Aivan kauhea ensimmäinen neuvolakäynti tänään :(
Olen rv 11 ja kävin tänään ekaa kertaa neuvolassa. Täti haukkui minut suurinpiirtein pystyyn, koska olen liian laiha kuulemma. Sanoi, että tuossa kunnossa lapsestasi tulee liian pienikokoinen jos edes selviää hengissä ;(.
Olen siis 170cm ja painoin tänään punnittaessa 48kg. Tenttasi kaikki syömiseni ja kun kerroin ei uskonut alkuunkaan. Syön ihan normaalia kotiruokaa, yleensä säännöllisestikin, joskus unohtuu iltapala syödä. Olen aina ollut laiha. Musta tuntuu, että haluan vaihtaa neuvolaa! Se hoitaja kohteli minua kuin jotain anorektikkoa ja valehtelijaa :(.
Kommentit (95)
Täti ehkä muotoili asiansa tökerösti, mutta kiinnitä nyt hyvä ihminen viimeistään tässä vaiheessa asiaan huomiota! Lapsesi hyvinvoinnista on kuitenkin kyse.
ps. kukaan ei ole normaalilla syömisellä noissa mitoissa. painan itse 50kg ja olen alle 160 ja olen juuri ja juuri normaalipainoinen. noilla raskausviikoilla painoa on jo ollut muutamia kiloja enemmän.
Kyllä se luonto olis sun raskautumisesi estänyt jos painoa (=rasvakudosta) olisi liian vähän. Nyt vaan syöt monipuolisesti ja terveellisesti ja huolehdit vitamiinit ym. vaikka sitten purkista, niin kyllä kaikki sujuu hyvin. Paino nousee raskauden aikana kuitenkin, ja vauvasi takuulla ottaa varastoistasi kaiken tarvitsemansa. Jos neuvolan asenne jurppii, niin aina voi vaihtaa. harmi että kohdallesi osui asiakaspalveluun soveltumaton ihminen.
Onnea raskaudestasi!
Kritisoi painoni nopeaa nousua. Silloin alkuunsa loukkaannuin kommenteista, mutta ajan kanssa tajusin hänen olevan enemmän kuin oikeassa.
Toisessa raskaudessani toimin paremmin hänen neuvojensa mukaan ja siitä oli apua.
unohtui vielä kertoa tuossa se, että olen laihtunut kyllä nyt, koska mulla on niin paljon pahoinvointia. Oksettaa kaikki mausteidenkin hajut ja mulla ei ole ollut pelkkää aamupahoinvointia vaan koko päivän kestävää oksentelua. Normaalisti painan n.52kg.
ap
Kumma juttu, että et ole sitten tullut ajatelleeksi olevasi alipainoinen?
Huhheijaa. Hoitaja oli ihan oikeassa. Muotoili ehkä huolensa vähän tökerösti mutta oikeassa on!! Nyt todellakin kiinnität huomiota määriin ja ruokaan mitä syöt. Kirjoitat vaikka ylös kahden viikon ajan KAIKEN mitä syöt ja viet sen seuraavalla kerralla sille hoitsulle. Kysy onko jotain mitä voit tehdä vai oletko vain tosiaan niin hoikka. Saat mielenrauhan ja terkkakin saa mustaa valkoisella että tosiaan syöt (jos syöt..)
Minulta saat kyllä ihan täydet sympatiat! :)
Olen itsekin 170 cm ja ennen raskautta painoin 49 kiloa, eli aikalailla saman kokoinen kuin sinä.
Myös minut haukuttiin neuvolassa pystyyn.
Miksi ihmiset eivät voi tajuta, että meidän kaltaisia "läpipaskojia" nyt vain on olemassa?!
Itsekin syön kaikkien suositusten mukaisesti, kaloreitakin tulee aivan varmasti riittävästi.
Jos haluan, voin syödä vaikka suklaata, sipsejä, pizzaa, ihan mitä tahansa ihan miten paljon tahansa, enkä silti liho: aineenvaihduntani vain on tosi vilkas ja on aina ollut!
Olen itsekin mielestäni liian laiha, ja olen tosiaan tehnyt kaikkeni saadakseni lihaa luiden ympärille, mutta kun mikään ei tartu, niin ei tartu.
Ja sitten neuvolassa ja av-palstalla haukutaan anorektikoksi, voi elämän kevät sentään. :(
PS. Vauvani syntyi täysiaikaisena, 49,5 cm, 3,8 kg, 10 pistettä.
No, se ei ole ylpeyden aihe raskausaikana. Muulloinkin siitä voidaan olla montaa mieltä.
Olen itsekin 170 cm ja ennen raskautta painoin 49 kiloa, eli aikalailla saman kokoinen kuin sinä.
Myös minut haukuttiin neuvolassa pystyyn.
Miksi ihmiset eivät voi tajuta, että meidän kaltaisia "läpipaskojia" nyt vain on olemassa?!
Itsekin syön kaikkien suositusten mukaisesti, kaloreitakin tulee aivan varmasti riittävästi.
Jos haluan, voin syödä vaikka suklaata, sipsejä, pizzaa, ihan mitä tahansa ihan miten paljon tahansa, enkä silti liho: aineenvaihduntani vain on tosi vilkas ja on aina ollut!
Olen itsekin mielestäni liian laiha, ja olen tosiaan tehnyt kaikkeni saadakseni lihaa luiden ympärille, mutta kun mikään ei tartu, niin ei tartu.
Ja sitten neuvolassa ja av-palstalla haukutaan anorektikoksi, voi elämän kevät sentään. :(
PS. Vauvani syntyi täysiaikaisena, 49,5 cm, 3,8 kg, 10 pistettä.
Olet nyt saanut vastauksia painostasi, mutta siihen neuvolan vaihtamiseenko haluat apua? Itse olisin vähän huolissani lähestymistavastasi asiaan, mitä jos ihan rauhassa miettisit MITÄ terkka oikein sanoi ja tarkoitti.
Hän ajaa vauvan asiaa ja joskus se edellyttää pieniä wake up calleja. Minua myös huolestuttaa sinun kyvyttömyytesi huolehtia omasta vauvastasi. Onneksi terkka on tehtäviensä tasalla ja huolehtii sinun lapsestasi kun sinä et siihen itse näemmä pysty.
Myös minut haukuttiin neuvolassa pystyyn.Miksi ihmiset eivät voi tajuta, että meidän kaltaisia "läpipaskojia" nyt vain on olemassa?!
Itsekin syön kaikkien suositusten mukaisesti, kaloreitakin tulee aivan varmasti riittävästi.Jos haluan, voin syödä vaikka suklaata, sipsejä, pizzaa, ihan mitä tahansa ihan miten paljon tahansa, enkä silti liho: aineenvaihduntani vain on tosi vilkas ja on aina ollut!
Ja sitten neuvolassa ja av-palstalla haukutaan anorektikoksi, voi elämän kevät sentään. :(PS. Vauvani syntyi täysiaikaisena, 49,5 cm, 3,8 kg, 10 pistettä.
kuulla! Tämä vähän piristi :). Niinkuin tuolla aiemmin kerroin, niin normaalisti painan n. 52kg, mutta olen nyt laihtunut entisestään pahoinvoinnin takia. Helppo siinä sitten on muiden ripittää, että syö syö, kun ei kertakaikkiaan pysty pitämään ruokaa kauan sisällä edes. Kotona en pysty edes avaamaan maustekaapin ovea kun jo lentää laatta.
ap
En tiedä harmittaako näitä vastaajia omat läskit vai mikä mättää. AP:llä on paha mieli neuvolakäynnistä ja esim. vastaaja 15 epäilee äidin kykyjä toimia äitinä!? Hei haloo! Jos joku on luonnostaan laiha ja vielä aamupahoinvointi on asiaa pahentanut, niin turha siinä on ruveta haukkumaan.
Tsemppiä AP:lle ja toivottavasti aamupahoinvointisi helpottaa ja raskausaika menee muutenkin hyvin!
Noteeraa vain toisen anorektikon viestin.
Mitä sä haet aloituksellasi?
Olet nyt saanut vastauksia painostasi, mutta siihen neuvolan vaihtamiseenko haluat apua? Itse olisin vähän huolissani lähestymistavastasi asiaan, mitä jos ihan rauhassa miettisit MITÄ terkka oikein sanoi ja tarkoitti.
Hän ajaa vauvan asiaa ja joskus se edellyttää pieniä wake up calleja. Minua myös huolestuttaa sinun kyvyttömyytesi huolehtia omasta vauvastasi. Onneksi terkka on tehtäviensä tasalla ja huolehtii sinun lapsestasi kun sinä et siihen itse näemmä pysty.
Miten ihmeessä asia liittyy ap:n kykyyn huolehtia lapsestaan?!?
Jotkut ihmiset eivät vain ole samanlaisia läskinsieppaajia, kuin keskiverto av-mamma..!
Sikiö kyllä ottaa vähästäkin ravinnosta tarvitsemansa, ja länsimaisen ihmisen ruokavaliossa on yllin kyllin ravintoaineita vauvaa varten, vaikka äiti olisi kuinka laiha. Laatu on tärkeämpää kuin määrä.
Kateelliset läskit täällä huutelevat..
T: se toinen tosi laiha -nro 14
Minulta saat kyllä ihan täydet sympatiat! :) Olen itsekin 170 cm ja ennen raskautta painoin 49 kiloa, eli aikalailla saman kokoinen kuin sinä. Myös minut haukuttiin neuvolassa pystyyn. Miksi ihmiset eivät voi tajuta, että meidän kaltaisia "läpipaskojia" nyt vain on olemassa?! Itsekin syön kaikkien suositusten mukaisesti, kaloreitakin tulee aivan varmasti riittävästi. Jos haluan, voin syödä vaikka suklaata, sipsejä, pizzaa, ihan mitä tahansa ihan miten paljon tahansa, enkä silti liho: aineenvaihduntani vain on tosi vilkas ja on aina ollut! Olen itsekin mielestäni liian laiha, ja olen tosiaan tehnyt kaikkeni saadakseni lihaa luiden ympärille, mutta kun mikään ei tartu, niin ei tartu. Ja sitten neuvolassa ja av-palstalla haukutaan anorektikoksi, voi elämän kevät sentään. :( PS. Vauvani syntyi täysiaikaisena, 49,5 cm, 3,8 kg, 10 pistettä.
kuulla! Tämä vähän piristi :). Niinkuin tuolla aiemmin kerroin, niin normaalisti painan n. 52kg, mutta olen nyt laihtunut entisestään pahoinvoinnin takia. Helppo siinä sitten on muiden ripittää, että syö syö, kun ei kertakaikkiaan pysty pitämään ruokaa kauan sisällä edes. Kotona en pysty edes avaamaan maustekaapin ovea kun jo lentää laatta. ap
Tuskinpa kukaan tässä nyt tuohon raskauspahoinvointiisi on jumittunut, vaan siihen, että olet lähtökohtaisesti alipainoinen (olitpa sitten 48 tai 52 kg). Edelleen: jos todellakaan et ole anorektikko, suosittelen keskustelemaan erikoislääkärin (esimerkiksi endokrinologi) kanssa alipainoisuutesi syistä. Esim. kilpirauhasvaivat voivat aiheuttaa tuota, ja niistä on myös haittaa vauvalle raskaanaollessa, jos arvot eivat ole hallinnassa.
on törkeää puhua tuolla tavalla. Jos kyseessä olisi ollut ylipainoinen odottaja ja terkkari ei olisi ikimaailmassa sättinyt läskiä äitiä samalla lailla. Mistä johtuu, että laihoja saa arvostella mielin määrin!?
jos tää ei ole provo, niin poikkeuksellisesti sympatiseeraan neuvolan terveydenhoitajaa... Kyllä tosiaankin tuolla lähtöpainolla (oletan ettet ole ainakaan voinut vielä lihoa jos paino on tuo?) voisi olla tullut jo hiukan painoa lisää noilla viikoilla... Jos et oikeasti ole anorektikko niin sitten hankkisin lähetteen endokrinologille, sulla on jotain pahasti vialla.