Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aivan kauhea ensimmäinen neuvolakäynti tänään :(

Vierailija
12.12.2011 |

Olen rv 11 ja kävin tänään ekaa kertaa neuvolassa. Täti haukkui minut suurinpiirtein pystyyn, koska olen liian laiha kuulemma. Sanoi, että tuossa kunnossa lapsestasi tulee liian pienikokoinen jos edes selviää hengissä ;(.

Olen siis 170cm ja painoin tänään punnittaessa 48kg. Tenttasi kaikki syömiseni ja kun kerroin ei uskonut alkuunkaan. Syön ihan normaalia kotiruokaa, yleensä säännöllisestikin, joskus unohtuu iltapala syödä. Olen aina ollut laiha. Musta tuntuu, että haluan vaihtaa neuvolaa! Se hoitaja kohteli minua kuin jotain anorektikkoa ja valehtelijaa :(.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 171cm ja normaali paino n.52kg. Omalle kohdalleni ei onneksi noin tökeröä neuvolatätiä ole osunut :) Kuopusta odottaessa neuvolan ekapaino oli 49kg johtuen armottomasta pahoinvoinnista :( Ulos on silti tullut 3,6kg 51cm poika sekä 3.8kg 52cm tyttö. :D

Vierailija
22/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta saat kyllä ihan täydet sympatiat! :) Olen itsekin 170 cm ja ennen raskautta painoin 49 kiloa, eli aikalailla saman kokoinen kuin sinä. Myös minut haukuttiin neuvolassa pystyyn. Miksi ihmiset eivät voi tajuta, että meidän kaltaisia "läpipaskojia" nyt vain on olemassa?! Itsekin syön kaikkien suositusten mukaisesti, kaloreitakin tulee aivan varmasti riittävästi. Jos haluan, voin syödä vaikka suklaata, sipsejä, pizzaa, ihan mitä tahansa ihan miten paljon tahansa, enkä silti liho: aineenvaihduntani vain on tosi vilkas ja on aina ollut! Olen itsekin mielestäni liian laiha, ja olen tosiaan tehnyt kaikkeni saadakseni lihaa luiden ympärille, mutta kun mikään ei tartu, niin ei tartu. Ja sitten neuvolassa ja av-palstalla haukutaan anorektikoksi, voi elämän kevät sentään. :( PS. Vauvani syntyi täysiaikaisena, 49,5 cm, 3,8 kg, 10 pistettä.

kuulla! Tämä vähän piristi :). Niinkuin tuolla aiemmin kerroin, niin normaalisti painan n. 52kg, mutta olen nyt laihtunut entisestään pahoinvoinnin takia. Helppo siinä sitten on muiden ripittää, että syö syö, kun ei kertakaikkiaan pysty pitämään ruokaa kauan sisällä edes. Kotona en pysty edes avaamaan maustekaapin ovea kun jo lentää laatta. ap

Tuskinpa kukaan tässä nyt tuohon raskauspahoinvointiisi on jumittunut, vaan siihen, että olet lähtökohtaisesti alipainoinen (olitpa sitten 48 tai 52 kg). Edelleen: jos todellakaan et ole anorektikko, suosittelen keskustelemaan erikoislääkärin (esimerkiksi endokrinologi) kanssa alipainoisuutesi syistä. Esim. kilpirauhasvaivat voivat aiheuttaa tuota, ja niistä on myös haittaa vauvalle raskaanaollessa, jos arvot eivat ole hallinnassa.

Toiset ovat hoikkia luonnostaan. Se on ominaisuus. Itse laihduin 46kg painoiseksi erään kriisin seurauksena. Lähtöpaino oli 50kg, pituus 165cm. Lääkäri lähetti tutkimuksiin, mutta keskussairaalasta tuli kirje, että olen luonnostani hoikka, eikä tilanne vaadi sen enempää tutkimusta. On eri asia, jos ihminen ilman syytä laihtuu. Tilanteeni korjaantui itsekseen. Näin tulee ap:n painokin nousemaan, kunhan huono olo saadaan pois. Teille pulleroille on selvästi kova pala, että jotkut ovat todella oikeasti hoikkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole vielä normaali lukema? Itse painoin pitkälle aikuisikään 57 kg, pituudella 176 cm. Nyt olen tosin jo ottanut 5 kg lisää painoa noihin vuosiin, mutta ihan normaalipaino tuo mielestäni on. Nyt tosin et saisi yhtään enää ap laihtua. Toivottavasti huonovointisuutesi lakkaa pian. Yritä vaikka mehukeiton kanssa vetää vitskuja tai jotenkin muuten huolehtia energian saannista.

Vierailija
24/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos olette ns. läpipaskoja, niin kait teiltä on keliakia tutkittu?

Jos ei, niin hopihopi tutkimuksiin! Keliakiassa imeytymishäiriöt ovat yleisiä, ja oikealla ruokavaliolla saa paremman ravitsemuksen sekä itselleen että vauvalle.

Vierailija
25/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos olette ns. läpipaskoja, niin kait teiltä on keliakia tutkittu? Jos ei, niin hopihopi tutkimuksiin! Keliakiassa imeytymishäiriöt ovat yleisiä, ja oikealla ruokavaliolla saa paremman ravitsemuksen sekä itselleen että vauvalle.

muuta ongelmaa. Jos olisi kelialia sen kyllä huomaisi. Ap on vain hoikka ja pitkä. Onnea odotukseen!

Vierailija
26/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä myös yksi "läpipasko" ilmoittautuu. Syön paljon , mutta olen aina ollut alipainoinen. Meitä tälläisia nyt vaan on olemassa.

Ja ainakin minä olen alipainostani huolimatta (174cm/53kg) saanut maailmaan kaksi varsin hyvin kehittynyttä ja reilusti yli 4kg 10-pisteen vauvaa :)

Vierailija
27/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla mitään sairautta ole. On kytätty käyriä ja painon kehitystä koko kouluaikakin. Isä on pitkä ja laiha ja äiti myös ollut aina hoikka. On otettu kilpirauhasarvot. Mun geenit on vain tämmöiset etten liho. Normaalisti mun painoineksi on 18, en tiedä kuinka paljon se nyt on, kun olen laihtunut 4kg PAHOINVOINNIN takia.

ap

Vierailija
28/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa nyt jo, kun sitä on kolme kertaa jo kysytty. Haluatko neuvoja ja jos, niin mihin? Vai haluatko vain kehuskella geeneilläsi?

Vierailija
29/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat hoikkia luonnostaan. Se on ominaisuus. Itse laihduin 46kg painoiseksi erään kriisin seurauksena. Lähtöpaino oli 50kg, pituus 165cm. Lääkäri lähetti tutkimuksiin, mutta keskussairaalasta tuli kirje, että olen luonnostani hoikka, eikä tilanne vaadi sen enempää tutkimusta. On eri asia, jos ihminen ilman syytä laihtuu. Tilanteeni korjaantui itsekseen. Näin tulee ap:n painokin nousemaan, kunhan huono olo saadaan pois. Teille pulleroille on selvästi kova pala, että jotkut ovat todella oikeasti hoikkia.

Mutta vaikka olisi koko ikänsä ollut laiha, se ei tarkoita sitä, etteikö taustalla voisi olla sairaus, esim. juuri kilpirauhasessa, tai vaikkapa tuo keliakia (oma sukulaiseni oli luurankomaisen laiha koko ikänsä kunnes 50-vuotiaana sai keliakiadiagnoosin ja on nyt normaalipainoinen). Eli sairaus kannattaa yrittää sulkea pois, etenkin raskausaikana, koska siitä hyötyy myös vauva. Sitten voi rauhassa jatkaa elämää ominaisuutensa kanssa.

PS: itse olen normaalipainon alapuoliskolla, mikäli se tähän kuuluu (sinusta tuntuu kuuluvan).

Vierailija
30/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla mitään sairautta ole. On kytätty käyriä ja painon kehitystä koko kouluaikakin. Isä on pitkä ja laiha ja äiti myös ollut aina hoikka. On otettu kilpirauhasarvot. Mun geenit on vain tämmöiset etten liho. Normaalisti mun painoineksi on 18, en tiedä kuinka paljon se nyt on, kun olen laihtunut 4kg PAHOINVOINNIN takia.

ap

Mulla on sama kuin sinulla että isä on pitkä ja hoikka. Kaikki vaan on nähneet äitini joka muistuttaa enemmänkin plussapalloa :D Tästä syystä katsovat oikeudekseen kommentoida painoani kaiken aikaa. Kuulin paljon raskausaikana myös sitä että lapsistani ei voi tulla terveitä kun äiti on tollanen anorektikko :( Joulut on pahimpia kun yritetään tyyliin pakkosyöttää -.-

Sanot sille neuvolantädille ens kerralla että jos kommentointi ei muutu asiallisemmaksi teet valituksen ja vaihdat neuvolaa. Kaikkea hyvää odotukseen :)

Vierailija
31/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 170cm ja normisti 51-52kg, eikä terkka sanonut mitään raskauden aikana! Olen aina ollut tämän painoinen, ja raskauden aikana tuli painoa 13kg, jotka sitten lähtivät imetyksen myötä kohisten pois. Vauva syntyi täysiaikaisena, 49cm ja 3610g.

Miten teidän joidenkin on niin helvetin vaikea tajuta, että jotkut voivat ihan terveenä olla tämän painoisia! Syön kaikkea ja neljä-viisi kertaa päivässä. Pistää vihaksi tuollainen terveille laihoille anonyymisti huuteleminen. Ihmisiä mekin ollaan! Ja ei, nainen ei tule raskaaksi, jos hän on omalla mittapuullaan liian laiha.

Ap: Pyydä terkan vaihtoa, tai sano hänelle suoraan, että tuollaiset jutut loukkaavat.

Vierailija
32/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä sua vaivaa? Miksi pitää olla noin aggressiivinen? Eikö laiha ihminen saa loukkaantua tuollaisista epäreiluista sanomisista ja kertoa siitä täällä? Taitaa olla suurimmalla osalla av-mammoista aika surkea itsetunto, kun pitää tällainenkin asia kehuskeluna ottaa...

T: 34

Vierailija
33/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa nyt jo, kun sitä on kolme kertaa jo kysytty. Haluatko neuvoja ja jos, niin mihin? Vai haluatko vain kehuskella geeneilläsi?

Voi v....

Ja mikä sua vaivaa? Miksi pitää olla noin aggressiivinen? Eikö laiha ihminen saa loukkaantua tuollaisista epäreiluista sanomisista ja kertoa siitä täällä? Taitaa olla suurimmalla osalla av-mammoista aika surkea itsetunto, kun pitää tällainenkin asia kehuskeluna ottaa...

Tuo viestini oli siis tälle vastaajalle tarkoitettu. Meni niin hermo, että unohtui lainaus laittaa.

Vierailija
34/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka olisi koko ikänsä ollut laiha, se ei tarkoita sitä, etteikö taustalla voisi olla sairaus, esim. juuri kilpirauhasessa, tai vaikkapa tuo keliakia (oma sukulaiseni oli luurankomaisen laiha koko ikänsä kunnes 50-vuotiaana sai keliakiadiagnoosin ja on nyt normaalipainoinen). Eli sairaus kannattaa yrittää sulkea pois, etenkin raskausaikana, koska siitä hyötyy myös vauva. Sitten voi rauhassa jatkaa elämää ominaisuutensa kanssa.

PS: itse olen normaalipainon alapuoliskolla, mikäli se tähän kuuluu (sinusta tuntuu kuuluvan).

Nimenomaan! Itse olin myös todella laiha ja aneminen. En ollut osannut edes epäillä keliakiaa ennen kuin verikokeet sen osoittivat. Ruokavaliohoidolla paino normalisoitui, iho parani ja väsymys kaikkosi.

Onneksi, sillä vauvani sai siten normaalin ravitsemustason kohdussa. Jos on sikiöaikana aliravitsemuksella, on suurempi todennäköisyys aikuisiän ylipainoon ja diabetekseen.

Vierailija
35/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ole jo päivänselvää, vertaistukea! Kaltaisiasi idiootteja on tämäkin ketju pullollaan, ei edes haluta tukea vaan haukkua ensimmäisenä.

Vierailija
36/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kyllä otettu keliakia- ja kilpirauhastestit. Ja Hb:kin on aina lähemmäksi 150. Että näin.

Vierailija
37/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään tavalla tai esim. juuri "läpipaskoisuutena" eli kannattaisi joka tapauksessa testauttaa se. Diagnosoimattomana vaikuttaa joka tapauksessa ravintoaineiden imeytymiseen ja lyhentää eliniänodotetta koska aiheuttaa mm. ohutsuolen syöpää.

Mutta en väitä, että ap:lla mitään sairautta tarvitsee olla, jotkut meistä vain on laihoja. Täällä ihan selvästi lihavat av-mammat ovat kommentoimassa kun suurin osa vastauksista on ollut todella törkeitä.

Jos todella syöt normaalin verran ja terveellisesti, niin ei alipainosi pitäisi olla vaarallista sikiölle. Sikiöhän ensisijaisesti ottaa kyllä kaikki tarvitsemansa ravinteet ja äidille sitten jää mitä jää. Kannattaa kuitenkin harkita sen keliakiamahdollisuuden poissulkemista, sillä kuten sanottu, suurimmalla osalla keliakiaa sairastavista tauti on lähes oireeton tai oireet epätyypillisiä.

Tsemppiä raskauteen ja toivottavasti terkka suhtautuu sinuun jatkossa järkevämmin!

T: keliaakikko

Vierailija
38/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kyllä otettu keliakia- ja kilpirauhastestit. Ja Hb:kin on aina lähemmäksi 150. Että näin.

Hyvä! Toivottavasti muitakin raskaanaolevia ja alipainoisia varmuuden vuoksi seulotaan ja siten varmistetaan vauvan hyvinvointi.

Vierailija
39/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotatko ap esikoista?

Vierailija
40/95 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä härskisti, täällä olisi pitkä ketju päivittelemässä kuinka kauheaa... Jos hoikka kertoo nöyryytyksestään, se katsotaan kehuskeluksi.

Täällä taitaa liikkua paljon aggressivisia pulleroita.