Kehitysvammaisen (itse)oikeus omaan asuntoon? hmm...
Entäs jos ne ei oikeesti kykene siihen - asumaan yksin?
Mua niin jurppii tämä suuren ääneen huutele siitä, että jokaisella vammaisella on oikeus omaan kotiin. No niin on, tietenkin. Minullakin on, meillä joka ikisellä on oikeus omaan kotiin!
Mutta aika selväpäinen kehitysvammainen saa olla, että oikeasti kykenee elämään yksin omassa asunnossaan. Eikä tämä yhteiskunta edes voi (se ei vaan kykene siihen) että joku olisi palveluskuntana ympärivuorokauden. Sellainen valta on ensinnäkin ihan liikaa kehitysvammaiselle ja se tekee sairaaksi.
Kehitysvammaiseten sulkeminen omiin asuntoihinsa yksin pelkäämään lisää pahoinvointia. Niin heidän itsensä kuin heidän parissaan työskentelevien.
Kommentit (100)
osa pystyy ihan hyvin pitämään huolta asunnostaan ja itsestään, kunhan esim. sukulaiset silloin tällöin käyvät ja pitävät huolta, että kaikki sujuu hyvin. Ei se yksin asuminen niin hirveästi vaadi, vaikka oma toimintakyky ei ihan täydellinen olisikaan.
Tietysti on sekin ääripää, joka tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa. Näille kahdelle ääripäälle ei tietenkään kannata suunnata samanlaisia palveluja.
sen että henkilo on taloudellisesti itsenäinen
Et ole ilmaiseen elantoon oikeutettu vaikka kuinka vammainen olet.
ei täysin itsenäisestä. Mutta tuo väite, ettei "ole ilmaiseen elantoon oikeutettu vaikka kuinka vammainen olet" ei tietenkään pidä paikkaansa, sillä kyllähän hyvinvointiyhteiskunnassa ideana on huolehtia heistä, jotka eivät siihen itse kykene.
Säännöllinenkin kotiapu on ihan hyvä juttu, en minä sitä yritäkään moittia. Ja ihan varmasti myös kehitysvammaisista löytyy näitä huippuerakoita, jotka rakastavat sitä että saavat mököttää kotona verhot kiinni vuodesta toiseen. Mutta sellaisia on aika vähän, lopulta.
Kehitysvamma-alan ammattilaiset ja _omaiseet_ puhuvat nyt suureen ääneen jokaisen oikeudesta omaan ulko-oveen ja vessaan. Juu-u. Ja kuinkas moni meistä "terveistä" elää yksin?
Me tahdomme kuulua yhteisöön. Yleisimmin perustetaan perhe. aika moni meistä muutti lapsuuskodista joko opiskelija-asuntoon yhdessä ikätovereiden kanssa tai sitten jo oman kumppanin kanssa yhteiseen kotiin. Ei me paremmilla kyvyillä kyllästetyt yksilöt yleensä haluttu yksin omaan kotiin. Tai jos haluttiin ja päästiin, niin ei me siellä siltikään yksin oltu.
Moni kehitysvammainen jää jumiin omaan lapsuusperheeseensä. ja SE on ongelma - ei ehkä niinkään kehitysvammaiselle (koska hänellä on hyvä ja turvallista olla) vaan niille vanhemmille, jotka viimeinkin jo tahtoisivat päästä elämään omaa vapauttaan, kun kaikki lapset ovat lähteneet siivilleen lapsuuskodista. Tähän tarpeeseen sopii loistavasti ajatus siitä, että se kehitysvammaisenkin lapsi pääsee muuttamaan _omaan_ kotiin. ja siihen ajatukseen on helppo käännyttää myös se kehitysvammainen.
Pysyttekö kärryillä? Tajuatteko mitä minä yritän selvittää?
kenen kanssa asuu samassa huoneessa? Eli oletko itse valmis siihen, että sinun makuuhuoneessasi nukkuisi sinulle tuntematon, erilainen ihminen, jolla olisi eri tavat kuin sinulla?
Se kehitysvammaisen oikeus omaan asuntoon tarkoittaa käytännössä omaa huonetta, pesutiloja ja keittiöntapaista, jossa laitella kahvia tms. Ei siis mitään 4h+k lukaalia, jollainen taas annetaan automaattisesti 3 lapsen yksnhuoltajaäideille, vaikka näistäkään ei ole elämään ilman tukea!
Kuule moni kehitysvammainen nuori on jäänyt sinne lapsuuden huoneeseensa, koska kaupungilla ei ole antaa tukiasuntoa. Siis asuntoa jossa asutaan itsenäisesti, mutta apu on lähellä jos sitä tarvitaan. Näitä asuntoloita on liian vähän. Siellä kehitysvammainen ei ole yksinäinen. Viereisissä asunnoissa asuu tuttuja, entisiä koulukavereita, työkeskuksen työkavereita yms.
Ap, sä olet ikävä ihminen, lienetkö Tainan kavereita.
muuttanut asumaan yksin, ei mihinkään kimppakämppään tai puolison kanssa. Ja miksi kehitysvammainen olisi asunnossaan yksin, kai siellä kavereita käy niin kuin meillä muillakin.
Minusta sinä yrität nyt tehdä kehitysvammaisista jotain yhtä samanlaista ryhmää miettimättä sitä, että myös kehitysvammaisella on oikeus omaan seksuaalielämään, perheeseen ja lapsiin - jos kerran meillä muillakin on (?). Aika moni meistä asuu puolisonsa ja lastensa kanssa. Siellä kimppakämpässä toisen kanssa huone jakaen ei ole helppoa seksiä harrastaa edes itsensä kanssa.
kenen kanssa asuu samassa huoneessa? Eli oletko itse valmis siihen, että sinun makuuhuoneessasi nukkuisi sinulle tuntematon, erilainen ihminen, jolla olisi eri tavat kuin sinulla?
Se kehitysvammaisen oikeus omaan asuntoon tarkoittaa käytännössä omaa huonetta, pesutiloja ja keittiöntapaista, jossa laitella kahvia tms. Ei siis mitään 4h+k lukaalia, jollainen taas annetaan automaattisesti 3 lapsen yksnhuoltajaäideille, vaikka näistäkään ei ole elämään ilman tukea!
Mistä niitä saa? Mä haluan sekä kämpän että tukea!
Tyhmä kun olen, niin kolmen lapsen yksinhuoltajana olen käynyt töissä ja ostanut oman asuntoni, enkä ole koskaan kuullutkaan mistää "yksinhuoltajille kuuluvista lukaaleista ja tuista".
Nyt loppui tämä raataminen, tuohan on hieno asia ja korvaa vähän sitä, että lasteni isä pani työkaverinsa paksuksi ja muutti avoliittoon suoraan yhteisestä kodistamme, eikä maksa elatusmaksuja, kun ei jaksa enää tehdä töitä vaan toteuttaa itseään yrittäjänä = ansiotulo alle 10 000e/v.
sen että henkilo on taloudellisesti itsenäinen Et ole ilmaiseen elantoon oikeutettu vaikka kuinka vammainen olet.
muilla kansalaisilla on oikeus? Älä hei viitsi.
Laajennetaanko sama koskemaan muitakin ryhmiä? Saanko mä laatia listan keneltä ilmainen elanto viedään? Toimeentulotuki vaan katkolle ja rahat vaikka kouluruokaan, liikuntapaikkojen ja puistojen ylläpitoon, julkisen liikenteen tukemiseen jne. Ou jee! Ekana laittaisin listalle kaikki kolmannen polven pummit, jotka eivät halua koulutukseen ja töihin.
kenen kanssa asuu samassa huoneessa? Eli oletko itse valmis siihen, että sinun makuuhuoneessasi nukkuisi sinulle tuntematon, erilainen ihminen, jolla olisi eri tavat kuin sinulla? Se kehitysvammaisen oikeus omaan asuntoon tarkoittaa käytännössä omaa huonetta, pesutiloja ja keittiöntapaista, jossa laitella kahvia tms. Ei siis mitään 4h+k lukaalia, jollainen taas annetaan automaattisesti 3 lapsen yksnhuoltajaäideille, vaikka näistäkään ei ole elämään ilman tukea!
Mistä niitä saa? Mä haluan sekä kämpän että tukea! Tyhmä kun olen, niin kolmen lapsen yksinhuoltajana olen käynyt töissä ja ostanut oman asuntoni, enkä ole koskaan kuullutkaan mistää "yksinhuoltajille kuuluvista lukaaleista ja tuista". Nyt loppui tämä raataminen, tuohan on hieno asia ja korvaa vähän sitä, että lasteni isä pani työkaverinsa paksuksi ja muutti avoliittoon suoraan yhteisestä kodistamme, eikä maksa elatusmaksuja, kun ei jaksa enää tehdä töitä vaan toteuttaa itseään yrittäjänä = ansiotulo alle 10 000e/v.
Kelan sivuilta voit kätevästi laskea paljonko saisit tukia 3 lapsen yh:na. Ei mikään pikkusumma.
Mulla lievästi kehitysvammainen 10v. poika ja en tajua mistä puhut.
Asuminen jaetaan kolmeen muotoon.
Oma koti, jossa saa apua noin kerran viikossa.
Asuntola, jossa on hoitajia päiväsaikaan ja
asuntola missä on hoitajat ympärivuorokautisesti.
Asuntoloissa pitäisi olla mielestäni oma vessa ja lukittava ovi.
Oman kodin saa vain lievästi kehitysvammaiset ihmiset ja apua ei todellakaan saa päivittäin.
Oman kodin saa hyvin pärjäävät kehitysvammaiset.
Oma poikani on sellainen.
Haluaisin omani aikanaan asumaan sellaiseen paikkaan, kun frendit sarjan asuntolat on.
Ihan hävettää puolestasi.
Kuule moni yh elää yhteiskunnan tuella.
Sinähän se miehesi valisit. Olisit ottanut kunnollisin. Ihan oma vikasi.
Oma koti voi olla myös tuettu tai ohjattu asuntola. Siellä on oma huone tai huoneistu ja saa apua tarpeen mukaan. Ja todellakin omaan kotiin pitää olla jokaisella aikuisella oikeus.
niin vanhemmat huolehtii kuten terveidenkin vanhemmat. Yhteiskunta tukien.
Kun yli 18 v aikuinen niin:
- omaan asuntoon tuettuna
- laitokseen jos ei pärjää itse
(eli samat yhteiskunnan tuet kuin vaikka vanhuksille).
Mulla lievästi kehitysvammainen 10v. poika ja en tajua mistä puhut.
Asuminen jaetaan kolmeen muotoon.
Oma koti, jossa saa apua noin kerran viikossa.
Asuntola, jossa on hoitajia päiväsaikaan ja
asuntola missä on hoitajat ympärivuorokautisesti.
Asuntoloissa pitäisi olla mielestäni oma vessa ja lukittava ovi.
Oman kodin saa vain lievästi kehitysvammaiset ihmiset ja apua ei todellakaan saa päivittäin.
Oman kodin saa hyvin pärjäävät kehitysvammaiset.
Oma poikani on sellainen.Haluaisin omani aikanaan asumaan sellaiseen paikkaan, kun frendit sarjan asuntolat on.
Jossa hän nukkuu. Eikä tarvitse ketään koskaan tuekseen yöllä. Luulisin että näin on, koska sanot että hän on hyvätasoinen.
Silloin hän voisi hyvinkin pärjätä omassa asunnossa tuettuna. Mutta entä jos vastuu onliikaa eikä hän pärjääkään enää siellä; veikkaan että haluat hänet asuntolaan, siis paikkaan, jossa hoitajat ovat läsnä ympäri vuorokauden. Koska poikasi on hyvätasoinen, hän luultavasti pärjää siellä. Oma vessa: miksi? Oma keittiö: miksi? Oma suihku miksi? (onko sinulla nyt?)
Entä, jos poikasi ei voi asuntolassakaan hyvin? Jos hän alkaa taantua tai vaikka olla masentunut? Piidätkö silloinkin kiinni siitä, että oma huone on olatava ja siellä on nukuttava? Vai voisitko hyväksyä jotain muuta, esim huonekaverin (mies tai nainen, jos se pojallesi sopii) tai vaikka muuttaminen yhteisöllisempään paikkaan, jossa kaikilla ei välttämättä ole niin suurta vastuuta kuin oma huone - esim. perheeseen (perhekotiin)?
ap
Eli muuttaa pois vanhempien luota, niin itsenäisesti kuin se on hänelle mahdollista. Joku voi pärjätä omillaan, jos joku käy avustamassa säännöllisesti toisen pitää asua tuetusti asuntolassa jne. Tapauskohtaisesti. Mutta ei yksin asumaan ihmistä, joka ei osaa syönnistään huolehtia ja vaatteita pukea ilman apua.
8: en mielestäni ole ikävä ihminen. Mutta ajattelen kovin eri tavalla.
Näen paljon lähelläni kehitysvammaisia, jotka ovat onnettomia. Yritän miettiä, miksi he ovat niin yksinäisiä vaikka asuvat juuri tuollaisissa voimakkaasti tuetuissa ympäristöissä.
Minun vastaukseni on, että heidän omaa tahtoaan ja ääntään kuullaan liian vähän. He ovat oppineet, että pitää tahtoa niinkuin äiti, isä tai hoitaja sanoo - he eivät edes uskalla ajatella itsenäisesti. He ajattelevat, että oma koti on elämän suurin tavoite ja kun se on, niin kaikki on hyvin - koska siihen heidät on opetettu. Ja he eivät tajua edes vaatia mitään muuta. He ovat riippuvaisia toisista ihmisistä ja se vaientaa heidän oman tahtonsa.
Ehkä he olisivat aidosti onnellisempia kun asuisivat aidosti samaa kotia. Silloin koti olisi koti, eikä vain kodinomainen paikka. Kun omat vanhemmat tahtovat jo elää keskenään (tai yksin, koska monet kehitysvammaisen vanhemmat päätyvät eroon), niin voisiko heidän paikkansa ottaa joku toinen perhe, joka tahtoo tehdä sitä työtä?
ap
Mulla lievästi kehitysvammainen 10v. poika ja en tajua mistä puhut. Asuminen jaetaan kolmeen muotoon. Oma koti, jossa saa apua noin kerran viikossa. Asuntola, jossa on hoitajia päiväsaikaan ja asuntola missä on hoitajat ympärivuorokautisesti. Asuntoloissa pitäisi olla mielestäni oma vessa ja lukittava ovi. Oman kodin saa vain lievästi kehitysvammaiset ihmiset ja apua ei todellakaan saa päivittäin. Oman kodin saa hyvin pärjäävät kehitysvammaiset. Oma poikani on sellainen. Haluaisin omani aikanaan asumaan sellaiseen paikkaan, kun frendit sarjan asuntolat on.
Jossa hän nukkuu. Eikä tarvitse ketään koskaan tuekseen yöllä. Luulisin että näin on, koska sanot että hän on hyvätasoinen. Silloin hän voisi hyvinkin pärjätä omassa asunnossa tuettuna. Mutta entä jos vastuu onliikaa eikä hän pärjääkään enää siellä; veikkaan että haluat hänet asuntolaan, siis paikkaan, jossa hoitajat ovat läsnä ympäri vuorokauden. Koska poikasi on hyvätasoinen, hän luultavasti pärjää siellä. Oma vessa: miksi? Oma keittiö: miksi? Oma suihku miksi? (onko sinulla nyt?) Entä, jos poikasi ei voi asuntolassakaan hyvin? Jos hän alkaa taantua tai vaikka olla masentunut? Piidätkö silloinkin kiinni siitä, että oma huone on olatava ja siellä on nukuttava? Vai voisitko hyväksyä jotain muuta, esim huonekaverin (mies tai nainen, jos se pojallesi sopii) tai vaikka muuttaminen yhteisöllisempään paikkaan, jossa kaikilla ei välttämättä ole niin suurta vastuuta kuin oma huone - esim. perheeseen (perhekotiin)? ap
ilman omaa huonetta, vessaa, keittiötä - miksi nuori kehitysvammainen joutuisi elämään niitä vailla? Vanhustenhuollossa palvelutalossa kriteerinä on se oma huone enkä ymmärrä, miten masentunut ei sellaista tarvitse.
Yhteisöllisissäkin yksityisissä perhekodeissa vaatimuksena on se oma huone. Miksi sinun on niin vaikea hyväksyä sitä, että esimerkiksi kolarissa vammautunut saa pitää omansa kotinsa sen sijaan että joku kaltaisesi kertoisi, että jaapa kuule huone Tyyne-tädin kanssa, jotta et masennu.
mutta jos ei kykene huolehtimaan itsestään kohtuullisella avustuksella (ymmärrän kyllä tiettyyn rajaan asti esim. vanhusten kotiavun yms.), niin silloin pitäisi etsiä joku muu asumismuoto.