voitte kivittää!!
Odotan viidettä lastani. Lapsi on tervetullut ja rakastettu vaikka ei suunniteltu.
Olen kuitenkin ajatellut etten tällä kertaa imetä, varsinkaan jos pullo ei kelpaa siinä ohessa (muille lapsille ei ole kelvannut)
Tämä ihan siksi että saan edes viikonloppuisin 1-2 yötä nukkua ja mies voi hoitaa yösyötöt, että pääsen omiin menoihini ja harrastuksiin ja että voin viedä pari isompaa lastani etelään viikoksi ja mies jää hoitamaan pienempiä.
Vauva menee omaan huoneeseen (ihan liki meidän makkaria) heti kotiuduttuaan. Vasta saatiin miehen kanssa oma makkarimme takaisin ja pikkuväki on siirretty omiin huoneisiin, tästä en meinaa luopua!
Töihin palaan pian lapsen 1v synttäreiden jälkeen, kotiäitiys riittää minulle, johan tässä on yli 10v kotona oltu.
Niin ja miehen kanssa meinataan käydä ulkona myös vauvan synnyttyä, sen takia myös pulloruokinta, että voi jäädä lapsenvahdin hoitoon.
Lapset on ihania ja kotona on mukava olla, mutta toisinaan olen vetänyt itseni piippuun olemalla liian täydellinen äiti, olen imettänyt reilusti yli vuotiaiksi, kotihoidossa ovat olleet, omat menot ovat lähes jääneet, joten nyt aijon ottaa totaalisesti rennommin :)
Ja voitte ihan vapaasti kivittää! Uskon että lapsesta tulee ihan normaali vaikka äiti on vähän itsekkäämpi kun aikaisempien lasten kohdalla :)
Kommentit (75)
ei aina tarvitse vetää niin äärimmäisyyksiin. Koeta löytää kultainen keskitie. Miksi luulet, että vauva ei suostuisi olemaan sekasyöjä? Tissiä ja pulloa?
Ei kannata olla noin ehdoton. Menet tilanteen mukaan, sitten kun lapsi syntyy. Hyvinkin saattaa mielesi vielä muuttua ja huomaat vauvan nukkuvan tyytyväisenä vieressäsi.
että työntää sen tissin vieressä olevan vauvan suuhun, nuo foliopussit ja jyväpussit tuntuvat kyllä aika helvetin hankalilta. Ja pitäähän sitä kai pitää jotenkin istuma-asentoon nousta, että tuon saa hoidettua. Imetyksen voi hoitaa ihan makuultaan ja jo kohta sekä äiti että vauva jatkaa tyytyävisinä uniaan eikä mitään röyhtäytyksiäkään meillä ole koskaan tarvittu.
Sitä paitsi tuttipulloissa on myrkkyjä.
Et kyllä ajattele yhtään vauvaa jos et imetä!
Todella typerää ajatella noin.
Ja toinen juttu mikä on tosi huono:
ei vauvaa saa pitää yksin omassa huoneessa, et ole vielä ymmärtänyt että imeväinen tarvitsee äidin läsnäoloa ja hoivaa paljon.
Luulis että se on sisäänrakennettu ajatus ja systeemi.
Just keväällähän kuuluisa psykiatri sanoi Ylen uutisissa että alle 3-vuotiaat eivät kuulu päiväkotiin.
Miten voit olla jos vauva itkee yksin huoneessa?
En ikinä olis pystynyt tuohon...
Meillä nuorimmainen on pullolla sekä nukkunut aina vaan omassa sängyssään (välillä myös omassa huoneessaan). Mä koen, että hän on tasapainoinen, onnellinen lapsi, ja minä olen onnellinen äiti koska saan nukkua yöt kaikessa rauhassa. En vaan enää kestänyt ajatusta, että taas pitää nukkua satoja öitä hankalissa asennoissa, herätä monta kertaa jne. Tarvitsin unta! Jostain syystä lapsi on myös nukkunut paremmin kuin aiemmat, vieressä nukutetut.
Jokainen äiti ja lapsi on erilainen, joten miksi ihmeessä tarjota kaikille vain yhtä oikeaa toimintamallia?
Meillä lapselle annettiin korviketta alusta asti, koska rakenteellisen syyn takia maitoa ei tullut. Olisin mieluummin imettänyt, koska se olisi ollut mielestäni helpompaa, mutta aina ei voi voittaa. Yösyötöt menivät kyllä helposti, vauva nukkui vieressä omassa sängyssään (ei nukkunut hyvin perhepedissä, joten siitä luovuttiin), valmiiksi täytetyt pullot olivat yöpöydällä kylmälaukussa ja tuttipullonlämmitin siinä vieressä. Ei yhtä helppoa kuin imettäminen, mutta ei mahdottoman vaikeaakaan. Yleensä kun heräsin vauvan ensimmäiseen kitinään laitoin tuttipullon lämpiämään, torkahdin vielä hetkeksi, ja pullo oli sopivasti lämmennyt kun vauvalla alkoi oikeasti olla nälkä. Ja ennen kuin aletaan pelotella kaiken maailman korvatulehduskierteillä, niin tämä pulloruokittu lapsi on ollut ihan harvinaisen terve, kuumekin on noussut 2,5 vuoden aikana muistaakseni kolme kertaa...
Onnea tulevasta vauvasta, ap! Noin pitkällä äitiyskokemuksella osaat jo varmasti päättää mikä on koko perheelle parasta ja jättää äitiyttään suorittavat epävarmat kitisijät omaan arvoonsa :)
Onneksi osa äideistä laittaa ne vauvan tarpeet edelle. Ilmeisesti tuo minä-ajattelu on jo niin nykypäivää, että lääkärikin ehdotti minulle, että alan antamaan 4-kuiselle velliä illalla, ettei heräilisi yöllä syömään. Totesin, ettei minua haittaa pätkääkään imetellä vauvaa öisin. Niin ja lapsia on siis kolme; 5- ja 3-vuotiaat sekä tämä vauva. Lääkäri taisi hämmästyä, kun voin kuvitella, että nykymammat haluavat koisia täydet 8 tunnin unet ja laittaa miehet ruokkimaan pullosta öisin, jotta äidit sitten jaksavat elää päivät itselleen ja juosta omissa menoissaan.
syytä miksi mun pitäis mennä vauvaa tahalleen herättelemään öisin, jos kerta uni maistuu? Jos vauvalla on nälkä, niin kyllä hän sitten herää ihan itse. Ja totta hemmetissä se on parempi kaikille kun äitikin saa nukkua, ja meillä syöttö tapahtui vuoroöin. Ja kun mulla on mahdollisuus nukkua se 8 tuntia, niin miksen nukkuisi? Äly hoi, älä jätä. Tahalleenko pitäis heräillä tai väkisin valvoa ja oikein odottaa, että koskas se vauva pärähtää huutamaan?
Kiillota toki kruunuasi, 10 pistettä ja papukaijan merkki! :)
T. nro 7
voisi syöttää lasta sängyssä? Näin meillä ainakin tehtiin, lapsi ja pullot kun olivat siinä sängyn vieressä. Ja tuttipulloja saa muuten myös lasisina, niistä ei ainakaan irtoa mitään myrkkyjä.
että työntää sen tissin vieressä olevan vauvan suuhun, nuo foliopussit ja jyväpussit tuntuvat kyllä aika helvetin hankalilta. Ja pitäähän sitä kai pitää jotenkin istuma-asentoon nousta, että tuon saa hoidettua. Imetyksen voi hoitaa ihan makuultaan ja jo kohta sekä äiti että vauva jatkaa tyytyävisinä uniaan eikä mitään röyhtäytyksiäkään meillä ole koskaan tarvittu.
Sitä paitsi tuttipulloissa on myrkkyjä.
Tulipa tässä mieleen eräs äiti joka teki just niin vaikeaksi sen vauva-ajan eli ei keskittynyt imettämään vaan räppäsi keskellä yötä niiden pullojen kanssa ja kiristeli ja miehelle myös vaikka eihän mies voi imettää!
Sen sijaan että äiti olisi ottanut vauvan syliin niin äiti vaan hillui keittiössä ja vauva huusi nälkää.
Ei sen äidin äitikään sitten varmaan neuvonut omaa lastaan tässä asiassa.
No, nyt se äiti on saanut kauhun vauvoista, se kun on niin vaikeata..
Miehensä olisi halunnut lisää lapsia.
Jokainen äiti ja lapsi on erilainen, joten miksi ihmeessä tarjota kaikille vain yhtä oikeaa toimintamallia?
Meillä lapselle annettiin korviketta alusta asti, koska rakenteellisen syyn takia maitoa ei tullut. Olisin mieluummin imettänyt, koska se olisi ollut mielestäni helpompaa, mutta aina ei voi voittaa. Yösyötöt menivät kyllä helposti, vauva nukkui vieressä omassa sängyssään (ei nukkunut hyvin perhepedissä, joten siitä luovuttiin), valmiiksi täytetyt pullot olivat yöpöydällä kylmälaukussa ja tuttipullonlämmitin siinä vieressä. Ei yhtä helppoa kuin imettäminen, mutta ei mahdottoman vaikeaakaan. Yleensä kun heräsin vauvan ensimmäiseen kitinään laitoin tuttipullon lämpiämään, torkahdin vielä hetkeksi, ja pullo oli sopivasti lämmennyt kun vauvalla alkoi oikeasti olla nälkä. Ja ennen kuin aletaan pelotella kaiken maailman korvatulehduskierteillä, niin tämä pulloruokittu lapsi on ollut ihan harvinaisen terve, kuumekin on noussut 2,5 vuoden aikana muistaakseni kolme kertaa...
Onnea tulevasta vauvasta, ap! Noin pitkällä äitiyskokemuksella osaat jo varmasti päättää mikä on koko perheelle parasta ja jättää äitiyttään suorittavat epävarmat kitisijät omaan arvoonsa :)
naisten äitiys on pelkkää suorittamista, meidän tapamme olla äitejä ei ole oikea? Oman -tämän- mielipiteen ilmaiseminen kitinää? Niinkö? Minä en tosin suorittanut, toimin niin kuin minun lasteni kannalta oli parasta, kuten varmaan ap:kin. Siksi toivoisin että hän vastaisi, mitä jos vauva ei tyydy tuohon? Jaksaako hän sitten? Koska sain sen kuvan että ap ei edes HARKITSE että hänen suunnitelmansa ei toimisi.
-3
ei vauvaa saa pitää yksin omassa huoneessa, et ole vielä ymmärtänyt että imeväinen tarvitsee äidin läsnäoloa ja hoivaa paljon.
Just keväällähän kuuluisa psykiatri sanoi Ylen uutisissa että alle 3-vuotiaat eivät kuulu päiväkotiin.
Missä vaiheessa ap on sanonut, tai kukaan muukaan, ettei vastaa vauvan itkuun, jos huutaa? Tottakai, jos vauva itkee huoneessaan, mennään lohduttamaan ja tarjotaan sapuskaa. Niin kauan sitten lohdutellaan, kunnes rauhottuu ja jatkaa uniaan.
Ja tuo päiväkoti asia on muksusta kiinni, kaikki ovat erilaisia. Toisella toimii, toisella ei. Simppeliä.
Läsnäoloa voi antaa päivisin paljon, hellyyttä myöskin ja turvaa. Meillä lapsi nukkui paremmin kun siirrettiin omaan huoneeseen, vieressä nukkui pinnasängyssä, ei siinä uni maistunut silloin kellekkään.
T. nro 7
itseltään? Siis ihanaa, että sä tiedät noin tarkkaan toisten perhe-elämän, maidon herumiset, keittiössä hillumiset, vauvan itkemiset ja miehen lapsihaaveet. Mun on jotenkin hyvin vaikea uskoa että sä tietäisit yhtään mitään ton perheen elämästä (jos tuota perhettä edes on olemassa muualla kuin sun mielikuvituksessa).
en imettänyt vauvaani, kun maitoa ei yksinkertaisesti tullut? Enkö ajatellut vauvaani?
sattui tulemaan suunnittelematta. Muistuta nyt häntä muutenkin joka käänteessä, että oli vahinkoa. Kaikenlaisia vanhempia sitä onkin... Mitä miehesi tästä kaikesta ajttelee?
Ai, voi niitä kaikkia lapsiraukkoja jotka joutuvat nukkumaan omassa huoneessa, syömään ruokansa pullosta ja jäämään lapsenvahdin hoitoon silloin tällöin??? Kyllä on asiat huonosti...REPS!!!
-ap
Et tosiaan taida tietää lapsen kehitysvaiheista?
Ensimmäinen vuosi on ratkaisevin ja kaikista tärkeimpiä asioita on hoiva ja läheisyys, turva ja tietysti perushoito.
Se juuri että vauvan tarpeisiin vastataan.
Naura siellä vaan mutta lapsi saa olla omassa huoneessaan-isompana.
Oletko noin yksinkertainen?
Ekan kanssa ollaan niin hysteerisiä, ajatellaan suurinpiirtein että lapsi menee pilalle jos saa tippaakaan korviketta, käyttää kertakäyttövaippoja jne. Lapsiraukkaa kytätään yöt ja päivät eikä reppana saa koskaan olla rauhassa.
Tokan kohdalla vielä yritetään olla yhtä "täydellisiä", tosin se tietenkin vaatii sen, että esikoinen pistetään pois jaloista päiväkotiin, koska muuten äiti ei vaan voi omistautua vauvalle parhaalla mahdollisella tavalla.
Komannen kanssa alkaa jo järki palata päähän eikä maailma kaadu pikkuasioihin. Ilman näitä monen lapsen äitejä, jotka tuo asioihin vähän perspektiiviä, äidit tekis toisensa yksinkertaisesti hulluiksi kyttäämällä sitä omaa ja toisten äitiyttä, näkemättä kokonaisuuksia.
Onneksi osa äideistä laittaa ne vauvan tarpeet edelle. Ilmeisesti tuo minä-ajattelu on jo niin nykypäivää, että lääkärikin ehdotti minulle, että alan antamaan 4-kuiselle velliä illalla, ettei heräilisi yöllä syömään. Totesin, ettei minua haittaa pätkääkään imetellä vauvaa öisin. Niin ja lapsia on siis kolme; 5- ja 3-vuotiaat sekä tämä vauva. Lääkäri taisi hämmästyä, kun voin kuvitella, että nykymammat haluavat koisia täydet 8 tunnin unet ja laittaa miehet ruokkimaan pullosta öisin, jotta äidit sitten jaksavat elää päivät itselleen ja juosta omissa menoissaan.