Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teimmekö me mielestäsi väärin?

Vierailija
09.12.2011 |

Olemme uskova perhe, jossa usko näkyy lasten kylässä oleville kavereillekin esim. yhteisissä rukouksissa ja kristillisessä musiikissa.

Vastikään meillä oli kylässä ateistiperheen lapsi. Olimme tietoisia siitä, ettei perhe kuulu kirkkoon. Hän ruokaili meillä ja luimme normaalisti ruokarukouksen. Sanoin kyllä hänelle, ettei hänen tarvitse rukoilla mukana, jollei tahdo.

Nyt kuulin (en suoraan lapsen vanhemmilta) perheen loukkaantuneen siitä, että heidän lapselleen tuputetaan meillä uskontoa. Meidän mielestämme oma perheemme elää normaalia elämäämme, johon usko ja rukoileminen kuuluu, myös silloin kun lasten kaverit ovat kylässä.

Toimimmeko mielestäsi väärin? Tulisiko ruokarukouksista ja esim. gospel-musiikin kuuntelusta luopua silloin, jos toista uskoa tunnustava tai uskonnoton vieras on kylässä?

Meillä siis on tästä oma mielipiteemme, mutta mielenkiinnosta tahtoisin kuulla myös muita ajatuksia.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki jo sekin, että olisitte rukoilleet ilman sen kummempia esipuheita ja lapsi olisi hämmentyneenä rukoillut mukana tai ollut rukoilematta,olisi ollut ihan ok, kun kenellekään ei tuputettu mitään. kuitenkin kun ohjeistit lasta etukäteen ja kerroit mitä tapahtuu ja sanoit, ettei hänen tietenkään tarvitse rukoille, toimit esimerkillisesti. olisihan sen ruokarukouksen voinut poiskin jättää, mutta tuskin jätetään iltasatuja tai aamurunojakaan yökylävieraiden läsnäollessa, jos niitä on muuten tapana lukea.

he, jotka pitivät muiden rukouksen lukua tuputtamisena, onko teistä muslimi huivi päässä tai hindu kieltäytymässä liharuuasta tuputtava? kyllä omaa uskonnollista elämäänsä saa elää muiden seurassa, ei se ole tuputtamista. jos lapsellekin törkätään kyläilyn ajaksi huivi tai pakotetaan lukemaan rukous, voidaan puhua tuputtamisesta.

Minusta hienoa että jossain perheissä vielä luetaan ruokarukous! Tuputtamista se ei ole, tai jos se jotakuta ahdistaa niin ei kannata tulla kylään toista kertaa.. Minusta erilaisuus on rikkaus, päästäisin lapseni vierailulle vaikka moskeijaan, jos hänen kaveriperheensä haluaisi sinne viedä.

-Jeesukseen uskova

Vierailija
82/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko tuo buddhalaisuuteen vai eikö muuten vaan mene perille? Et ole uskonnollesi kunniaksi tässä keskustelussa.

että tämä "buddhisti" on buddhasta yhtä kaukana kuin lihapulla timantista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Selvitä vieraiden saapuessa (miellellään etukäteen) oleelliset asiat: ruokavalio, uskonto, poliittinen kanta

- Jos vieraanne on:

* kristitty, lukekaa ruokarukous ja kuunnelkaa gospelia

* muslimi, kumartakaa mekkaa ja varokaa soittamasta mitään musiikkia!

* ateisti, arvostelkaa kuinka uskovat ovat typeriä laumasieluja

* buddhisti, hierkaa chakroja ja joogatkaa

* jotain muuta uskoa edustava, selvitä tavat!!

- Muista, että oman perheesi uskolla tai tavoilla ei ole mitään merkitystä!

- Poista kaikki uskonnolliset esineet, mahdolliset joulu- tai pääsiäiskoristeet näkyviltä

- Jos vieraanne on kasvissyöjä, tarjoa pelkkää kasvisruokaa

- Jos vieraanne poliittinen kanta on oikeistolainen, muistakaa arvostella ulkomaalaisia sekä ylistää suomalaista "rotua". Unohtakaa omat vasemmistolaishippiaatteenne, vieraanne voi loukkaantua

- Myös lempi- ja inhokkiväri on hyvä selvittää, että vieraanne ei loukkaannu esim. sohvatyynyistänne

HUOM! Muista itse kylään mennessäsi:

- Vaatia kasvissyöjäperhettä valmistamaan liha-ateria. Heidän on mukauduttavan Sinun ruokavalioosi

- Vaatia ateisti- (tai muuhun uskontoon kuuluvaa perhettä) joko

* lukemaan ruokarukous

* kumartamaan mekkaa

* meditoimaan

* muu, mikä?

Sillä se kuuluu tapoihisi

Lisätkää toki puuttuvia sääntöjä!

Vierailija
84/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kasvissyöjä, ja en kyllä muista, että olisin koskaan ollut syömässä jossain kylässä kutsuttuna niin, että kaikille olisi tarjottu vain kasvisruokaa. Aina on ollut jotain liharuokaa, ja minulle sitten joku kasvislisuke tai -vaihtoehto. En ole tajunnut, että olen altistunut lihansyönnin vaikutteille. Olisi pitänyt tajuta loukkaantua!

Siis isäntäperhe on syönyt liharuokaa ja kaikki vieraat kasvisruokaa? Jos näin tosiaan on tapahtunut, niin minusta voit kyllä loukkaantua.

Vierailija
85/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kirjottajan 30 ajatukseen siitä, että kristinusko olisi lapsen pelottelua tms. niin ei ole kristinusko sellaista :) . Ja saman kirjoittajan toiveeseen armollisuudesta; minusta se on myöskin hyvin keskeistä ja erityisesti vielä jos ajatellaan suhdetta lapsiin. Raamatussakin ihan sanotaan näin :"Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Taivaallinen Isänne armahtavainen on."

Terv. uskis

Vierailija
86/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen lapsi on syntyjään ateisti, koska tältä puuttuu jumalausko, ja vasta kasvatus tekee hänestä mahdollisesti uskovaisen.

Itse asiassa lasten on tutkimuksissa huomattu luonnostaan keksivät uskon Jumalaan tai jumaliin, luojaan ja siihen, että asioilla on tarkoitus. Linkissä mielenkiintoinen artikkeli ja viittauksia useisiin tutkimuksiin.

http://cross-section.info/E09/lapset_eivat_synny_ateisteina.php

Vierailija
87/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai kuinka se menikään...

mun mielestä jokaisella on oikeus elää omassa kodissaan niin kuin elää tietenkään vaarantamatta kenenkään turvallisuutta.

Mä en lapsuudessa pystynyt ymmärtämään, että miksi lestadiolaissukulaisvieraille piti aina sammuttaa tv ja radio kun tulivat kylään. Mun mielestä oli väärin, että me lapset ei saatu kattoa tv:tä jos tuli vaikka vain aikuisia kylään. Joskus jopa itse vieras kävi sammuttamassa tv:n, jotta hän ei sitä kattoisi! Miksi pitää sammuttaa kun voi kääntää katseensa pois ja olla kuulematta???

Vierailija
88/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua harmittaisi jos joku uskovainen kertoisi lapselleni jotain pelottavaa uskontoon liittyen, tyyliin "äitisi ja isäsi menevät helvettin tuleen kun ovat pakanoita, sinulla on vielä mahdollisuus pelastua".

Mutta niinhän siinä käy! Olisihan toi hyvä, että sunkin pakanapenskat vielä pelastuisi, vaikka niiden "uskon siihen, etten usko"-isi ja äiti grillaantuu.

Vierailija
89/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä jokaisella on oikeus elää omassa kodissaan niin kuin elää tietenkään vaarantamatta kenenkään turvallisuutta.

Ja jokaisella on oikeus olla menemättä vieraaksi ääliöiden luokse. Näinhän ap:n tapauksessa juuri tapahtui, ja sitä pitää sitten tulla tänne itkemään.

Vierailija
90/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko tuo buddhalaisuuteen vai eikö muuten vaan mene perille? Et ole uskonnollesi kunniaksi tässä keskustelussa.

että tämä "buddhisti" on buddhasta yhtä kaukana kuin lihapulla timantista.

Buddhalaisuus poikkeaa useimmista muista uskonnoista siinä, että se ei edellytä uskoa yliluonnollisiin asioihin tai minkään palvontaan, vaan painottuu henkilökohtaiseen kasvuun ja onnellisuuden tavoitteluun.

Vierailija
91/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsenne taas tulee vastaavasti vierailulle meille. Kuinka paljon on sopivaa meidän puhua teidän lapsellenne budhhismista teidän lapsellenne tai yleensä harjoittaa uskontoa hänen nähtensä? t. se buddhisti

En ole pa, mutta pieni ruokarukous on hieman eri asai kuin alkaa keskustelemaan syntyjä ja syviä uskonnosta lasten kanssa. Vai onko se susta ihan sama?

En tiedä miten budhistit uskontoaa harjoittavat, mutta miten se voisi haitata lapsia jos siinä ei hilluta alasti, tehdä pelottavia asioita lapselle yms.

Ihan rauhassa saisit rukoilla tai mitä nyt sitten teettekin budhallenne.

Koittaisin löysätä pipoos, jooko. Ole suvaitsevainen niin sinuakin kohtaan ollaan.

Vaikka en budhismista sen enempää tiedä, mut olen luullut heitä rauhaa rakastaviksi ja avarasydämmisiksi.

Tai taitaa joka uskontokunnasta ne kiihkoilijat löytyä jotka ei omaa nenää pidemmälle näe.

Vierailija
92/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka monelta palstailijalta on sisälukutaito hukassa. Huhuh!

Ja suvaitsemattomuus paistaa kilometrien päähän.

Vierailija
93/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä halusin vain kysyä, että kuinka paljon vastavuoroisesti voin puhua ap:n lapsille omasta uskonnostamme puhua!?

Missä menee se raja, että joku suuttuu tai ottaa henkilökohtaisesti?

Vierailija
94/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kasvissyöjä, ja en kyllä muista, että olisin koskaan ollut syömässä jossain kylässä kutsuttuna niin, että kaikille olisi tarjottu vain kasvisruokaa. Aina on ollut jotain liharuokaa, ja minulle sitten joku kasvislisuke tai -vaihtoehto. En ole tajunnut, että olen altistunut lihansyönnin vaikutteille. Olisi pitänyt tajuta loukkaantua!

Siis isäntäperhe on syönyt liharuokaa ja kaikki vieraat kasvisruokaa? Jos näin tosiaan on tapahtunut, niin minusta voit kyllä loukkaantua.

Vierailija
95/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkus meistä on ahdasmielisen uskonnon uhreja, emmekä halua uskontoa mitenkään perheeseemme.

Vierailija
96/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että teille, lihansyöjäpariskunnalle, tulee vieraaksi kasvissyöjäpariskunta. Mitä teet?

Vierailija
97/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan, että teille, lihansyöjäpariskunnalle, tulee vieraaksi kasvissyöjäpariskunta. Mitä teet?

ja meille kinkkupizzan. Mutta en todellakaan kieltäydy lihasta vain sen takia, että joku ei sitä halua syödä.

Vierailija
98/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten se gospel-musiikin laita, oliko tunnustuksellista suomenkielistä ja kaikasiko koko talossa? Jos, niin ei ehkä huomaavaisin vaihtoehto. Sama juttu jos oma lapsesi on kylässä kaverilla ja vaikka isosisko siellä huudattaa jotain kännäyslauluja radiosta, niin että koko talo raikaa. Jos musiikkia kuunnellaan yhdessä huoneessa jossa ko. vieras ei ole ja tarpeeksi hiljaa ettei kuulu muualle, niin sehän on ihan ok.

Vanhemmat varmasti kavahtavat takajaloilleen kun kuulevat että koko ajan jeesusmusiikki pauhaa ja ruokapöydässä pitää ensin rukoilla. Näinhän se lapsi sen asian helposti voi ilmaista, vaikka hänen ei olekaan "pitänyt" rukoilla, on vain ollut samassa pöydässä.

Sinuna kuuntelisin musiikkia hiljaa tai jos kuuntelet myös esim. klassista musaa, niin sitäkin voi vieraiden aikana kuunnella, enkä liian kovaa. Ruokarukous on perheenne tapa ja sen pitää olla ok niillekin, jotka ovat pöydässä vieraana, kunhan heidän ei ole pakko osallistua.

Vierailija
99/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaatteko heidän kysymyksiin?

Meillä kotona ei harjoiteta mitään uskontoa, sillä emme ole uskonnollista väkeä. Olemme silti sivistyneitä ja silloin kun lapsemme kysyy esimerkiksi jostain uskonnosta, vastaamme hänelle heidän ikänsä vaatimalla vastauksella.

Meitä ei haittaa vaikka mikäli lapsemme näkee ympäristössään eri uskontoja harjoitettavan, sillä he ovat oppineet että ihmiset ovat erilaisia.

Miksi lapsi pitäisi kasvattaa tynnyrissä? Eikö tietämättömyys ole se joka aiheuttaa suuria pelkoja?

Vierailija
100/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n kannan. Maassa ja kyläilypaikassa mennään maan tavalla. Kunhan ketään ei pakoteta osallistumaan, niin kaikki on ok. Lasta ei voi pitää missään tynnyrissä ja on vain hyvä, että he näkevät muutakin elämää kuin oman kotinsa. Vieraiden läsnäollessa rukous voi ehkä olla vähän lyhyempi tai maallisempi (en tiedä kunnolla millaisia ne ovat). Itse ainakin tunnen oloni kiusaantuneeksi pitkien rukousten tai hengellisten laulujen aikana. Vanhempien tehtävänä on neuvoa ja opastaa lapsiaan toimimaan tietyllä tavalla vaikka rukousten aikana.

Musiikista tuskin tarvitsee luopua. Eikö lapset kuitenkin leiki omassa huoneessa? Silloinhan muualla voi kuunnella haluamaansa musiikkia vaikka hieman normaalimpaa hiljaisemmalla ns taustamusiikkina.

Teidän varmaan kannattaisi jutella näistä asioista kyseisen perheen kanssa. Yrittäkää löytää jokin kompromissi, koska harmihan se on, jos siitä koituu haittaa lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan