Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teimmekö me mielestäsi väärin?

Vierailija
09.12.2011 |

Olemme uskova perhe, jossa usko näkyy lasten kylässä oleville kavereillekin esim. yhteisissä rukouksissa ja kristillisessä musiikissa.

Vastikään meillä oli kylässä ateistiperheen lapsi. Olimme tietoisia siitä, ettei perhe kuulu kirkkoon. Hän ruokaili meillä ja luimme normaalisti ruokarukouksen. Sanoin kyllä hänelle, ettei hänen tarvitse rukoilla mukana, jollei tahdo.

Nyt kuulin (en suoraan lapsen vanhemmilta) perheen loukkaantuneen siitä, että heidän lapselleen tuputetaan meillä uskontoa. Meidän mielestämme oma perheemme elää normaalia elämäämme, johon usko ja rukoileminen kuuluu, myös silloin kun lasten kaverit ovat kylässä.

Toimimmeko mielestäsi väärin? Tulisiko ruokarukouksista ja esim. gospel-musiikin kuuntelusta luopua silloin, jos toista uskoa tunnustava tai uskonnoton vieras on kylässä?

Meillä siis on tästä oma mielipiteemme, mutta mielenkiinnosta tahtoisin kuulla myös muita ajatuksia.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokarukous kuuluu perheen tapoihin olisi outoa jättää vieraan vuoksi se pois. Oikein oli sanoa lapselle, että hänen ei odoteta rukoilevan.

Yhtä lailla teidän pitää sietää, että jossain perheissä ei lueta ruokarukousta.

Vierailija
42/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä tyhmiä ihmisiä. Ette te tietenkään voi käyttäytyä miten vaan vieraiden läsnäollessa, vaikka olisitte kuinka omassa kodissanne. Jos kutsutte vieraita, niin on kai itsestään selvää, että silloin vieraiden aatteet ja tarpeet otetaan huomioon. Miten kohteliasta on kutsua kasvissyöjä kylään ja tarjota liharuokaa? Kuinka kohteliasta on ateistin läsnäollessa harrastaa uskonnollisia riittejä? Jos minä olisin Jeesus, niin antaisin teille miinuspisteitä.

Niin ottaisin koko perhettä tukasta kiinni ja vähän ravistelisin! Paitsi lapsianne en pahoinitelisi, koska se olisi jo moraalisesti väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutakuinkin samaa mieltä kuin #39.

Vierailija
44/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitte väärin. Olette tuputtajia ja aiheutatte sotia.

Vierailija
45/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta se on silloin huonoa käytöstä.

vaan lapsen vanhemmat jotka on ääliöitä

Vierailija
46/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä isäntä on sellainen, joka ottaa vieraat huomioon.

Vierailija
47/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kutakuinkin samaa mieltä kuin #39.

Mutta eihän uskovaisen tarvi tuollaista miettiä kun on Taivaan komppania takana puolustamassa. Vaikka uskis olisi kuinka törkeä tahansa, niin uskis on silti kohtelias ja oikeutettu käytökseensä. Oli se käytös sitten tuputtamista tai jopa vl-piirien seksuaalista hyväksikäyttöä. Kaikkeen on aina selitys ja anteeksi annetaan. Hallelujaa.

Vierailija
48/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta se on silloin huonoa käytöstä.

vaan lapsen vanhemmat jotka on ääliöitä

Mitä Jeesus-herra tuosta haukkumisesta sanoo? No syntiä taisit tehdä nyt, ai että mitäköhän keksii sulle rankuksi?

Vierailija
49/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askolan mukaan eurooppalaisille kristityille lintukodosta jalkautuminen merkitsee ”entistä voimakkaampaa sitoutumista pelon selättämiseen ja luottamuksen rakentamiseen”.

– Jokainen meistä voi löytää arkiset tapansa kutsua erilaisia ihmisiä samalle toimintakentälle tai yhteiseen ruokapöytään. Jokaiselle on tarjolla mahdollisuus – arvailujen ja ennakkoluulojen sijasta – kiinnostua toistemme uskonnoista ja elämää ylläpitävistä tavoista. On tullut aika opetella puhumaan "uskonnoksi " toistemme kanssa.

Askola muistutti saarnansa lopussa, että ”ystävyyspuhe on kristityn nettietiketti”.

– Vihapuheella rikomme sekä itseämme että toisiamme. Eristäytymällä ja kyräilemällä meistä tulee häviäjiä, joskus jopa hävittäjiä. Vieraanvaraisuus on vuosituhantinen tapa kunnioittaa Jumalaa: kotiin kutsuttu vieras kantaa viestiä Luojaltasi, joka on hänet luonut.

Vierailija
50/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä tyhmiä ihmisiä. Ette te tietenkään voi käyttäytyä miten vaan vieraiden läsnäollessa, vaikka olisitte kuinka omassa kodissanne. Jos kutsutte vieraita, niin on kai itsestään selvää, että silloin vieraiden aatteet ja tarpeet otetaan huomioon. Miten kohteliasta on kutsua kasvissyöjä kylään ja tarjota liharuokaa? Kuinka kohteliasta on ateistin läsnäollessa harrastaa uskonnollisia riittejä? Jos minä olisin Jeesus, niin antaisin teille miinuspisteitä.

Lasten kaverit ei ole mitään kutsuttuja vieraita. Lasten kaverin tuleminen ja meneminen on normaalia arkea.

Kun meillä syntymäpäiväjuhlat ja kutsuttuja lapsivieraita, ei meillä silloin rukoilla ääneen. Itse mielessäni luen rukouksen.

Ja oikeasti ketään aikusta ei voi pieni ruokarukous häiritä, ja jos häiritsee, on aikuinen päästään häiriintynyt.

Itse kunnioitan omaa ja muiden uskontoa, omassa kodissani ja muiden.

Meillä saa muslimivieras rukoilla jos on rukoiluhetkenä kylässä. Vaikka me olemme kristittyjä. Me saamme muslimiystävien aikana sanoa pienen ruokarukouksemme, se ei heitä haittaa. Jos haittaisi, sanoisimme rukouksen hiljaa mielessämme. jne.

Osa vastaajista osoittaa taas niin suurta suvaitsemattomuutta kuin vain voi olla.

Olkaa suvaitsevaisia ja suvaitkaa toistenne uskonnot ja tavat.

Miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
51/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei olisi yhtään mitään tuota vastaan, enkä voi kerta kaikkiaan käsittää millaiset ihmiset kehtaavat valittaa moisesta.

t. vannoutunut ateisti

p.s. minua harmittaisi jos joku uskovainen kertoisi lapselleni jotain pelottavaa uskontoon liittyen, tyyliin "äitisi ja isäsi menevät helvettin tuleen kun ovat pakanoita, sinulla on vielä mahdollisuus pelastua". Mutta mikään tätä lievempi ei. Eli mun lapselle saa kertoa uskonnollisia tarinoita tai vaikka leikkiä teatteria jossa esitetään joku Raamatun kertomus (kunhan lapsille sopiva versio), saa laulaa uskonnollisia lauluja jne. jne. Ei tulisi mieleenkään että lapsi siitä pilaantuisi :D eiköhän ne ratkaisevat kasvatukselliset tekijät tule kuitenkin kotoa, ja jos ei tule niin saavt vanhemmat syyttää itseään.

Vierailija
52/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos sulla on kasvissyöjä kylässä, ei kukaan ruokapöydässä saa syödä liharuokia siitäkään huolimatta, että tarjoat myös kasvisvaihtoehdon? Tää on taas ihan käsittämätöntä kiihkoilua näiden ns. ateistien puolelta. Itsekään en omasta vapaasta tahdostani kuulu mihinkään uskontokuntaan ja katsoisin pahalla, jos lapseni tulisi kaveriltaan kotiin ja kertoisi, että hän joutui osallistumaan rukouspiiriin ja kaverin äiti luetteli hänelle kaikki syntinsä ja paasasi tunnin uskonnosta. Totta kai suuttuisin ja ottaisin kaverin vanhempiin yhteyttä. MUTTA tässähän tapauksessa näin ei ollut, vaan ap:n kodissa lausuttiin ruokarukous, johon kaverin lasta ei edellytetty osallistumaan. Mun mielestä on aika ahdasmielistä ottaa pultteja siitä, että ap:n perhe, huom perhe ei vieraat, toimittivat ruokailun yhteydessä itselleen tärkeän rituaalin. Meidän perheessä yleensä odotetaan, että kaikki ovat ottaneet ruuan, toivotetaan hyvää ruokahalua ja vasta sitten syödään. Onko tämäkin kiellettyä, kun vieraita tulee samaan ruokapöytään?

Vierailija
53/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ateistikakarani kokisivat vähän oikeaa uskiskulttuuria - oli sitten uskonto mikä tahansa. En närkästysi vaikka lapseni rukoilisikin vierailulla ollessaan, itsekin osallistun lapsena kavareiden kanssa johonkin herätyskokoukseen, joka ei kyllä liiemmmin herättänyt. Tuputus on sitten asia erikseen, sitä en harjoita minä enkä sallisi sitä tehtävän lapsilleni.

Vierailija
54/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa muslimivieras rukoilla jos on rukoiluhetkenä kylässä. Vaikka me olemme kristittyjä. Me saamme muslimiystävien aikana sanoa pienen ruokarukouksemme, se ei heitä haittaa. Jos haittaisi, sanoisimme rukouksen hiljaa mielessämme. jne.

Paskat teillä mitään muslimiystäviä ole.

Ja miten niin "vaikka me olemme kristittyjä"? Eikö olisi pitänyt sanoa "koska me olemme kristittyjä".

Vierailija
55/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos sulla on kasvissyöjä kylässä, ei kukaan ruokapöydässä saa syödä liharuokia siitäkään huolimatta, että tarjoat myös kasvisvaihtoehdon? Tää on taas ihan käsittämätöntä kiihkoilua näiden ns. ateistien puolelta. Itsekään en omasta vapaasta tahdostani kuulu mihinkään uskontokuntaan ja katsoisin pahalla, jos lapseni tulisi kaveriltaan kotiin ja kertoisi, että hän joutui osallistumaan rukouspiiriin ja kaverin äiti luetteli hänelle kaikki syntinsä ja paasasi tunnin uskonnosta. Totta kai suuttuisin ja ottaisin kaverin vanhempiin yhteyttä. MUTTA tässähän tapauksessa näin ei ollut, vaan ap:n kodissa lausuttiin ruokarukous, johon kaverin lasta ei edellytetty osallistumaan. Mun mielestä on aika ahdasmielistä ottaa pultteja siitä, että ap:n perhe, huom perhe ei vieraat, toimittivat ruokailun yhteydessä itselleen tärkeän rituaalin. Meidän perheessä yleensä odotetaan, että kaikki ovat ottaneet ruuan, toivotetaan hyvää ruokahalua ja vasta sitten syödään. Onko tämäkin kiellettyä, kun vieraita tulee samaan ruokapöytään?

Siinä oikein näkee miten uskonto on tehnyt kirjoittajasta hienon ihmisen. Raamatussako neuvotaan haukkumaan muita tyhmäksi, jos ne haukkuu ensin?

Kysyn vain, kun en ole lukenut. Jos siellä näin sanotaan, niin se selittää esim. uskonsodat täysin.

Vierailija
56/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ateistikakarani kokisivat vähän oikeaa uskiskulttuuria - oli sitten uskonto mikä tahansa. En närkästysi vaikka lapseni rukoilisikin vierailulla ollessaan, itsekin osallistun lapsena kavareiden kanssa johonkin herätyskokoukseen, joka ei kyllä liiemmmin herättänyt. Tuputus on sitten asia erikseen, sitä en harjoita minä enkä sallisi sitä tehtävän lapsilleni.

Että ap:n perheessä on jotain muutakin ärsyttävää ja huolestuttavaa rukoilemaan "vapaaehtoisesti" joutuneen lapsen perheen mielestä kuin vain rukoilu.

Rivien välissä on se totuus..Me emme nyt kuulleet kuin yhden hihhulin version tarinasta.

Vierailija
57/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos sulla on kasvissyöjä kylässä, ei kukaan ruokapöydässä saa syödä liharuokia siitäkään huolimatta, että tarjoat myös kasvisvaihtoehdon?

Aika outoa on, jos isännät syövät eri ruokaa kuin tarjoavat vieraille. Mutta suomalaisethan ovatkin lähtökohtaisesti moukkia.

Vierailija
58/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin se on chakrojen hierominen ja meditaatio, osalle ruokarukous, joillekin saatanalla pelottelu. Niin kauan kun ei tiedä muiden rajoja, miksi leikkiä niillä?

Määrittele sopiva uskonnollinen käytös ja häiritsevä uskonnollinen käytös!

Toisen rajat venyvät enemmän kuin toisten ja uskovaiset eivät määrittele itse lainkaa tässä (kään) keskustelussa, mikä on sopiva määrä väärää uskontoa heidän lapsilleen.

Ateistit on helpompia. Niille pieni määrä mitä tahansa uskonnollista käytöstä sopii hyvin, mutta mitä jos kiihkokristitty ja se buddhisti kohtaa tai mormoni ja muslimi tai ateisti ja wicca?! Missä silloin menee se raja?

Vierailija
59/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapauttaakseni hänen energiaansa? Tai joogata lapsen kanssa? t. se buddhisti

Jos lapsesi kaveri on tullut leikkimään lapsesi kanssa ja sinä tarjoat siinä jonkun ruokailun niin et kai sinä nyt joogaamaan sitä lastasi ota? Vai eikö teidän buddhistien lapset leiki tavallisia leikkejä kristittyjen tai ateistien lasten kanssa?

Ihme touhua taas. Ruokarukous nyt on AIVAN eri asia kuin ryhtyä joogaamaan lapsensa kanssa. Mutta jos halutaan saivarrella niin saivarrella voi. Ja AP:han sanoi vieraalle lapselle, että tämä on heidän tapansa.

Kyllä mä pitäisi hiukan outona, jos kesken barbileikkien kaverin äiti tulisi repimään kaverini joogaamaan ja mun pitäisi istua ja odotella (tai katsoa) sitä touhua. Loukkaavaa se ei olisi ja lapsena on tullut kaikenlaiseen outoon törmättyä, mutta olisi se nyt ihan hemmetin outoa. Ainakin kaverin äiti saisi hihhulimaineen välittömästi :D

Vierailija
60/100 |
09.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka niin monet (tai ainakin äänekkäät) ateistit näkevät uskonnon vain vallan välineenä. Onhan se toki sitäkin, mutta mun mielestä henkilökohtainen usko on usein todella kaunis asia.

Mielestäni toimit esimerkillisesti kun kerroit lapselle mitä tapahtuu ja että hänen ei siihen tarvitse osallistua. Oman lapseni päästäisin mielelläni teille leikkimään.

T: ateisti minäkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi