Mitä teidän lapset syövät joulupöydässä, jos eivät tykkää kinkusta ja laatikoista?
Meillä on yleensä ollut itse savustettua nieriää ja siikaa, ja niistä tykkäävät. 10v pitää nykyään myös kinkusta, mutta 7v ei. Ajattelin, josko laittaisin sellaista vanhanajan makaronilaatikkoa ja palapaistia. Hirvenlihapullia on myöskin tarjolla.
Kommentit (93)
Meillä käy pukki ennen ruokailua, niin lapsetkin malttavat istua joulupöydässä. Yleensä jo kahden aikaan päivällä on viimeistään lahjat saatu. Siitä laskeutuu joulurauhakin sitten taloon. Joulupöydästämme löytyy jokaiselle jotakin syötävää. Kaikilla perheen jäsenillä on siinä joku inhokki ja joku suosikki, mutta ähkyssä makaamme silti kaikki aattoillan. :) Lasten ollessa pieniä, tein lihapullia tms, jotka varmasti maistuvat, ettei koko päivä mene ihan suklaan syönniksi. Nykyisin ei enää tarvitsisi, mutta siitä jäi tapa. :)
Huomioittehan sen, että lasten makuaisti on paljon herkempi ja tarkempi kuin aikuisten. Aikuisen suuhun sopiva ruoka, voi lapsen suussa maistua tyrmäävälle! Lisäksi lasten ruoan sulatus ei oikein tahdo selvitä lanttulaatikoista ja vastaavista juuresruoista.
PS:Kinkusta tulee parempaa, kun siivut paistaa pannulla ja syö lämpimänä.
meillä yksi kolmesta nirsoilee joulurruan kanssa (itse olen samanlainen),mutta poika syö kyllä perunalaatikkoa (ei imellettyä),makaronilaatikkoa ja kinkkuakin maistelee.Meillä on joulupöydässä niin paljon vihanneksia,salaatteja,kananmunaa,silliä,karjalanpaistia ym eli kyllä nälkä lähtee vaikkei kinkkua ja lanttulaatikkoa söisikään
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 08:11"]" Aikuisella ihmisellä on tuhansia makusilmuja, mutta lapsella vielä enemmän. Vastasyntyneellä makusilmuja on koko suun alueella jokaisessa makunystyssä noin 250, mutta ihmisen vanhetessa ne vähenevät huomattavasti. "
Tästä johtuu esimerkiksi se, että vanhukset syövät puolukoita ja karpaloita. Muut marjat eivät enää heidän suussaan maistu tarpeeksi.
Makuaistimus ei myöskään olen kaikilla ihmisillä sama!
[/quote]
ja artikkeli jatkuu näin:
Vastasyntyneellä makusilmuja on koko suun alueella jokaisessa makunystyssä noin 250, mutta ihmisen vanhetessa ne vähenevät huomattavasti. Lapsi opettelee erilaisia makuja totuttelemalla, joskus kymmeniä kertoja. Mieto maku miellyttää ensin, kaikista vähiten hapan. Haju- ja makuaisti ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa.
Ei meillä kaikki aikuisetkaan (eli minä ja mies =)) tykkää kaikista jouluruuista. Silti jokaiselle löytyy aina jotain joulupöydästä, kenekään ei tarvitse jäädä nälkäiseksi. Ne lapsista, jotka ei tykkää laatikoista, syövät sitten ehkä enemmin sitä kinkkua ja varsinkin kalaa. Osa ei tykkää rosollista. Ne syö sitten muita kasviksia, vaikka herneitä. Kinkku ja kalat kelpaavat meistä kaikille. Lisukkeensa jokainen valitsee itse, ja ei meillä mikään hirveän runsas joulupöytä ole, kun oman perheen kesken siinä istumme. Vuodet ovat opettaneet, mitä kannattaa laittaa, että kaikille on jotain ja mikään ei jää kokonaan syömättä.
Meillä on ainakin perunoita ja siihen jotain lisuketta. Bataattilaatikko on niin makeaa että varmasti menee.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2013 klo 07:13"]
Lapsen makuaisti ei ole herkempi, vaan alikehittynyt. Aikuisen tehtävä on kehittää lapsen makunystyröitä ja makuaistia tarjoamalla maistettavaksi erilaisia ruokia niiden iänikuisten nakkien ja luhapullien sijaan.
Veljeni vaimo 25v. tuo joka jouluna oman muovirasian joulupöytään josta syö munariisipasteijaa ja mikrossa lämmitettyä nakkikastiketta perunahiutalemuussilla (perunalaatikko ei kelpaa). Veljeäni hävettää, ja äitini on yrittänyt tarjota myös nakkeja joulupöydässä, mutta kun ne ei kelpaa.
[/quote] minulle tuli aikoinaan koulussa kammo, kun opettaja pakotti syömään kaurapuuroa, etten sitten syönyt mitään puuroa yli 15 vuoteen. Vasta tänä kesänä (25v) olen uudestaan maistanut puuroa miehen ehdotuksesta, mutta nykyäänkin puuron koostumus ja hajukin saavat helposti oksennusrefleksin aikaiseksi. Ainoa, miten puuroa olen voinut syödä, on että olen hukuttanut pienen klöntin puuroa mehukeittoon, jotta puuron "niljakkuus" katoaa. Voisin kuvitella,että tässäkin saattaa taustalla olla pakkosyöttäminen tai esim. lapsena oksentaminen takana, ettei jouluruoka maistu tai tulee joku inhottava muisto mieleen ja ruokahalu yksinkertaisesti katoaa/saa aikaan oksennusrefleksin, kuten minulla.
Lapseni ei syö jouluruokia mutta silloin on pöydässä sitä mitä varmasti syö.
Mies tuskaili seurustelumme alkuvaiheessa, että kamalaa viettää useita päiviä jouluna hänen vanhempiensa luona, kun ei saa mitään kunnollista syötävää vaan pitää syödä niitä kamalia jouluruokia. Mies ei ole erityisen nirso, joten ihmettelin tätä. Ja sanoinkin, että mikäs pakko sitä lipeäkalaa ja lanttulaatikkoa on syödä, syö niitä tavallisempia ruokia.
Sitten näin hämäläisen joulupöydän heidän tyylillään. Todella vähäiset olivat tarjoilut. Paria laatikkoa, kinkkua, silliä, purkkiherneitä, rosollia. Eli arkena syödään toooodella paljon paremmin ja kalliimmin.
Minun sukuni puolella jouluna pöydät notkuvat. Aina on karjalanpaistia, savusiikaa, graavilohta, juustoja, salaatteja niiden laatikoiden ja kinkun lisänä. Jälkkäriäkin on. Yleensä äiti tekee myös jotain "moderneja" versiota jouluruuista.
Meidän suvun jouluruoista löytävät lapsetkin siis helposti syötävää. Esim. savusiikaa, perunaa, uunijuureksia, salaatteja ja juustoja. Toinen pitää myös kinkusta ja karjalanpaistista.
Miehen suvun puolella joulupöytä on runsastunut lastenlasten myötä (miehen sisaruksillakin on lapsia). Lapset syövät lihapullia, suolakurkkua, (toinen kinkkua) ja jos perussalaattia on, niin sitä ja leipää.
Minusta joulu ei ole se päivä jolloin aletaan tappelemaan syömisen kanssa ja pakkomaistamaan ruokia, joita ei syödä kuin kerran tai kaksi vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2011 klo 15:20"]
Meillä on yleensä ollut itse savustettua nieriää ja siikaa, ja niistä tykkäävät. 10v pitää nykyään myös kinkusta, mutta 7v ei. Ajattelin, josko laittaisin sellaista vanhanajan makaronilaatikkoa ja palapaistia. Hirvenlihapullia on myöskin tarjolla.
[/quote]
Ei mitään. Jos ei tehty ruoka kelpaa niin olkoot syömästä. Hyvin yksinkertaista
Viinistä tykkäävät alaluokkalaisemme, kun sen juomisen jälkeen alkaa "kuplia hassusti". Ei tietenkään anneta kuin maksimissaan 2 lasia.
Meillä tehdään niin hyvin ne kinkut ja laatikot että jos ei kelpaa niin vika on nirsoudessa, ei laadussa. Pöydässä on kuitenkin vaihtoehtoja jouluna tavallista enemmän niin, että sitten on syömättä jos ei kelpaa. Gastronominen karhunpalvelus lapsille on se, että antaa mahdollisuuden olla olematta utelias ja maistamaan ja totuttelemaan erilasiiin makuihin.
Meillä ei ole koskaan tehty erikseen lapsille toiveruokia joulupöytään. Tarjolla on laatikot, kinkku, savukalaa, graavikaloja, silliä/silakoita, rosollia, keittoperunaa, pateeta, mätiä. Noista on lapset vatsansa täyttäneet. Parhaiten menee savukala (lohi, nieriä, kirjolohi tai siika vuodesta riippuen) ja peruna, mutta joka kerta laitetaan nökäreet laatikoita ja kinkkuakin lautaselle, joskus menee joskus ei. Lapset 3 ja 5v.