Jouluriita vol. 235
Kysyn nyt ihan vain mielipidettänne pieneen minua vaivaavaan epäkohtaan.
Eli meidän perheessä on viime vuosina toimittu niin, että muutamat sukulaiseni tulevat meille jouluna kylään. He tuovat mukanaan osan (yleensä suurimman osan) ruoista ja me järjestämme loput. Nämä ruoka-asiat siis sovitaan etukäteen.
Mies on nyt kutsunut ison lössin sukulaisiaan myös kylään ja syömään. Heitä on aiemminkin kutsuttu, mutta eivät ole tulleet. Nyt ovat tulossa. Mieheni ei suostunut kertomaan heille, että joulutarjoilut on yleensä järjestetty kimppaperiaatteella. Mies ei myöskään tullut ajatelleeksi, että tarvitaan enemmän ruokaa, kun väkimäärä kasvaa. Kun huomautin tästä miehelle, hän ilmoitti minun sukulaiselleni, että tarvitaan enemmän laatikoita.
Minusta mies on sikamaisen törkeä, kun minun sukulaisteni pitää nyt hommata hänen sukulaisilleen ruoat. Miehen mielestä se on ihan ok, ja hän on minulle vihainen, koska en kuulemma vain halua hänen sukulaisiaan kylään.
Ilmoitin nyt omille sukulaisilleni, että me kyllä maksamme ja/tai järjestämme sittenkin kaikki tarjoilut tänä vuonna.
Tämä ei ole maailman isoin juttu eikä kenenkään talous kaadu tähän, mutta noin niin kuin periaatteellisella tasolla minua ärsyttää. Mitä mieltä?
Kommentit (40)
mutta senhän jo tiedätkin.
Tekisin kuten sinä, omatkin sukulaiset saavat siis nauttia ilman tuomisia, sinä ja mies hoidatte kaiken.
on aivan normaalia ja yleistä (puhumattakaan järkevää), että suvun kesken joulupöytä järjestetään nyyttäriperiaatteella.
Miehesi mokasi kyllä aika pahasti. Yritä rauhallisena hetkenä puhua hänelle, miten paljon sinua harmitti hänen käytöksensä ja voiko tajuta miksi ja selitä, että et halua että näin käy enää koskaan. Että mies ei voi kutsua enää sukulaisiaan jos aikoo toimia noin.
Mutta joulun suhteen, itse ehkä selittäisin tilanteen omille sukulaisilleni, antaisin miehen sukulaisten tulla valmiiseen pöytään ja viettäisin mukavan joulun. (muuten, joulupöydässä miehen sukulaisille kyllä väistämättä selviää, että sinun sukulaisesi ovat tehneet ruokia. kyllähän niitä kommentoidaan. Mahtaa olla noloa anopille yms.).
Ja pistä nyt miehesi edes jonottamaan graavikalat ym. kaupasta.
En ymmärrä, miksi minun pienten lasten pienituloisena, työssäkäyvänä ja opiskelevana äitinä pitäisi kestittää koko suku, kun monet läheiset tekevät mielellään itse jouluruokaa. Kaikkien mielestä on kuitenkin parasta viettää joulua meillä, lasten kodissa, jonne myös pukki tulee. Systeemi on toiminut moitteetta.
Se ei kuitenkaan ollut se pointti. Mutta tokihan tiesin, että av:lla osa puuttuu myös sivuseikkoihin.
ap
en kunnolla ruokkisi kaikkia kutsuttuja vieraita.
Teinit pitää nyyttäreitä jne.
itse mistään mitään maksakaan...
tehnyt noin. Olis todellakin voinut sanoa omille sukulaisilleen, että nyyttäriperiaatteella toimitaan eikä todellakaan laita sun sukulaisia maksamaan hänen sukulaisten syömistä.
Nyt kun näin on käynyt, niin älä päästä miestäsi helpolla. Laita se myös tekemään ruokia, kun kerran ei kehdannut pyytää heitä tuomaan ruokaa.
Kaikki tuo bravuurinsa joten minun ruuanlaittotaidottoman ei tervitse kun keittää perunat ja avata viinupullot. Näin on toimittu tosiaan jo kymmenen vuotta.
Kyllä ap minustakin voi soittaa jollekin miehensä sukulaisella ja mainita asia. Sitten voi vähän sumplia, että kuka tuo mitäkin ettei joulupöytä ole pelkkää lohta tai kinkkua.
Hoida, ap, asia kuntoon niin teillä on varmasti ihana joulu kun saatte olla monta yhdessä!
on aivan normaalia ja yleistä (puhumattakaan järkevää), että suvun kesken joulupöytä järjestetään nyyttäriperiaatteella. Miehesi mokasi kyllä aika pahasti. Yritä rauhallisena hetkenä puhua hänelle, miten paljon sinua harmitti hänen käytöksensä ja voiko tajuta miksi ja selitä, että et halua että näin käy enää koskaan. Että mies ei voi kutsua enää sukulaisiaan jos aikoo toimia noin. Mutta joulun suhteen, itse ehkä selittäisin tilanteen omille sukulaisilleni, antaisin miehen sukulaisten tulla valmiiseen pöytään ja viettäisin mukavan joulun. (muuten, joulupöydässä miehen sukulaisille kyllä väistämättä selviää, että sinun sukulaisesi ovat tehneet ruokia. kyllähän niitä kommentoidaan. Mahtaa olla noloa anopille yms.). Ja pistä nyt miehesi edes jonottamaan graavikalat ym. kaupasta.
En ymmärrä, miksi minun pienten lasten pienituloisena, työssäkäyvänä ja opiskelevana äitinä pitäisi kestittää koko suku, kun monet läheiset tekevät mielellään itse jouluruokaa. Kaikkien mielestä on kuitenkin parasta viettää joulua meillä, lasten kodissa, jonne myös pukki tulee. Systeemi on toiminut moitteetta. Se ei kuitenkaan ollut se pointti. Mutta tokihan tiesin, että av:lla osa puuttuu myös sivuseikkoihin. ap
Minulla sukua Hämeessä, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, vähän Pohjanmaallakin, eikä ikinä ole sukujoulua nyyttikestinä juhlittu. Kutsuja on tarjonnut kaiken eikä ole edes mielessä käynyt, että pitäisi ottaa salaattia tai lanttulaatikko mukaan. Sitä pidettäisiin töykeänä. Miehen sisko ei takuuvarmasti puhuisi minulle vuosiin, jos menisin joulupöytäänsä omat sinappisillit mukana.
Onko teillä muissakin juhlissa, vaikka häissä tai yo-juhlissa sama tapa? Laitetaan kutsu ja siinä on mukana tieto, mitä syötävää on tuotava?
Ja minkä ikäisiä olette?
On niin paljon helpompaa ja mukavampaa olla oman perheen kanssa kotona kuin raahata ruokia ja lahjoja paikasta toiseen. Miehen suvussa on juuri tuollaisia "tehdään yhdessä" -jouluja, jotka etukäteen ovat yhtä valitusta ja jälkikäteen kamalaa märinää, kun jokainen olisi oikeastaan halunnut olla menemättä, mutta kun oli pakko. Olen sanonut, että minä en tuohon rumbaan lähde. Meille saa tulla tapanina syömään, mutta mitään muiden tuomaa ruokaa en suostu pöydässäni tarjoamaan. Ja kas - oma sukuni ja osa miehen suvusta viihtyy meillä mainiosti, kun ei tarvitse kisailla, kenellä paras salaatti tms. Kyllä kutsujalla on oltava sen verran rahaa, että pystyy ruuan tarjoamaan ilman Pelastusarmeijan joulupakettia.
helposti säästyy jos "emäntä" ostaa ruoat ja muut maksavat osuutensa ja ehkä pientä vaivanpalkkaa. Ja edelleenkin kuka on sanonut että AP on kutsumalla kutsunut sukulaisensa vierailulle? Ehkä porukalla ovat aina viettäneet sukujoulua, jokainen rahallisesti tai ruoalla osallistuen. Nyt ehkä sisaruksilla on perheet kasvaneet ja mummola käynyt pieneksi, Ap on sanonut että joulu voidaan olla heillä ja edelleen jokainen osallistuu jotenkin. Ihmiset ei taida ymmärtää kuinka paljon isolle porukalle ruoka maksaa. Varsinkin jos tarjolla on kunnolla ja monipuolista ruokaa eikä pelkkää kinkkua ja laatikoita. Meidän perheellä meni viime jouluksi yli 200e (minä, mies ja 2 lasta) ruokiin, siihen kun olisi kutsuttu minun vanhemmat, 3 sisarusta perheineen, isovanhemmat, miehen vanhemmat, 2 sisarusta perheineen ja isovanhemmat niin 1000e ois paukkunu iloisesti.
tusinan verran lapsia. Ostan ja maksan ruuat ihan itse, suunnilleen 800 eurolla saa jo ihan mukavan tarjoilun 30 hengelle, kun tekee itse. Jouluruoka on lisäksi aika halpaa valmistaa.
Ikinä ei ole käynyt mielessä, että pyydän rahaa vierailta!
eli ei jätetä niitä puolikkaita laatikkoja jne. isäntäperheelle. Siitä yleensä syntyy pientä sotaa, kun kutsujaperhe on sitä mieltä, että miksi te nyt niitä rippeitä kotiin, voidaanhan mekin ne ottaa...
Meillä suku on kutsuttu tapanina, väkeä noin 20 aikuista ja tusinan verran lapsia. Ostan ja maksan ruuat ihan itse, suunnilleen 800 eurolla saa jo ihan mukavan tarjoilun 30 hengelle, kun tekee itse. Jouluruoka on lisäksi aika halpaa valmistaa.
Ikinä ei ole käynyt mielessä, että pyydän rahaa vierailta!
että 800e on aika iso raha monelle perheelle? Lisäksi siihen joululahjat päälle. Ja tuossahan oli vasta tapaninpäiväksi tarjoilu, siihen on ostettava vielä aaton ja joulupäivän ruoat.
Joo, toki voi vuoden ajan säästää, mutta kyllä sitä rahaa pitää olla säästössä muutenkin kuin pelkkää joulua varten.
Itsellä ei ole rahasta pulaa ja voitaisiin käyttää vaikka 2000e suvun ruokkimiseen, mutta en silti pikku päässäni kuvittele että kaikilla on samaan varaa. Oikeasti on olemassa perheitä joissa tuskaillaan mistä saada lapsille edes 1 lahja tai mistä löytyy rahat ostaa edes kinkkua tai laatikoita joulupöytään. Budjetti voi olla 100e jouluksi.
sukulaistensa ruoat! Jos siis on niin nössö tai ääliö ettei kehtaa omille sukulaisilleen sanoa että on vähän niinkuin nyyttäriperiaate "jokainen tuo jotakin".
mutta tässähän oli kai kyse siitä, että on yhdessä sovittu, että vietetään joulu ap:n kotona. Tavallaan vieraat ovat kutsuneet itse itsensä?
Mies siis kutsui sukulaisensa.
Emme oli ikinä KUTSUNEET väkeä meille niin, että tuokaa omat eväät mukana. Tämä käytäntö lähti vuosia sitten, kun lapset oli vielä pienempiä, ja itse asiassa ne vieraat sen keksivätkin, että tuovat osan ruoista mukanaan.
Tämä ei tosin ollut se pointti.
Mutta toki olen iloinen, että te sädekehänne kiillottajat saatte itsellenne hyvää joulumieltä kehumalla erinomaisuuttanne. Jatkakaa ihmeessa, ja iloista joulua teillekin!
ap
nyyttärit mutta ei myöskään se, että yksi HELUAA OMASTA TAHDOSTAAN tehdä ja touhottaa kaiken itsekseen.
Miehesi käytös tässä tapauksessa on tökeröä ja ymmärrän varsin hyvin että ärsyttää. Mars vaan soittamaan miehen sukulaisille, ei ole sinun sukusi tehtävä kestitä heitä.
Meillä on kaksi hyvinkin erilaista tapaa.
Miehen äiti kuuluu näihin kunnon "pitoemäntiin" (on toki ammatiltaankin suurtalouskokki), eli tekee alusta loppuun saakka monellekymmenelle ihmiselle kaikki itse ja tarjottavaa on sen sataa sorttia (aivan älytöntä), vieläpä niin, että jokaiselle päivälle on jotakin uutta ja tuoretta. Tähteitä jää aina kamala määrä ja stressikäyrä rouvalla on huipussaan ja valittaa väsymystä, mutta uskallappa kysyä josko jotain voisi jättää pois tai tehdä toisin niin helvetti pääsee valloilleen. Apu ei kelpaa.
Mun lähisuvun kanssa taasen mietitään missä ollaan, mitä tarjotaan ja kuka hoitaa minkäkin sapuskan. Kenelläkään ei myöskään ole mitään velvoitteita tehdä itse vaan kaupasta ostettu esim. laatikko on aivan yhtä hyvä ja käypä tuominen.
Arvotaan aikuiseten kesken jopa se, kuka ostaa lahjan kellekin niin ei kaikkien tarvitse kaikille miettiä ja ostaa. Tärkeintä on yhdessäolo ja stressimäärän minimoiminen.
nyyttärit mutta ei myöskään se, että yksi HALUAA OMASTA TAHDOSTAAN tehdä ja touhottaa kaiken itsekseen.
Miehesi käytös tässä tapauksessa on tökeröä ja ymmärrän varsin hyvin että ärsyttää. Mars vaan soittamaan miehen sukulaisille, ei ole sinun sukusi tehtävä kestitä heitä.
Meillä on kaksi hyvinkin erilaista tapaa.
Miehen äiti kuuluu näihin kunnon "pitoemäntiin" (on toki ammatiltaankin suurtalouskokki), eli tekee alusta loppuun saakka monellekymmenelle ihmiselle kaikki itse ja tarjottavaa on sen sataa sorttia (aivan älytöntä), vieläpä niin, että jokaiselle päivälle on jotakin uutta ja tuoretta. Tähteitä jää aina kamala määrä ja stressikäyrä rouvalla on huipussaan ja valittaa väsymystä, mutta uskallappa kysyä josko jotain voisi jättää pois tai tehdä toisin niin helvetti pääsee valloilleen. Apu ei kelpaa.
Mun lähisuvun kanssa taasen mietitään missä ollaan, mitä tarjotaan ja kuka hoitaa minkäkin sapuskan. Kenelläkään ei myöskään ole mitään velvoitteita tehdä itse vaan kaupasta ostettu esim. laatikko on aivan yhtä hyvä ja käypä tuominen.
Arvotaan aikuiseten kesken jopa se, kuka ostaa lahjan kellekin niin ei kaikkien tarvitse kaikille miettiä ja ostaa. Tärkeintä on yhdessäolo ja stressimäärän minimoiminen.
miehen suvun puolella on vietetty sekä sukujoulua, että tapanina "kaverijoulua". Kumpaankin on aina jokainen osallistuva perhe/pariskunta tuonut jotain ruokaa tai juomaa. Kun paikalla on 20-30 henkilöä, on se helpompaa (etenkin kun välillä ollaan useampi joulu samassa paikassa, eli kustannukset eivät kasaudu yhdelle perheelle), ja tosiaan porukoilla on erilaisia bravuureja, appiukko esim. tekee mahdottoman hyviä sillejä. Lisäksi on ollut tapana syödä esim. monenlaisia juustoja joita tarvitaan isot kimpaleet jne. niin hyvä vaan minusta ettei yhden porukan tarvitse koko joulua kustantaa.
Miehen suku ja sen kaverijoulun porukka ovat ruotsinkielisiä ja varsin hyvätuloisia.
on aivan normaalia ja yleistä (puhumattakaan järkevää), että suvun kesken joulupöytä järjestetään nyyttäriperiaatteella. Miehesi mokasi kyllä aika pahasti. Yritä rauhallisena hetkenä puhua hänelle, miten paljon sinua harmitti hänen käytöksensä ja voiko tajuta miksi ja selitä, että et halua että näin käy enää koskaan. Että mies ei voi kutsua enää sukulaisiaan jos aikoo toimia noin. Mutta joulun suhteen, itse ehkä selittäisin tilanteen omille sukulaisilleni, antaisin miehen sukulaisten tulla valmiiseen pöytään ja viettäisin mukavan joulun. (muuten, joulupöydässä miehen sukulaisille kyllä väistämättä selviää, että sinun sukulaisesi ovat tehneet ruokia. kyllähän niitä kommentoidaan. Mahtaa olla noloa anopille yms.). Ja pistä nyt miehesi edes jonottamaan graavikalat ym. kaupasta.
En ymmärrä, miksi minun pienten lasten pienituloisena, työssäkäyvänä ja opiskelevana äitinä pitäisi kestittää koko suku, kun monet läheiset tekevät mielellään itse jouluruokaa. Kaikkien mielestä on kuitenkin parasta viettää joulua meillä, lasten kodissa, jonne myös pukki tulee. Systeemi on toiminut moitteetta. Se ei kuitenkaan ollut se pointti. Mutta tokihan tiesin, että av:lla osa puuttuu myös sivuseikkoihin. ap
Minulla sukua Hämeessä, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, vähän Pohjanmaallakin, eikä ikinä ole sukujoulua nyyttikestinä juhlittu. Kutsuja on tarjonnut kaiken eikä ole edes mielessä käynyt, että pitäisi ottaa salaattia tai lanttulaatikko mukaan. Sitä pidettäisiin töykeänä. Miehen sisko ei takuuvarmasti puhuisi minulle vuosiin, jos menisin joulupöytäänsä omat sinappisillit mukana.Onko teillä muissakin juhlissa, vaikka häissä tai yo-juhlissa sama tapa? Laitetaan kutsu ja siinä on mukana tieto, mitä syötävää on tuotava?
Ja minkä ikäisiä olette?
Nyyttärit voi olla joo teinijuttua, mutta meillä on jouluna tapana kokoontua suvun kesken ja kaikki tuovat omaa "bravuuriaan". Ja eri ihmisillä on erilaisia makumieltymyksiä. minä rakastan paistia ja hyvää kastiketta, miehen suku ei ollut sellaisesta (jouluna) kuullutkaan. Minä siis saan paistella lihani ja tehdä kastikkeeni ja hyvin on muillekin uponnut!
Toisaalta kala-allergisena on hankaa valmistaa kaloja, mutta muu perheeni syö mieluusti kalapöydän antimia..
Itse olisin vastaavassa tilanteessa laittanut listaan, että mitä kukakin on tähän mennessä sopinut tuovansa ja sitten antanut miehelle tehtäväksi jakaa muut asiat.
Miehesi on pösilö, kuten jotkut ovat. Oma mieheni kuvitteli ensin että aikuisenakin voi vanhempien luona taantua täysin passattavaksi teiniksi. Onneksi sain hänet tajuamaan asian ja jestas kun anoppi sai sätkyn kun mieheni joskus kantaa likaisia astioita tiskipöydälle tai jopa laittaa niitä astianpesukoneeseen. "Hänen poikansa, jestas sentään! oikein osaa laittaa käytettyjä astioita koneeseen.. voi että!" Minun vanhempieni luona mieheni saattaa grillailla kaikenlaista ja touhuaa ihan iloisesti keittiössä..
ja olemme n. 30 v. Tosin omalla perheellä on tällä hetkellä se tilanne, että molempien puolten isovanhemmat haluavat tehdä ns. kaiken (käymme vuorojouluin heillä). Tarjoudun kuitenkin aina tekemään ruoan tai kaksi ja ottavat nämä vastaan käsittääkseni tyytyväisinä.
Mutta omassa ja miehen suvussa on muissa "sukuhaaroissa" tapana tehdä joulu yhdessä. Kyse ei ole siitä, että joulun järjestäjä jakaisi kutsun yhteydessä käskyjä ja tehtäviä, vaan ihan siitä saakka kun lapset ovat jossain perheessä aikuistuneet niin luontevasti joulu on muotoutunut tuollaiseksi, että kokoonnutaan vanhempien luokse ja kaikki tekevät osansa joulupäivällisestä. Ennen omaa perhettä vietin joka toisen jouluaaton isälläni ja silloin meilläkin oli tämä käytäntö (minä, siskoni, tätini ja isäni jaoimme jouluaterian teon).
Mulle ei ole ikinä tullut mieleenkään, että tässä olisi jotain noloa tai väärää, saati epätavallista. Toisaalta mulle on myös aina ollut itsestään selvää, että joillain muilla emäntä ja/tai isäntä järjestävät koko joulun, eikä ole myöskään käynyt mielessä, että siinä olisi jotain omituista (kuten sanoin, meilläkin on näin tällä hetkellä). Mutta mä en ehkä sitten vaan ole kovin kova ihmettelemään :D
Minulla sukua Hämeessä, Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, vähän Pohjanmaallakin, eikä ikinä ole sukujoulua nyyttikestinä juhlittu. Kutsuja on tarjonnut kaiken eikä ole edes mielessä käynyt, että pitäisi ottaa salaattia tai lanttulaatikko mukaan. Sitä pidettäisiin töykeänä. Miehen sisko ei takuuvarmasti puhuisi minulle vuosiin, jos menisin joulupöytäänsä omat sinappisillit mukana.Onko teillä muissakin juhlissa, vaikka häissä tai yo-juhlissa sama tapa? Laitetaan kutsu ja siinä on mukana tieto, mitä syötävää on tuotava?
Ja minkä ikäisiä olette?
Ja minkä ikäisiä olette?
Häät ovat hääparin juhla. Yo-juhlat ovat ylioppilaan juhla. Joulu ei käsittääkseni ole sidottu keneenkään ihmiseen. Eri asia, jos lähettää kutsukortteja joulunviettoaikeissa.
Meille tulee miehen sisarukset lapsineen, ja yhdessä ollaan sovittu mitä kukakin tuo. Kukaan ei pitänyt itsestään selvyytenä että tulevat valmiiseen pöytään. Ikää on 24, miten se ikinä tähän liittyykään..
helposti säästyy jos "emäntä" ostaa ruoat ja muut maksavat osuutensa ja ehkä pientä vaivanpalkkaa.
Ja edelleenkin kuka on sanonut että AP on kutsumalla kutsunut sukulaisensa vierailulle? Ehkä porukalla ovat aina viettäneet sukujoulua, jokainen rahallisesti tai ruoalla osallistuen. Nyt ehkä sisaruksilla on perheet kasvaneet ja mummola käynyt pieneksi, Ap on sanonut että joulu voidaan olla heillä ja edelleen jokainen osallistuu jotenkin.
Ihmiset ei taida ymmärtää kuinka paljon isolle porukalle ruoka maksaa. Varsinkin jos tarjolla on kunnolla ja monipuolista ruokaa eikä pelkkää kinkkua ja laatikoita. Meidän perheellä meni viime jouluksi yli 200e (minä, mies ja 2 lasta) ruokiin, siihen kun olisi kutsuttu minun vanhemmat, 3 sisarusta perheineen, isovanhemmat, miehen vanhemmat, 2 sisarusta perheineen ja isovanhemmat niin 1000e ois paukkunu iloisesti.