Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneks luotin itseeni lastenhoidossa verrattuna neuvolan ohjeisiin mm.rasvaton maito

Vierailija
10.12.2011 |

sitähän neuvolasta ohjeistettiin ehdottomasti juottamaan lapsille. Me ollaan aina annettu lähinnä täys - ja toisinaan kevytmaitoa. Samoten höttö kevyttuotteiden kanssa, mieluummin annan lapsille voita tai oivariinia kuin kaikenmaailman aineita sisältäviä floraa tai keijua.

Yösyötöt kehotettiin lopettamaan 6kk:n ikäisenä, mun mielestä tuo on hyvin yksilökohtaista, ei kaikki lapset voi olla puolen vuoden ikäisenä valmiita nukkumaan läpi yön ilman maitoa.

Itse imetin reilu vuoden ja siihen saakka ovat saaneet rintaa yöllä, kunnes imetys lopetettu kokonaan.

Neuvolajärjestelmä on hieno asia, mutta kaikkea mitä siellä sanotaan, ei kannata ottaa ihan todesta

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä usko että meidän elämä yhtään sen kummempaa olisi vaikka lapset litkis rasvatonta maitoa ja voitelis leipänsä keijun keveällä, mutta se että voi ja uskaltaa luottaa omiin aivoihin on ihan hyvä asia

niin paitsi tuossa vierottamisessa, ei missään nimessä 6kuukautista joka maitoa yöllä haluaa, ole hyvä vierottaa yömaidosta vielä. Näin ajattelen omani kohdalla

Vierailija
42/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisalta se ON fakta, että (ko. linkin uutisen mukaan) "täysrasvaisella maidolla on haittansa", koska siitä saa suositeltua enemmän tyydytettyjä rasvahappoja.

Ja ihan oikea fakta on, että tyydyttynyt rasva on sv-tautien suhteen neutraalia, joten sitä ei tarvitse pelätä. Vai mitähän 'haittoja' tässä nyt mahdetaan tarkoittaa? Suositukset eivät perustu mihinkään tieteelliseen näyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan juo maitoa.

Vierailija
44/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisillä on sellainen käsitys, että elintarvikkeiden tapauksessa tuotteen käsittelyn määrä on se suuri paha, jonka perusteella pyritään määrittämään jonkin tuotteen terveellisyys? Käsittelyn laatu eli se, mitä tuotteelle tehdään, lienee ratkaisevampi tekijä kuin eri käsittelyvaiheiden määrä. Tuossa tapauksessa rasvan sekoittaminen maidon joukkoon ei enää tee kevyt- ja täysmaidosta sen käsitellympää kuin rasvattomastakaan. Ihan sama juttu kuin itse kotona sekoittaisi rasvattoman maidon joukkoon tietyn määrän kermaa. Pitäisikö maitokahviakin kutsua käsitellyksi kahviksi, koska kahvin sekaan on sekoitettu maitoa? "Prosessoimaton musta kahvi on terveellisempää kuin maitokahvi!"

Ensin haukutaan rasvaton maito sillä perusteella, että se on käsiteltyä, keinotekoista litkua. Sitten kun ilmenee, että itse asiassa rasvaisemmat maidot ovatkin enemmän käsiteltyjä, niin prosessoinnissa ei olekaan mitään haittaa, päinvastoin, sehän on suorastaan hyödyllistä :)

No, itse joka tapauksessa pyrin välttämään turhia käsittelyjä, siis sellaisia, joista ei ole mitään hyötyä (kuten rasvan lisäys valmiiseen maitoon). Samalla periaatteella syön marjat, hedelmät jne mieluiten tuoreina.

Lisäksi itse yritän välttää turhaa fanaattisuutta ja mustavalkoisuutta (vaikka rasvaton maito on lasten ruokajuoma, puuro tehdään kevytmaitoon parempien keittämisominaisuuksien vuoksi). Virheellisiin tietoihin ja totena esitettyihin perusteettomiin väitteisiin kuitenkin puutun.

t. 61, 68 ym

Vierailija
45/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli terveelliseen ruokavalioon täysin tarpeettomat roskaruoat ovat transrasvojen lähteitä.

Onhan tuosa listassa paljon muutakin kuin terveelliseen ruokavalioon kuulumatonta. Suomessa myytävistä margariineistä 47% sisältää transrasvoja.

Vierailija
46/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö että ihminen oikeasti tarvitsee rasvaa?

Ja lapset myös, kasvuun, kehitykseen ja jopa aivojen

kehitykseen ja on ihan ok että sitä saa normaalia rasvaa ravinnosta eikä transrasvaa(leivonnaiset ym.)

Vierailija
47/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli terveelliseen ruokavalioon täysin tarpeettomat roskaruoat ovat transrasvojen lähteitä.

Onhan tuosa listassa paljon muutakin kuin terveelliseen ruokavalioon kuulumatonta. Suomessa myytävistä margariineistä 47% sisältää transrasvoja.

Finelin mukaan suomalaiset leipämargariinit sisältävät transrasvoja 0,3 - 0,5%. Voissa niitä on 2%.

Vierailija
48/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten tui yleltä dokkari, jossa vertailtiin eri ruokavalioiden merkitystä ylipainon hallinnassa.

Siinä osoitettin, että maitoa juovien koehenkilöiden syömä rasva kulki elimistön läpi ja tuli pois. Niillä, jotka eivät juoneet maitoa, rasva jäi elimistöön. Eli maito toimii siis jonkinlaisena rasvan poistajana. Siinä esitettiin myös mekanismi, miten se tapahtuu (en muista sitä).

Tältä pohjalta siis on lihavuuden kannalta aivan sama onko maidossa rasvaa vai ei, sillä maito joka tapauksessa "sulattaa" rasvan. En tiedä onko tuosta julkaistu tieteellistä artikkelia, mutta kiinnostavaa silti.

Vierailija
49/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finelin mukaan suomalaiset leipämargariinit sisältävät transrasvoja 0,3 - 0,5%. Voissa niitä on 2%.

Etkö tiedä mitä eroa on teknotranssilla ja eläinrasvan transrasvoilla? Aika merkittävä.

Vierailija
50/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit lainannut sitä Wikipedia enemmänkin. Muutakin kivaa sieltä löytyi.

"Teollisten transrasvojen on todettu lisäävän merkittävästi sydäntautien riskiä.

Eri rasvat vaikuttavat eri tavalla veren kolesteroliin. Lyhytaikaisissa interventiotutkimuksissa tyydyttämättömät rasvat kohottavat hyödyllisen HDL-kolesterolin ja laskevat haitallisen LDL-kolesterolin arvoja veressä; tyydyttyneet rasvat kohottavat molempien arvoja monesti myös parantaen HDL/LDL-suhdetta, mutta transrasvat laskevat hyödyllisen HDL-kolesterolin ja kohottavat haitallisen LDL-kolesterolin arvoja heikentäen niiden välistä suhdetta. Transrasvat lisäksi edesauttavat LDL-kolesterolin hapettumista, mikä on ateroskleroosin syntyprosessin merkittävä alkuvaihe."

Vähäkin transsi on liikaa ja saman Wikin artikkelin mukaan tanskaliset ovat sitä mieltä että oikeasti suomalaiset saavat viisinkertaisen määrän transseja eli viisi kertaa suositusten mukaisen määrän.

Vierailija
51/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistuttivat asiasta!!!

Vierailija
52/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan tieto on faktaa heille!! Minulle ei ollut enkä varmaankaan tehnyt yhtään mitään heidän ohjeiden mukaan. En edes antanut kaikkia rokotuksia. Olin kylläkin kiitollinen heidän valmiuteensa tarkata ja nähdä jos jotain olisi ollut pielessä.

Olin jo valinnut luontaisvaihtoehdon ja homeopatian. Pakko mainita että hyvä tuli. Tosin luin kaiken käsille saatavan näistä asioista, joten ei ihme että eräässä keskustelussa ravitsemusterapeutti ei osannut sanoa minulle mitään mitä en jo ennestään tiennyt!

Vierailija
53/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä mitä eroa on teknotranssilla ja eläinrasvan transrasvoilla? Aika merkittävä.

Ehkä teidän hörhöjen mielestä.

Vierailija
54/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit lainannut sitä Wikipedia enemmänkin. Muutakin kivaa sieltä löytyi.

Tällainen löytyi:

"Maitorasvoissa olevien transrasvojen (CLA) rakenne eroaa kovettamalla syntyneistä transrasvoista siten, että niissä on kaksi kaksoissidosta, toinen kaksoissidos on cis- ja toinen trans-tyyppinen, ja kaksoissidokset ovat peräkkäisissä hiiliketjun atomeissa, jolloin ne ovat konjugoituneet. Koska molekyylissä on edelleen cis-sidos, se ei ole suora, ja yhdistelmän vaikutus on toisenlainen kuin yksinään esiintyvällä synteettisellä suoraketjuisella trans-rasvalla.

Eräistä CLA:n terveysvaikutuksista on saatu eläinkokeissa positiivisia tuloksia, mutta vaikutukset ihmiseen ovat epäselvät. Tästä huolimatta CLA-kapseleita on Yhdysvalloissa myyty paljon laihduttajille ja kehonrakentajille. Märehtijöiden lihassa ja maidossa saatavat CLA-pitoisuudet ovat melko niukkoja, eikä niiden vaikutuksista ihmiseen ole näyttöä. CLA-kapseleiden vaikutus painonhallintaan ja lihaksikkuuteen ovat ihmisellä olemattomat, mutta niiden vaikutus sepelvaltimotaudin riskitekijöihin on kiistatta haitallinen."

Vierailija
55/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota tästä ketjusta nyt sitten selvää???

Minä olen aina ihmetellyt miksi Suomessa lapsille suositellaan rasvatonta maitoa. Joku neuvolatäti taisi mainita sydänsairaudet.

Mutta oikeasti-mitä maitoa kannattaa lapsille antaa? KUMPI on vähemmän prosessoitua??????

Itse kallistun kevytmaidon suuntaan....

Vierailija
56/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun rokottamattomat lapset sairastivat vesirokon ja tuhkarokon. Rokotetut tartuttivat! Että silleen onkos vielä jotain pölistävää?

Tosin mun lapsille kävi hyvin, koska heillä on nyt ikuinen suoja toisin kuin rokotetuilla!

Vierailija
57/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ihmetellyt miksi Suomessa lapsille suositellaan rasvatonta maitoa. Joku neuvolatäti taisi mainita sydänsairaudet.

Mutta oikeasti-mitä maitoa kannattaa lapsille antaa? KUMPI on vähemmän prosessoitua??????

Itse kallistun kevytmaidon suuntaan....

Tämänhetkisen tiedon mukaan rasvaton maito on terveellisintä. Moni haluaisi kyllä, että rasvainen maito ei ole haitallista vaan jopa terveellistä, mutta näyttöä sen puolesta ei juuri ole (paitsi joidenkin mielikuvituksessa).

Vierailija
58/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku neuvolatäti taisi mainita sydänsairaudet. Mutta oikeasti-mitä maitoa kannattaa lapsille antaa? KUMPI on vähemmän prosessoitua?????? Itse kallistun kevytmaidon suuntaan....

Ei oel mitään syytä juottaa lapselle rasvatonta maitoa, tyydyttynyt rasva on sv-tauti neutraalia, ei siis haittaa muttei hyötyäkään.

Vierailija
59/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten tui yleltä dokkari, jossa vertailtiin eri ruokavalioiden merkitystä ylipainon hallinnassa.

Siinä osoitettin, että maitoa juovien koehenkilöiden syömä rasva kulki elimistön läpi ja tuli pois. Niillä, jotka eivät juoneet maitoa, rasva jäi elimistöön. Eli maito toimii siis jonkinlaisena rasvan poistajana. Siinä esitettiin myös mekanismi, miten se tapahtuu (en muista sitä).

Tältä pohjalta siis on lihavuuden kannalta aivan sama onko maidossa rasvaa vai ei, sillä maito joka tapauksessa "sulattaa" rasvan. En tiedä onko tuosta julkaistu tieteellistä artikkelia, mutta kiinnostavaa silti.

Ja Jimiltä tulee dokkarisarja avaruusolioiden vierailuista maassa.

Vierailija
60/111 |
13.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ihmetellyt miksi Suomessa lapsille suositellaan rasvatonta maitoa. Joku neuvolatäti taisi mainita sydänsairaudet. Mutta oikeasti-mitä maitoa kannattaa lapsille antaa? KUMPI on vähemmän prosessoitua?????? Itse kallistun kevytmaidon suuntaan....

Tämänhetkisen tiedon mukaan rasvaton maito on terveellisintä. Moni haluaisi kyllä, että rasvainen maito ei ole haitallista vaan jopa terveellistä, mutta näyttöä sen puolesta ei juuri ole (paitsi joidenkin mielikuvituksessa).

että siellä ollaankin ylipainoisia; se ylipaino siellä kyllä johtuu ihan roskaruuista,joita syödään jo koulun ruokaloissa.

Kai sielläkin jotain tutkimuksista tiedetään?

Ovat aika monessa muussa asiassa eurooppaa edellä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän