Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehitysvammaisen (itse)oikeus omaan asuntoon? hmm...

Vierailija
05.12.2011 |

Entäs jos ne ei oikeesti kykene siihen - asumaan yksin?

Mua niin jurppii tämä suuren ääneen huutele siitä, että jokaisella vammaisella on oikeus omaan kotiin. No niin on, tietenkin. Minullakin on, meillä joka ikisellä on oikeus omaan kotiin!

Mutta aika selväpäinen kehitysvammainen saa olla, että oikeasti kykenee elämään yksin omassa asunnossaan. Eikä tämä yhteiskunta edes voi (se ei vaan kykene siihen) että joku olisi palveluskuntana ympärivuorokauden. Sellainen valta on ensinnäkin ihan liikaa kehitysvammaiselle ja se tekee sairaaksi.

Kehitysvammaiseten sulkeminen omiin asuntoihinsa yksin pelkäämään lisää pahoinvointia. Niin heidän itsensä kuin heidän parissaan työskentelevien.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit Martassa kiinni koko loppuelämäsi. Vanhuksina asuisitte yhdessä, vaikka et välttämättä enää jaksaisi.

Et voi ottaa Marttaa teille maksamaan asuntolainaa ja sitten lempata pois.

Martta saa asua meillä kunnes ei itse enää tahdo tehdä niin. Ja jos taas minä sairastus tai vanhenen ennen Marttaa, niin toki hänellä on aina sosiaalityöntekijät ja edusnvalvoja miettimässä toimivampaa ratkaisua.

ap

Vierailija
62/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan käymme yhdessä viemässä ja hakemassa perheen esikoululaista sieltä. Martta on tutustunut myös lapsemme kavereihin ja he häneen. Pelaavat yhdessä Kimbleä ja Afrikan tähteä, mm.

Martta voisi jäädä myös kotiin haku- ja vientiajoiksi, mutta hän tykkää mieluummin tulla mukaan. Hän ei tykkää yhtään olla yksin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen hoidosta niin ottaisitko hänet kotiinne?

Jos hänestä ei maksettaisi sinulle miten olet suunnitellut oman elintasosi parantamisen kotihoidontuen lisäksi?

Vierailija
64/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samanlainen rasia, kuin muillakin naisilla. Yön hämärinä tunteina Väinö siirtyy Martan vuoteeseen ja kuiskaa: sä joudut takas laitokseen, jos ikinä kerrot kellekään. Martta pelkää ja tottelee. Päivisin Martta ajattelee kauhulla tulevaa yötä. Edes ovea ei saa uhri raiskaajan ja itsensä väliin.

Valitettavan moni kehitysvammainen joutuu seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi.

Vierailija
65/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisin kuitenkin mieluummin tätä. Vaikka Martan hoidosta maksettaankin paljon vähemmän kuin leipätyöstäni, niin koen että tuossa yhtälössä kaikki voittavat:

- Martta saa elää siellä missä on onnellinen, minä voin jatkaa kotiäitiyttä vaikka kotihoidontuki loppuu

- Martan vanhemmat voivat huokaista kun tyttö ton tasapainoisempi

- sijoittajakunta pääsee halvemmalla (nykyasuminen 3300 e/kk, perhehoito n. 1500 e/kk -> josta mulle siis käteen jää se 1000 e/kk)

-Lapset voivat jatkaa kotihoidossa (muuten vuoropäiväkotiin, jaiks)

- miehen työnatajakin voi huokaista koska ukolle ei tuu sairaspoissaoloja lasten takia.

Mutta ei, ilmaiseksi en voi Marttaa hoitaa. Sori vaan.

ap

Vierailija
66/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan samanlainen rasia, kuin muillakin naisilla. Yön hämärinä tunteina Väinö siirtyy Martan vuoteeseen ja kuiskaa: sä joudut takas laitokseen, jos ikinä kerrot kellekään. Martta pelkää ja tottelee. Päivisin Martta ajattelee kauhulla tulevaa yötä. Edes ovea ei saa uhri raiskaajan ja itsensä väliin.

Valitettavan moni kehitysvammainen joutuu seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi.

koska perheessä Martan muuttunut käytös ei jää huomaamatta. Tosin Väinö ei kyl kovin aktiivinen oo, en oo ikinä nähnyt että sillä seisoisi :)

Ja kyllä, minustakin valitettavan moni kehitysvammaisen joutuu seksuaalisen tai jonkun muun hyväksikäytön kohteeksi. Vuorotyöympäristö on välillä kovin sokea huomaamaan mitä tapahtuu :/

ap

Vierailija
67/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sen 10v. pojan äiti ja pojallani on oma huone, oma taulu tv, oma tietokone, oma pleikkari ja oma nintendo ds ja oma kännykkä.

Joo ihan selkeässä esimurkkuiässä poika on. Haluaa olla yksin huoneessaan ja laittaa oven kiinni.

Täysin perusterve kaveri, joka osaa ilmaista oman tahtonsa ja ei hän minnekkään taannu, vaan kehittyy kokoajan.

Pyllyä ei osaa pyyhkiä, eikä pestä itseänsä, mutta osaa ne myöhemmin.

Kaiken muun tekee itse.

Ajattelee ihan kun kuka tahansa muu lapsi. Kielelliset ongelmat on ja kömpelyys.

Lapseni päättää aikuisena itse missä haluaa asua.

Joo monet naapurit luulee, ettei lapseni mitään ymmärrä.

Monet ei ymmärrä mitään kehitysvammaisista ja mä en jaksa heitä valistaa, kun se on loputonta.

Ihan samnlainen oikeus heillä on omaan vessaan, suihkuun ja keittiöön, kuin meillä taviksillakin.

En ole huolissani lapseni tilanteesta, koska Tampereella on asiat hyvällä mallilla.

Jokaiselle löytyy sopiva asumismuoto.

Perheenjäsenten kanssa on eri asia jakaa yhteiset pesutilat.

Aion vielä lastani avittaa löytämään tyttöystävän.

Ainot asia mitä lapseni ei voi saada niin on lapsi.

Vierailija
68/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kehitysvammaiset on hyvätasoisia. Lievästi kehitysvammaisia on kaikkein eniten kehitysvammaisten ryhmästä.

Minulle poikani on ihan tavallinen poika.

T. Edellinen.

Vierailija
69/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehitysvammaisia lapsia ja moni heistä pärjää vielä paremmin kuin lapseni.

Yksin asuessa he tarvitsevat tukea raha-asioissa.

Itse opetan kodin työt lapselleni.

Kuule ihan ne vammaiset osaa laskea.

Lapseni laskee nyt laskuja tyyliin 14-3-2= 9.

Kehitysvammaisen taso määrittelee asumisen.

Vierailija
70/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuvat asumaan kavereillaan, rappukäytävissä tai milloin missäkin. Osa asuu vanhemmillaan.

Ei makseta tukia ja työttöminä ovat. Ei ole töitä ei asuntoa. Ei ihme että moni nuori juo ja vetää huumetta suoneen.

Vammaisille pitäisi olla yksityisasuntoja?

Eikö niillä ole asuntoloita ja hoitajat jo?

Vierailija
71/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisin kuitenkin mieluummin tätä. Vaikka Martan hoidosta maksettaankin paljon vähemmän kuin leipätyöstäni, niin koen että tuossa yhtälössä kaikki voittavat: - Martta saa elää siellä missä on onnellinen, minä voin jatkaa kotiäitiyttä vaikka kotihoidontuki loppuu - Martan vanhemmat voivat huokaista kun tyttö ton tasapainoisempi - sijoittajakunta pääsee halvemmalla (nykyasuminen 3300 e/kk, perhehoito n. 1500 e/kk -> josta mulle siis käteen jää se 1000 e/kk) -Lapset voivat jatkaa kotihoidossa (muuten vuoropäiväkotiin, jaiks) - miehen työnatajakin voi huokaista koska ukolle ei tuu sairaspoissaoloja lasten takia. Mutta ei, ilmaiseksi en voi Marttaa hoitaa. Sori vaan. ap

ja miten määrität, että Martta on teillä tasapainoisempi? Käsittääkseni meillä on vain sinun subjektiivinen näkemyksesi asiasta. Voihan olla, että itse uhkailemalla pidät Martta-parkaa aisoissa ja pelottelet ties millä laitoksilla, jotta saisit tuon huutolaisraukan pysymään olohuoneen lattialle viskatulla patjalla hiljaa ja kiitollisena.

Vierailija
72/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuvat asumaan kavereillaan, rappukäytävissä tai milloin missäkin. Osa asuu vanhemmillaan. Ei makseta tukia ja työttöminä ovat. Ei ole töitä ei asuntoa. Ei ihme että moni nuori juo ja vetää huumetta suoneen. Vammaisille pitäisi olla yksityisasuntoja? Eikö niillä ole asuntoloita ja hoitajat jo?

toisin kuin monet muut nuoret, joille huumeet. viina ja juhliminen menevät vuokranmaksun edelle. Siinä se pieni ero!

Vierailija
73/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit Martassa kiinni koko loppuelämäsi. Vanhuksina asuisitte yhdessä, vaikka et välttämättä enää jaksaisi. Et voi ottaa Marttaa teille maksamaan asuntolainaa ja sitten lempata pois.

Martta saa asua meillä kunnes ei itse enää tahdo tehdä niin. Ja jos taas minä sairastus tai vanhenen ennen Marttaa, niin toki hänellä on aina sosiaalityöntekijät ja edusnvalvoja miettimässä toimivampaa ratkaisua. ap

siihen rahaan, jonka Martta teille toisi. Mietipä kahdesti, mitä kirjoitit ja pohdi sitten, miksi Marttaa ei teille "anneta".

Vierailija
74/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat voi myös avittaa siinä asunnon hankkimisessa.

51 mikäli sun terve nuori aikuinen on lusmu niin älä vieritä sitä kehitysvammaisten päälle, joilla on selkeä sairaus.

Työharjoittelusta saa rahaa ja sitä työkokemusta.

Vierailija
75/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole omaa huonetta? Laittaako valokuvat teidän olkkarin seinälle, vaatteet teidän vaatekaappiin, entäs kuukautisrätit, sun kylppärinkaappiin?

Missä Martta saa tavata sukulaisiaan, onko koko perhe silloin läsnä samassa huoneessa? Voiko Martta ottaa yövieraan, esim. kaukaisen sukulaisen sänkynsä viereen patjalle nukkumaan?

Oman huone ei tarkoita sitä, että siellä ollaan koko ajan, vaan se toimii lähinnä nukkumatilana ja jos haluaa olla välillä yksinään, on joku paikka jonne mennä.

Vierailija
76/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve 25v. hommaa asuntonsa itse ja työpaikan! Vanhemmat voi myös avittaa siinä asunnon hankkimisessa.

51 mikäli sun terve nuori aikuinen on lusmu niin älä vieritä sitä kehitysvammaisten päälle, joilla on selkeä sairaus.

Työharjoittelusta saa rahaa ja sitä työkokemusta.

Että Suomessa saa asunnon alle 25 vuotias.

Asunnon saadakseen on ensin vammautettava itsensä raajarikoksi.

Vanhemmat voivat myös olla kuolleita ja verkosto täysin nolla. Harva koditon alle 25 vuotias on lusmu. Heillä ei ole töitä eikä kotia. Töitä riittää mutta ei sillä 2kk työpaikalla makseta vuokraa tai edes vastiketta. Sitten pitäisi taas miettiä mistä saa uuden työpaikan, eikä asuntoakaan ole.

Onneksi on kirjastot ja rappukäytävät ja muutama tuttu jonka luona voi viettää yönsä.

Toivottavasti ei tule kylmä talvi.

Vierailija
77/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa vanhempiensa luona, osa itse hankkimassaan asunnossa. Ei tarvitse vammautua, vaan käydä koulunsa kunnolla ja hankkia ammatti sekä työpaikka. Esim. lähihoitajilla on töitä pilvin pimein, pelkän peruskoulun varassa olevilla vähemmän. Valinta on sen nuoren ikioma. Suurin osa kodittomista alle 25v ikäisistä on lusmuja, sillä asiansa hoitava saa kotinsa pitää eikä joudu kadulle.

Vierailija
78/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa vanhempiensa luona, osa itse hankkimassaan asunnossa. Ei tarvitse vammautua, vaan käydä koulunsa kunnolla ja hankkia ammatti sekä työpaikka. Esim. lähihoitajilla on töitä pilvin pimein, pelkän peruskoulun varassa olevilla vähemmän. Valinta on sen nuoren ikioma. Suurin osa kodittomista alle 25v ikäisistä on lusmuja, sillä asiansa hoitava saa kotinsa pitää eikä joudu kadulle.

Vaikea uskoa että kaikki olisi lusmuja.

Vaikea uskoa että kansalaisten mielestä lusmujen on hyvä paleltua hengiltä pakkaseen.

Missä talvisodan henki? Ketjun heikoin lenkki on yhtä kuin ketjun lukko.

Vierailija
79/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinta on sen nuoren oma?

Suomen pitäisi olla hyvinvointivaltio. Vammaisillahan tilanne on vielä pahempi. Heitä syrjitään ja moni elää liian pienissä tiloissa vailla kunnon avustajaa. Suurin osa on ihan työkuntoisia, mutta heitä ei palkata.

Vierailija
80/100 |
06.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeällistä että hyvinvointivaltiossa ihmisen valinta tai sairaus ajaa kodittomaksi

Ei ketään voi valintojen takia jättää asunnottomaksi. Ainoastaan kokoomuslaiset ovat tätä mieltä. Eriasia on sitten sellaiset henkilöt, jotka haluavat itse rakentaa pienen tönön lähiömetsään ja asustella sielä rauhassa sen ymmärrän. Oma isäni on tällainen. Viime kesänä kaupunki ajoi hänen rakennuksensa nurin, sillä majoittuminen on sillä alueella kielletty.

No mehän rakennettiin talkoovoimin uusi tönö tilalle. Toivottavasti ei joudu tänä talvena olemaan taivasalla.

Vammaisia ei onneksi jätetä heitteille, kuten meidän syrjäytyneitä ja alle 25 vuotiaita nuoria. En ainakaan tiedä yhtään tapausta jossa vammainen olisi jäänyt kodittomaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi