Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onneks luotin itseeni lastenhoidossa verrattuna neuvolan ohjeisiin mm.rasvaton maito

Vierailija
10.12.2011 |

sitähän neuvolasta ohjeistettiin ehdottomasti juottamaan lapsille. Me ollaan aina annettu lähinnä täys - ja toisinaan kevytmaitoa. Samoten höttö kevyttuotteiden kanssa, mieluummin annan lapsille voita tai oivariinia kuin kaikenmaailman aineita sisältäviä floraa tai keijua.

Yösyötöt kehotettiin lopettamaan 6kk:n ikäisenä, mun mielestä tuo on hyvin yksilökohtaista, ei kaikki lapset voi olla puolen vuoden ikäisenä valmiita nukkumaan läpi yön ilman maitoa.

Itse imetin reilu vuoden ja siihen saakka ovat saaneet rintaa yöllä, kunnes imetys lopetettu kokonaan.

Neuvolajärjestelmä on hieno asia, mutta kaikkea mitä siellä sanotaan, ei kannata ottaa ihan todesta

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä samaa mieltä!!! en yhtään tykkää kevyt tuotteista, ärsyttää kun kaikki pitäisi olla lightia!

Me ruvetaan kans juomaan kevyt maitoa, kun tulee ajankohtaiseksi ja syömään ihan perus jogurttia! Eikä täälläkään lihavia olla!

joo.. mä luulin kanssa että viimeistään puoli vuotiaana lapsi nukkuu täydet yöt, ilman maito hörppyjä, tai heräilyjä.... nooh.. väärässä olin :D

Siis teillä joillakin jotka meette valtavirrassa, on ihmeellisiä käsityksiä kuten "pitäisi olla lightia". Kuka niin sanoo tai määrää?

Ei yhtään kukaan!

Markkinavoimat jyllää ja uusia tuotteita kehitellään koko ajan jotta tietyt henkilöt ostaisivat taas näitä "uutuuksia".

Juuri ne jotka eivät osaa ajatella itse ja ovat markkinoiden ja muotioikkujen vietävissä.

Vierailija
22/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku voi juoda rasvatonta??

Sehän on helv... pahaa ja samoin mun kahvin maku

menee ihan pilalle jos siihen lykätään rasvatonta.

Samoin letut ym. ei maistu muuta kuin pahville jos

ne tehdään rasvattomaan.

Miksi te ihmiset sitten mässytätte kaikkea muuta epäterveellistä kuten sipsit, karkit jne. mutta

kittaatte sitä vesimaitoa?

Makuja on monia, eikä se sinun makusi ole sen parempi kuin muidenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku voi juoda rasvatonta??

Sehän on helv... pahaa ja samoin mun kahvin maku

menee ihan pilalle jos siihen lykätään rasvatonta.

Samoin letut ym. ei maistu muuta kuin pahville jos

ne tehdään rasvattomaan.

Miksi te ihmiset sitten mässytätte kaikkea muuta epäterveellistä kuten sipsit, karkit jne. mutta

kittaatte sitä vesimaitoa?

Makuja on monia, eikä se sinun makusi ole sen parempi kuin muidenkaan.

Kyllä mulla on vielä makuaisti tallella, kaipa sitä tottuu kaikkeen jos ei paremmasta tiedä.

Vierailija
24/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon myöskin yksilöllisyyteen.. Esimerkiksi, neuvolassa ei huomioida sitä, että hemoglobiiniarvo ei tunnu kaikille yhtä hyvältä, jos se on 110. Jos toisella odottajalla normiarvo on 125 ja toisella 150, niin kuinka 110 voi tuntua olossa yhtä hyvältä molemmmilla? Tämä ei ollenkaan mene minulle päähän..

Kuuntelen kyllä neuvolan ohjeet ja mielipiteet, mutta joissakin asioissa luotan enemmän itseeni. Rasvatonta maitoa kyllä juon, ja juotan lapsillekin, koska se maistuu paremmalta:)

Mua hoitaneille terveydenhoitajille on ollut ihan selvää, että hb:tä mitattaessa täytyy ottaa huomioon lähtöarvot, ei vain tuijottaa sen hetkistä lukemaa. Multa on kummassakin raskaudessa kyselty voinnistani ja suositeltu lisärautaa, vaikka hb on ollut periaatteessa ihan hyvä, n. 120. Normaali hb mulla on kuitenkin yli 150 ja hb:n lasku on tuntunut omassa voinnissa.

Vierailija
25/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon myöskin yksilöllisyyteen.. Esimerkiksi, neuvolassa ei huomioida sitä, että hemoglobiiniarvo ei tunnu kaikille yhtä hyvältä, jos se on 110. Jos toisella odottajalla normiarvo on 125 ja toisella 150, niin kuinka 110 voi tuntua olossa yhtä hyvältä molemmmilla? Tämä ei ollenkaan mene minulle päähän..

Kuuntelen kyllä neuvolan ohjeet ja mielipiteet, mutta joissakin asioissa luotan enemmän itseeni. Rasvatonta maitoa kyllä juon, ja juotan lapsillekin, koska se maistuu paremmalta:)

Mua hoitaneille terveydenhoitajille on ollut ihan selvää, että hb:tä mitattaessa täytyy ottaa huomioon lähtöarvot, ei vain tuijottaa sen hetkistä lukemaa. Multa on kummassakin raskaudessa kyselty voinnistani ja suositeltu lisärautaa, vaikka hb on ollut periaatteessa ihan hyvä, n. 120. Normaali hb mulla on kuitenkin yli 150 ja hb:n lasku on tuntunut omassa voinnissa.

Lähtöarvo on 155, mutta sitä ei koskaan oteta huomioon vaan todetaan, että hyvät on arvot. En ymmärrä ollenkaan.

25

Vierailija
26/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten ap:n kanssa samoilla linjoilla. Meilläkään ei käytetä light-tuotteita ja kuopuksella viimeisenä luovuin yöimetyksistä.

Rasvaton maito on tavallista kevyt- ja kulutusmaitoa vähemmän käsiteltyä ja siksi meillä juodaan sitä. Kevytmaito ja kulutusmaitohan tehdään rasvattomasta maidosta lisäämällä siihen rasvaa. Ehdoin tahdoin en lapsille juota "lisättyä rasvaa", joten maito juodaan siksi rasvattomana. Jogurtit ym. toki ihan tavallisina, ei rasvattomina keinomakeutettuina.

Tosin ei kai missään väitetäkään neuvolan mitään yksiselitteistä totuutta julistavan, neuvolan tehtävänähän on ohjeistaa ja antaa suosituksia. Kukin voi sitten itse päättää, kuinka näitä saamiaan neuvoja käyttää ja noudattaa.

Vierailija
27/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäslainen prosessi se on?

Meillä haetaan tinkimaitoa tuosta melkein naapurista, eikä sitä ole käsitelty mitenkään. Onko se siis rasvatonta???

Vierailija
28/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäslainen prosessi se on?

Meillä haetaan tinkimaitoa tuosta melkein naapurista, eikä sitä ole käsitelty mitenkään. Onko se siis rasvatonta???

Tinkimaito toki eri juttu, kirjoitin vain kaupan hyllyistä saatavista "tavallisista kevyt- ja kulutusmaidoista", jotka siis tehdään rasvattomasta. Luomumaidoistakaan en tiedä, miten niiden valmistusprosessi on.

35

Vierailija
29/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtöarvo on 155, mutta sitä ei koskaan oteta huomioon vaan todetaan, että hyvät on arvot. En ymmärrä ollenkaan.

25

Mulla tosiaan ihan päinvastainen kokemus kahdessa eri raskaudessa kahden eri terveydenhoitajan kanssa. Kumpikin oma-aloitteisesti huomioinut hb:n putoamisen 154:stä n. 120:een.

Toisaalta eihän asialle neuvolassa mitään muuta tehdä kuin suositella lisärautaa ja sitä toki voi itse ilman neuvolan kehotustakin hankkia. Ja niin toki kannattaa tehdä, itselläkin olo periaateessa hyvin hb-arvoin on ollut aika väsynyt ja heikko. Kummasti auttoi, kun sai hb:n vähän nousemaan.

33

Vierailija
30/111 |
12.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kyllä käytetään luomumaitoa, mutta kiinnostaa. Kerrotko? Minä kun olen luullut, että rasvaa poistetaan maidosta, mutta siis miten se menee?

Vierailija
31/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ojentaa mitallin*

Vierailija
32/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tähän neuvola-asiaan pätee sama kuin Antti Heikkilään, ihan hienojakin ideoita, mutta kaikkea ei kannata ottaa ihan todesta.

Vierailija
33/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ensimmäisenä niinkuin neuvolassa neuvottiin.

Vierailija
34/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on 2 todella ylipainoista lasta ja osana äidin rakkautta heille juotetaan tuttujen tilalta suoraan haettua ns. kuorimatonta maitoa eli todellista täysmaitoa. Tosin ruokavalio muutenkin päin honkia.

Vierailija
35/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva lopetti yösyömisen 3 kk iässä ja vuoden ikäisestä on annettu lähinnä täysmaitoa ja normaalirasvaisia tuotteita, esim. jogurttina vetelee normaalirasvaista maustamatonta jogurttia, jossa teelusikallinen hunajaa.

Vierailija
36/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juustoja neuvottiin välttämään kokonaan. Raskauspahoinvointiin sai ottaa inkivääriä.

Nyt maksaa saakin syödä ja juustoja samoin (jos pastöroituja), mutta inkivääriä ei saa enää syödä ollenkaan.

En usko enää mihinkään neuvolan ruokasuosituksiin. Eri juttu, jos äidillä on joku sairaus ja joutuu sen takia noudattamaan erikoisruokavalioita (esim. diabetes)

Vierailija
37/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se muuten pakollista? Rokotukset tietysti haluan antaa, mutta muuten alkaa tympimään koko touhu. Juurikin oli maitotuotteista puhetta ja kevytmaito on neuvolassa kirosana. Meillä sitä kuitenkin juodaan ja lapsikin siihen sitten siirtyy. Kun olis raskaana tuli kauhea haloo siitä kun meillä käytetään oivariinia. Käyrät eivät kiinnosta yhtään, näen kyllä että lapsi kasvaa ja painoakin tulee.

Meillä myös näyttää siltä, että yöimetys jää viimeiseksi. Tästä olin hieman ihmeissäni, koska raskaana ollessani sain neuvolasta kuvan, että kaikki vauvat lopettavat yösyömisen 6kk ikäsenä. En olisi silloin voinut kuvitellakaan, että lapseni syö vielä vajaa 11kk yöllä. Nyt tuntuu kovin luonnolliselta ja jää varmasti sitten pois kun koko imetys loppuu.

Vierailija
38/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukaan ei ole ylipainoinen! Höttökevyt-tuotteet kuuluisi kieltää!

Vierailija
39/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vähän soveltaen toteuttaa niitä neuvolan suosituksia.

En ole nla:ssa kertonut voin käytöstä, arvaahan sen minkälaisen nivaskan ruokavalio-opuksia oisin saanut kotiin kannettavaksi..

No, lapset on jo 7 ja 4 ettei siellä tarvi enää ku kuopuksen kans käydä pari kertaa.. mut olen raskaana, ihan alussa vasta ja nyt se sama taas alkaa.. ei neuvola ole pakollinen, rokotteet saa sieltä joka tapauksessa.

Itse aion kuitenkin käydä äitiysneuvolassa ja lapsen kanssa neuvolassa

Vierailija
40/111 |
10.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitähän neuvolasta ohjeistettiin ehdottomasti juottamaan lapsille. Me ollaan aina annettu lähinnä täys - ja toisinaan kevytmaitoa. Samoten höttö kevyttuotteiden kanssa, mieluummin annan lapsille voita tai oivariinia kuin kaikenmaailman aineita sisältäviä floraa tai keijua.

Yösyötöt kehotettiin lopettamaan 6kk:n ikäisenä, mun mielestä tuo on hyvin yksilökohtaista, ei kaikki lapset voi olla puolen vuoden ikäisenä valmiita nukkumaan läpi yön ilman maitoa.

Itse imetin reilu vuoden ja siihen saakka ovat saaneet rintaa yöllä, kunnes imetys lopetettu kokonaan.

Neuvolajärjestelmä on hieno asia, mutta kaikkea mitä siellä sanotaan, ei kannata ottaa ihan todesta

Ihan näin mielenkiinnosta ja muuten sisältöä kommentoimatta, miksi "onneksi"? Onko jotain oikeaa faktaa siitä, että elämä olisi nyt jollain tavalla huonompaa kuin silloin, jos olisit neuvolan ohjeita noudattanut? Mihin sä perustat sen väittämän, että ne neuvolan tutkimuksiin perustuvat ohjeet olisivat oikeastaan sen huonommat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan