Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei anna synnyttämään menossa olevalle naiselle metrossa istumapaikkaa, vaikka pyytää?

Vierailija
07.12.2011 |

Olin mieheni kanssa menossa kättärille synnyttämään bussilla, metrolla ja bussilla.

Lapsivedet tulivat jo kotona lattialle lähellä laskettua aikaa ja supistukset tihenivät.

Mieheni pyysi kohteliaasti muilta matkustajilta täydessä metrossa minulle istumapaikkaa sanoen, että vaimoni on menossa synnyttämään ja lapsivedet ovat tullet jo, mutta kukaan ei reagoinut mitenkään.

Normaalia?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ambulansseihin oteta synnyttämään lähteviä naisia ihan huvin vuoksi, jos tulevan äidin terveydentila ei sitä erikseen vaadi ja harvoin vaatii...

Vierailija
22/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kyllä Tampereella ja sitä paikkaa ei tarvitse minulta pyytää.

Raskaana olevat ottavat paikan kyllä kiitollisena vastaan.

Loppuraskaudesta on raskasta seistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesien menoon liittyviä uskomuksia:

Kun lapsivesi on mennyt, mutta synnytys ei vielä muuten ole pitkällä, ei ole mitään hengenhätää päästä sairaalaan, ei tarvitse olla makuuasennossa eikä todellakaan ottaa ambulanssia. Itse satuin olemaan neuvolassa, kun vedet menivät ja sieltä ohjeistettiin, että pikkuhiljaa voit lähteä sairaalaan päin. Ajattelin kävellä, mutta hetken päästä supistuksetkin alkoivat ja olivat sen verran kivuliaita, että tilasin taksin. Lapsiveden meno on ihan normaali synnytyksen käynnistymistapa, joka ei edellytä tavallisissa tapauksissa mitään erikoistoimenpiteitä.

Vierailija
24/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ambulansseihin oteta synnyttämään lähteviä naisia ihan huvin vuoksi, jos tulevan äidin terveydentila ei sitä erikseen vaadi ja harvoin vaatii...

Otatko huomioon sellaisen pikkuseikan, että äidin mukana samassa paketissa matkustaa myös se syntyvä vauva?

Voi olla, että äidin terveys ei ambulanssia vaadi, mutta VAUVALLE voi olla puolen tunnin - tunnin bussi-metro-bussimatka olla liikaa.

Ei se ole huvi, jos lapsivesi on mennyt ja on todellinen vaara napanuoran puristumisesta.

Ei ole huvia sekään, jos kohdunsuu on muutaman sentin auki, ja supistuksen kipeitä.

On myös olemassa taksi. Siinäkin omavastuu on sama kuin ambulanssissa ja bussi-metro-bussiyhdistelmässä.

Vierailija
25/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo, ei kai kukaan lähde julkisilla synnyttämään?!

Vierailija
26/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en todellakaan uskoisi, jos joku tulisi METROSSA puhumaan tuollaista. Pitäisin ihan sekona, koska kaipa nyt synnyttämään mennään taksilla, ei millään julkisilla? Haloo.

Vierailija
27/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiva reissu, vaikka supistuksia kerkesi tulla muutama matkalla. Onneksi bussissa oli tilaa istua. :)

Vierailija
28/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin helkkarin tyhmiä, että ei ymmärretä, että lapsiveden menon jälkeen ei kävellä tai olla pystyasennossa, jollei kätilö anna lupaa? Napanuoran esiinluiskahduksen ja sitä kautta vauvan hapenpuutteen vaara on ilmeinen. Onneksi tämä juttu ei ole muilta osin totta.

Lapsivedet voivat mennä paljon ennen synnytystä, joten tuollaisesta ei yleisesti varoitella. Minullekin uusi tieto.

Vierailija
29/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni menee synnyttämään julkisilla. Minun tutuistani ainakin. Yksi meni kävellen 1,5 kilometriä. Ja kyllä metro välillä on tupaten täynä, jos on ruuhka-aika.

Mutta sitä osaa tarinasta en niele, etteikö KUKAAN antanut paikkaansa pyydettäessä. Jos on ihan täysi metro, niin varmasti löytyy ainakin yksi normaali ihminen joukosta. Itselleni jopa tarjotaan usein paikkaa, kun kuljen pienen lapsen kanssa, vaikken edes tarvitsisi istumapaikkaa.

Vierailija
30/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ainakaan Helsingissä ei opasteta matkustamaan makuullaan vesien menon jälkeen. Itselläni käynnistyneet molemmat synnytykset vesien menolla ja molemmilla kerroilla olen kävellyt reilun kilometrin matkan kättärille kätilöiden suostumuksella. Viimeksi 8 viikkoa sitten, joten ohjeet on tuoreessa muistissa :)

Esikoinen syntyi jo 6 vuotta sitten ja jo silloin Haikaranpesän ohjeistus oli, että vesien menon jälkeen odotellaan kotona supistuksia ja tullaan kun supistukset on riittävän säännöllisiä ja kivuliaita. Ei tarvitse matkustaa makuullaan jos vauva on jo kiinnittynyt -- ei sinne väliin silloin enää mikään napanuora luiskahda. Ja tämä kiinnittyminen tsekataan ainakin täällä Helsingissä viikon 35 + lääkärintarkastuksessa ja silloin vielä teroitetaan niitä ohjeita :)

Itse en muuten olisi istunut kuin aseella uhaten -- molemmilla kerroilla mies olisi lähtenyt autolla mutta minä en suostunut edes ajattelemaan istumista kun supistukset oli jo kipeitä. Ekalla kerralla lapsi syntyi 5 tunnin päästä osastolle pääsystä, tokalla alle tunnissa. vesien menosta ekalla kerralla oli kulunut 12 tuntia, tokalla noin 2. Jos kolmas vielä tulee, saatan taipua istumaan autoon siksi kilometrin matkaksi....

Vierailija
31/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei KUKAAN lähde lapsivesien tulon jälkeen supistusten keskellä "bussilla, metrolla ja bussilla" synnytyssairaalaan. :D :D "Halusin säästää rahaa" ja höpö höpö. Keksi parempi juttu.

ei riidella vaan tehdaan just niinkuin han tahtoo.

Olisit keksinyt esimerkiksi sen, että synnytit jossain sellaisessa paikassa, vaikka Neww Yorkissa, jossa voi todella olla metrossa ruuhkaa (bussissako ei ollut?) ja jossa todellakin voisi olla rahansäästö kyseessä. Suomessa pitää synnyttää selällään siksi, että ergonominen työasento kätilölle on tärkeämpi kuin äidin hyvinvointi. Terveydenhuoltopuolen saamattomuutta taas on se, että ei keksitä korkeajalkaisempia jakkaroita, eikä edes nostettavia synnytystuoleja, siis vähän niin kuin hammaslääkärissä.

Suomessa ei ohjeisteta menemään ambulanssilla sairaalaan, jos lapsivesi menee. Omassa autossa tai taksissa on hankala maata. Verenvuodon yhteydessä mainitaan, että pitää soittaa ambulanssi.

Toiseksi Suomessa ON muitakin mahdollisuuksia synnyttää kuin makuuasento. On olemassa ammeitä, istuttavia synnytystuoleja..

Mistä oikein keksit tuollaista puutaheinää? Taisit itse käydä synnyttämässä jossain perähikiällä hammaslääkärin siivouskomerossa, kun on tiedot noin vanhentuneita.

Vierailija
32/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä vaihdoit mihinkin? Metrolla ei mitenkään pääse lähelle kättäriä.

Vierailija
33/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ohjeisteta menemään ambulanssilla sairaalaan, jos lapsivesi menee. Omassa autossa tai taksissa on hankala maata. Verenvuodon yhteydessä mainitaan, että pitää soittaa ambulanssi.

niin kommentoinpa vain, että minua ohjeistettiin soittamaan ambulanssi jos lapsivedet menee. Ohjeistuksen antoi synnytysosaston lääkäri. Tosin minulla oli vauva perätilassa...

Vierailija
34/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän halusi istua matkalla, niin totta kai hän olisi varmistanut istumaan pääsyn menemällä taksilla. Jos valitsi mennä bussilla / metrolla, niin silloin varmasti ei kaivannutkaan istumaan.

Tämän tajusi jokainen matkustajakin.

Vierailija
35/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kommentoinpa vain, että minua ohjeistettiin soittamaan ambulanssi jos lapsivedet menee. Ohjeistuksen antoi synnytysosaston lääkäri. Tosin minulla oli vauva perätilassa...

Helsingissä noin ei ainakaan enää tänä vuonna ole neuvottu. Kiinnostaisi tietää mistä olet.

Vierailija
36/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta en kyllä olisi uskonut tuota "menossa synnyttämään" selitystä. En kävisi mielessäkään, että joku olisi NIIN persaukinen ettei ole varaa ottaa taksia mennessä synnyttämään. Onhan sitä ollut 9kk aikaa säästää yhtä taksi matkaan varten. Pikkaisen elämänhallinta hukassa tässä tapauksessa ilmeisesti?

Vierailija
37/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin kävelemään vähän aikaa kyynärsauvoilla ja paikkaa suorastaan tyrkytettiin joka kerta kun astuin bussiin/metroon.

Ja suomalaiset ovat sen verran ujoja/jäyhiä, että varmasti jos joku erikseen kysyy voisiko saada paikkaa, kukaan ei kehtaa kieltäytyä. Vaikka toki ei tuota synnytys-juttua oikein kukaan varmaan uskoisikaan, niin onhan siinä raskausmaha kuitenkin näkyvissä.

Vierailija
38/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

metroon tai bussiin huudan kaikille:

Onko ketään synnyttäviä, voin luovuttaa paikkani!!

Yleensä minua mulkaistaan kummeksuen, mutta tänään luettuani tämän ketjun tajusin toimineeni aina täydellisen oikein...

Vierailija
39/39 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minulla on kyllä vastaavanlaisia kokemuksia helsingin julkisilla kulkemisesta raskaana, vaikkakaan synnyttämään en ollut menossa.

Olin jo todella iso mahani kanssa kun laskettuun aikaan oli 2 kk. Kuljin työmatkani julkisilla käyttäen bussia, junaa ja taas bussia. YHDEN ainoan kerran sain paikan kun selkä alkoi olla jo aika väsynyt ja vaikka ei olisikaan niin musta oli aika kauheeta seisoa siellä bussissa kun bussi tekikin äkkijarrutuksen ja muutamaan otteeseen meinasin oikeasti kaatua bussissa. Ei annettu paikkaa vaikka kysyinkin niin ihmiset vain tuijotti ikkunoista ulos eikä ollut huomaavinaankaan. Kyllä oli tyhmä olo seistä siinä kun kukaan ei edes kommentoinut mitenkään.

Paras oli se, että n. 40-50 v nainen istui vanhuksille/raskaana oleville tarkoitetussa paikassa ja huomasi kun olin väsynyt seisomaan niin tokaisi mulle että "sä haluisit varmaan istumaan?" Sanoin että joo kiitos mutta eipä tämä nainen siirtynytkään ja seisoin sitten loppumatkan....

Että kyllä oli tosi miellyttäviä kanssaihmisiä julkiset pullollaan !!!

Ja siitä ei kyllä ollut kiinni että olisin niin iso ja lihava että ei huomaisi raskautta, päin vastoin, ennenkuin joku tämän kortin vetää vastaukseksi.

Ihmiset on vaan niin minä minä ihmisiä, tämä selvisi mulle todella hyvin, kiitosta vaan.

Sen mä vielä jotenkin ymmärrän että saattaa olla niin omissa ajatuksissa aamubussissa ettei katso jos joku tulee raskaana mutta että jos oikein raskaana oleva kysyy niin se vaatii jo pokkaa olla noteeraamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme