Säästäminen ja sijoittaminen menetti merkityksensä, kun sain äkisti paljon rahaa
Olen säästänyt ja sijoittanut kohta 10 vuotta. On ollut tavoitesumma mihin yritän päästä, pörssikursseja olen seurannut päivittäin, alan podeja kuuntelin, seurannut sijoittajia instassa jne.
Isäni kuoli keväällä, ei oltu tekemisissä vuosiin. Vanhempani erosivat 90-luvulla ja isän alkoholiongelma siitä vain paheni. Joi firmansa jne. Sittemmin on raitistunut ja elellyt erakkona. Yllätyksekseni perin yli 100.000e. Yhtäkkiä sijoitettavaa rahaa on ihan älyttömästi ja rahan tiristäminen palkasta säästöön on nyt turhaa.
Jotenkin tyhjä olo. Ei mitään tavoiteltavaa, ei pinnisteltävää, ei onnistumisen tunnetta. Outoa, vai onko?
Kommentit (34)
Äkkiähän tuo summa menee jos alat nyt lepsuilemaan ja riehumaan sen rahan kanssa.
Kyllä sä pian siihen totut. Ei se tunnu enää sitten missään. Ja ahneus vaan saada lisää lisääntyy.
Häh? Eihän sata tonnia ole mikään rikastuminen. Tuollahan ei saa edes yksiötä mistään suuresta kaupungista. Jatka vaan sijoittamista. Sata tonnia lisää sijoituksiin on kuitenkin oikein hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiähän tuo summa menee jos alat nyt lepsuilemaan ja riehumaan sen rahan kanssa.
Ei sovi luonteeseeni rahan kanssa riehuminen
Ap
Eipä tuo nyt vielä paljon rahaa ole. Ellet sitten ole ite jo 70v eläkeläinen.
Mutta järkevillä sijoituksilla voit saada aikaan ihan hyvät tuotot pitkällä aikavälillä.
Mut taitaa olla köyhän perisynti se, että heti jos saa vähän isomman potin rahaa, lentää se vähäkin säästeliäisyys ikkunasta ja pistetään raha haisemaan. Kohta sitä ei taas sit olekkaan.
Minulla tuollaisesta summasta päin vastoin alkaisi raksuttaa suunnitelma, miten laitan sen tuottamaan parhaiten.
Tuo ei ole kovin iso raha. Sillä ei saa asuntoa kuin jostain edulliselta alueelta. Tuollaisen rahan pystyy tuhlaamaan helposti lyhyessä ajassa jos törsäilee turhaan.
Mutta tuo toimisi hyvin sijoittamisen pesämunana. Sillä voisi päästä hyvin liikkeelle.
Sinuna sijoittaisin sen 100.000€ myöskin. Ihmisellä harvemmin on liikaa omaisuutta. Minun indeksirahastoni arvo tällä hetkellä 173.000€ ja paljon on vielä tavoiteltavaa.
Kauanko riittää tuollainen summa jos asuu vuokralla esim. 550/kk. Varmaan muutaman hassun vuoden.
Eihän sata tonnia ole paljon. Et ole rikas ap. Jos on yli miljoonan sijoitusvarallisuus, niin sitten alkaa olla rikas.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko riittää tuollainen summa jos asuu vuokralla esim. 550/kk. Varmaan muutaman hassun vuoden.
Yli 10-vuotta, kevyesti vielä vaikka vuokra vähän nousisi.
Sioittaisin summasta puolet autoon. 50 te ostaa hyvän sähköauton.
Minulla on jo velaton asunto, hyvä auto ja 100.000e sijoituksissa. Tavoite ollut 200.000e joka on private bankingiin pääsyn raja Nordnetissä. Ja olen laskenut että tuon summan tuotoila saan kivan lisän eläkkeen päälle. No nyt tuo tavoite tuli kerrasta täyteen
Ap
"perin 100 000"
ja "ihan älyttömästi rahaa"...
No ei tuo kyllä mikään "älyttömästi" ole. Olen sijoittanut tänä vuonna uutta rahaa sijoituksiin 60% tuosta summasta ja vuotta on vielä yli puolet jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole kovin iso raha. Sillä ei saa asuntoa kuin jostain edulliselta alueelta. Tuollaisen rahan pystyy tuhlaamaan helposti lyhyessä ajassa jos törsäilee turhaan.
Mutta tuo toimisi hyvin sijoittamisen pesämunana. Sillä voisi päästä hyvin liikkeelle.
Pesämunana? Ap on sijoittanut jo 10 vuotta
Vierailija kirjoitti:
"perin 100 000"
ja "ihan älyttömästi rahaa"...
No ei tuo kyllä mikään "älyttömästi" ole. Olen sijoittanut tänä vuonna uutta rahaa sijoituksiin 60% tuosta summasta ja vuotta on vielä yli puolet jäljellä.
Jos itseltä on mennyt 100.000e keräämiseen 10 vuotta, niin onhan sen summan kerralla saaminen paljon
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän sata tonnia ole paljon. Et ole rikas ap. Jos on yli miljoonan sijoitusvarallisuus, niin sitten alkaa olla rikas.
Miljoonan jos jakaa vaikka 25 vuodelle, niin eihä se ole kuin 40.000e /vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo velaton asunto, hyvä auto ja 100.000e sijoituksissa. Tavoite ollut 200.000e joka on private bankingiin pääsyn raja Nordnetissä. Ja olen laskenut että tuon summan tuotoila saan kivan lisän eläkkeen päälle. No nyt tuo tavoite tuli kerrasta täyteen
Ap
Onnea!
Jos saat lapsia niin tuo summa menee tuplana ennen kuin lapsi on aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat lapsia niin tuo summa menee tuplana ennen kuin lapsi on aikuinen.
Lapseni ovat jo aikuisia
Ap
Tämän vuoksi en haluaisi koskaan rikastua. Riittää kun on sen verran rahaa, että arki rullaa ja voi hurvitellakin joskus ja jouluna.