Pidin omat varpajaiseni viikko synnytyksen jälkeen -mies suuttui.
Eli synnytyksen jälkeen mies lupaustensa vastaisesti dumppasi puolitoistavuotiaan, tilanteesta hämmentyneen esikoisemme mummolaan yöksi ja paineli suoraan baariin. Ei vastannut puhelimeen kuin vasta seuraavan päivän iltana, eikä mulla ollut aavistustakaan esikoisen tilanteesta jne.
Synnytys oli todella pitkä ja vaikea. Olin tosi väsynyt ja ylpeä itsesäni. Kotiin tullessa vastassa oli hirveä sotku, äidinkipeä esikoinen ja tyhjä jääkaappi.
Miehen mielestä kaikki meni kuten kuuluikin. Sovinistiperinteet näköjään ovat siis tärkeämpiä kuin vastasynnyttänyt vaimo, esikoinen tai vastasyntynyt vauva.
No, varasin perjantaina itselleni omppuhotellin kertomatta miehelle. Pumppasin vauvalle maidot pakkaseen ja jääkaappiin, ilmoitin lähteväni viettämään omia varpajaisiani (minullahan eniten aihetta on juhlaan, kun kaiken työn tein) ja menin yöksi hotelliin nukkumaan ;) Miehen mielestä hylkäsin lapseni ja koko suku on sitä mieltä, että olen kamala äiti. Mutta ei kiinnosta sitten yhtään! :D
Kommentit (37)
Eli synnytyksen jälkeen mies lupaustensa vastaisesti dumppasi puolitoistavuotiaan, tilanteesta hämmentyneen esikoisemme mummolaan yöksi ja paineli suoraan baariin. Ei vastannut puhelimeen kuin vasta seuraavan päivän iltana, eikä mulla ollut aavistustakaan esikoisen tilanteesta jne.
Synnytys oli todella pitkä ja vaikea. Olin tosi väsynyt ja ylpeä itsesäni. Kotiin tullessa vastassa oli hirveä sotku, äidinkipeä esikoinen ja tyhjä jääkaappi.
Miehen mielestä kaikki meni kuten kuuluikin. Sovinistiperinteet näköjään ovat siis tärkeämpiä kuin vastasynnyttänyt vaimo, esikoinen tai vastasyntynyt vauva.
No, varasin perjantaina itselleni omppuhotellin kertomatta miehelle. Pumppasin vauvalle maidot pakkaseen ja jääkaappiin, ilmoitin lähteväni viettämään omia varpajaisiani (minullahan eniten aihetta on juhlaan, kun kaiken työn tein) ja menin yöksi hotelliin nukkumaan ;) Miehen mielestä hylkäsin lapseni ja koko suku on sitä mieltä, että olen kamala äiti. Mutta ei kiinnosta sitten yhtään! :D
heittäisin menemään, et ole arvoiseni.
Ihan oikein.
Varpajaiset ovat jotenkin ällöttävä juhla, tuntuvat olevan vain pelkkä tekosyy vetää viinaa. Vauvasta siellä ei puhuta, hyvä jos vieraat tietävät edes syntyneen lapsen sukupuolta...
mutta terveydenhuollon ammattilaisena sanoisin, että viikon vanhalle vauvalle voi tulla vaikka mitä. Puoli vuorokautta on pitkä aika olla täysin keskenkasvuisen ja stressaantuneen isän hoidossa, joka ei välttämättä erota vauvan sairastumista muusta itkusta
Itselläni on fiksu mies, ja häntäkään en tuossa vaiheessa olisi jättänyt yksin vauvan kanssa puoleksi vuorokaudeksi.
Todella inhottavaa on tulla synnytyksestä liakiseen kotiin, mutta ihan pienen vauvan kanssa tulee kuitenkin keskittyä vauvan turvalliseen ja hyvään hoitoon eikä tasa-arvon ylläpitoon
Miksi ihmeessä teet lapsia, jos on jo pakko viikon sisään päästä heistä eroon?
Miksi miehesi ei saanut juhlia? Hänhän on tullut vanhemmaksi ihan yhtä paljon kuin sinäkin! Juhlaan on aihettakin!Jotkut äidit kyllä ovat laiskoja ja mukavuudenhaluisia. Käykö miehesi arkisin töissä sillä aikaa, kun itse makaat kotona lasten kanssa? Tuollainen viikonikäinenhän sekä myös puolitoistavuotias nukkuu suurimman osan aikaa, joten voisit nukkua sinäkin.
mutta terveydenhuollon ammattilaisena sanoisin, että viikon vanhalle vauvalle voi tulla vaikka mitä. Puoli vuorokautta on pitkä aika olla täysin keskenkasvuisen ja stressaantuneen isän hoidossa, joka ei välttämättä erota vauvan sairastumista muusta itkusta
Itselläni on fiksu mies, ja häntäkään en tuossa vaiheessa olisi jättänyt yksin vauvan kanssa puoleksi vuorokaudeksi.
Todella inhottavaa on tulla synnytyksestä liakiseen kotiin, mutta ihan pienen vauvan kanssa tulee kuitenkin keskittyä vauvan turvalliseen ja hyvään hoitoon eikä tasa-arvon ylläpitoon
Justiinsa tuollainen ajattelutapa syrjäyttää miehet omien lastensa hoidosta ja pitää yllä myyttiä, että mies ei osaa hoitaa lapsia vaan hänelle on oikeutettua luistaa vastuusta.
Mulle jos mies olisi tehnyt tuollaisen tempun kuin ap:lle, niin ei olisi ollut kotiin enää tulemista.
Mä olin niin kipeä etten olisi pystynyt kuukausiin.:O Mutta tosin mulla oli sektio, sinulla varmaan "vain" alatiesynnytys?
Noin pitäisi useamman äidin tehdä!
Ihan oikein toimit. Ja piut paut miehen sukulaisten mielipiteille!
En varmaan itse olisi raaskinut jättää vauvaa, mutta minusta ihan oikein toimittu. Mies ainakin sai juuri sitä mitä tilasi :)
mutta terveydenhuollon ammattilaisena sanoisin, että viikon vanhalle vauvalle voi tulla vaikka mitä. Puoli vuorokautta on pitkä aika olla täysin keskenkasvuisen ja stressaantuneen isän hoidossa, joka ei välttämättä erota vauvan sairastumista muusta itkusta Itselläni on fiksu mies, ja häntäkään en tuossa vaiheessa olisi jättänyt yksin vauvan kanssa puoleksi vuorokaudeksi. Todella inhottavaa on tulla synnytyksestä liakiseen kotiin, mutta ihan pienen vauvan kanssa tulee kuitenkin keskittyä vauvan turvalliseen ja hyvään hoitoon eikä tasa-arvon ylläpitoon
Ei se äiti sen paremmmin tiedä viikon ikäisestä vauvasta mitä hän itkee. persooniahan kaikki lapset ovat, itkujen merkitys aukeaa myöhemmin. Meillä olisi mies ollut parempi vauvan hoitaja, itse olin ulkona kuin lumiukko.
Tässä missään kivikaudella eletä!
Mutta en olisi itse pystynyt jättämään viikon ikäistä vauvaa miehelle, joka vaikuttaa keskenkasvuiselta ja vastuuttomalta. En olisi voinut nukkua miettiessäni itkeekö vauva ja osaako mies tarpeeksi empaattisesti lohduttaa ja mitäs jos mies hermostuu jne.
En sen paremmin myöskään hänen miehensä käytöstä.
Minusta kumpikin toimi todella lapsellisesti.
Tässä tapauksessa lapset olivat ne kärsijät! Käsittämätöntä itsekkyyttä kummaltakin! En ikinä olisi voinut tehdä omille LAPSILLENI vastaavaa.Suorastaan järkyttävää, että viikon ikäinen vauva joutuu pelinappulaksi vanhempien välisiin riitoihin!
Grow up - both of you!
Tuskinpa se viikon ikäinen kamalasti traumatisoitui tuosta. Sai vain pirteän äidin :)
Kateelliset kynnysmatot vaan kitisee täällä.
Mutta en minä tahtoisi jättää silti viikonvanhaa vauvaani tai esikoista ja lähteä. En osaisi olla rauhassa missään nukkumassa/juhlimassa.
Mutta saa niin tietty tehdä, itse en kyllä haluaisi.
esikoisestanne mitään sinulle ? vaikutatte kyllä kumpikin vähän siltä, että olette jotenkin keskenkasvuisia ja prioriteetit ei ole ihan järjestyksessä.
Tuollainen viikonikäinenhän sekä myös puolitoistavuotias nukkuu suurimman osan aikaa, joten voisit nukkua sinäkin.
Jos 1,5 nukkuu suurimman osan aikaa, hän on luultavimmin pahasti sairas. Sellainen max 2h päivässä on normaali, ja usein eri aikaan kun se vauva.
Mutta hei, jos susta on okei nukkua kun lapsi hereillä niin ota yhteyttä lastensuojeluun, niillä on sulle asiaa.
Jos tämä juttu on totta niin teit ihan oikein. Miehesi ja hänen sukunsa on oikeasti ihan PERSEESTÄ.Sillä lapsen tulo maailmaan on ihanin kokemus sekä tapahtuma mitä voi kokea ja se että todellekin arvostan mitä nainen käy läpi kyseisen prosessin en todellakaan kadehdi.
Äijäsi ei vain halua ottaa vastuuta tekemisistään.