tuloerot - hs:n juttu
Luin Hesaria, oli juttua yhteiskunnan luokkajaosta ja tuloeroista.
Vieressä oli graafi perheyksiköiden tuloista.
En ole koskaan tajunnut, että kuulumme top 10 % tulojemme puolesta. Siis vuositulot yli 60 000 e. Ehkä elän jossain kuplassa mutta mun mielestä kaikki meidän ystävätkin kuuluu tuohon ylimpään lohkoon. Ja olen pitänyt itseäni avarakatseisena....
Kommentit (34)
aika harvalla alalla taitaa peruspalkka jäädä enää alle 2000 euron ja vuorotyötä tekemällä melkein alalla kuin alalla pääsee helposti yli 3000 euron
alalla ei ole mahdollisuutta tehdä vuorotöitä, ylitöitä tai mitään muutakaan jolla saisi lisätuloja yli peruspalkan.
Ja läheskään kaikki eivät tee töitä täysipäiväisinä tai ole töissä ollenkaan, joten keskipalkat eivät kerro kovin hyvin keskimäärin käytettävissä olevista rahoista.
Ei koskaan netosta, koska netto vaihtelee henkilökohtaisesti, tietenkin.
jutussa taidettiin kuitenkin poikkeuksellisesti puhua netosta. Joka on silloin järkevää, jos keskustellaan käytettävissä olevasta rahasta, joka saattaa sisältää muutakin kuin palkkatuloja
En nyt 100% varmasti muista, mistä tuon kaivoin, mutta jos yhtään itseäni tunnen, niin enpä juuri muualla kuin Tilastokeskuksen sivuilla roiku... Sieltä voisi siis löytyä tieto tai jostain vastaavasta.
enkä pidä meitä mitenkään erityisen hyvätuloisina, keskituloisina kyllä.
En viittisi edes evää liikauttaa, jos bruttopalkka olisi alle 3000 e.
Miten te pienituloiset viitsitte?
No siten, että olen koko ikävi halunnut olla taiteilija. Nyt se on toteutunut, ja taiteeni on minulle tärkeämpi kuin joku palkka. Koen, että olisin elävä kuollut, jos saisin ison kuukausipalkan, mutta aikani menisi työntekoon.
vähemmän. Meidän ei tarvitse kieltäytyä mistään tarpeellisesta, on asunto, ruokaa ja lapsilla harrastuksia.
Meillä ei kuitenkaan ole varaa matkustaa esim. johonkin Thaimaaseen. 5-henkiseltä perheeltä se olisi about 10 000 euroa eikä meillä ole sellaisia rahoja. Ihmettelen, että jollakulla on.
vaikka hyvätuloisten kastiin pääsee 60 000 vuosituloilla! Ei täällä kukaan jaksaisi tehdä työtä, jos kaikki saisivat saman 35 000 eur vuodessa. Tuloeroja tarvitaan, ja yläpään tulot eivät ole alapään tuloista mitenkään pois, päin vastoin.
Ei varmasti kuuluta ylimpään kymmenykseen - meilläkin bruttotulot n.70 000 €/vuosi, käteen siitä jää n. 48 000€/vuosi verojen ja maksujen jälkeen. Hesarin taulukon mukaan mennään lähelle sitä ylintä kymmenystä, mutta reippaasti yli "keskituloisen". Ja jos keskituloisen bruttopalkka on tätä nykyä 3200/kk, niin meidän palkat on n.2900€/kk - eli alle keskitulon. Niin kuinka ihmeessä vuositasolle laitettuna olemmekin yhtäkkiä ylintä desiiliä? Eli ei todella voi taulukko pitää paikkansa!
Silti eletään tyyliin kädestä suuhun (ei todellakaan tuhlata mihinkään, kaikki on vanhaa, käytettyä, ei matkusteta, ei juoda/polteta - tavallista säästeliästä elämää + vaatimattoman asuntolainan lyhennys)
Ja kun katsoo ympärille, löytyy meitä varakkaampia (ainakin ulkoisesti) pilvin pimein. Hienoja autoja vähän joka torpan pihassa, isoja uusia omakotitaloja putkahtelee sinne tänne, matkoja tehdään useita vuodessa.
Vai onko tyyliin lääkäri-asianajaja -perheitä paljonkin suhteessa koko väestöön?
Ja jos taulukko todella pitää paikkansa, niin mihin desiiliin nämä ökyöky -rikkaat sitten kuuluu, jos mekin muka ollaan jo melkein siinä top-10:ssä todella vaatimattomalla elämäntyylillämme?!?
Huomenna saatte lukea Hesarista korjatun taulukon...
Mielestäni tuossa on otettu tarkasteluun kaikki brutot ja kaikki netot (eli mukana on varmasti paitsi palkkatuloja, niin myös tulonsiirtoja ja myös pääomatuloja).
Kokeilen copy pasteta tähän nuo desiiliryhmät. Tulee tietty hirveän huonosti, mut jos jotain oikeasti kiinnostaa, että mihin desiiliryhmään kuuluu, niin eiköhän sen tuosta näe, jos näkee vaivaa. Ensin brutot:
1. desiiliryhmä 2. desiiliryhmä 3. desiiliryhmä 4. desiiliryhmä 5. desiiliryhmä 6. desiiliryhmä 7. desiiliryhmä 8. desiiliryhmä 9. desiiliryhmä 10. desiiliryhmä
13 953 21 520 29 381 35 823 42 203 48 453 54 297 63 409 73 391 127 856
1. desiiliryhmä 2. desiiliryhmä 3. desiiliryhmä 4. desiiliryhmä 5. desiiliryhmä 6. desiiliryhmä 7. desiiliryhmä 8. desiiliryhmä 9. desiiliryhmä 10. desiiliryhmä
12 684 18 727 24 590 29 288 33 865 37 997 41 861 48 317 54 216 90 597
eli minä (mies opiskelee), 4 henkeä. Olemme tuossa 4. kaiketi brutoissa ja netoissa onkohan se 3. vai 4.
Tullaan oikein hyvin toimeen ja säästöönkin jää runsaasti joka kuukausi. Asutaan Helsingissä ja asumiseen menee tietysti siksi paljon. Että ei tämä minusta mitenkään kurja tilanne ole. Toki meillä tulot nousee koko ajan, itse olen vastavalmistunut niin palkka ei hirmu hyvä vielä ole. Kun mieskin lähtee töihin niin äkkiähän se pompsahtaa ylöspäin sitten.
Eli täällä "alempana" mitenkään automaattisesti ole toimeentulovaikeuksia. Eri asia sitten on olla tuossa 1. ryhmässä ja elättää 4 henkistä perhettä. Tuntuu vaan hyvätuloisilla jotenkin sumentuvan nämä asiat..
joka siis kertoo sen, minkä verran keskimääräinen suomalainen (jos kaikki laitettaisiin jonoon palkan mukaan) tienaa. Keskiarvoa taas nostaa todella paljon erittäin kovapalkkaiset, se on vain laskennallinen summa.
aika harvalla alalla taitaa peruspalkka jäädä enää alle 2000 euron ja vuorotyötä tekemällä melkein alalla kuin alalla pääsee helposti yli 3000 euron
alalla ei ole mahdollisuutta tehdä vuorotöitä, ylitöitä tai mitään muutakaan jolla saisi lisätuloja yli peruspalkan.
Ja läheskään kaikki eivät tee töitä täysipäiväisinä tai ole töissä ollenkaan, joten keskipalkat eivät kerro kovin hyvin keskimäärin käytettävissä olevista rahoista.
Eli meidän perhe netto 48 000 €/vuosi, kaksi aikuista ja yksi alle 13 v.lapsi = 2,3 ekvivalentilla jaettuna.
Eli 48 000/2,3= 20 800 € ja risat per vuosi.
Että näin 70 000 €/bruttovuosituloilla oleva perhe menee niukin naukin tasan keskituloiseksi niillä 2900 €/kuukausituloillaan.
Ja pirun pitkä matka on sinne ylimpään desiiliin, jos vähän sitä matkaa siinä mittailee.
Vielä sen verran täsmennän että itse lähteestä (tilastokeskus) ymmärsin että yksi aikuinen saa lukeman 1, ja yli 13 vuotiaaksi lasketaan myös toinen aikuinen. Siten siis tuo kaksi aikuista + lapsi ei olisi 2,3 vaan 1,8 (1+0,5+0,3). Eli siis 48000/1,8 on n. 26.600 eur. Parani huomattavasti.
Ei koskaan netosta, koska netto vaihtelee henkilökohtaisesti, tietenkin.