Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehitysvammaisen (itse)oikeus omaan asuntoon? hmm...

Vierailija
05.12.2011 |

Entäs jos ne ei oikeesti kykene siihen - asumaan yksin?

Mua niin jurppii tämä suuren ääneen huutele siitä, että jokaisella vammaisella on oikeus omaan kotiin. No niin on, tietenkin. Minullakin on, meillä joka ikisellä on oikeus omaan kotiin!

Mutta aika selväpäinen kehitysvammainen saa olla, että oikeasti kykenee elämään yksin omassa asunnossaan. Eikä tämä yhteiskunta edes voi (se ei vaan kykene siihen) että joku olisi palveluskuntana ympärivuorokauden. Sellainen valta on ensinnäkin ihan liikaa kehitysvammaiselle ja se tekee sairaaksi.

Kehitysvammaiseten sulkeminen omiin asuntoihinsa yksin pelkäämään lisää pahoinvointia. Niin heidän itsensä kuin heidän parissaan työskentelevien.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos Martta ei saa omaa huonetta. Sitä kutsutaan eettisesti oikeaksi valinnaksi eli Martalla on ihmisoikeutensa, vaikka hän on kehitysvammainen. Marttaa ei saa laittaa Väinön kanssa samaan huoneeseen, vaikka se hoidon tarjoavan perheen mielestä olisi näppärä ratkaisu. Kehitysvammaisilla ei saa rahastaa, ei edes Martalla. Noin 30v ikäisillä terveillä ihmisillä on pääsääntöisesti oma huone, paitsi jos he ovat parisuhteessa tai heillä on lapsia. Siksi Martallakin on siihen oikeus,kunnes on parisuhteessa. Tarjoaako hoitoperhe siihen mahdollisuuden, oman seksuaalisuuden toteuttamiseen?

Miksi Martta ei saa tehdä niinkuin tahtoo? Eikö hänellä ole oikeus olla siellä missä on hyvä olla? Kun hän jo aiemmin asui yhdessä Paavon kanssa, niin miksi hän ei nyt saa asua Väinön kanssa (onko heillä pakko olla seksiä että saa asua yhdessä)? Tai vaikka sitten perheessä myös asuvan Kertun kanssa samassa huoneessa?

mutta hän ei maksa vuokraa, ei korvaa ruokiaan jne. vaan ap:n perhe elättää hänet. Martan rahat ovat hänen omiaan eikä yhteiskunta annan euroakaan ap:lle Martan "asuttamisesta". Ja Martalla on ulkopuolinen virkaholhooja, joka pitää huolen hänen rahoistaan.

Joten ilman muuta ap saa Martan sinne luokseen, mutta ei rahaa. Ap voi ajatella Marttaa kalliina harrastuksena, joka pitää ruokkia, vaatettaa, käyttää lääkärissä jne.

Vierailija
42/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vain huone. Jos joku itse haluaa asua toisen ihmisen kanssa, se hänelle sallittakoon. Mutta kehitysvammaistakaan ei pidä sijoittaa toisen kotiin noin vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos Martta ei saa omaa huonetta. Sitä kutsutaan eettisesti oikeaksi valinnaksi eli Martalla on ihmisoikeutensa, vaikka hän on kehitysvammainen. Marttaa ei saa laittaa Väinön kanssa samaan huoneeseen, vaikka se hoidon tarjoavan perheen mielestä olisi näppärä ratkaisu. Kehitysvammaisilla ei saa rahastaa, ei edes Martalla. Noin 30v ikäisillä terveillä ihmisillä on pääsääntöisesti oma huone, paitsi jos he ovat parisuhteessa tai heillä on lapsia. Siksi Martallakin on siihen oikeus,kunnes on parisuhteessa. Tarjoaako hoitoperhe siihen mahdollisuuden, oman seksuaalisuuden toteuttamiseen?

Miksi Martta ei saa tehdä niinkuin tahtoo? Eikö hänellä ole oikeus olla siellä missä on hyvä olla? Kun hän jo aiemmin asui yhdessä Paavon kanssa, niin miksi hän ei nyt saa asua Väinön kanssa (onko heillä pakko olla seksiä että saa asua yhdessä)? Tai vaikka sitten perheessä myös asuvan Kertun kanssa samassa huoneessa?

en usko, että Kerttu ilahtuu, kun Martta masturboi samassa huoneessa parikin kertaa päivässä.

Vierailija
44/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi maksaa sinulle ap tuosta perhekotipalvelusta kuukaudessa?

Haluat päästä bisnekseen, mutta et halua investoida/et voi investoida isompiin tiloihin?

se noin 1000 e/kk, Martta itse ei maksaisi mitään. Se riittää ihan hyvin, kunhan kukaan ei odota että me rakennamme tuolla rahalla Martalle yksiön oman kotimme sisään! Me sitoudumme tuolla hinnalla siihen, että Martta saa asua meillä niin kauan kun se hänenstä itsestään tuntuu hyvältä.

En tiedä onko tuo kovin hyvä bisnes, koska nykyisellään Marttaa ei mitenkään voi jättää yksin kotiin hetkeksikään. Me kuljemme yhdessä Martan kanssa kaupassa ja eskarissa, mutta samalla Martta pääsee ihmisten ilmoille ja saa liikuntaa.

tuolla hinnalla me emme _voi_ investoida vielä vähään aikaan laajennukseen. Meidän on pakko ensin saada nykyistä talolainaa pienemmäksi, jotta itse taloa vastaan liikenee laajennuslainaa.

Minun tuloni ovat vielä hetken kotihoidontuki + Martan hoitopalkkio eli meidän kunnassamme käteen jäisi yhteensä n. 1300 e/kk.

ap

Vierailija
45/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsenäisesti.

Vierailija
46/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
47/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun perustiedot vammaisten oikeuksista puuttuvat. Kannattaisi vierailla Kiinan lastenkodeissa, siellä ei taatusti kehitysvammaisilla ole omaa huonetta.

Vierailija
48/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että Kerttu ilahtuu, kun Martta masturboi samassa huoneessa parikin kertaa päivässä.

eikä hän vietä päivisin aikaa nukkumahuoneessa. Martan kanssa on helppo sopia että meillä asuessa täytyy huomioida toisetkin ihmiset; Martta masturboi peiton alla silloin kun on huoneessa yksin. Jo nyt on nähtävissä, että Martan masturbointi on vähentynyt - hän on onnellinen eikä jouda niin usein leikkimään itsensä kanssa.

Perheessä keksitään keinoja, miten pärjätään ja on kiva olla - yhdessä.

ap

Vierailija
49/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi maksaa sinulle ap tuosta perhekotipalvelusta kuukaudessa? Haluat päästä bisnekseen, mutta et halua investoida/et voi investoida isompiin tiloihin?

se noin 1000 e/kk, Martta itse ei maksaisi mitään. Se riittää ihan hyvin, kunhan kukaan ei odota että me rakennamme tuolla rahalla Martalle yksiön oman kotimme sisään! Me sitoudumme tuolla hinnalla siihen, että Martta saa asua meillä niin kauan kun se hänenstä itsestään tuntuu hyvältä. En tiedä onko tuo kovin hyvä bisnes, koska nykyisellään Marttaa ei mitenkään voi jättää yksin kotiin hetkeksikään. Me kuljemme yhdessä Martan kanssa kaupassa ja eskarissa, mutta samalla Martta pääsee ihmisten ilmoille ja saa liikuntaa. tuolla hinnalla me emme _voi_ investoida vielä vähään aikaan laajennukseen. Meidän on pakko ensin saada nykyistä talolainaa pienemmäksi, jotta itse taloa vastaan liikenee laajennuslainaa. Minun tuloni ovat vielä hetken kotihoidontuki + Martan hoitopalkkio eli meidän kunnassamme käteen jäisi yhteensä n. 1300 e/kk. ap

Miksi sinulle pitäisi maksaa enemmän kuin omaishoitajalle? Et ole tarjoamassa Martalle yhtään mitään sellaista, mitä hän ei saisi ammattimaisesti hoidetussa yksikössä, joten ei ole mitään syytä antaa Marttaa teille. Kai olet kuullut muinaisesta huutolaissysteemistä jossa kehitysvammaisen sai luokseen se, joka pienimmällä korvauksella suostui ottamaan ja tuo toiveesi lähestyy jo ihmiskauppaa. Ottaisit Martan teille, mutta et tarjoaisi ihmisarvoista elämää.

Ei hyvä! Jos Martta olisi läheiseni, olisin hyvin tuohtunut, kun kunta siirtäisi Martan sille, joka vähiten turvaa tarjoaa. Miten varmistat sijaistamisen, kun olet sairas?

Vierailija
50/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä hän vietä päivisin aikaa nukkumahuoneessa. Martan kanssa on helppo sopia että meillä asuessa täytyy huomioida toisetkin ihmiset; Martta masturboi peiton alla silloin kun on huoneessa yksin. Jo nyt on nähtävissä, että Martan masturbointi on vähentynyt - hän on onnellinen eikä jouda niin usein leikkimään itsensä kanssa. Perheessä keksitään keinoja, miten pärjätään ja on kiva olla - yhdessä. ap

Ymmärsin, että hän on aikuinen ihminen ja aikuiselle kehitysvammaiselle seksi on osa elämää, ei sitä pidä rajoittaa. Näkee, että sinulla ei ole ammatillista osaamista, joten loppupelissä Martan elämä luonasi kapenee ja rajoittuu.

Vierailija
51/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleen ammatin ja tavan lyhentää asuntolainaa. Koko tämä ketju onkin vain siksi, että ap:ta ottaa nuppiin että hän joutuisi investoimaan oman huoneen verran jonkun älyttömän vammaisen kanssa joka ei tarvitse mitään muuta kuin sängyn keittön nurkassa.

Vierailija
52/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kysytäänkin, onko kodin muoto mikä. Onko se tuettu asuminen vai asuntola ja jos asuntola niin kuinka paljon valvontaa. Monissa asuntoloissa kun on ihan yksiön tasoinen varustelu per asukas. Vammaisella on oikeus itsenäistyä vanhemmistaan omaan kotiin, eikä heille lopulta ole väliä kuin sillä, että asumismuoto on sopiva. Asuntolan puolesta puhuu erityisesti ystävien läheisyys.

Se on surullista, että varsinkin lievästi kehitysvammaiset ovat väliinputoajia; ei ole varaa omaan asuntoon, tuettuja ei ole ja asuntolaan et ole tarpeeksi vammainen. Esimerkiksi eräs tuttu on yli 30-vuotias ja todella haluaisi muuttaa pois vanhempiensa nurkista. Valitettavasti se ei ole vammaisen huonolla palkalla mahdollinen, vaikkakin työpanos ja tulos on aivan normipalkkaisen luokkaa, sillä ei tarvitse töissään minkäänlaista valvontaa.

Vierailija
53/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisilla on täysi oikeus omaan seksuaalisuteensa. Tosin heillekin, kuten kelle tahansa, tulee opettaa että itsensä viihdyttäminen hoidetaan yksin. Ja korostaa pitää, ettei siinä ole mitään väärää, mutta eihän ole sopivaa käydä vessassakaan kaikkien nähden.

Btv, asuntoloissa on muuten aina vähintään omat huoneet.

Vierailija
54/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa heistä elää hyvää, nautittavaa elämää pienen tuen varassa. Yksinäisiä on meissä terveissäkin, eikä silti kukaan ehdota, että muuta jonkun perheen keittiönnurkkaan asumaan, niin saat paremman elämän ja kodin.

Yksityisyys ja oma tila katsotaan tärkeäksi jo kouluikäiselle. Aina se ei voi olla oma huone, mutta edes oma nurkka, tila tms. Aikuiselle, ei parisuhteessa elävälle, yhteiskunta haluaa tarjota oman huoneen. Näin yhteiskuntaan sopeutettavilla alkoholisteilla tai mielenterveuypotilailla ja vanhuksilla - miksi ei myös kehitysvammaisilla?

Ehkä ap voisi asua "Martan" kanssa samassa huoneessa ja miettiä, haluaako hän elää niin loppuelämänsä, toisen kanssa kaiken jakaen. Eikä pidä sanoa, että ap:lla on mies ja lapset. Ei se mitään, kyllä he varmasti tottuvat siihen, että Martta on nyt tärkein. Kehitysvammainenkaan kun ei ole mikään lelu, joka voidaan ottaa kokeeksi kotiin asumaan ja sitten hylätä, kun ei ollutkaan kivaa.

Vierailija
55/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleen ammatin ja tavan lyhentää asuntolainaa. Koko tämä ketju onkin vain siksi, että ap:ta ottaa nuppiin että hän joutuisi investoimaan oman huoneen verran jonkun älyttömän vammaisen kanssa joka ei tarvitse mitään muuta kuin sängyn keittön nurkassa.

ja olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa. Happy?

Miksi Martta ei saa muuttaa meille kun hän itse tahtoo tehdä niin? Kyse on Martan tahdosta!

Ja se joka vastasi että saa muuttaa, mutta kukaan ei maksa mitään - mihin perustat väitteesi? Vain siihen että Martta muuttaisi meidän makkariin, niinkö? (me voidaan punkata olkkarissa)

Mutta koko keskustelu on nyt luisunut sivuraiteelle, en minä tästä tätä aloittanut. Minä tahdoin keskutella siitä, että miksi jokaisella kehitysvammaisella on nykynäkemyksen mukaan pakko olla OMA koti. Vaikka jonkun suvussa kaikki ovat muuttaneet lapsuusperheestä omaan kotiin yksin, niin esim. meidän suvussa niin ei ole tehty. Meillä on lähdetty kimppakäppien kautta seurustelusuhteeseen ja siitä parisuhteeseen ja omaan asuntoon. Tai jo suoraan kotoa avoliittoon.

oletteko te kaikki muuttaneet tosiaan asumaan yksin? Minä en tahtoisi asua yksin, en edes vanhana. En usko että muutun, vaan haluaisin vanhanakin perheen ympärilleni. Perheen puuttuessa minulle kävisi kämppis, mutta mieluummin ihan oikea perhe - kiitos.

ap

Vierailija
56/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmaa ole. Ihmetyttää vaan tuo kun kerroit Martan käyvän vielä esikoulua. Onko hän siinä iässä vielä valmis päättämään asumismuodostaan.

Vierailija
57/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ongelmaa ole. Ihmetyttää vaan tuo kun kerroit Martan käyvän vielä esikoulua. Onko hän siinä iässä vielä valmis päättämään asumismuodostaan.

Martta on 40 v ja tahtoo muuttaa meille. Meillä on esikoululainen ja 2 v.

ap

Vierailija
58/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa. Happy? Miksi Martta ei saa muuttaa meille kun hän itse tahtoo tehdä niin? Kyse on Martan tahdosta! Ja se joka vastasi että saa muuttaa, mutta kukaan ei maksa mitään - mihin perustat väitteesi? Vain siihen että Martta muuttaisi meidän makkariin, niinkö? (me voidaan punkata olkkarissa) Mutta koko keskustelu on nyt luisunut sivuraiteelle, en minä tästä tätä aloittanut. Minä tahdoin keskutella siitä, että miksi jokaisella kehitysvammaisella on nykynäkemyksen mukaan pakko olla OMA koti. Vaikka jonkun suvussa kaikki ovat muuttaneet lapsuusperheestä omaan kotiin yksin, niin esim. meidän suvussa niin ei ole tehty. Meillä on lähdetty kimppakäppien kautta seurustelusuhteeseen ja siitä parisuhteeseen ja omaan asuntoon. Tai jo suoraan kotoa avoliittoon. oletteko te kaikki muuttaneet tosiaan asumaan yksin? Minä en tahtoisi asua yksin, en edes vanhana. En usko että muutun, vaan haluaisin vanhanakin perheen ympärilleni. Perheen puuttuessa minulle kävisi kämppis, mutta mieluummin ihan oikea perhe - kiitos. ap

jos haluaa sen perheen. Jos taas ei halua, niin omassa asunnossa, joka voi olla oma huone perhekodissa tai vaikka yksiö, Martan tilanteesta riippuen. Yksityisiin perheisiin ei kehitysvammaisia mielellään sijoiteta, koska yleensä kyse on rahastuksesta kuten tilanteessa, jossa ei haluta edes antaa omaa huonetta. Lisäksi perheissä ei välttämättä ole rahanhimossa tarjota Martalle samoja asioita kuin ammattimaisesti hoidetussa perhekodissa, jossa toiminta lähtee asiakkaan tarpeista eikä ap:n rahanhimosta.

Vierailija
59/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit Martassa kiinni koko loppuelämäsi. Vanhuksina asuisitte yhdessä, vaikka et välttämättä enää jaksaisi.

Et voi ottaa Marttaa teille maksamaan asuntolainaa ja sitten lempata pois.

Vierailija
60/100 |
05.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenen kanssa asuu samassa huoneessa? Eli oletko itse valmis siihen, että sinun makuuhuoneessasi nukkuisi sinulle tuntematon, erilainen ihminen, jolla olisi eri tavat kuin sinulla? Se kehitysvammaisen oikeus omaan asuntoon tarkoittaa käytännössä omaa huonetta, pesutiloja ja keittiöntapaista, jossa laitella kahvia tms. Ei siis mitään 4h+k lukaalia, jollainen taas annetaan automaattisesti 3 lapsen yksnhuoltajaäideille, vaikka näistäkään ei ole elämään ilman tukea!

Mistä niitä saa? Mä haluan sekä kämpän että tukea! Tyhmä kun olen, niin kolmen lapsen yksinhuoltajana olen käynyt töissä ja ostanut oman asuntoni, enkä ole koskaan kuullutkaan mistää "yksinhuoltajille kuuluvista lukaaleista ja tuista". Nyt loppui tämä raataminen, tuohan on hieno asia ja korvaa vähän sitä, että lasteni isä pani työkaverinsa paksuksi ja muutti avoliittoon suoraan yhteisestä kodistamme, eikä maksa elatusmaksuja, kun ei jaksa enää tehdä töitä vaan toteuttaa itseään yrittäjänä = ansiotulo alle 10 000e/v.

Kelan sivuilta voit kätevästi laskea paljonko saisit tukia 3 lapsen yh:na. Ei mikään pikkusumma.

Voi luoja on kuvottavaa porukkaa. Ettekö ymmärrä, että osa nyt vaan pärjää tai haluaa pärjätä omillaan.

Olin aikoinaan opiskelija yh 2 lapsen kanssa enkä TODELLAKAAN olisi mennyt sossuun. Kurimus ja ylpeys pitivät huolen siitä, että hankin hyväpalkkaisen ammatin ja tein töitä eksratahtia uran eteen.

Ihmettelen näitä yh:lle keljuilevia, karma opettakoon teille ihmisten kunnioittamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi