G: Tunnusta nolo tietämättömyytesi päivänselvistä asioista!
Voin aloittaa:
1. Ennen eilistä en ollut koskaan kuullutkaan Outi Heiskasesta, enkä vieläkään tiedä muuta kuin että on kai kirjailija.
2. En tiedä, onko suippopaprika enemmän paprika vai chili, joten en ole raaskinut ostaa.
3. Matematiikka. En osaa neuvoa 6- luokkalaistani minkäänlaisissa matikantehtävissä. En myöskään osaa kuin yksinkertaisimpia prosenttilaskuja, niiden laskentakaavaa (?) en tiedä.
4. En voi mennä hierojalle, koska en tiedä miten paljon siellä riisutaan, miten pyyhe asetellaan; edestä- vai takaa avattavaksi.
Tässä nyt muutama tunnustus mikä tuli mieleen, ja tämän jälkeen toivon etten olisi tässä ketjussa yksin =)
Kommentit (224)
pääministeri = Katainen ulkoministeri = Tuomioja
Kiitos:) Aina oppii jotain uutta. Mulla meni ihan ohi se, että Mari Kiviniemi ei enää ole pääministeri.
Minäkin käytin googlea... :))
50 % on puolet eli jaan kahdella, 25 % on neljännes eli jaan neljällä, nehän tulee helposti. Jos joku on alessa -70 %, niin hintaa jää 30 % alkuperäisestä eli noin kolmannes (ei tasan, mutta tarpeeksi lähellä) joten jaan kolmella.
Mä lasken sen vielä helpommin. Esim. tuote maksaa 250 euroa ja on 30 % alennuksessa. Toki tuon tiedän (kaikki, eikö??), että prosentti on sadasosa, joten 10 % saadaan helposti siirtämällä tuotteen alkuperäisen hinnan pilkun paikkaa. 250 eurosta 10 % on siis 25 euroa. Alennusprosentti on 30, joten kerron tuon 25 euroa kolmella = 75 euroa hinnasta pois.Toki tämä vaatii aina tilanteen pysähtymisen: seison rekillä tyhjä katse silmissä tuijottaen kaukaisuuteen ja yritän vimmatusti rasittaa aivonystyröitäni, ennen kuin pääsen lopputulokseen. =)
Ja jos summa ei olekaan sievä tasaluku, niin pyöristän sen lähimpään ja näin saan prosenttituleman edes sinne päin, vaikken ihan tarkkaa alennushintaa saakaan sitten tietooni...
En uskokaan että joku ei voi tajuta prosenttilaskuja, korkotasoa, EKP:n toimintaa,De Hondtin suhteellista vaalitapaa, Ison Vihan tapahtumia ja vuosilukuja, sortokausia, välirauhaa, yleisimpiä puu-, sieni-ja kasvilajikkeita Suomen luonnosta, Pohjanmaan jokia tai maailman kylmien ja lämpimien merivirtojen kiertosuuntia ja sijaintipaikkoja, Euroopan yleisimpiä rypälelajikkeita ja viinialueita tai auton osien nimiä. Tuollaiset asiathan oppii jo peruskoulussa joten kaikkien suomalaisten pitäisi ne osata..?
luulin vielä viime viikolle asti että karjala on itä-lapissa, no ei sitten ollutkaan.. 2.en tiedävieläkään onko suomi sotinut joskus ruotsin kanssa 3. Lisäksi mietin paljon erikoisia asioita kuin esim. Mistä tuuli johtuu?jos joku osaa vastata kertokaa.. Moni pitää minua outona koska tiedän avaruudesta paljon asioita..
opetetaan ala-asteella.
luullut että Tuomioja on sama kuin Halosen mies, vai onko? olen alkanut epäillä. sekoitan samannäköisiä ihmisiä ja siitä tulee ongelmia. Niinistön ja ilkka kanervan sekoitan, en tiedä kumpi on kmpi kos toisen näkisin.
En myöskään tiedä ketä vastaan suomi on sotinut vaikka olen yo ja vaikka mitä. en vaan muista enää, toki joskus olen tiennyt.
ja kun se vihdoin starttasi (mies neuvoi puhelimessa koko ajan hehkutukset ym) niin mies sanoi, että aja moottori lämpimäksi.
En tiennyt, että mistä tietää milloin moottori on lämmin :-)
tiedätkö nyt? kai se on lämmin jos on kauan ajanut.
En uskokaan että joku ei voi tajuta prosenttilaskuja, korkotasoa, EKP:n toimintaa,De Hondtin suhteellista vaalitapaa, Ison Vihan tapahtumia ja vuosilukuja, sortokausia, välirauhaa, yleisimpiä puu-, sieni-ja kasvilajikkeita Suomen luonnosta, Pohjanmaan jokia tai maailman kylmien ja lämpimien merivirtojen kiertosuuntia ja sijaintipaikkoja, Euroopan yleisimpiä rypälelajikkeita ja viinialueita tai auton osien nimiä. Tuollaiset asiathan oppii jo peruskoulussa joten kaikkien suomalaisten pitäisi ne osata..?
joskus olen osannut mutten enää kun en ole tietoja tarvinnut.
oli joskus että
Harakka = H = Harmaa
Varis = V = Valkoinen
ja värit siis toisinpäin
Eli Harakka - valkoinen
Varis - harmaa
Joo en mäkään tiennyt tätä ennen, hävetti aina ku muut tiesi..
Mutta olen ihan onneton jakolaskuissa ja matematiikassa ylipäänsä, jo kolmasluokkalaisen pojan matikkalaskut menee yli hilseen. Käsitöitä en osaa tehdä, en tajua yhtään miten joku sukka tms kudotaan, en saisi mitään aikaiseksi.
luullut että Tuomioja on sama kuin Halosen mies, vai onko? olen alkanut epäillä. sekoitan samannäköisiä ihmisiä ja siitä tulee ongelmia. Niinistön ja ilkka kanervan sekoitan, en tiedä kumpi on kmpi kos toisen näkisin.
En myöskään tiedä ketä vastaan suomi on sotinut vaikka olen yo ja vaikka mitä. en vaan muista enää, toki joskus olen tiennyt.
on Pentti Arajärvi. Näiden kahden miehen välillä on selvä yhdennäköisyys.
Suomi on sotinut Neuvostoliittoa vastaan talvi- ja jatkosodassa. Saksa soti jatkosodassa Suomen aseveljenä Neuvostoliittoa vastaan, ja kun Suomi teki rauhansopimuksen NL:n kanssa, siihen kuului se, että Suomi ajaa saksalaiset sotilaat maaperältään pois. Aluksi poistuminen sujui rauhallisesti, mutta leimahti jossain vaiheessa sodaksi, jota nimitetään Lapin sodaksi.
Tämä on nolo mutta ihan oikea tunnustus: en tiedä, kuuluuko sängyssä työntää lantiota eteenpäin, kun mieskin työntää, vai pitäisikö silloin myötäillä ja vetää lantiota taaksepäin. Vai tehdäänkö ehkä molempia, mutta milloin tietää kumpaa?
Olen siis nainen ja seksissä vielä aika kokematon.
Varmasti opetetaan, mutta ei kai kaikkea mitä ala-asteella on opetettu muista vielä 30-40 -vuotiaana? Osa tiedosta jää mieleen, osa ei.
En tiedä mikä on etä-isä, etä-äiti, lähi-isä tai lähi-äiti.
Lähi-idän tiedän.
Oikealta nimeltään Matti Fagerholm. On syntynyt Helsingissä, asui lapsuuden/nuoruuden Töölössä, muutti vähän alle parikymppisenä Tukholmaan, sieltä Lontooseen ja edelleen New Yorkiin.
Muutti takaisin suomeen vaimonsa kanssa 2000-luvun taitteessa, vaimo kuoli sairauteen pian tämän jälkeen. Tapasi uuden Johanna vaimonsa muutama vuosi myöhemmin, saman jonka kanssa oli linnan juhlissa.
Varmasti opetetaan, mutta ei kai kaikkea mitä ala-asteella on opetettu muista vielä 30-40 -vuotiaana? Osa tiedosta jää mieleen, osa ei.
eli lämmin ilma nousee ylös, kuten pääasiassa kaikki lämpimämpi, ja sen tilalle tulee uutta ilmaa eli ilma liikkuu eli tuulee.
Voiko tamppooni "hukkua" emättimeen niin ettei sitä huomaa. Että olisi sielä useita päiviä... Vai tunteeko sen, tuleeko se jotenkin itsestään ulos ajan kanssa jos sen unohtaisi sinne vai.... Siis nauraa saa joo ;)
Kun nykyään lähes kaikissa avioerotapauksissa yhteishuoltajuss säilyy, niin käytetään termejä etä tai lähi. Lähivanhempi on se jonka luona lapsi virallisesti auss, ja etä- tietty se toinen.
t. ajokortiton
Toki tuon tiedän (kaikki, eikö??), että prosentti on sadasosa, joten 10 % saadaan helposti siirtämällä tuotteen alkuperäisen hinnan pilkun paikkaa.
Lukiossa oli joku työharjoittelu ja siellä jouduin ohjaajalleni selittämään, miten joku prosenttilasku lasketaan ja miksi. Ohjaaja oli ihmeissään, kun kerroin, että prosentti on sadasosa. Eli kaikki eivät tiedä edes sitä.
Itse lasken prosentit päässä, ja esim. vaatekaupan aleissa juuri suurpiirteisesti, esim. että 30% on kolmasosa hinnasta, mutta "kaavahan" tuohon on se esim 0,30 x luku.
Mä lasken sen vielä helpommin. Esim. tuote maksaa 250 euroa ja on 30 % alennuksessa. Toki tuon tiedän (kaikki, eikö??), että prosentti on sadasosa, joten 10 % saadaan helposti siirtämällä tuotteen alkuperäisen hinnan pilkun paikkaa. 250 eurosta 10 % on siis 25 euroa. Alennusprosentti on 30, joten kerron tuon 25 euroa kolmella = 75 euroa hinnasta pois.
Toki tämä vaatii aina tilanteen pysähtymisen: seison rekillä tyhjä katse silmissä tuijottaen kaukaisuuteen ja yritän vimmatusti rasittaa aivonystyröitäni, ennen kuin pääsen lopputulokseen. =)
Ja jos summa ei olekaan sievä tasaluku, niin pyöristän sen lähimpään ja näin saan prosenttituleman edes sinne päin, vaikken ihan tarkkaa alennushintaa saakaan sitten tietooni...