikuttaa sauman likaantumiseen oleellisesti. Meillä on käytetty Mapein tuotteita, ja niitä voin suositella (mökillä Kiiltoa, ja ero kuin yöllä ja päivällä). Itsellä ei kokemusta epoksi-saumasta, jostain rakennusblogeista olen lukenut, että sen laiton kanssa pitää olla tosi tarkkana (laattoihin jämähtänyttä sauma-ainetta tosi vaikea saada pois).
Mekään ei muuten otettu keittiöön laattaa (em. laatta siis eteis- ja aulatiloissa), vaikka kuinka lattialämmitys olisikin. Kesällä se tuntuu toki viileältä ja nimenomaan liian viileältä! Itse en kylmällä ja kovalla lattialla haluaisi seistä. Toisekseen ei haluttu keittiön ja ruokailutilan väliin hankalaa saumaa. Siksi keittiössä parkettia. Mitä ap muuten mahdoit tarkoittaa tuolla portaikon laatoittamisella? Jos portaisiin meinaat laattaa, niin sinne tuskin tulee lattialämmitystä ja silloin laatta on tosi kylmä.
Eteisessä vaaleasaumaisten laattojen vaaleat saumat olivat haastavat saada pysymään vaaleina. Muualla ei ollut ongelmia.
Vaihdoimme tummatsaumaiset tummat laatat tilalle ja olemme tyytyväisiä.
Joku epäili laattojen hajoilevan. Ei kannata ottaa huonoja laattoja. Eilenkin putosivat omat kaunoluistimet terät paljaina portaat alas eikä tullut naarmun naarmua -laattoihin.
Hei, iso kiitos kommenteistanne! Nämä ovat minulle hyvin paljon avuksi.
Meillä tulee olohuone eri tasoon, ja sinne tulee parkettia. Myös makuuhuoneisiin tulee parkettia, oviaukkoihin tulee tietysti kynnykset/listat. Parketti tulee tummaa puuta.
Alan kallistua tuohon mattaan laattaan, se on kai hennon vaaleanharmaa. Saumata sen voisi Mapein harmaalla, tai sitten epoxyn vaalealla harmaalla. Laattaa tulee yli 100 neliötä, joten en todellakaan ala millään karhunkielellä saumoja hinkkaamaan, siihenhän menisi monta päivää :).
Minulla on kaksi laattamallia kotona lainassa, olen suorittanut niihin tahratestejä :). Molemmat ovat laadukkaita (kalliita) laattoja, ja likaa hylkiviä.
ap
meille tulee sellaiset modernit "suorareunaiset" laatat, joihin voi tehdä erittäin kapeat saumat. Eli saumaosa ei jää näkyviin sillai kuin perinteisessä laatoituksessa.
ap
eikö ole ketään aiheesta kiinnostunutta paikalla :( ?
ap
Kova materiaali ja kaikki lattialle tippuvat lasit ja posliinit varmasti rikki.
Jos nyt kuitenkin haluat laatat niin, vaaleassa ei näy pöly ja lika niin hyvin kuin tummassa, samoin mattapinnassa lika ja pöly näkyy huonommin. Kiiltävä voi olla myös liukas jos siihen tippuu nestettä, samoin kauhean iso laatta, tosin joku mosaiikkilaatta asuin tiloissa on hassu.
että ne me otamme. Nyt on vain kyse valinnan vaikeudesta.
Mua kiinnostais kuulla, jos jollain on käytössä sellaiset kiiltävät, mitkä nyt on "muotia". Onko ne hyvät?
näkyy mopin jäljistä lähtien kaikki lika. Vaaleassa ei näy pöly niin helposti aurinkoa vasten, mutta toisalta karhea harmaa on myös hyvä siinä, että pöly ei näy niin helposti.
Ja ehdottomasti tummaa saumaa. Kamala pitää muuten puhtaana.
Itse en enää koskaan laittaisi laattaa lattialle, jos saisin valita. Meillä on keittiössä ja todella huono materiaali kovuuden ja kylmyyden takia. Lattialämmitystä on pakko pitää päällä melkein hellekeleihin saakka. Turhaa mukavuuslämmitystä.
laattalattiaa voi pestä höyrypesurilla, eikö siinä saumatkin puhdistu hyvin samalla?
(en tiedä kun en ole koskaan käyttänyt, ostoskanavalla olen nähnyt sellaista laitetta mainostettavan, mahtaako olla ihan romu?)
Lemmikkien karvat jäävät tosi ikävästi näkyviin ja moppaaminen on tuskaa. On myös likas ja vaaleat sumat lattiassa ovat kyllä tosi huono ajatus. Ei teille kelapsi modernit tummat laatat. Niitä on tosi kivan näköisellä pinnalla ja vaikka minkä kokoisena.
minäkin haluaisin kuulla kokemuksia laattalattioista ja saumoista yms.
Sellaiset vähän kirjavan perusharmaata ei kiiltäväpintaiseksi kiillotettua kiveä. Samanvärinen saumalaasti ja heti laiton jälkeen käsittely kyllästeaineella.
eikö ne ole kamalan kalliita? Neliöhinta?
huomenna menen laattakauppaan, viime hetken vinkit tervetulleita!
ap
tämä on esim aika kiva
http://www.laattatukku.fi/images/PizarraNegro10x10_400.jpg
muita:
http://www.laattatukku.fi/luonnonkivet.html
kiitos kommenteistanne!
no, ensinnäkin meillä on vain lattialämmitys, joten sikäli se on aina päällä.
Vaalea laatta siksi, että meillä on vaalea koira, josta lähtee tuhottomasti karvaa. Tummanharmaa/keskiharmaa lattia, niin siinä näkyy kaikki nuo karvat sekä muutkin pölyt.
Tuo kiiltävä vai matta, sitä tässä pohdin. Vaaleassa saumassa on todellakin ongelmansa, mutta nyt on sellaista muovipintaista epoxy-saumaa olemassa, johon ei lika imeydy. Sillä uskalataisin sitä laittaa.
Lisää kommentteja :)