Onko siistijällä oikeutta valittaa alentuvasta kohtelusta työpaikalla?
Olen isossa talossa töissä, vaihdoin työpistettä muutama kk sitten, koska vaihdoin vuorotyöstä päivätyöhön hoitovapaalta palattuani.
Entisissä työpisteissäni samassa talossa oli aina korkeintaan 2-3 työntekijää jotka dissasivat minua ammattini vuoksi, se ei silloin varsinaisesti häirinnyt.
Nykyisessä paikassa taas on 2-3 jotka EIVÄT suhtaudu minuun alentuvasti. Minulle ei sanota huomenta vaikka itse sanoisin, katsellaan vaan ohi. Viime viikolla joku nainen tuli minua vastaan kapealla käytävällä, hän kevyesti tuuppasi minut olkapäästä pois tieltään koska hänellä oli kiire. Tänään kuulin kun kaksi naista naureskelivat ja vitsailivat suureen ääneen että pitäisiköhän alkaa siivoamaan, ei tarvitsisi paljon ajatella jne., nauraa höröttivät ja puhuivat kovaan ääneen niin että kuulin.
Kahvihuoneessa kukaan ei puhu minulle, ja jos itse alan puhua jollekin, keskustelunyritykseni tyrmätään aika pian vastaamalla parilla sanalla ja/tai lähtemällä pois paikalta.
Tässä työpisteessäni minulla ei ole kollegoja, ja olo tuntuu yksinäiseltä ja orvolta, olen alkanut häpeämään työtäni, vaikka olen siinä viihtynyt ihan hyvin ollessani muualla töissä.
Päivätyökohteita talossa ei ole tämän lisäksi pahemmin muualla ja lasta en haluaisi mielelläni vuorohoitoon vain siksi että minulle ollaan työpisteessäni töykeitä. Mutta jotain tässä varmaan on pakko tehdä, minua on alkanut töihintulo ahdistaa, kun tiedän että minuun suhtaudutaan siellä nuivasti päivästä toiseen.
Vai onko se niin, että itsehän olen ammattini valinnut, pitäisi vaan sopeutua, tai sitten mennä koulunpenkille opiskelemaan ammatti jossa minua ei enää ylenkatsota?
Kommentit (39)
psykiatrisella osastolla ylilääkärinä ja hän tykkää kovasti omasta siivoojastaan. Tekee kuulemma työnsä hyvin ja on mukavaa juttuseuraa. Kaverini aina valittaa kun siivoojalle tulee lomasijainen, koska se ei juttele mitään!
Ja tällä käytävällä on siis tosi hyvin koulutettua väkeä töissä, lääkäreitä ja erikoislääkäreitä. Ei ainakaan tällä työpaikalla syrjitä siivoojia.
Kuulostaa että ap:n työpaikalla on vaan jotain sihteereitä tms, joilla on huono itsetunto. Jos itsetunto on kohdallaan, ei ole mitään syytä syrjiä siivoojia :)
Mieti itsekin: olet siivooja. Miksi sinun kanssasi pitäisi muiden pahemmin jutustella kahvihuoneessa? Et ole ihmisenä muita huonompi, mutta toimistotyöläisen alapuolella ammattisi puolesta kyllä.
Jopas on asenne. Niin, miksi kenenkään kanssa pitäisi jutella kahvitauolla, kun voi möllöttää hiljaa yksinäänkin? Itse en paljoa perusta sellaisista yhteisöistä (oli sitten työyhteisö tai mikä tahansa), jossa yksilö määritellään pelkän ammatin perusteella. Ihan niinkuin ihmisessä ei muuta olisi.
Jos ei osata vastata tervehdykseen tai muuten kohdellaan kuin ilmaa, niin enemmän se kertoo ap:n työpaikan väestä kuin ap:stä.
ja totuin siihen, että käytävillä kahvikärryjen kanssa kulkiessani työntekijät suunnilleen löivät oven kiinni nenäni edessä, eivät vahingossakaan pitäneet hissiä vaikka olisivat nähneet että olen tulossa jne...
Kun vaihdoin työpistettä toiseen taloon, jossa oli eri yrityksen ihmisiä, suorastaan säikähdin, kun minulle pidettiin ovea auki, tervehdittiin ja hymyiltiin.
Yrityskulttuuri ja sen omat olot vaikuttavat paljon miten työntekijät suhtautuvat muihin.
Mieti itsekin: olet siivooja. Miksi sinun kanssasi pitäisi muiden pahemmin jutustella kahvihuoneessa? Et ole ihmisenä muita huonompi, mutta toimistotyöläisen alapuolella ammattisi puolesta kyllä.
itsekin: Miksi siivoojalle ei tulisi puhua yhteisessä kahvihuoneessa?
Miksi toimistotyöläinen ei voisi puhua "ammatillisesti alempana olevalle"? Miten toimistotyöläinen saa ostettua ruokansa kaupasta, käytyä kosmetologilla, ajettua taksilla, jos hän ei voi puhua muille kuin ammatillisesti itsensä tasoisille?
Et taida olla kovin koulutettu itsekään kun sinulla on noin sivistymättömät käsitykset...
Joo ei mulle tarvikaan jutteleen jäädä, itseasiassa en edes ehdi juttelemaan kenenkään kanssa, mutta TERVEHTIMINEN on minusta pakollista, kohteliasta, siis sanoa aamulla huomenta siivoojallekin ja olla nyt tahallaan sotkematta.
Omat roskat kuuluu laittaa roskikseen ja vessa vedetään.
Tiskit jos ne kuuluu keittiölle, ne viedään keittiöön ja maitoa ja voita ei jätetä happanemaan tahallaan jos jääkaappi on siinä alle metrin päässä ja vaikka olisi kauempanakin.
Myös jos juotavaa tmv kaatuu ja siivooja ei ole siinä niin voihan sitä vähän kuivailla, koska
se vaan kuuluu kohteliaasti sen hommiin joka kaatoi, toki isomman pesun voi jättää siivojaalle.
joissa siivoojalla on sama työnantaja kuin "laitoksen" varsinaisilla työntekijöillä ja istuvat samassa kahvihuoneessa kahvilla? Yleensä siivouksen hoitaa siivousfirma, jonka työntekijöillä on oma taukotila.
Mä oon ollut työelämässä 1990-luvun alusta, enkä IKINÄ ole törmännyt tuollaiseen paikkaan.
kaikki siivoojista johtoportaaseen samassa sosiaalitilassa. Iso talo, jossa ruokala "asiakkaille" ja oma tila työntekijöille. Jos on paljon porukkaa niin kaikki juttelevat joko keskenään tai omassa seurueessaan. Pienellä porukalla kaikki juttelevat kaikkien kanssa. Itse jos olen kaksin jonkun tuntemattomamman kanssa, en välttämättä juttele muuta kuin pari lausetta, ja tietenkin tervehdykset aina. Koulutukset meillä kouluttamattomasta tohtoriin. Olisi aivan naurettavaa, että siivoojille tms. ei puhuttaisi.
Muukin ap:n kertoma kuulostaa ihan älyttömältä. En tajua mitä tuollaisten ihmisten päässä liikkuu. Kaikenlaisia juntteja sitä onkin. Varmaan perus-av-mammoja, jotka ajattelevat, että heidän amk-koulutuksensa tekee heistä jotenkin hienoja ihmisiä, minkä voi sitten osoittaa ostamalla merkkivaatteita ja kaikkea snobbalumielessä ja haukkumalla muita.
Ollut sairaalassakin 8 kk ennen siivousteknikko koulutusta.
Pääsääntöisesti on ollut todella hyvää kohtelua. Nyt ei edes muistu mieleen mitään todella huonoa kohtelua.
Mutta en varmasti olisi jaksanut olla paikassa jossa minua olisi katsottu alaspäin.
Nyt olen aivan eri alalla ja työkavereina on miehiä. Viihdyn todella hyvin :)
Ei työpaikan tarvitse olla mielestäni sinun tapauksessasi mikään supermukava, kunhan teet vaan työsi niin kaikki ok. Mieti itsekin: olet siivooja. Miksi sinun kanssasi pitäisi muiden pahemmin jutustella kahvihuoneessa? Et ole ihmisenä muita huonompi, mutta toimistotyöläisen alapuolella ammattisi puolesta kyllä.
Et selvästikään oikein ymmärtänyt. Ei kanssani sen ihmeemmin tarvitse kahvihuoneessa jutustella. Mutta ei minulle tarvitse naureskellakaan, eikä minulle tarvitse olla vastaamatta jos sanon huomenta, tai jos kysyn kahvihuoneessa että haluaako joku lisää kahvia, voin keittää. Siis minulle ei puhuta vaikka itse sanoisin jotain, ihan mitä vaan. Onko se sinusta normaalia, siis vain siksi että olen siivooja? Olen ollut tuossa talossa aika kauan, ja tuo on ainut osasto jossa tuollaista on tullut vastaan, tuossa mittakaavassa. Esim. yhdellä isolla osastolla oli 2-3 tyyppiä jotka kohtelivat minua alentuvasti. Tuolla on saman verran niitä jotka EIVÄT kohtelisi. Ei tuossa nyt todellakaan ole kyse siitä että olisin vaatimassa että kanssani pitää höpistä mukavia kahvipöydässä!! Tosin kyllä aiemmilla osastoilla moni on niin tehnytkin.
Sitäpaitsi, joo olen kyllä siivooja. Ammattinimikkeeltäni laitoshuoltaja, koti-ja laitotalousoppilaitoksesta valmistunut, kaksivuotinen ammattikoulutus, joka piti sisällään paljon muutakin kuin pelkkää mopin heilutusta. Sen lisäksi olen muusikko, runoilija ja taiteilija, tuotoksiani löytyy kaupoista. Minä vaan nyt satun siivoamaan työkseni kun siitä saa varman leivän, toisin kuin taiteesta tai musiikista, ainakaan Suomen kokoisessa maassa.
Minusta on sairasta ajatella että joku on "vain siivooja", kun ei tiedä mitä muuta tämä on. Täytyy olla todellinen typerys, jos noin ajattelee.Minä voisin ajatella että joku on "vain rikollinen, väkivaltainen narkkari", koska nuo antavat mielestäni enemmän aihetta väheksynnälle, kuin se että siivoaa työkseen.
Ei työpaikan tarvitse olla mielestäni sinun tapauksessasi mikään supermukava, kunhan teet vaan työsi niin kaikki ok. Mieti itsekin: olet siivooja. Miksi sinun kanssasi pitäisi muiden pahemmin jutustella kahvihuoneessa? Et ole ihmisenä muita huonompi, mutta toimistotyöläisen alapuolella ammattisi puolesta kyllä.
Et selvästikään oikein ymmärtänyt. Ei kanssani sen ihmeemmin tarvitse kahvihuoneessa jutustella. Mutta ei minulle tarvitse naureskellakaan, eikä minulle tarvitse olla vastaamatta jos sanon huomenta, tai jos kysyn kahvihuoneessa että haluaako joku lisää kahvia, voin keittää. Siis minulle ei puhuta vaikka itse sanoisin jotain, ihan mitä vaan. Onko se sinusta normaalia, siis vain siksi että olen siivooja? Olen ollut tuossa talossa aika kauan, ja tuo on ainut osasto jossa tuollaista on tullut vastaan, tuossa mittakaavassa. Esim. yhdellä isolla osastolla oli 2-3 tyyppiä jotka kohtelivat minua alentuvasti. Tuolla on saman verran niitä jotka EIVÄT kohtelisi. Ei tuossa nyt todellakaan ole kyse siitä että olisin vaatimassa että kanssani pitää höpistä mukavia kahvipöydässä!! Tosin kyllä aiemmilla osastoilla moni on niin tehnytkin.Sitäpaitsi, joo olen kyllä siivooja. Ammattinimikkeeltäni laitoshuoltaja, koti-ja laitotalousoppilaitoksesta valmistunut, kaksivuotinen ammattikoulutus, joka piti sisällään paljon muutakin kuin pelkkää mopin heilutusta. Sen lisäksi olen muusikko, runoilija ja taiteilija, tuotoksiani löytyy kaupoista. Minä vaan nyt satun siivoamaan työkseni kun siitä saa varman leivän, toisin kuin taiteesta tai musiikista, ainakaan Suomen kokoisessa maassa.
Minusta on sairasta ajatella että joku on "vain siivooja", kun ei tiedä mitä muuta tämä on. Täytyy olla todellinen typerys, jos noin ajattelee.Minä voisin ajatella että joku on "vain rikollinen, väkivaltainen narkkari", koska nuo antavat mielestäni enemmän aihetta väheksynnälle, kuin se että siivoaa työkseen.
ap vaikuttaa fiksulta tyypiltä. Kaikkea hyvää taide-urallasi, toivotaan että vielä joskus saat siitä elannon, ettei sinun tarvitse enää katsella nitä alentuvia k*sipäähoitsuja.
Minä voisin ajatella että joku on "vain rikollinen, väkivaltainen narkkari", koska nuo antavat mielestäni enemmän aihetta väheksynnälle, kuin se että siivoaa työkseen.
siivoojat ovat ainakin meidän työpaikalla parasta seuraa...Huumoria piisaa,eikä olla niin turhan tärkeitä,kukaan.
T.Itse entinen narkomaani,nykyään esimiesasemassa
valmis lyömään vetoa, ettei tuon siivottavan paikan työntekijätkään ole hierarkiassa, koulutuksessa tai arvotuksessa kovin korkealla. Kuulostaa ihan uskomattomalta käytökseltä, enkä koskaan ole nähnyt vastaavaa (tosin en olekaan työntekijä). Ainakin paikoissa, joissa on korkeasti koulutettua väkeä, en ole kuullut koskaan naureskeltavan siivoojalle. Kaikki eivät ehkä tervehdi (tällaisissa on tapahtunut lähinnä isommissa firmoissa, joissa ei muutenkaan tervehditä kaikkia vastaantulevia), mutta yleensä moni siirtyy esim työpisteestään pois siivouksen ajaksi tai väistää, jos töiltään pystyy ja vähintään tervehtii ainakin toisinaan.
Omien havaintojeni mukaan mitä suurempi päällikkö sitä todennäköisemmin tervehtii siivoojaa ja avaa tälle oven tms. Elämäänsä kyllästyneet hierarkian alemmilla tasoilla olevat saattavat herkemmin yrittää korottaa itseään halveksimalla siivoojaa.
oikeassa, mutta itse olen siivonnut myös eräässä sellaisessa paikassa, jossa perinteisesti käyvät vain korkeasti koulutetut, hyvätuloiset ja ns. eliitti. Missään en ole nähnyt sellaista sikailua kuin siellä! Eivät naiset, vaan miehet. Ihan järkyttävää, miehet pissasivat lattialle (siis niin paljon, että se ei ollut mitään vähän pöntöstä sivuun -meininkiä) ja jättivät paskaiset kalsarinsa minun korjattavakseni lattialle, heittivät roskat vain lattialle jne.-13
työntekijät olivat korkeastikoulutettuja konsultteja jotka mm. tekivät eri yritysten työnhakijoille psykologisia testejä.
Työvuosien aikana minua kutsuttiin nimellä "döötinoomi" (datanomista väännetty erään vmäisen miehen oivallus)... hän & neljän muun työntekijän porukka kohteli minua kuin ilmaa, ei vastannut tervehtimisiin ja pudotteli kertakäyttömukeja juoma-automaateilla ohi roskisten.
Itkin tosi useasti kun ajoin töistä kotiin. Muistoista tulee vielä vuosien jälkeen huono olo.
Aina olen tervehtinyt siivoajia ja jutellut heille oma-aloitteisesti. Siinähän nuo on kuin muutkin työpaikan ihmiset. Jotkut siivoojat on aina juoruilleet pidempäänkin ja tervehtivät edelleen vuosia myöhemmin. Yksi on nykyään marketissa kassana ja menen mielelläni siitä kassalta, jos näen hänet töissä. Edelleen jutellaan kuulumiset nopeasti siinä ostosten lomassa.
Veikkaan ap, että tuo sairaalaympäristö on syy. Siellähän on muutenkin niin junttia porukkaa. Joskus haaveilin itse alanvaihdosta ja ajattelin, että downgreidaisin itseni opiskelemalla sh:ksi. Mulle sanoi kaikki tutut lääkärit suoraan, etten ikinä sopeutuisi siihen kanalaumaan, josta kolmasosa korkeintaan tekee työnsä hyvin ja hoksottimet pelaa. Ylihoitajat on enimmäkseen epäpäteviä ja ylläpitävät järjestelmää suosikeilla, jotka eivät tietenkään saa asemaansa työtehosta tai osaamisesta vaan ihan jostain muualta.
Mielestäni kannattaisi ottaa asia puheeksi työnantajan kanssa, että koet että tässä työyhteisössä olet joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi. Kuuluu normaaleihin käytöstapoihin tervehtiä toista tai edes vastata tervehdykseen jne.
Joskus haaveilin itse alanvaihdosta ja ajattelin, että downgreidaisin itseni opiskelemalla sh:ksi. Mulle sanoi kaikki tutut lääkärit suoraan, etten ikinä sopeutuisi siihen kanalaumaan, josta kolmasosa korkeintaan tekee työnsä hyvin ja hoksottimet pelaa.
Onko tämän kirjoittajalla pienintäkään itsekritiikkiä? On helppoa kuvitella kyseinen henkilö työpaikkakiusaajaksi. Pelottava ihmistyyppi.
jotain, jos lääkärit ovat siviilissä tällaista läppää heittäneet...
Joskus haaveilin itse alanvaihdosta ja ajattelin, että downgreidaisin itseni opiskelemalla sh:ksi. Mulle sanoi kaikki tutut lääkärit suoraan, etten ikinä sopeutuisi siihen kanalaumaan, josta kolmasosa korkeintaan tekee työnsä hyvin ja hoksottimet pelaa.
Onko tämän kirjoittajalla pienintäkään itsekritiikkiä? On helppoa kuvitella kyseinen henkilö työpaikkakiusaajaksi. Pelottava ihmistyyppi.
Kerroit olevasi sairaalassa töissä... eikös tuollainen nokkimisjärjestys ole siellä ihan perusmeininkiä? Laitoshoitajat ja lähihoitajat tekevät työt, sairaanhoitajat istuvat kahvihuoneessa ja palavereissa ja käyttäytyvät kurjasti niin potilaita kuin näiden omaisiakin kohtaan ja välillä valittelevat surkeaa palkkaansa ja lääkäreiden ylimielisyyttä ja korkeita palkkoja kun sairaanhoitajathan sentään ne hommat oikeasti osaavat ja tekevät.......
mutta aloittaja, häntä pystyyn. näiltä ihmisiltä ei voi enempää vaatia kun ei heille enempää annettu ole. ole sinä ystävällinen kaikkia kohtaan ja jätä tuollaiset mielenköyhät ämmät omaan arvoonsa!
Olet ikävä kyllä päätynyt tekemään työtä erittäin sivistymättömien ihmisten kanssa.
Kaikki työ on arvokasta. Pidän typeränä ja tökerönä ihmisiä, jotka eivät siivoa jälkiään työpaikalla. Roskat roskikseen ja jokainen tiskaa itse kahvikuppinsa, jos toisin ei ole sovittu. Meillä firma ei maksa siivousliikkelle tiskaamisesta, joten nämä eivät tiskeihin koske. Ihan oikein. Aina joku (muori) kuitenkin marmattaa keittiön siisteydestä. Siihen on onneksi helppo todeta, ettei työ kuulu siivousliikkeen edustajille.
Sait mielestäni erittäin huvittavan vastauksen, jossa joku totesi sinun olevan toimisto-työntekijän alapuolella. Etkä ole. Oikaisu: perustason paperinpyörittäjän alapuolella on vain ja ainoastaan työtuoli. ;)
Olen törmännyt työelämässä ihmisiin, jotka kohtelevat siivoojia typerän epäkohteliaasti. Tosin samat ihmiset kohtelevat yleensä lähes kaikkia muitakin epäkohteliaasti. Vika ei todellakaan ole sinussa, vaan heissä.
Aika usein näillä törkeilijöillä - tai tärkeilijöillä - on oppikoulu- tai peruskoulupohjainen koulutus ja kiintoisan usein osaamiseensa nähden yllättävän korkea asema. Kun pintaa vähän raaputtaa, niin taustalta selviää sukulaisuus firman omistajaan, epämääräinen suhde johonkin (ex-) pomoon tai muuten vaan hyvin terävät kyynerpäät.
Osa ihmisistä ei ymmärrä tervehtiä ketään. Entinen esimieheni väitti aina olevansa niin ajatuksissaan, ettei hän huomannut vastaantulijoita. Hänet tuntien en usko, että hänen päässään liikkui niin paljon, että selitys piti paikkansa. ;)) Moukka, mikä moukka.
Naisten naureskelu työstä, johon ei tarvita koulutusta on mielestäni tyypillistä yleistason narinaa, joka ei välttämättä kohdistunut sinuun, vaikka osuitkin kuulolle. Useimmat naiset tekevät työpäivän päätteeksi vielä valtaosan kotitöistä. Vähemmästäkin moni katkeroituu.
Töniminen oli törkeää. Tosin sekään ei välttämättä llut henkilökohtaista. Osa ihmisistä koskettaa mielellään toisia tajuamatta, ettei se ole aina sopivaa käytöstä. On tietenkin niitäkin, jotka eivät kunnioita toisten reviiriä mitenkään. Minua inhottaa vieraiden ihmisten kosketus, joten pyrin aina välttämään "liian ystävällisiä" kanssaihmisiä. Tönijöistä puhumattakaan.
Mikäli mitenkään mahdollista, suosittelen sinulle työpaikan vaihtoa. Ei kaikkialla kohdella ihmisiä kuin saastaa. Uskon, että kaltaisellesi fiksulle ihmiselle löytyisi paremmin sopiva työpaikka jostain muualta. Onnea matkaan! :)
Olet ikävä kyllä päätynyt tekemään työtä erittäin sivistymättömien ihmisten kanssa.
Kaikki työ on arvokasta. Pidän typeränä ja tökerönä ihmisiä, jotka eivät siivoa jälkiään työpaikalla. Roskat roskikseen ja jokainen tiskaa itse kahvikuppinsa, jos toisin ei ole sovittu. Meillä firma ei maksa siivousliikkelle tiskaamisesta, joten nämä eivät tiskeihin koske. Ihan oikein. Aina joku (muori) kuitenkin marmattaa keittiön siisteydestä. Siihen on onneksi helppo todeta, ettei työ kuulu siivousliikkeen edustajille.
Sait mielestäni erittäin huvittavan vastauksen, jossa joku totesi sinun olevan toimisto-työntekijän alapuolella. Etkä ole. Oikaisu: perustason paperinpyörittäjän alapuolella on vain ja ainoastaan työtuoli. ;)
Olen törmännyt työelämässä ihmisiin, jotka kohtelevat siivoojia typerän epäkohteliaasti. Tosin samat ihmiset kohtelevat yleensä lähes kaikkia muitakin epäkohteliaasti. Vika ei todellakaan ole sinussa, vaan heissä.
Aika usein näillä törkeilijöillä - tai tärkeilijöillä - on oppikoulu- tai peruskoulupohjainen koulutus ja kiintoisan usein osaamiseensa nähden yllättävän korkea asema. Kun pintaa vähän raaputtaa, niin taustalta selviää sukulaisuus firman omistajaan, epämääräinen suhde johonkin (ex-) pomoon tai muuten vaan hyvin terävät kyynerpäät.
Osa ihmisistä ei ymmärrä tervehtiä ketään. Entinen esimieheni väitti aina olevansa niin ajatuksissaan, ettei hän huomannut vastaantulijoita. Hänet tuntien en usko, että hänen päässään liikkui niin paljon, että selitys piti paikkansa. ;)) Moukka, mikä moukka.
Naisten naureskelu työstä, johon ei tarvita koulutusta on mielestäni tyypillistä yleistason narinaa, joka ei välttämättä kohdistunut sinuun, vaikka osuitkin kuulolle. Useimmat naiset tekevät työpäivän päätteeksi vielä valtaosan kotitöistä. Vähemmästäkin moni katkeroituu.
Töniminen oli törkeää. Tosin sekään ei välttämättä llut henkilökohtaista. Osa ihmisistä koskettaa mielellään toisia tajuamatta, ettei se ole aina sopivaa käytöstä. On tietenkin niitäkin, jotka eivät kunnioita toisten reviiriä mitenkään. Minua inhottaa vieraiden ihmisten kosketus, joten pyrin aina välttämään "liian ystävällisiä" kanssaihmisiä. Tönijöistä puhumattakaan.
Mikäli mitenkään mahdollista, suosittelen sinulle työpaikan vaihtoa. Ei kaikkialla kohdella ihmisiä kuin saastaa. Uskon, että kaltaisellesi fiksulle ihmiselle löytyisi paremmin sopiva työpaikka jostain muualta. Onnea matkaan! :)
Kiitos fiksusta vastauksestasi, siitä tuli hyvä mieli. :-)
Nyt sairaslomalla on aikaa miettiä. Tosiaan, toinen työpaikka olisi kyllä hyvä, tuolla ei kauaa kyllä jaksa olla. Tosin aion nyt lähiaikoina alkaa tervehtiä aamuisin mahdollisimman monia, ja rekisteröidä tarkkaan ketkä eivät tervehdykseeni vastaa. Ja muitakin juttuja meinaan painaa mieleeni. Tuollaista meininkiä en ole tosiaan tuolla isossa talossa missään muualla nähnyt, ja veikkaanpa että osittain tuon takia tuolla ei kukaan kovin kauaa olekaan viihtynyt. Yksi työskenteli kuusi vuotta tuolla osastolla mutta kuulemma ei tykännyt siellä olla. Täytyy käydä häneltä kyselemässä tarkemmin asiasta, josko olisi samasta syystä johtunut.
Itse en ole mikään sellainen siivooja joka vaatii jotain erityiskohtelua. Vaikken ole korkeasti koulutettu, en pidä itseäni mitenkään yksinkertaisena ihmisenä, jopa päinvastoin. Tykkään vaan kutsumustyöni (musiikin siis, joka ei elätä minua) lisäksi tehdä jotain joka ei stressaa liikaa, esiintyminen kun voi olla melko stressaavaa joskus. Lisäksi siivoamalla pysyy helposti hyvässä fyysisessä kunnossa, ja jollain tavalla koen että hermoni lepäävät siinä. :-)
Aiemmilla osastoillani minuun on suhtauduttu yhtenä työporukan jäsenistä, jolla on oma työtehtävänsä. On lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähihoitajia, perushoitajia, välinehuoltajia, osastosihteereitä ja laitoshuoltajia, en ole mitenkään kamalan selvästi mitään ihme hierarkista nokkimisjärjestyksiä aiemmin noteerannut. Ihmiset käyvät sairaalassa kahvitauoilla miten ehtivät, ja juttelevat niitä näitä niidne kanssa joita siellä nyt sattuu samaan aikaan olemaan, ei minua ole koskaan aiemmin mitenkään dissattu sen takia että olen laitoshuoltaja. Ja minusta tuo tuntui kyllä tosi kummalliselta. Olen sanavalmis ja ystävällinen ihminen joka hallitsee käytöstavat. Minusta on melko hämmentävää että sairaanhoitajat ja lääkärit eivät niitä hallitse.
Sen vielä sanon, että olen huomannut että nämä dissaajat ovat suurimmaksi osaksi nuoria/nuorehkoja naisia, alle kolmikymppisiä. Tätä vanhemmat naiset, sekä miehet tuollakin osastolla käyttäytyvät suurimmaksi osaksi ihan asiallisesti.
siis palkka oli hyvä työhän nähden kun sain paikan, mutta todellinen työmäärä tiskien kuskauksineen oli toinen mokoma lisää.
Kun työn piti olla "kevyttä toimistosiisvousta", ja pah!!!
Piti siis sisältää roskien vientiä (roskiksista...), lattian pesua koneella, imurointia, vessan pesua ja tasojen pyyhintään.
Sisälsi paljon paljon muuta ja kun vielä erikseen oikein sotkettiin malliin "mitä väliä, kun meillä on täällä siivojaa" niin sitä hommaahan riitti.
Ei minusta normaalien aikuisten ihmisten hommaan kuulu ettei omia jälkiä/työpöytiä yms pidetä MISSÄÄN kunnossa ja roskat kuuluu kaikkien vähintään laittaa roskiin...