Onko siistijällä oikeutta valittaa alentuvasta kohtelusta työpaikalla?
Olen isossa talossa töissä, vaihdoin työpistettä muutama kk sitten, koska vaihdoin vuorotyöstä päivätyöhön hoitovapaalta palattuani.
Entisissä työpisteissäni samassa talossa oli aina korkeintaan 2-3 työntekijää jotka dissasivat minua ammattini vuoksi, se ei silloin varsinaisesti häirinnyt.
Nykyisessä paikassa taas on 2-3 jotka EIVÄT suhtaudu minuun alentuvasti. Minulle ei sanota huomenta vaikka itse sanoisin, katsellaan vaan ohi. Viime viikolla joku nainen tuli minua vastaan kapealla käytävällä, hän kevyesti tuuppasi minut olkapäästä pois tieltään koska hänellä oli kiire. Tänään kuulin kun kaksi naista naureskelivat ja vitsailivat suureen ääneen että pitäisiköhän alkaa siivoamaan, ei tarvitsisi paljon ajatella jne., nauraa höröttivät ja puhuivat kovaan ääneen niin että kuulin.
Kahvihuoneessa kukaan ei puhu minulle, ja jos itse alan puhua jollekin, keskustelunyritykseni tyrmätään aika pian vastaamalla parilla sanalla ja/tai lähtemällä pois paikalta.
Tässä työpisteessäni minulla ei ole kollegoja, ja olo tuntuu yksinäiseltä ja orvolta, olen alkanut häpeämään työtäni, vaikka olen siinä viihtynyt ihan hyvin ollessani muualla töissä.
Päivätyökohteita talossa ei ole tämän lisäksi pahemmin muualla ja lasta en haluaisi mielelläni vuorohoitoon vain siksi että minulle ollaan työpisteessäni töykeitä. Mutta jotain tässä varmaan on pakko tehdä, minua on alkanut töihintulo ahdistaa, kun tiedän että minuun suhtaudutaan siellä nuivasti päivästä toiseen.
Vai onko se niin, että itsehän olen ammattini valinnut, pitäisi vaan sopeutua, tai sitten mennä koulunpenkille opiskelemaan ammatti jossa minua ei enää ylenkatsota?
Kommentit (39)
Itse ainakin arvostan tekemääsi työtä!
sinua kohdellaan- hymyile pomoille ja anna palaa vaan eli jatka entiseen malliin
ps kiusaajat etsivät aina kohteen- se on heidän heikkoutensa
kuulostaa hullulta. Miesvaltaisella alalla insinööritoimistossa taas siivooja on erittäin arvostettu, sillä muuten hukkuisimme paskaan, kertakäyttökahvikuppeihin sun muihin.
joissa siivoojalla on sama työnantaja kuin "laitoksen" varsinaisilla työntekijöillä ja istuvat samassa kahvihuoneessa kahvilla? Yleensä siivouksen hoitaa siivousfirma, jonka työntekijöillä on oma taukotila.
Mä oon ollut työelämässä 1990-luvun alusta, enkä IKINÄ ole törmännyt tuollaiseen paikkaan.
On väärin, jos ap:tä kohdellaan työpaikallaan alentuvasti tai mollaavasti, mutta en usko valittamisesta olevan mitään hyötyä, jos hän ei ole saman työntantajan palveluksessa kuin ne muutkin työntekijät siellä. Jos hän on siivousfirman leivissä, jolta vaan ostetaan palveluita, valitus kiinnostaa ap:n työnantajaa todennäköisesti vain sen verran, että tämä välttää sanomasta ääneen että "ei meillä ole varaa narista, ne maksavat siitä että me siivotaan siellä ja voivat palkata toisen firman jos me ollaan hankalia".
On sääli, että ap:n työpisteessä ollaan noin sivistymättömiä, ja ap:n paikalla alkaisinkin itse katsella itselleni sivistyneempää ympäristöä työpaikaksi. Mutta toisaalta kannattaa yrittää muistaa, että sivistymätön käytös alentaa aina eniten sitä käyttäytyjää itseään - ei suinkaan ap:tä.
moniarvoinen yhteiskunta sallii kaikenlaista käytöstä
joissa siivoojalla on sama työnantaja kuin "laitoksen" varsinaisilla työntekijöillä ja istuvat samassa kahvihuoneessa kahvilla? Yleensä siivouksen hoitaa siivousfirma, jonka työntekijöillä on oma taukotila. Mä oon ollut työelämässä 1990-luvun alusta, enkä IKINÄ ole törmännyt tuollaiseen paikkaan. On väärin, jos ap:tä kohdellaan työpaikallaan alentuvasti tai mollaavasti, mutta en usko valittamisesta olevan mitään hyötyä, jos hän ei ole saman työntantajan palveluksessa kuin ne muutkin työntekijät siellä. Jos hän on siivousfirman leivissä, jolta vaan ostetaan palveluita, valitus kiinnostaa ap:n työnantajaa todennäköisesti vain sen verran, että tämä välttää sanomasta ääneen että "ei meillä ole varaa narista, ne maksavat siitä että me siivotaan siellä ja voivat palkata toisen firman jos me ollaan hankalia". On sääli, että ap:n työpisteessä ollaan noin sivistymättömiä, ja ap:n paikalla alkaisinkin itse katsella itselleni sivistyneempää ympäristöä työpaikaksi. Mutta toisaalta kannattaa yrittää muistaa, että sivistymätön käytös alentaa aina eniten sitä käyttäytyjää itseään - ei suinkaan ap:tä.
On sama työnantaja-tavallaan, en kerro tarkemmin, mutta kyse ei ole siivousfirmasta vaan saman "firman" sisäisestä liikelaitoksesta joka tuottaa siivouspalvelut. Meillä ei ole mitään omia taukotiloja. Ja täällä ei siivoa muut kuin työnantajani, eli tämän liikelaitoksen työntekijät.
Minulla on pari muutakin ammattia, mutta miehen keikkatyön vuoksi haluaisin lastenhoidollisista syistä tehdä päivätyötä, ja näiltä parilta muulta alalta on lähes mahdoton sellaista löytää.
Olen ollut tosiaan tässä talossa useassa eri kohteessa vuorotyössä, ja tällaista alentuvuutta en ole koskaan aikaisemmin kohdannut.
Minulla alkaa jo kihistä sen verran, että luulenpa että jonain aamuna kun minun tervehdykseeni ei taaskaan vastata, sanon uudestaan selkeästi artikuloiden, ja naurahdan että sanoinko minä liian hiljaa? :-D
sillä erotuksella, että oli oma tauko"tupa", ei tarvinnut niitä ylimielisiä akkoja katsella sentään tauoilla.
Aamuisin ei tervehditty, eikä muutenkaan. Roskat jätettiin lojumaan vaikka roskis olisi ollut 2cm päässä ja kaatuneita kahveja ei edes koitettu pyyhkäistä, jos oli esim. illalla neuvotteluhuoneessa kaatunut, niin siellä ne oli aamulla pitkin pöytää ja lattiaa jne. Siis vaikka olen siivooja niin minusta ne olisi voinut edes vähän pyyhkäistä niitä isompia.
Tiskitkin saatettiin jättää minulle, jos ne oli jossain erillisessa huoneessa/toimistossa kahvitelleen, siellä oli likaset kupit ja pannut ja pulla-astiat, joskus jopa levitteet olleen yön pöydällä, inun työaikana oli siis 05-14 ja olin paikan ainoa siivooja.
Keittiö oli erillisessä rakennuksesta, joten jouduin sinne ne rahtaamaan, vaikkei ne olisi minulle kuulunut.
Siinä vaiheessa meni sit hermot kun lakkasivat vetämästä vessanpönttöjä...
Valitin esimiehelle ja hän laittoa asian eteenpäin.
Tervehdyksiä sain entistä vähemmän, muljautuksia senkin edestä, mutta siisteyden taso nousi kyllä.
valmis lyömään vetoa, ettei tuon siivottavan paikan työntekijätkään ole hierarkiassa, koulutuksessa tai arvotuksessa kovin korkealla. Kuulostaa ihan uskomattomalta käytökseltä, enkä koskaan ole nähnyt vastaavaa (tosin en olekaan työntekijä). Ainakin paikoissa, joissa on korkeasti koulutettua väkeä, en ole kuullut koskaan naureskeltavan siivoojalle. Kaikki eivät ehkä tervehdi (tällaisissa on tapahtunut lähinnä isommissa firmoissa, joissa ei muutenkaan tervehditä kaikkia vastaantulevia), mutta yleensä moni siirtyy esim työpisteestään pois siivouksen ajaksi tai väistää, jos töiltään pystyy ja vähintään tervehtii ainakin toisinaan.
Omien havaintojeni mukaan mitä suurempi päällikkö sitä todennäköisemmin tervehtii siivoojaa ja avaa tälle oven tms. Elämäänsä kyllästyneet hierarkian alemmilla tasoilla olevat saattavat herkemmin yrittää korottaa itseään halveksimalla siivoojaa.
sillä erotuksella, että oli oma tauko"tupa", ei tarvinnut niitä ylimielisiä akkoja katsella sentään tauoilla.
Aamuisin ei tervehditty, eikä muutenkaan. Roskat jätettiin lojumaan vaikka roskis olisi ollut 2cm päässä ja kaatuneita kahveja ei edes koitettu pyyhkäistä, jos oli esim. illalla neuvotteluhuoneessa kaatunut, niin siellä ne oli aamulla pitkin pöytää ja lattiaa jne. Siis vaikka olen siivooja niin minusta ne olisi voinut edes vähän pyyhkäistä niitä isompia.
Tiskitkin saatettiin jättää minulle, jos ne oli jossain erillisessa huoneessa/toimistossa kahvitelleen, siellä oli likaset kupit ja pannut ja pulla-astiat, joskus jopa levitteet olleen yön pöydällä, inun työaikana oli siis 05-14 ja olin paikan ainoa siivooja.
Keittiö oli erillisessä rakennuksesta, joten jouduin sinne ne rahtaamaan, vaikkei ne olisi minulle kuulunut.Siinä vaiheessa meni sit hermot kun lakkasivat vetämästä vessanpönttöjä...
Valitin esimiehelle ja hän laittoa asian eteenpäin.
Tervehdyksiä sain entistä vähemmän, muljautuksia senkin edestä, mutta siisteyden taso nousi kyllä.
Joo no on tuollakin sellaista että ei viedä jätteitä niiden keräyspisteisiin, usein on pahvilaatikoita pitkin toimistojen lattioita, ja lisäksi kokonaisina, vaikka ne pitäisi litistää ja viedä niille osoitettuun rullakkoon. Lisäksi työvaatteita jätetään lojumaan minne sattuu vaikka niilläkin on keräyspisteet, samoin tyhjiä limupulloja ja astioita.
Tuo on tosi kurjaa. Ja tutulta kuulostaa, olen itse kokenut ihan samaa, ja paljon. Tuli tosi elävästi muistot mieleen :(
Et kai ole sairaalassa töissä? Siellä ainakin oli tuollaista. Sairaanhoitajat olivat tosi ilkeitä. V*ttuilivat jatkuvasti myös siitä, että "en ollut viitsinyt opiskella" kuten he. Itse kuitenkin opiskelin yliopistossa tuolloin.
Nyt olen asiantuntijatehtävissä ja ei onneksi tarvitse enää kokea tuollaista. Toki veemäisistä ihmisistä ei työelämässä koskaan pääse täysin eroon...
Itse pidän huolen aina siitä, että tervehdin siivoojia ja juttelen heille muutenkin, enkä todellakaan jätä vaikka jotain nenäliinaa lattialle tms. Kyllä nyt sen verran voin itsekin tehdä.
Tsemppiä ap.
voit keksiä jotain jäynää niille kiusaajille: kaikki mitä pöydiltä löytyy niin roskikseen. Paperit, kynät, laskimet, aivan sama! Kaikki roskiin.
Taukotilasta kaikki lehdet roskiin on myös yksi juttu.
Keksi itse lisää äläkä suostu sylkykupiksi.
Ei työpaikan tarvitse olla mielestäni sinun tapauksessasi mikään supermukava, kunhan teet vaan työsi niin kaikki ok. Mieti itsekin: olet siivooja. Miksi sinun kanssasi pitäisi muiden pahemmin jutustella kahvihuoneessa? Et ole ihmisenä muita huonompi, mutta toimistotyöläisen alapuolella ammattisi puolesta kyllä.
Minusta siivojien arvostamisesta puhutaan jo vähän liikaakin. Se on kuitenkin työ, johon pääsee melkein kuka tahansa eikä siinä kysytä suuria älynlahjoja (ei millään pahalla). Sitten siivoojat narisevat lehdissä, netissä jne. jos joku ei koe heidän työtään työpaikan tärkeimmäksi tai kehtaa peräti olla nostamatta tuolia pöydän päälle, jotta siivoojan ei tarvitsisi sitäkään vähää nähdä vaivaa. Palkkaa saavat yleensä enemmänkin kuin normiduunari, Pamin lehdessä olleen taulukon mukaan ainakin. Silti heitä säälitään ja pidetään rohkeina, tärkeinä jne. Huoh.
Ps. Tönimistä ei tarvitse sietää, sano sellaiselle ihmiselle ensi kerralla kylmästi "voisitko olla koskematta minuun?".
Tuo on tosi kurjaa. Ja tutulta kuulostaa, olen itse kokenut ihan samaa, ja paljon. Tuli tosi elävästi muistot mieleen :(
Et kai ole sairaalassa töissä? Siellä ainakin oli tuollaista. Sairaanhoitajat olivat tosi ilkeitä. V*ttuilivat jatkuvasti myös siitä, että "en ollut viitsinyt opiskella" kuten he. Itse kuitenkin opiskelin yliopistossa tuolloin.
Nyt olen asiantuntijatehtävissä ja ei onneksi tarvitse enää kokea tuollaista. Toki veemäisistä ihmisistä ei työelämässä koskaan pääse täysin eroon...
Itse pidän huolen aina siitä, että tervehdin siivoojia ja juttelen heille muutenkin, enkä todellakaan jätä vaikka jotain nenäliinaa lattialle tms. Kyllä nyt sen verran voin itsekin tehdä.
Tsemppiä ap.
Juurikin sairaalassa olen. :-( Mutta olen ollut monella osastolla aiemmin töissä, eikä missään muualla koskaan ole ollut tällaista. Siis minulle on juteltu ihan normaalisti. Nyt minua kohdellaan kuin vajaa-älyistä, todellakin. Tekisi mieleni pyytää pomoltani osaston vaihtoa, mutta kun näitä päivätyöpaikkoja ei ole paljon. Enkä viitsisi ihan äkkiä laittaa pientä lasta vuorohoitoon. :-( Mutta kaipa se on pakko, jos tuo vaan jatkuu.
Ja ainakin mun työpaikalla nimenomaan kaikki olivat ns. korkeasti koulutettuja.
Itsekin olen, mutta sitähän ne eivät tienneet, eikä se minusta asiaan kuulunutkaan, sehän on aivan sama mikä koulutus minulla on vai mitä?
Itse olin tuossa työssä n.8kk muiden töiden lomassa ja lapsen ollessa pieni, halusin ajoissa kotiin, oman alani töissä kun kotiin pääsee vasta klo.18 tienoilla...
Mutta enpä sitten jaksanut katsella tuollaista ja irtisanoin itseni, vaikka olin ajatellut tehdä noita töitä 1-1½v. Jatkoin sitten mieluummin osa-aika töissä omalla alallani, oli välillä sitä pitkää päivää ja välillä koko päivä kotona.
Palkka siistijänä tuossa paikassa oli todella hyvä, sain 10,75e/h miinus verot.
Tsemppiä ap.
Juurikin sairaalassa olen. :-( Mutta olen ollut monella osastolla aiemmin töissä, eikä missään muualla koskaan ole ollut tällaista. Siis minulle on juteltu ihan normaalisti. Nyt minua kohdellaan kuin vajaa-älyistä, todellakin. Tekisi mieleni pyytää pomoltani osaston vaihtoa, mutta kun näitä päivätyöpaikkoja ei ole paljon. Enkä viitsisi ihan äkkiä laittaa pientä lasta vuorohoitoon. :-( Mutta kaipa se on pakko, jos tuo vaan jatkuu.
on tietyssä mielessä vielä vittumaisempi työpaikka kuin armeija -sen hierarkisempaa työympäristöä et löydä. Ja kun kyseessä on vielä naisvaltainen ala niin eihän siitä VOI syntyä mitään hyvää.
Jos olet vielä tyyppiä jolle saa vapaasti pottuilla niin eipä ole herkkua.
..jossa siivooja luuli vähän liikoja itsestään. Esim. aina joku meistä myyjistä ei osannut kierrättää roskia aivan oikeaoppisesti (energiajäte ja sekajäte menivät välillä sekaisin), niin siivooja sitten nyppi niitä roskia siellä ja huuteli että "kuka nää on tänne laittanut, eihän nää tänne kuulu, nyt syyllinen tänne ja heti!!". "Syyllinen" kävi sitten kesken työajan lajittelemassa siivojan edessä niitä roskia kun tämä katsoi vierestä. Sama akka kommentoi myös kollegansa työn tasoa, juorusi myyjien kanssa kuin paraskin kaveri ja kuvitteli kai olevansa esimiestasolla, kun yritteli määräilläkin nuorempia osa-aikaisia...oli muuten rasittava ihminen, onneksi vaihdoin työpaikkaa!
Jos siivoojan työhön ei kuulu roskien vieminen ja lajittelut ja lattiankin voisi pestä joku muu enkä minä ainakaan tiskeihin koske, itehän ne likasitte, ei kauheasti jaksa sympata tuleviakaan siivoojia...nykyisessä työssä sentään on ihminen, joka sanoo "huomenta", tekee työnsä aikataulussa puhelematta liikoja ja poistuu huomaamattomasti.
Tsemppiä ap.
En tosin ole ollut siivoojana, mutta kohdalleni on osunut runsaasti ilkeitä sairaanhoitajia, vaikka siihen työhön luulisi hakeutuvan empaattista väkeä. Ehkä työ tekee ilkeäksi?
valmis lyömään vetoa, ettei tuon siivottavan paikan työntekijätkään ole hierarkiassa, koulutuksessa tai arvotuksessa kovin korkealla. Kuulostaa ihan uskomattomalta käytökseltä, enkä koskaan ole nähnyt vastaavaa (tosin en olekaan työntekijä). Ainakin paikoissa, joissa on korkeasti koulutettua väkeä, en ole kuullut koskaan naureskeltavan siivoojalle. Kaikki eivät ehkä tervehdi (tällaisissa on tapahtunut lähinnä isommissa firmoissa, joissa ei muutenkaan tervehditä kaikkia vastaantulevia), mutta yleensä moni siirtyy esim työpisteestään pois siivouksen ajaksi tai väistää, jos töiltään pystyy ja vähintään tervehtii ainakin toisinaan.
Omien havaintojeni mukaan mitä suurempi päällikkö sitä todennäköisemmin tervehtii siivoojaa ja avaa tälle oven tms. Elämäänsä kyllästyneet hierarkian alemmilla tasoilla olevat saattavat herkemmin yrittää korottaa itseään halveksimalla siivoojaa.
oikeassa, mutta itse olen siivonnut myös eräässä sellaisessa paikassa, jossa perinteisesti käyvät vain korkeasti koulutetut, hyvätuloiset ja ns. eliitti. Missään en ole nähnyt sellaista sikailua kuin siellä! Eivät naiset, vaan miehet. Ihan järkyttävää, miehet pissasivat lattialle (siis niin paljon, että se ei ollut mitään vähän pöntöstä sivuun -meininkiä) ja jättivät paskaiset kalsarinsa minun korjattavakseni lattialle, heittivät roskat vain lattialle jne.
-13
( nimettömänä, jos halut säilyttää työpaikkasi)- ps kai kuulut ammattilittoon ap? siellä on ilmainen lakimiespalvelu ja työterveyshuollosta saat kiusaamisen vuoksi sairaslomaa