Pilasin äitini 50v. juhlat :(
Olen aivan absurdissa tilanteessa, enkä ihan ensimmäistä kertaa ollenkaan...
Äitini täyttää pian 50 ja aikoo ensimmäistä kertaa juhlia syntymäpäiviään. Otin yhteyttä veljeeni(aikuinen), että miettii ja varaavat tyttöystävänsä kanssa valmiiksi hyvissä ajoin itselleen juhliin sopivat puhtaat ja siistit vaatteet. Tämä on tarpeen, koska he eivät hallitse tilannepukeutumista pätkääkään ja kaikissa "pienemmissä" juhlissa viime aikoina ovat olleet liekkihuppareissa ja likaisissakin vaatteissa. Kyselin onko heillä jo mietittynä jotain valmiiksia ja annoin ehdotuksia siitä, mitä veljeni voisi laittaa. Kerroin että nyt ei ole ihan sopivaa tulla missään huppareissa ja muissa kotivaatteissa. Olen lapseni ristiäisiä varten ostanut veljelleni siistit farkut ja samoihin aikoihin muita siistimpiä vaateita ja tiedustelin, että onko kyseiset vaatteet vielä juhlakunnossa, jos ne pesee ja silittää ennen juhlia. Sanoin myös, että en muista tyttöystävän vaatevarastoa, mutta esim. Kappahlissa voisi käydä hankkimassa esim. jonkun perusmekon ja sukkahousut ja vielä varasukkahousut, jos sattuu menemään rikki ne yhdet. Samana päivänä näin kaupungilla ollessani kauluspaidan (hinta 9,95e), joka mielestäni sopisi hyvin niihin "juhlafarkkuihin", jotkao len aiemmin ostanut hänelle ja soitin veljelle, että jos ei löydä omista paitaa, niin tässä kaupassa on tällainen paita joka käy niihin aiemmiin ostamiini housuihin, josovat muuten kunnossa. Keskustelu veljeni kanssa oli ihan asiallista, ei riitelyä tai mitään sellaista, MUTTA puhelun jälkeen veljeni soitti äidille ja kertoi, että olen pakottanut hänet ostamaan juhlia varten itselleen puvun ja että tyttöystävä ei voi tulla, kun ei ole sopivia vaatteita. Tämän lisäksi jotain muuta raivoamista näihin juhliin liittyen.
Kävin tänään nopeasti äidillä ja sain kamalat haukut siitä, että vaadin jotain tällaista veljeltä, että pitäisi ihan puku hankkia yms. Olen nyt kuulemma tällä pilannut juhlat ja äidin juhlamielen. Selitin mitä, oikesti oli veljen kanssa ollut puhetta ja että juuri siksi otin asian esiin, kun voivat tarvita apua tms. Joka tapauksessa lopputulos oli se, että minun on äidin mukaan lopetettava veljen kiusaaminen tämäntyyppisellä facebookhäiriköinnillä ja puheluilla. Äiti jäi sinne itkemään kun lähdin pois.
Olen taas kerran aivan äimänkäkenä, että miten tässä nyt näin kävi. Yritin vaan välttää kiusallisen tilanteen kaikkien kannalta. Samoilla vaatteilla olsivat voineet tulla myös yhteen toiseen tilaisuuteen, joka on myös pian.
Veljeni ja tyttöytävänsä ovat molemmat erityisluokkien yms. kasvatteja, jotka ovat sosiaalisesti lievästi sanottuna lahjattomia. He eivät käytä päihteitä(se vielä puuttuisi!)ja elävät ihan normaalia elämää, muuten paitsi etteivät tule toimeen ilman jonkun perheenjäsenen päivittäistä apua jossain asiassa. Veljeni käy kuitenkin töissä,joten tässä ei nyt ole kyse siitä, että ei olisi varaa ostaa jotain vaatteita, vaan jostain ihan muusta.
Äitiäni pidän ihan normaalijärkisenä ihmisenä, mutta jatkuvasti tulee onglemia tästä, että puhun jotain veljen kanssa ja hän heti soittaa vanhemmille jonkun ihan eri tarinan asiasta, vaikkei heillä olisi mitään osuutta koko juttuun.
Joutuuko kukaan muu vastaaviin tilanteisiin vai onko tämä mun ihan omaa erityisosaamisalaa?
Kommentit (61)
Joillakin voi ihan oikeasti olla tosi kiusaantunut olo juhlavaatteissa, kun ei ole silloin oma itsensä.
olet kyllä aika kontrollifriikki. Kannattaisikohan ottaa vähän takapakkia.
sinulta...jos äitisi pystyy hyväksymään veljesi omille synttäreilleen niin miksi sinä et pysty? taidat hävetä veljeäsi...
Jos tämä tällainen on jatkuvaa, niin miksi et lakkaisi sekaantumasta veljesi elämään? Hän ei selkeästi sitä arvosta, ehkä edes halua. Keskity omaan elämääsi ja anna muiden elää omaansa - siinäpä oppikoot virheistään.
Olisit todellakin voinut hoitaa asian fiksummin. Jos haluat veljesi pukeutuvan johonkin tiettyyn, niin osta puku valmiiksi ja kun veljesi sovittaa vaatetta kehu kuinka upealta hän näyttäisi juhlissa.
Nyt et oikein enää voi jälkikäteen muuta kuin pyytää anteeksi kaikilta ja antaa veljesi tyttöystävineen pukeutua niin kuin pukeutuvat.
Jos kyse on sinun äitisi juhlista, niin onko sillä väliä miten veljesi pukeutuu? Tärkeintä ei ole vaatteet vaan se että kaikilla on juhlamieli - varsinkin äidilläsi. Juhlamieli syntyy jostain ihan muusta kuin vaatteista.
Äitisi on aikuinen ihminen, joka on ihan itse vastuussa tunteistaan. Ok, yritit liikaa, olisit jättänyt veljesi vaatteista huolehtimisen äidillesi, jos tilanne on mitä kerroit. Pyydä anteeksi ja sillä kuitti.
Äitisi selvästi manipuloi sinua sillä, että sinä olisit vastuussa hänen tunteistaan. Et ole! Jos äitisi haluaa olla marttyri, niin se on hänen ongelmansa, mutta älä sinäkään rupea sellaiseksi.
Jos tämä tällainen on jatkuvaa, niin miksi et lakkaisi sekaantumasta veljesi elämään? Hän ei selkeästi sitä arvosta, ehkä edes halua. Keskity omaan elämääsi ja anna muiden elää omaansa - siinäpä oppikoot virheistään.
AP:kin kasvakoon aikuiseksi. Siihen kuuluu että sietää esimerkiksi omia sukulaisiaan sellaisina kuin he ovat, vaikka ei heitä hyväksyisi. Äitisi ilmeisesti siihen kykenee, ap:lla on siihen vielä matkaa.
Sinulla on itseäsi tyhmemmät sukulaiset. Yrität parhaasi, mutta heidän älylliset voimavaransa eivät yksinkertaisesti riitä tajuamaan, mitä yrität saada aikaan ja mitä iloa siitä olisi heille. Tämä koskee myös äitiäsi.
Vaikka kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, älykkyyserot ovat fakta ja juuri tuolla tavalla ne näkyvät. Valitettavasti tilanne ei tule heidän puoleltaan koskaan muuttumaan. Ainut mitä voit tehdä on muuttaa omaa asennoitumistasi. Näen kaksi vaihtoehtoa: annat periksi, jätät huolehtimisen ja annat sukusi kekkaloida miten parhaaksi näkevät. Tai sitten hyväksyt sen, että kuraa tulee niskaan, ja se on hinta, jonka joudut maksamaan paremmista lähtökohdistasi.
Ei tulisi mieleenkään puuttua veljeni tekemisiin tuolla tasolla. Taatusti vetäisisin kilarit myös, jos joku itseään parempana pitävä narttu (tällaisena sisartani pitäisin) tulisi kertomaan, miten minun pitäisi elämääni elää tai miten äitini syntymäpäiville pukeutua.
En ole veljeni vartija. Eikä veljeni minun.
ilmeisesti ihmiset eivat jaksaneet lukea pitkahkoa viestia loppuun. Jos veli ja tyttoystava kerran ovat erityistukea vaativia ja muutenkin perheenjasenten on autettava heita selviamaan jokapaivaisesta elamasta, niin kylla mun mielesta ap:n auttaminen on ihan ok, jos han on kerran aikaisemminkin auttanut veljea vaateostoasioissa.
Enemman tassa on nyt varmaan kommunikaatio-ongelmasta kysymys, eli enemman avoimuutta tahan auttamiseen. Jos aiti olisi ollut alunperinkin tietoinen etta ap aikoo neuvoa veljea pukeutumisasiassa niin han olisi varmaan osannut suhtautua toisella tavalla siihen kun veli soittaa ja kertoo oman, varitetyn versionsa tapahtuneesta. Ja veljenkin kanssa voisi kylla asiasta jutella, jos hanta hairitsee se vaateasioissa neuvominen niin varmaan sen voi sitten lopettaa ainakin perhejuhlien osalta.
aikuisen veljensä asioihin. Hän on vastuussa itsestään olipa miten ääliö tahansa.
tuoda esiin mitään muuta kuin ap:n oma paremmuus sukulaisiinsa nähden
Nimittäin niin käy mullekin. Joillakin on vain sellainen tarve järjestellä asioita. Minä olen juuri sellainen. Voi olla, että käyn joidenkin hermoille, mutta tämä vain on niin osa minua.
Esim. omia häitä suunniteltaessa oli rajattu määrä huoneita yöpymispaikalla. Oli melkoinen sumpiliminen, että paikkoja riittää kaikille. Tilaa oli muistaakseni kolmellekymmenelle. Sitten kampaamo aikoja piti sumpia, että kuka menee milloinkin, että kaikki ehtii. Loppujen lopuksi olin ainut joka kävi kampaajalla ja yöpyjiä taisi olla 9. Luulisi, että se olisi ollut mulle helpotus, mutta mua vaan vitutti kun hyvät suunnitelmat meni pieleen.
Mitä helvettiä ne veljesi vaatteet sinulle kuuluvat??? Tyttöystävän vielä vähemmän.
Sinulla on itseäsi tyhmemmät sukulaiset. Yrität parhaasi, mutta heidän älylliset voimavaransa eivät yksinkertaisesti riitä tajuamaan, mitä yrität saada aikaan ja mitä iloa siitä olisi heille. Tämä koskee myös äitiäsi. Vaikka kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, älykkyyserot ovat fakta ja juuri tuolla tavalla ne näkyvät. Valitettavasti tilanne ei tule heidän puoleltaan koskaan muuttumaan. Ainut mitä voit tehdä on muuttaa omaa asennoitumistasi. Näen kaksi vaihtoehtoa: annat periksi, jätät huolehtimisen ja annat sukusi kekkaloida miten parhaaksi näkevät. Tai sitten hyväksyt sen, että kuraa tulee niskaan, ja se on hinta, jonka joudut maksamaan paremmista lähtökohdistasi.
että älykkyysero on nimenomaan ap:n hyväksi...
että luullaan "toisten olevan vaan kiitollisia", kuten 16 sanoo...
Menkää hoitoon! Tuollainen kontrolloiminen ei ole tervettä.
tuoda esiin mitään muuta kuin ap:n oma paremmuus sukulaisiinsa nähden
tuoda esiin muuta kuin #15 paremmuus ap:hen nähden! ;o)
Joo, olen siis nyt jälkeenpäin ihan samaa mieltä kaikkien kanssa siitä, että tein huonosti ottaessani kantaa asiaan, vaikka tarkoitus olikin alunperin hyvä kaikkien kannalta.
Olin kai jotenkin epäselvästi kirjoittanut, mutta en siis vaatinut/pyytänyt veljeäni hankkimaan pukua tätä tilaisuutta varten, vaan pukeutumaan joihinkin siisteihin ja puhtaisiin vaatteisiin, joita olen hänelle siis jo ostanutkin, mutten ihan lähiaikoina.
Moni kehottaa jättämään puuttumatta heidän asioihin ollenkaan, mikä on hiukan vaikeaa tässä tilanteessa, kun kuitenkin tarvitsevat apua vaikka missä joka päivä (bensa loppu jossain jumalan selän takana, kissat tarvitsee hoitajaa, auto rikki, verolappuja ei osata täyttää...you name it), eli puhelin vilkkuu sekä minulla että miehelläni. Tuntuu monesti helpommalta auttaa asioissa, jotka itselle ovat helppoja kuin jättää auttamatta. Selvää tosiaan on, ettei hän sitä arvosta, mutta haluaa kyllä...
Kukaan meistä ei "uskalla" jättää heille vastaamatta, koska veljeni on ennenkin joutunut pulaan esim. viranomaisten kanssa ihan sosiaalisen typeryyden takia ja asiasta on selvitty selittämällä, koska kyseessä ei olekaan oikeasti ollut rikos (eivät ole siis mitään rikollisia).
Ajattelin tulla tänne AV:lle marisemaan, kun ahdistaa tämä vanhempien sekoittaminen ja asioiden vääristely.
sinun sitten pitäisi lakata puuttumasta veljesi asioihin ja esim. antaa tulla hupparissa äitisi juhliin, sehän on sitten äitisi ongelma jos se häntä häiritsee?