Teimmekö me mielestäsi väärin?
Olemme uskova perhe, jossa usko näkyy lasten kylässä oleville kavereillekin esim. yhteisissä rukouksissa ja kristillisessä musiikissa.
Vastikään meillä oli kylässä ateistiperheen lapsi. Olimme tietoisia siitä, ettei perhe kuulu kirkkoon. Hän ruokaili meillä ja luimme normaalisti ruokarukouksen. Sanoin kyllä hänelle, ettei hänen tarvitse rukoilla mukana, jollei tahdo.
Nyt kuulin (en suoraan lapsen vanhemmilta) perheen loukkaantuneen siitä, että heidän lapselleen tuputetaan meillä uskontoa. Meidän mielestämme oma perheemme elää normaalia elämäämme, johon usko ja rukoileminen kuuluu, myös silloin kun lasten kaverit ovat kylässä.
Toimimmeko mielestäsi väärin? Tulisiko ruokarukouksista ja esim. gospel-musiikin kuuntelusta luopua silloin, jos toista uskoa tunnustava tai uskonnoton vieras on kylässä?
Meillä siis on tästä oma mielipiteemme, mutta mielenkiinnosta tahtoisin kuulla myös muita ajatuksia.
Kommentit (100)
vapauttaakseni hänen energiaansa? Tai joogata lapsen kanssa?
t. se buddhisti
ja hieroa oman perheen shakroja miten vaan. Mutta vieraan lapsen ei tarvitse osallistua, kuten ei tähän ruokarukoukseenkaan.
Että en päästäisi lasta teille kovin usein. Pidän tuollaista hihhulointia vaan niin epäilyttävänä, eikä lapseni tarvitse sekoittaa päätään altistumalla tuollaiselle höpöhöpö-taikauskolle.
Naapurissa asui wiccalainen (eli noita) äiti lapsineen. Oli tosi mukava mutta lapsi alkoi kyselle kaikenmaailman kuujumalista minulta niin paljon, että koin paremmaksi vähentää olemista näiden lasten kanssa. Huom: vähentää, en lopettaa kokonaan. Jeesus-tarinoiden kanssa on ihan sama juttu.
Lapseni saa sitten isona valita itse oman elämänkatsomuksensa, vielä ei ole mikään kiire.
ja kotona kotialttari. Ei ole tullut mieleenkään, että joku ateistiperhe voisi niistä riehaantua.
Kuuluuko tuo buddhalaisuuteen vai eikö muuten vaan mene perille?
Et ole uskonnollesi kunniaksi tässä keskustelussa.
pidätkö lapsesi joulun aikaan kotona? Hänhän altistuu muuten kaikenlaisille tonttutarinoille.
Kuuluuko tuo buddhalaisuuteen vai eikö muuten vaan mene perille?
Et ole uskonnollesi kunniaksi tässä keskustelussa.
Bodhisattva-ihanteen mukaan valaistunut ihminen ei valaistumisensa jälkeen astu nirvanaan, vaan keskittyy opettamaan ja auttamaan myös muita valaistumaan.
Ihmettelen kyllä fundamentalisminne määrää, ellette todellakaan psyty yksien leikkitreffien ajan olla aktiivisesti tuomatta esiin uskontoanne.
Onko koko ajan pakko rukoilla ja luukuttaa uskonnollista musiikkia.. Jotenkin tosi surullista myös omien lapsienne kannalta, sillä kristinuskoon liittyy paljon myös pelottava elementtejä kuten Helvetti ja synnit. Nämä asiat varmasti pelottavat omiakin lapsianne, varsinkin kun ne ovat teillä näköjään ihan koko ajan läsnä.
Olkaa lapsillenne armollisempia!
Jos lapsesi olisi naapurin muslimiperheessä laitettu kumartamaan mekkaan ja rukoilemaan peppu pystyssä Allahia, niin olisitko kokenut, että perheesi kristillisiä arvoja ei kunnioitettu ollenkaan? Varmaan olisit. Niin varmaan koki ateistiperhekin. Vaikea uskoa, että kristityn on noin vaikea asettua toisen asemaan. :( Voi tekopyhäjysäys vain..
Ei Ap käsittääkseni ketään laittanut kädet risttissä rukoilemaan? Joten miksi vertaat sitä että joku olisi hänen lapsensa laittanut "peppu pystyssä kumartamaan mekkaan"? Kai nyt muut saa kumartaa, jos on rukousaika?? Ap:n perhe rukoili, ja Ap oli sanonut ettei lapsen tarvitse siihen osallistua? Olen itse ei-uskovainen. Ateisti nimitystä en käytä, koska se on jotenkin leimaava. Emme usko ja sillä siisti. Mutta uskonnot ovat mielestäni mielenkiintoisia ja olen hyvin tietoinen ja lukenut koskien uskontoja. Tuttavaperheissä ja niin muslimeja kuin juutalaisiakin, ja se taparikkaus on ihanaa ja mielenkiintoista. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että uskonnosta keskustellaan. Itsekin tykkään sitä tehdä, mutta kellekään ei saa tuputtaa uskontoa, ja ketään ei saa syyllistää uskosta tai ei-uskomisesta. Ap toimi ihan asiallisesti. Ruoakarukous kuuluu Ap:n tapoihin ja se on ihan hyvä. Emme mekään poista joulukoristeita kodistamme, kun jouluun "uskomaton" tulee kylään. Meille joulu on perinnejuhla (tapajuhla), ei uskonnollinen juhla. Olisin Ap:nä ehkä jättänyt Gospel-muusikin pois, sillä se tuntuu ehkä erikoiselta. Jos lapsella on pari tuntia kaveri kylässä, niin ehkä muutakin kuunneltavaa löytyisi kun Gospel. Mutta en olisi siitäkään loukkaantunut.
Aivan kuin olisin väittänyt, että Allahin kumartamisessa on jotain vikaa. Minulle kaikki uskonnot ovat yhtä turhia. Mutta kiitos kun valistit ihan pyytämättä monikulttuurisuudesta. Ei ihme, että persuja rassaa kun joka välissää jaksetaan paasata. T: Lainattu kirjoittaja ja Suomi-originaali, jolla mm. muslimeja kavereina
Persut liittyy tähän keskusteluun? Viestin sisältö oli että Ap ei "laittanut" ketään tekemään mitään, vaan teki itse ja sanoi ettei lapsen tarvitse osallistua siihen. Joten oikea vertaus osaltasi, arvoisa Suomi-originaali, olisi että Ap:n lapsi oli ollut vierailulla muslimiperheessa, ja perhe olisi pitänyt rukoushetken, ja sanonut vierailevalle lapselle, ettei hänen tarvitse siihen rukoukseen osallistua. Tuskin siinä kenenkään kristillisiä arvoja loukattaisiin.
Jos kahta asiaa vertaa keskenään, niin on asiallista verrata oikein.
pidätkö lapsesi joulun aikaan kotona? Hänhän altistuu muuten kaikenlaisille tonttutarinoille.
Sanoinhan, että naapurissakin saa leikkiä, mutta ei ihan joka päivä.
24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään".
Jos lapsesi olisi naapurin muslimiperheessä laitettu kumartamaan mekkaan ja rukoilemaan peppu pystyssä Allahia, niin olisitko kokenut, että perheesi kristillisiä arvoja ei kunnioitettu ollenkaan? Varmaan olisit. Niin varmaan koki ateistiperhekin. Vaikea uskoa, että kristityn on noin vaikea asettua toisen asemaan. :( Voi tekopyhäjysäys vain..
Ei Ap käsittääkseni ketään laittanut kädet risttissä rukoilemaan? Joten miksi vertaat sitä että joku olisi hänen lapsensa laittanut "peppu pystyssä kumartamaan mekkaan"? Kai nyt muut saa kumartaa, jos on rukousaika?? Ap:n perhe rukoili, ja Ap oli sanonut ettei lapsen tarvitse siihen osallistua? Olen itse ei-uskovainen. Ateisti nimitystä en käytä, koska se on jotenkin leimaava. Emme usko ja sillä siisti. Mutta uskonnot ovat mielestäni mielenkiintoisia ja olen hyvin tietoinen ja lukenut koskien uskontoja. Tuttavaperheissä ja niin muslimeja kuin juutalaisiakin, ja se taparikkaus on ihanaa ja mielenkiintoista. Minulla ei ole mitään sitä vastaan että uskonnosta keskustellaan. Itsekin tykkään sitä tehdä, mutta kellekään ei saa tuputtaa uskontoa, ja ketään ei saa syyllistää uskosta tai ei-uskomisesta. Ap toimi ihan asiallisesti. Ruoakarukous kuuluu Ap:n tapoihin ja se on ihan hyvä. Emme mekään poista joulukoristeita kodistamme, kun jouluun "uskomaton" tulee kylään. Meille joulu on perinnejuhla (tapajuhla), ei uskonnollinen juhla. Olisin Ap:nä ehkä jättänyt Gospel-muusikin pois, sillä se tuntuu ehkä erikoiselta. Jos lapsella on pari tuntia kaveri kylässä, niin ehkä muutakin kuunneltavaa löytyisi kun Gospel. Mutta en olisi siitäkään loukkaantunut.
Aivan kuin olisin väittänyt, että Allahin kumartamisessa on jotain vikaa. Minulle kaikki uskonnot ovat yhtä turhia. Mutta kiitos kun valistit ihan pyytämättä monikulttuurisuudesta. Ei ihme, että persuja rassaa kun joka välissää jaksetaan paasata. T: Lainattu kirjoittaja ja Suomi-originaali, jolla mm. muslimeja kavereina
Persut liittyy tähän keskusteluun? Viestin sisältö oli että Ap ei "laittanut" ketään tekemään mitään, vaan teki itse ja sanoi ettei lapsen tarvitse osallistua siihen. Joten oikea vertaus osaltasi, arvoisa Suomi-originaali, olisi että Ap:n lapsi oli ollut vierailulla muslimiperheessa, ja perhe olisi pitänyt rukoushetken, ja sanonut vierailevalle lapselle, ettei hänen tarvitse siihen rukoukseen osallistua. Tuskin siinä kenenkään kristillisiä arvoja loukattaisiin.
Jos kahta asiaa vertaa keskenään, niin on asiallista verrata oikein.
Jos on niin tiedät varmaan, että lapset tekevät usein kuten aikuisetkin, jotka näyttävät esimerkkiä. Jos lapsi on kohtelias ja kiltti, niin yleensä menee virran mukana..
Ja persut tulivat ihan off topickina mieleen, kun hehkutit miten hyvin tunnet eri uskontoja ja miten ihania asioita erilainen kulttuuri ja tavat on. Mitä se nyt mihinkään sen paremmin liittyy.. :D
Kuvottavaa toimintaa AP:ltä. Jos itse olisin tuon vierailevan pojan äiti, pistäisin kyllä mieheni antamaan teille turpaan niin että ette pystyisi virsiänne laulamaan ainakaan kuukauteen. Uskonnon pakkotuputtaminen on lähes samalla viivalla pedofiilien lastenraiskausten ja Hitlerin juutalaisvainon kanssa. Toivottavasti lapsenne huostaanotetaan pois, ja se saa tarvittavaa opetusta pois mielisairaasta humpuukistanne.
Persut liittyy tähän keskusteluun? Viestin sisältö oli että Ap ei "laittanut" ketään tekemään mitään, vaan teki itse ja sanoi ettei lapsen tarvitse osallistua siihen. Joten oikea vertaus osaltasi, arvoisa Suomi-originaali, olisi että Ap:n lapsi oli ollut vierailulla muslimiperheessa, ja perhe olisi pitänyt rukoushetken, ja sanonut vierailevalle lapselle, ettei hänen tarvitse siihen rukoukseen osallistua. Tuskin siinä kenenkään kristillisiä arvoja loukattaisiin. Jos kahta asiaa vertaa keskenään, niin on asiallista verrata oikein.
ko sinulla lapsia? Jos on niin tiedät varmaan, että lapset tekevät usein kuten aikuisetkin, jotka näyttävät esimerkkiä. Jos lapsi on kohtelias ja kiltti, niin yleensä menee virran mukana.. Ja persut tulivat ihan off topickina mieleen, kun hehkutit miten hyvin tunnet eri uskontoja ja miten ihania asioita erilainen kulttuuri ja tavat on. Mitä se nyt mihinkään sen paremmin liittyy.. :D
Kolme lasta on, ja ne eivät kai sitten ole kilttejä kun eivät mene virran mukana. Jos toisessa perheessä rukoiltaisiin, niin en usko että lapseni siihen lähtisivät mukaan "kiltteydestä". Mutta voin olla väärässä. Eri uskonnot kuuluvat tähän siinä mielessä, että alotus koski nimenomaan uskonnollisia tapoja. Persut ovat muistaakseni poliittinen ryhmä? Aloituksessa ei puhuttu poliittisesta käännyttämisestä, vaan nimenomaan uskontooli liittyvästä tavasta, josta joku ei-uskova tai toisen uskonnon edustaja voi mahdollisesti loukkaantua. Ap kyseli ihmisten mielipiteitä uskonnollisiin tapoihin liittyen, joten on luonnollista puhua siitä kuinka tuttavapiirin eri uskontojen edustajat toimivat.
Viime aikoina julkiseen keskusteluun on noussut erinäisiä tapauksia, joissa tiukka uskonto on selkeästi vahingoittanut pieniä lapsia.
Miten luodaan onnellisuutta? Minun vastaukseni on: Poistakaa auktoriteetit. Antakaa lapsen olla oma itsensä. Alkää hätistelkö häntä. Älkää opettako häntä. Älkää saarnatko hänelle. Älkää yrittäkö "ylentää" hänen mieltään. Älkää pakottako häntä mihinkään. -- A.S. Neill: Summerhill (suom. Markku Lahtela 1968)
Jokainen lapsi on syntyjään ateisti, koska tältä puuttuu jumalausko, ja vasta kasvatus tekee hänestä mahdollisesti uskovaisen. Uskonnollisten asenteiden muodostaminen voi tukahduttaa tai edistää psyykkisen integraation muodostumista ja ehjän identiteetin muodostumista. Uskonto tarjoaa nuorille mahdollisuuden toimia erilaisissa nuoriso- ja mielipideryhmissä, joilla on merkitystä identiteetin muodostumisessa. Uskonnosta voi tulla sitova ja yksilöä hajottava tekijä, jos se toimii ihmisen destruktiivis-agrssiivisen puolen puhdistusvälineenä. Uskonto on haitallista jos se estää nuorta tutustumasta omiin tunteisiinsa ja niiden hallintaan (esimerkiksi seksuaalisuus)
Te ilman muuta luette kaikki haluamanne rukoukset omassa kotonanne, vaikka kylässä vieraita olisikin. Vieraat sitten päättävät osallistuvatko vai eivät.
Ja tietenkin myös kuuntelette haluamaanne musiikkia.
Olen itse agnostikko, ja antaisin mielelläni lapseni kyläillä luonanne. Hän saisi siitä kokemuksia uskonnostanne, ja voisi sitten itse päättää miten tahtoo uskoa ja ajatella.
Onpas täällä tyhmiä ihmisiä. Ette te tietenkään voi käyttäytyä miten vaan vieraiden läsnäollessa, vaikka olisitte kuinka omassa kodissanne. Jos kutsutte vieraita, niin on kai itsestään selvää, että silloin vieraiden aatteet ja tarpeet otetaan huomioon. Miten kohteliasta on kutsua kasvissyöjä kylään ja tarjota liharuokaa? Kuinka kohteliasta on ateistin läsnäollessa harrastaa uskonnollisia riittejä? Jos minä olisin Jeesus, niin antaisin teille miinuspisteitä.
Että nykyään vielä jossakin on tuollaisia keskiaikaisia klise-perheitä...
toki jo sekin, että olisitte rukoilleet ilman sen kummempia esipuheita ja lapsi olisi hämmentyneenä rukoillut mukana tai ollut rukoilematta,olisi ollut ihan ok, kun kenellekään ei tuputettu mitään. kuitenkin kun ohjeistit lasta etukäteen ja kerroit mitä tapahtuu ja sanoit, ettei hänen tietenkään tarvitse rukoille, toimit esimerkillisesti. olisihan sen ruokarukouksen voinut poiskin jättää, mutta tuskin jätetään iltasatuja tai aamurunojakaan yökylävieraiden läsnäollessa, jos niitä on muuten tapana lukea.
he, jotka pitivät muiden rukouksen lukua tuputtamisena, onko teistä muslimi huivi päässä tai hindu kieltäytymässä liharuuasta tuputtava? kyllä omaa uskonnollista elämäänsä saa elää muiden seurassa, ei se ole tuputtamista. jos lapsellekin törkätään kyläilyn ajaksi huivi tai pakotetaan lukemaan rukous, voidaan puhua tuputtamisesta.
Aivan kuin olisin väittänyt, että Allahin kumartamisessa on jotain vikaa. Minulle kaikki uskonnot ovat yhtä turhia. Mutta kiitos kun valistit ihan pyytämättä monikulttuurisuudesta. Ei ihme, että persuja rassaa kun joka välissää jaksetaan paasata.
T: Lainattu kirjoittaja ja Suomi-originaali, jolla mm. muslimeja kavereina