Kerääkö teillä 4.5 vuotias lelunsa?
Meillä on niin tuskan ja taistelun takana. Tänään sanoin, että saa katsoa lempielokuvansa kun lelut kerätty. Innostui kovasti ja lupasi. Muutamaan kertaan muistutin ja kun ensimmäisestä pyynnöstä oli mennyt 3 tuntia keräsin lelut "roskapussiin". Nyt vähän pahamieli koko porukalla..
Kommentit (5)
joten uskoisin, että tuossa iässä kerää myös. Silloinhan ollaan päästy jo uhmastakin, joka meillä välillä vähän ns. päällä.
pienenmpänä. Joskus 3 vuotiaana.. Ei oikeen suklaapalatkaan auta. 2.5 vuotias sisko kyllä kerää kun pipari on palkkiona.. Kerää vaikka veljensä lelut..
ap
kyllä 4-vuotiaalta sen voi jo hyvin vaatia. Tottakai joissain tilanteissa kerään hänen puolestaan tekemättä siitä numeroa, ja toisinaan autan, ja monesti pitää vielä muistuttaa, että hei, korjaapa tuo leikki ensin ennen kuin aletaan pelata/lähdetään ulos tms., mutta pääsääntöisesti kerää lelut itse ja oma-aloitteisesti (meillä 4v tyttö). Näin on oppinut päiväkodissakin tekemään ja on luontevaa jatkaa samaa kotona. Ei tulisi mieleenikään palkita siitä keksillä tai vastaavalla, kehuja sen sijaan annan paljon.
Lapset osaavat tehdä tosi paljon asioita itse, kunhan heille vaan antaa mahdollisuuden jo pienestä pitäen, jolloin tekeminen tulee luontevaksi. Myöhemmin on vaikea opettaa omatoimiseksi, jos on totuttanut lapsensa "palveluun".
Tosi siisti tyttö.
7 v veljensä ei kerää. Ts. kerää vain uhkailun jälkeen.
Meillä samanikäinen. Kerää reippaasti jos on jotain kivaa tiedossa. Mutta kerää sitten just lattian ja pöydän tyhjäksi, ja tunkee kaikki samaan läjään samalle hyllylle...
Ilahtuu kovin jos joku menee keräyskaveriksi. Eli sitten kun se leluhyllykkö on ihan katastrofi, järjestelen sen ja ipana kantaa innoissaan kaikki tavaransa hyllyyn laitettavaksi.
Nyt on alkanut tulla myös vastaväitteitä tyyliin "ei ehdi", "en minä ole sotkenutkaan" (ainoa lapsi!!).
Roskapussillakin olen uhkailut, tehokkaampaa on tarjota suklaapala iltapalalla.