Ämpärillinen mustikoita - kauanko kestää kerätä?
Oletetaan, että mustikoita on kohtuullisen paljon ja poimurilla kerätään.
Mietin, kannattaako ostaa vai mennä itse metsään.
Kommentit (151)
Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.
Jos löytyy hyvä paikka niin arvioisin 1-2 tuntia? Jos taas pientä marjaa harvassa niin useita tunteja.
3-5 tuntia 10 litraa jos on hyvä paikka jossa mustikoita on. Poimurilla tulee myös sitä roskaa ämpäriin että sanotaan että ämpäriin kerääntyy 15% sitä lehtiä ja sitä roskaa. Kerättiin kahtena viikonloppuna 60 litraa kahdestaan tyttöystävän kanssa.
Riippuu siitä kuinka nopee oot. Mustikoita ei kannata kerätä poimurilla. Kerää valmiiksi puhtaana ne, niin ei tarvi sitten erikseen käydä vielä läpi roskia nyppien.
Yksi kerääjä jos kerää ja hyvä paikka on niin 10 litraa ämpärin täyttämiseen menee 3-5 tuntia. Ei mitenkään kahteen tuntiin saa yksin vaikka itse keräsin ja olen ahkera ja keräsin yhtä mittaa. Kannattaa huomioida se roskan määrä mitä niistä mustikka puskista tulee mukana. Puhdasta mustikkaa niin siinä menee yllättävän kauan.
Minä kerään suoraan puhdasta pakasterasiaan sen vähän minkä käyn ja syön siinä samalla minkä verran maistuu. Puolessa tunnissa tulee 3 pakastenallerasiaa, niitä 3 dl.
40min jos ennenkin poiminut. Tunti amatööriltä.
Vierailija kirjoitti:
2-3 tuntia. Yhdessä älyttömän hyvässä mustikkapaikasta, jossa tosiaan mättäät olivat aivan sinisenään marjaa on kerran ämpäri täyttynyt ½ tunnissa.
Kahdella varrellisella noukkurilla voi onnistua, yhdellä käsinoukkurilla tuskin. Litra kolmessa minuutissa siis, melkoista repimistä joka tapauksessa.
Normaalilla tahdilla voi helposti mennä 4h. Melkein aina saa jo vähän siirtyilläkin saadakseen ämpärin täyteen.
Itse poimin juuri ensimmäistä kertaa eläissäni kokonaisen ämpärillisen. Aikaa meni 2,5h. Poimuri oli, mustikoita ihan ok mutta pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Heikkokuntoisella menee päivä. Jos jaksat touhuta lähes tauotta niin sanotaan että neljä tuntia.
Tämä vastannee totuutta.
Minulla varmaan menisi päivä eli ainakin 6 tuntia poimintaa. (Jos sen edes jaksaisin) Siihen päälle matkat, eväät, puhdistus.
Täälläpäin on paljon hyttysiä edelleen. Lähimetsässä olen käynyt syömässä mustikoita varvuista, ja aika pian tulee lähtö, kun inisivät hoksaavat minut.
Ap
Sormin keräämällä kertyi litra tunnissa. Laske siitä.
Eikö ne hyttyset kiusaa ulkomaalaisia ammattipoimijoita?
Anopilla 72 v meni tunti, kuulema on paras marjavuosi mitä ollut.
Kyllä se poimurilla vetely ja metsässä oleilu on kivaa. Mutta se puhdistus.. ennen poimin paljon myyntiin mutta en jaksa enää sitä puhdistusrumbaa.
Tuolla olikin hyvä vinkki että kannattaa kerätä suoraan pakasterasioihin jos omaan käyttöön tulee
Nyt on valtava mustikkavuosi. Takapuolen laitat maahan, niin ympäriltä saat kerättyä 2,5 desiä.
Nyt on niin hyvin mustikkaa, että neljässä tunnissa keräsin ämpärillisen ilman poimuria ja pyrin vielä keräämään niin, ettei mukaan eksynyt roskia.
2-3 tuntia. Yhdessä älyttömän hyvässä mustikkapaikasta, jossa tosiaan mättäät olivat aivan sinisenään marjaa on kerran ämpäri täyttynyt ½ tunnissa.