Onneks luotin itseeni lastenhoidossa verrattuna neuvolan ohjeisiin mm.rasvaton maito
sitähän neuvolasta ohjeistettiin ehdottomasti juottamaan lapsille. Me ollaan aina annettu lähinnä täys - ja toisinaan kevytmaitoa. Samoten höttö kevyttuotteiden kanssa, mieluummin annan lapsille voita tai oivariinia kuin kaikenmaailman aineita sisältäviä floraa tai keijua.
Yösyötöt kehotettiin lopettamaan 6kk:n ikäisenä, mun mielestä tuo on hyvin yksilökohtaista, ei kaikki lapset voi olla puolen vuoden ikäisenä valmiita nukkumaan läpi yön ilman maitoa.
Itse imetin reilu vuoden ja siihen saakka ovat saaneet rintaa yöllä, kunnes imetys lopetettu kokonaan.
Neuvolajärjestelmä on hieno asia, mutta kaikkea mitä siellä sanotaan, ei kannata ottaa ihan todesta
Kommentit (111)
sitähän neuvolasta ohjeistettiin ehdottomasti juottamaan lapsille. Me ollaan aina annettu lähinnä täys - ja toisinaan kevytmaitoa. Samoten höttö kevyttuotteiden kanssa, mieluummin annan lapsille voita tai oivariinia kuin kaikenmaailman aineita sisältäviä floraa tai keijua.
Yösyötöt kehotettiin lopettamaan 6kk:n ikäisenä, mun mielestä tuo on hyvin yksilökohtaista, ei kaikki lapset voi olla puolen vuoden ikäisenä valmiita nukkumaan läpi yön ilman maitoa.
Itse imetin reilu vuoden ja siihen saakka ovat saaneet rintaa yöllä, kunnes imetys lopetettu kokonaan.Neuvolajärjestelmä on hieno asia, mutta kaikkea mitä siellä sanotaan, ei kannata ottaa ihan todesta
noissa samoissa asioissa oon tehny omin päin enkä totellu niiden neuvoja.
Mulle myös suositeltiin sikarokotetta silloin kun olin raskaana, terkka kysy parikin kertaa että ootko käyny ottamassa. En ottanut ja onneks en :)
Myös siellä neuvotaan raskaana oleville d-vitamiini lisää 10mikrog/pvä. Olen lukenut amerikkalaistutkimuksia että raskaana olevien tulis saada d-vitamiinia enemmän.. uskon ennemmin niitä niin oon ottanu vähän enemmän.
Kyllä ne niidenkin ohjeet kannattaa kyseenalaistaa.
"Miksi sitten esim. Yhdysvalloissa suositellaan lapsille rasvaisempaa maitoa? Äläkä sano"
että siellä ollaankin ylipainoisia; se ylipaino siellä kyllä johtuu ihan roskaruuista,joita syödään jo koulun ruokaloissa.
Kai sielläkin jotain tutkimuksista tiedetään?
Ovat aika monessa muussa asiassa eurooppaa edellä...
Yhdysvalloissakin suositellaan vähärasvaista tai rasvatonta maitoa:
"Rasvan osuutta kaikesta energiasta ei enää pidetä yhtä merkittävänä kuin sitä, että energian kokonaissaanti pysyy riittävän niukkana. Tyydyttyneitä rasvoja suositellaan syötävän korkeintaan 10 prosenttia kaikista päivän kaloreista. Linja on sama kuin Suomessakin. Kolesterolin saannille Yhdysvalloissa asetetaan 300 milligramman yläraja vuorokaudessa."
Suuri määrä tutkimuksia osoittaa toista. Ja nyt tietysti olet sitä mieltä, että ne tutkimukset ovat virheellisiä, kun taas toiseen suuntaan osoittavat harvat tutkimustulokset ovat oikeita.
Ai niin, ne tuhannet tutkimukset joita on ihan pilvin pimein. Yhtään ei tosin osata koskaan nimetä. Aika väsynyttä.
Ei oel mitään syytä juottaa lapselle rasvatonta maitoa, tyydyttynyt rasva on sv-tauti neutraalia, ei siis haittaa muttei hyötyäkään.
Näin on siis vain sinun unelmissasi. Suuri määrä tutkimuksia osoittaa toista. Ja nyt tietysti olet sitä mieltä, että ne tutkimukset ovat virheellisiä, kun taas toiseen suuntaan osoittavat harvat tutkimustulokset ovat oikeita. Jos ei ymmärrä näitä asioita kunnolla, kannattaa vain tehdä niin kuin neuvolantäti sanoo.
neuvot noin yleisesti ottaen ovat kyllä niin kapeakatseisia ettei mitään rajaa.
Että minä kyllä käyttäisin omaa järkeäni joka asiassa mistä neuvolassa puhutaan. On sen verran ne suositukset päin prinkkalaa.
Ai niin, ne tuhannet tutkimukset joita on ihan pilvin pimein. Yhtään ei tosin osata koskaan nimetä. Aika väsynyttä.
Voit lukea lisää vaikka tuolta:
Voit lukea lisää vaikka tuolta: <a href="http://www.sydan.fi/lisatietoa" alt="http://www.sydan.fi/lisatietoa">http://www.sydan.fi/lisatietoa</a>
Eihän tuolla ole mitään muuta kuin mielipidekirjoittelua. Etujärjestöjen sivut, ei kovinkaan luotettava lähde. Keksi parempia.
Eihän tuolla ole mitään muuta kuin mielipidekirjoittelua. Etujärjestöjen sivut, ei kovinkaan luotettava lähde. Keksi parempia.
Ajattelit, että sydänliitto antaa tarkoituksella harhaanjohtavaa tietoa? Ja mielipidekirjoittelu sinulla on housuissasi.
huippuarvokkaat maitohappobakteerit! Älä ainakaan maitoa syytä jos mamma niin hömppä et antaa sitä aterian aikana tai jopa korvikkeena. Minäkin hakisin nyt maidon suoraan navetasta jos olisi lapset vielä pieniä. Viljat hainkin suoraan myllyltä. Ja ah miten hyvää puurotkin olivat punaiseen maitoon tehtynä!!!
Myös lapset olivat hoikkia ja terveitä -voi sitä aikaa! Luokan räkäsiltä ja viimisen päälle rokotetuilta pennuilta kyllä joku bakteeri eksyi joskus meillekin. Kertaakaan ei tarvinnut antibiootteja syöttää kun homeopatia hoiti asian!
lapsista maatalojen kasvatteja. Maito tankista, vilja saatiin omilta pelloilta, perunat ja juurekset kasvatettiin itse. Silti me kaikki lapset sairastettiin ihan siinä kuin muutkin, oli flunssaa, rokkoa yms. Ei mitään eroa sairatelussa. Sulla taitaa aika kullata muistot :)
Oma kokemus on se, että kotona maatilalla asuessa sairastelin todella usein poskiontelon tulehdukseen. En tiedä johtuiko se ruokavaliosta, mutta kun aikuistuin ja muutin omilleni, niin ne poskiontelontulehduksetkin loppuivat....ruokavaliokin muuttuui ehkä terveellisempään suuntaan, söin vähärasvaisempaa ruokaa ja enemmän kasviksia. Minusta tärkeintä on rasvan määrä, syömme voita mutta maltillisesti. Minua ahdistaa kaksi täysin vastakkaista näkemystä rasvoista, siispä yritän tasapainoilla niiden välillä.
Ajattelit, että sydänliitto antaa tarkoituksella harhaanjohtavaa tietoa? Ja mielipidekirjoittelu sinulla on housuissasi.
Nimetön asiantuntija kirjottelee mitä sattuu ilmanmitään viittauksia mihinkään. Harrastelija tutkimusten tulkkaaja.
Luotan mieluummin Fogelholmiin.
Pohjoismaisia ravintosuosituksia uudistetaan juuri, ja niiden pohjalta luodaan aikanaan uudet suositukset myös suomalaisille. Pohjoismaisessa työryhmässä on mukana dosentti Mikael Fogelholm Suomen Akatemiasta. Hän myöntää, että nykytiedon valossa rasvan vaarallisuutta on jonkin verran liioiteltu ja hiilihydraattien vaaroja vähätelty.
”Nykytutkimuksen valossa näyttää siltä, että nopeasti imeytyvät hiilihydraatit ovat sydäntautien kannalta ainakin yhtä ongelmallisia kuin tyydyttynyt rasva”, Fogelholm sanoo.
Mutta eivätkö tuoreet tutkimustulokset juuri osoittaneet, että tyydyttyneellä rasvalla ei ole itsenäistä yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin?
”Kyllä, mutta tutkimukset osoittavat myös hyvin johdonmukaisesti sen, että kovan rasvan vähentäminen ja sen korvaaminen tyydyttymättömällä rasvalla pienentää kokonaiskuolleisuutta, pienentää sydäntautikuolleisuutta ja pienentää sydäntautien ilmaantuvuutta.”
Eli tyydyttyneen rasvan saanti ei itsessään aiheuta sydän- ja verisuonitauteja. Mutta jos vaihdamme rasvan monityydyttymättömään, taudit entisestään vähenevät.
Mulle riittää tuo neutraalius, mun ei tarvii vaihtaa monityydyttymättömään. Eihän täysrasvaiset maitotuotteet edes ole puhtaasti yhtä rasvahappoa vaan kyllä sieltä löytyy niin SAFA:T, PUFA:t kuin MUFA:tkin.
Eli et osaa lukea?
"Kyllä, mutta tutkimukset osoittavat myös hyvin johdonmukaisesti sen, että kovan rasvan vähentäminen ja sen korvaaminen tyydyttymättömällä rasvalla pienentää kokonaiskuolleisuutta, pienentää sydäntautikuolleisuutta ja pienentää sydäntautien ilmaantuvuutta."
Siinä istutaan ja täti on kuin tankki ja muutenkaan ei näytä hyvinvoivalta. Tokko edes liikkuu ja tupakoi & ryyppää satavarmasti. Minä olen sitten vastakohta: hyväkuntoinen, hoikka, raitis,tupakoimaton, naurattaa koko tilanne.
viisaudestaan. Jenkkilässä + muualla on tehty yliopistoissa tuhansia tutkimuksia esimerkiksi RASVASTA ja etenkin D-vitamiinista! Jos suomalaisissa tiedotusvälineissä niistä ei osata informoida niin olkaa ainaskin hiljaa. Ei se sitä tarkoita ettei niitä ole tehty.
Tästä asiasta puhui Valion professori ja amerikkalainen lääkäriohjelma. Valion professori puhui jo Puskan ajalla voin terveellisyydestä mutta mitä tämä maa menikään tekemään? Joten pliis te tekorasvan syöjät älkää siirtykö voihin katsokaas kun me, jotka ollaan ymmärretty tämä asia alkuaankin halutaan itse saada sitä voita. Sitä kun ei riitä meille kaikille enää!
Sitäpaitsi minä olen jo 30 vuotta sitten antanut lapsilleni suurempia määriä kaikkia vitamiineja ja syöttänyt kylmäpuristetuja öljyjä ja antanut VOITA sekä punaista maitoa. Karkit oli jo silloin pannassa ja vain satunnaista herkkua. Tiesin vallan hyvin e-koodeista ja karkkien väriaineista.
Kaikki nämä asiat mistä te kinastelette täällä on ollut iät ja ajat tiedossa. Valtavan typerää porukkaa!
Ottakaa huomioon miten vaihtoehtolääkärit päivittää tietonsa ihan eri aspektilla kuin kuin....Ajattelisin että kaiken pitää tulla THL:n kautta vai olenko väärässä?
luotiin itseeni enkä kaikessa toiminut neuvolan ohjeiden mukaan, vaikka enimmäkseen luotin neuvolan ohjeisiin.
Oman pääni pidin imetyksen kanssa ja siinä että en unikouluttanut lapsiani.
En myöskään 'opettanut' nuorimmaistani oleman autossa. Vauva itki aivan hirveästi aina automatkoilla ja minua neuvottiin totuttamaan hänet autossa matkustamiseen.
En totuttanut ja hyvä niin. Nyt kun lapsi on isompi, on meille selvinnyt että auton tärinä aiheuttaa hänelle vatsakipuja.
Joissakin asioissa kannattaa luottaa omiin vaistoihin ja tunteisiin.
viisaudestaan. Jenkkilässä + muualla on tehty yliopistoissa tuhansia tutkimuksia esimerkiksi RASVASTA ja etenkin D-vitamiinista! Jos suomalaisissa tiedotusvälineissä niistä ei osata informoida niin olkaa ainaskin hiljaa. Ei se sitä tarkoita ettei niitä ole tehty. Tästä asiasta puhui Valion professori ja amerikkalainen lääkäriohjelma. Valion professori puhui jo Puskan ajalla voin terveellisyydestä mutta mitä tämä maa menikään tekemään? Joten pliis te tekorasvan syöjät älkää siirtykö voihin katsokaas kun me, jotka ollaan ymmärretty tämä asia alkuaankin halutaan itse saada sitä voita. Sitä kun ei riitä meille kaikille enää! Sitäpaitsi minä olen jo 30 vuotta sitten antanut lapsilleni suurempia määriä kaikkia vitamiineja ja syöttänyt kylmäpuristetuja öljyjä ja antanut VOITA sekä punaista maitoa. Karkit oli jo silloin pannassa ja vain satunnaista herkkua. Tiesin vallan hyvin e-koodeista ja karkkien väriaineista. Kaikki nämä asiat mistä te kinastelette täällä on ollut iät ja ajat tiedossa. Valtavan typerää porukkaa! Ottakaa huomioon miten vaihtoehtolääkärit päivittää tietonsa ihan eri aspektilla kuin kuin....Ajattelisin että kaiken pitää tulla THL:n kautta vai olenko väärässä?
viisaudestaan. Jenkkilässä + muualla on tehty yliopistoissa tuhansia tutkimuksia esimerkiksi RASVASTA ja etenkin D-vitamiinista! Jos suomalaisissa tiedotusvälineissä niistä ei osata informoida niin olkaa ainaskin hiljaa. Ei se sitä tarkoita ettei niitä ole tehty.
"Ai niin, ne tuhannet tutkimukset joita on ihan pilvin pimein. Yhtään ei tosin osata koskaan nimetä. Aika väsynyttä."
Tästä asiasta puhui Valion professori ja amerikkalainen lääkäriohjelma. Valion professori puhui jo Puskan ajalla voin terveellisyydestä mutta mitä tämä maa menikään tekemään?
Ettei vaan olisi Valion tutkimusprofessorilla ketunhäntää kainalossa.
Sitäpaitsi minä olen jo 30 vuotta sitten antanut lapsilleni suurempia määriä kaikkia vitamiineja ja syöttänyt kylmäpuristetuja öljyjä ja antanut VOITA sekä punaista maitoa. Karkit oli jo silloin pannassa ja vain satunnaista herkkua. Tiesin vallan hyvin e-koodeista ja karkkien väriaineista.
Ja tämä jotenkin osoittaa, että olet oikeassa?
Kaikki nämä asiat mistä te kinastelette täällä on ollut iät ja ajat tiedossa. Valtavan typerää porukkaa!
Ottakaa huomioon miten vaihtoehtolääkärit päivittää tietonsa ihan eri aspektilla kuin kuin....Ajattelisin että kaiken pitää tulla THL:n kautta vai olenko väärässä?
Vaihtoehtolääkärit... Tämä kertookin jo paljon.
Amerikassa on jokaisessa? osavaltiossa jo lääkäreitä, joilla on molemmat koulutukset ja tietotaito määrätä allopaattiset lääkkeet tai vaihtoehtohoidot!!!
Mitään ette mahda, sama tulee meillekin ennen pitkään!! Luultavasti vasta sitten kun lääketiede saa omittua tarpeeksi vaihtoehtolääkkeitä itselleen, jotta bisnes kukoistaa osinkoja!
Me muut tietty käydään silloin tällöin ulkomailta jostain syystä:))
En jaksanut lukea ketjua loppuun kylläkään, mutta sen verran kommentoin, että kun kirjoitin aloituksessa että KAIKKIA neuvolan ohjeita ei ehkä kannata ottaa ihan todesta, niin en tarkoittanut jokikista neuvoa vaan osaa. Eli en mistään periaatteesta protestoi nlan ohjeita.
Esim.rokotukset olen kaikki ottanut lapsille (paitsi sikapiikkiä)
Lähinnä näihin ruokavalio-ohjeisiin kuten rasvattomat tuotteet olen suhtautunut kriittisesti
Jaktetaan keskustelua, kunpa ei menisi pahasti tappelun puolelle;) ap
Amerikassa on jokaisessa? osavaltiossa jo lääkäreitä, joilla on molemmat koulutukset ja tietotaito määrätä allopaattiset lääkkeet tai vaihtoehtohoidot!!!
Mitään ette mahda, sama tulee meillekin ennen pitkään!! Luultavasti vasta sitten kun lääketiede saa omittua tarpeeksi vaihtoehtolääkkeitä itselleen, jotta bisnes kukoistaa osinkoja!
Me muut tietty käydään silloin tällöin ulkomailta jostain syystä:))
Olemme siis päätyneet ikiaikaiseen kiistaan tiedon ja uskon välisestä suhteesta. Tähän en osaa sanoa sen enempää kuin että uskoa ensisijaisena pitäneet joutuivat luovuttamaan joskus 1300-luvulla. Ehkä me nyt sitten palaamme takaisin keskiajan tunnelmiin.
että jokainen tehköön lapsensa kuten haluaa, emme ole toisillemme tilivelvollisia
amen
ap
Näin on siis vain sinun unelmissasi. Suuri määrä tutkimuksia osoittaa toista. Ja nyt tietysti olet sitä mieltä, että ne tutkimukset ovat virheellisiä, kun taas toiseen suuntaan osoittavat harvat tutkimustulokset ovat oikeita. Jos ei ymmärrä näitä asioita kunnolla, kannattaa vain tehdä niin kuin neuvolantäti sanoo.