Ärsyttää vähän, kun isovanhemmat eivät anna lasten lahjoja jouluksi.
Mä en tajua appivanhempien tapaa, että panttaavat lahjojaan niin kauan joulun jälkeen, että nähdään ja sitten vasta antavat lapsille lahjat. No, kyllähän me nyt yleensä nähdään viimeistään tapanina tai sitä seuraavana päivänä, mutta silti, ei se minusta tunnu enää joululta, eikä siinä ole sellaista fiilistä. Meillä ei ole sillä tavalla tarkkaa, että se olisi huippusalaista, että lahjoja tulee sukulaisilta, eikä kaikkea pukki tuo, mutta silti. Itse teemme aina jouluviikolla "tontun kierroksen" ja viemme lahjat kummilapsille ja sukulaisille, isovanhemmat mukaanlukien. Siinä kyydillä sitten tulee meille tulevat lahjat muilta, paitsi appivanhemmilta. Mitä mieltä? Nipotanko taas turhaan?
Kommentit (47)
siitä, että mummolassa sain erikseen lahjat tapanina. Se oli minusta ihanaa.
Ja en vihaa edes äitiäni ja isääni, jotka eivät anna heidän lahjoja meille etukäteen vaan lapsemme avaavat ne tapanina mummolassa.
Ap, pane heti välit poikki ja uhkaa miehellesi, että jos et saa anopin lahjoja etukäteen, anoppi ei ikinä saa nähdä enää lapsenlapsiaan. Itsekäs paska, joutais jo kuolla pois ja antaan sulle perinnöt.
minä sain aina äidin vanhempien lahjat joulun jälkeen kun menimme sinne käymään ja minusta se oli vain hauskaa kun joulu jatkui vielä. Aattona sa kuitenkin paketteja ja moni lahja hukkuu massaan.
vaihdan tosi monen ystävän kanssa lahjoja,olen siis kotiäiti. Mä annan lahjojen antamisen hyvissä ajoin, osa on jo annettu enkä ikinä anna joulunjälkeen.
Siitä huolimatta mä saan aattona muutaman paketin ja valtaosa tulee todella myöhään,osa vasta uuden vuoden jälkeen.
Nytkin sain tammikuussa pipareita, glögiä ja vastaavaa.
Lapseni kummi ilmoitti ettei kerkeä näkemään minua tänä vuonna, on siis peräti 01.12 mutta näkisi joulun välipäivinä. Ilmoitin suoraan ettei sitten kannata mitään joululahjoja tuoda enää mukana,jouluna lahjat avataan eikä enää viikkojen sen jälkeen, meillä myös uskotaan joulupukkiin. Sanoin postin olevan olemassa myös.
Mielummin ilman lahjaa kun jälkikäteen. Pahimmassa tapauksessa lahja tulee vielä ilman pakettia, tosi fiksua !!!
Minä ajattelen, että takana myös halu vähän kilpailla omassa kodissa järjestetyn joulun kanssa, että mummilassa on sitten "toinen kuusi ja lisää lahjoja". Ei siis mitään puhdasta antamisen iloa. - 6
Ja vaikka tätä ei tässä ketjussa joidenkin mielestä saisi sanoa, koska se on niin kulunutta, niin mun mielestä anoppi on itsekäs. Hänelle on tärkeämpää se, että hän saa katsella lahjojen avaamista kuin se, että lapset saavat lahjat silloin, kun he niitä odottavat.
Joulussa on melko vahvat perinteet. Ja on anopilta töykeää, että hän alkaa sooloilemaan muiden kuin oman perheensä asioissa. Mutta olkoon ap tai minä mitä mieltä tahansa, niin ei tuollaisesta tietenkään kannata alkaa riitelemäänkään. Joten paras vaan sopeutua tilanteeseen ja kääntää se jotenkin parhain päin.
Miten aikuiset ihmiset viitsivät ottaa mokomasta sadun, kaupan ja uskonnon sekametelisopasta pultteja.
Ihan höpöä koko joulu. Älkää viitsikö sellaisesta tapella tai hermostua.
On meinaan oikeesti vain päivä päivien joukossa ja oikean joulun voi viettää ihan millä tavalla tahansa.
Hän haluaisi, että lapset luulisivat, että hän on hankkinut kaikki lahjat itse.
Tottakai lapset ovat iloisia, kun tietävät, että lahjoja tulee lisää vielä isovanhempienkin luona.
Lapsethan juuri tykkäävät siitä, kun lahjojen saanti ei olekaan ohi aattona, eikä silloin tule liikaa kerralla.
Ja jos isovanhemmat nauttivat, ja lapset nauttivat, niin se pitää vaan ap:n kestää. Joulu kuuluu viettää niin, että lapset ja isovanhemmat saavat nauttia joulutunnelmasta yhdessä, kyllähän se on niin, että lapsille ja vanhemmille ihmisille joulu on tärkein, ja isovanhemmille pitää antaa heille kuuluva arvo.
Kyllähän se ketuttaa, koska meillä vielä toinen uskoo joulupukkiin..elikkä nyt käytännössä kuudetta vuotta selitellään miksi pukki on jakanut lahjoja sinne tänne.
Ymmärrä toki lahjanantajan haluavan nähdä ilon(tai pettymyksen), mutta kyllä siitä ylimääräistä harmia onn.
meidän molempien vanhemmat panttaavat lahjoja kunnes näkevät lapset.
Suurimman osan jouluistani olen ollut vanhempieni kanssa. Pari joulua on vietetty kaupungissa anopilla, mutta nyt kun välit ovat hieman jäähtyneet olemme minun vanhemmillani niiin kauan kuin hengittävät-sen jälkeen joulut omassa kodissa.
Yksinkertaisesti kieltäydytään ottamasta vastaan niitä isovanhempien lahjoja. Asta ap. lastesi lahjat itse niin saat ne ajoissa.
Lapsena rakastin sitä, että mummon luona oli vielä "uusi kierros lahjoja". Tosin meijän isovanhemmat ostin ihan kunnolla lahjoja ja asu kaukana, niin ihan hölmöähän niitä ois ollu postitella. (Eikä siis tuominen ollut mahdollista). Suvussa muutenkin paketteja on "eksyny" millon minnekin, kas kun pukillekin sattuu vahinkoja varsinkin kun on sama sukunimi :D
Näillä selityksillä menny aina hyvin läpi kaikille lapsille.
Että sanoisin, et mammat on nyt vaan jotenki taas tosi tiukkiksia tässäki!
ap sen anopin joulukukan ja mahdolliset lahjat myös silloin tapaninpäivänä perille, mitä sitä turhaan etukäteen viemään. Älä stressaa asiasta enempää.
Senhän takia sinua oikeasti ärsyttää, kun nyt on pakko ostaa ne omat lahjat. En keksi mitään muuta syytä.
Minun isovanhempani asuivat kaukana, kun olin lapsi. Jouluaattona sain meidän perheen lahjat ja joulupäivänä tai tapaninpäivänä sitten uuden kierroksen. Se oli aivan mahtavaa! Tuntui, että joulu ei ole vielä ihan ohi. Pikkuveljelleni sanottiin yksinkertaisesti, että pukki on jättänyt mummilaan lahjoja siltä varalta, jos olemme siellä. Helppoa?
Nyt on omat lapseni pieniä ja aattona on juostu molemmat mummilat läpi ja lahjat avattu tuplana. Viime vuonna oltiin ekaa kertaa kotona ja pukki oli sitten laittanut lahjoja varmuudeksi useampaan osoitteeseen, kun ihan varma ei ollut, missä jouluna olemme. Lasten joulu kesti sitten useamman päivän.
Miten lapsellinen on ihminen, joka haluaa omia joulun ja määrätä, että vain yksi päivä on lahjapäivä ja muut sitten jo joulun suremispäiviä vai? Miksi muut eivät saisi osallistua lasten jouluiloon ja oikeasti hiljalleen saattaa pehmeällä tavalla lasten tietoisuuteen, ketkä ne lahjat ihan oikeasti on hankkinut? Selityksiä voi lapsille keksiä tai sitten jo vähän isommille sanoa, että mummi on auttanut joulupukkia lahjojen hankinnassa.
Erityisesti pisti korvaan tuon yhden aikuisen (?) valitus ystävästään, jonka pitäisi postittaa se lahja, jos ei ehdi nähdä kuin välipäivinä. Just. Jotta nyt varmasti voit pitää sen yhden päivän joulusi, niin heitäthän jouluruoat ja koristeet roskiin jo joulupäivänä. Onhan se joulu jo silloin ohi, kun pakettejakin saa jakaa vain yhtenä päivänä.
Aikuiset ihmiset ja noin lapsellisia ja itsekeskeisiä pilkuviilaajia! Taustalla on varmasti vain ajatus siitä, että lapset uskoisivat vanhempiensa hankkineen ne anopin lahjat ja että anoppi ei saa nähdä lasten iloa vaan voidaan piikitellä ja piilovittuilla lahjoista juhannukseen asti. On teillä huvit!
On normaalia, että lahjanantaja haluaa nähdä, kun lahja avataan. Ja on normaalia, että isovanhemmat haluavat sitä jouluiloa nähdä lastenlastensa silmistäkin. Ei kai tuota voi oikeasti pitää itsekkyytenä tai vallanhaluna? MInusta itsekkyyttä ja vallanhalua on omia joulu itselleen ja teeskennellä, että isovanhempien hankkimat lahjat ovat itse hankkimianne. Hävetkää!
meillä taas on niin, että toisella paikkakunnalla asuva ukki pyytää aina minua ostamaan lapsille jotain lahjoja häneltä, kun hän ei osaa. Hän sitten maksaa minulle myöhemmin.
Minua ihan hiukan harmittaa, että joudun omasta pussistani ostamaan lahjoja. Kyllä hän on ne aina maksanut (joskus vasta tyyliin juhannuksena kun on nähty seuraavan kerran.
Mitäs olette tästä mieltä?
En kestä sitä, että ne on vääränlaisia, annettu väärään aikaan, liian halpoja, liian kalliita, huonossa paketissa jne.
Parempi, kun ei anna lahjoja lainkaan, sillä tavalla jää enemmän rahaa kotona asuvien lasten lahjoihin.
koska niiden piilottamisessa on aina oma vaivansa ja minustakin oli lapsena äärettömän ihanaa että joulu ei lopahtanut aaton viimeiseen lahjaan vaan isovanhempien luonakin oli vielä paketteja odottamassa tapaninpäivän vierailulla.
Senhän takia sinua oikeasti ärsyttää, kun nyt on pakko ostaa ne omat lahjat. En keksi mitään muuta syytä. Minun isovanhempani asuivat kaukana, kun olin lapsi. Jouluaattona sain meidän perheen lahjat ja joulupäivänä tai tapaninpäivänä sitten uuden kierroksen. Se oli aivan mahtavaa! Tuntui, että joulu ei ole vielä ihan ohi. Pikkuveljelleni sanottiin yksinkertaisesti, että pukki on jättänyt mummilaan lahjoja siltä varalta, jos olemme siellä. Helppoa? Nyt on omat lapseni pieniä ja aattona on juostu molemmat mummilat läpi ja lahjat avattu tuplana. Viime vuonna oltiin ekaa kertaa kotona ja pukki oli sitten laittanut lahjoja varmuudeksi useampaan osoitteeseen, kun ihan varma ei ollut, missä jouluna olemme. Lasten joulu kesti sitten useamman päivän. Miten lapsellinen on ihminen, joka haluaa omia joulun ja määrätä, että vain yksi päivä on lahjapäivä ja muut sitten jo joulun suremispäiviä vai? Miksi muut eivät saisi osallistua lasten jouluiloon ja oikeasti hiljalleen saattaa pehmeällä tavalla lasten tietoisuuteen, ketkä ne lahjat ihan oikeasti on hankkinut? Selityksiä voi lapsille keksiä tai sitten jo vähän isommille sanoa, että mummi on auttanut joulupukkia lahjojen hankinnassa. Erityisesti pisti korvaan tuon yhden aikuisen (?) valitus ystävästään, jonka pitäisi postittaa se lahja, jos ei ehdi nähdä kuin välipäivinä. Just. Jotta nyt varmasti voit pitää sen yhden päivän joulusi, niin heitäthän jouluruoat ja koristeet roskiin jo joulupäivänä. Onhan se joulu jo silloin ohi, kun pakettejakin saa jakaa vain yhtenä päivänä. Aikuiset ihmiset ja noin lapsellisia ja itsekeskeisiä pilkuviilaajia! Taustalla on varmasti vain ajatus siitä, että lapset uskoisivat vanhempiensa hankkineen ne anopin lahjat ja että anoppi ei saa nähdä lasten iloa vaan voidaan piikitellä ja piilovittuilla lahjoista juhannukseen asti. On teillä huvit! On normaalia, että lahjanantaja haluaa nähdä, kun lahja avataan. Ja on normaalia, että isovanhemmat haluavat sitä jouluiloa nähdä lastenlastensa silmistäkin. Ei kai tuota voi oikeasti pitää itsekkyytenä tai vallanhaluna? MInusta itsekkyyttä ja vallanhalua on omia joulu itselleen ja teeskennellä, että isovanhempien hankkimat lahjat ovat itse hankkimianne. Hävetkää!
mutta nyt pitää jo älähtää. Voi hyvänen aika, kyllä minä ja mieheni ostetaan lapsille juuri ne lahjat, jotka haluamme heille antaa, saavat he sitten muilta ihan mitä tahansa. Mulla ainakin se ajatus on tärkein, haluan muistaa omia rakkaita lapsia lahjoilla, jotka haluan heille antaa ja tiedän tuottavan hyvää mieltä. Emme hukuta lapsia lahjoihin, mutta molemmat saavat meiltä useamman tarkoin mietityn lahjan.
Joku kommentoi tuossa hyvin, jotenkin tyyliin, että appivanhemmat yrittävät muuttaa joulun perinteitä ja se juuri on se, mikä minua siinä ehkä eniten rassaa. Olen täysin jouluihminen ja juuri perinteet on minulle tärkeitä. Minun mielestäni vaan tapanina tai myöhemmin ei enää kuulu saada joululahjoja, jos ne vaan on mahdollista vaihtaa valmiiksi jo ennen joulua. Tosin yllättävän yleistä tämä täällä näyttää olevan.
Tuohon kummasteluun, että miksi appivanhemmat eivät vietä meidän kanssamme aattoa, meillä on ihan tietyt syyt, joita en nyt ala tässä selvittelemään, suku on iso ja kaikki asuu eri paikkakunnilla, kaikki eivät vietä aattoa saman katon alla. Mistään riidoista ei ole kyse.
Ja vielä kommentoin tuohon, kun joku arveli lahjojen olevan jotenkin huonoja, niin siitä ei tässä ole kyse. Antavat sitten mitä antavat, niin, ja jos ne paketit olisi meillä aattona, kyllä tekisimme lapsille selväksi, keneltä ovat saaneet, niin kuin kerromme muistakin lahjoista. Tontuilta on sitten joku meidän itse ostama :)ap
jotenkin tyyliin, että appivanhemmat yrittävät muuttaa joulun perinteitä ja se juuri on se, mikä minua siinä ehkä eniten rassaa. Olen täysin jouluihminen ja juuri perinteet on minulle tärkeitä. Minun mielestäni vaan tapanina tai myöhemmin ei enää kuulu saada joululahjoja
Eikö niitä voi yhtään muuttaa ja ottaa myös isovanhempien ilo huomioon?
Lapsille on varmasti "toinen kierros" iloinen odotettu juttu, ja anna isovanhemmille mahdollisuus nauttia lasten riemusta paketteja avatessaan.
Ei aika tartte olla niin jäykkää ja "minun perinteeni joita ei muuteta".
Senhän takia sinua oikeasti ärsyttää, kun nyt on pakko ostaa ne omat lahjat. En keksi mitään muuta syytä. Minun isovanhempani asuivat kaukana, kun olin lapsi. Jouluaattona sain meidän perheen lahjat ja joulupäivänä tai tapaninpäivänä sitten uuden kierroksen. Se oli aivan mahtavaa! Tuntui, että joulu ei ole vielä ihan ohi. Pikkuveljelleni sanottiin yksinkertaisesti, että pukki on jättänyt mummilaan lahjoja siltä varalta, jos olemme siellä. Helppoa? Nyt on omat lapseni pieniä ja aattona on juostu molemmat mummilat läpi ja lahjat avattu tuplana. Viime vuonna oltiin ekaa kertaa kotona ja pukki oli sitten laittanut lahjoja varmuudeksi useampaan osoitteeseen, kun ihan varma ei ollut, missä jouluna olemme. Lasten joulu kesti sitten useamman päivän. Miten lapsellinen on ihminen, joka haluaa omia joulun ja määrätä, että vain yksi päivä on lahjapäivä ja muut sitten jo joulun suremispäiviä vai? Miksi muut eivät saisi osallistua lasten jouluiloon ja oikeasti hiljalleen saattaa pehmeällä tavalla lasten tietoisuuteen, ketkä ne lahjat ihan oikeasti on hankkinut? Selityksiä voi lapsille keksiä tai sitten jo vähän isommille sanoa, että mummi on auttanut joulupukkia lahjojen hankinnassa. Erityisesti pisti korvaan tuon yhden aikuisen (?) valitus ystävästään, jonka pitäisi postittaa se lahja, jos ei ehdi nähdä kuin välipäivinä. Just. Jotta nyt varmasti voit pitää sen yhden päivän joulusi, niin heitäthän jouluruoat ja koristeet roskiin jo joulupäivänä. Onhan se joulu jo silloin ohi, kun pakettejakin saa jakaa vain yhtenä päivänä. Aikuiset ihmiset ja noin lapsellisia ja itsekeskeisiä pilkuviilaajia! Taustalla on varmasti vain ajatus siitä, että lapset uskoisivat vanhempiensa hankkineen ne anopin lahjat ja että anoppi ei saa nähdä lasten iloa vaan voidaan piikitellä ja piilovittuilla lahjoista juhannukseen asti. On teillä huvit! On normaalia, että lahjanantaja haluaa nähdä, kun lahja avataan. Ja on normaalia, että isovanhemmat haluavat sitä jouluiloa nähdä lastenlastensa silmistäkin. Ei kai tuota voi oikeasti pitää itsekkyytenä tai vallanhaluna? MInusta itsekkyyttä ja vallanhalua on omia joulu itselleen ja teeskennellä, että isovanhempien hankkimat lahjat ovat itse hankkimianne. Hävetkää!
mutta nyt pitää jo älähtää. Voi hyvänen aika, kyllä minä ja mieheni ostetaan lapsille juuri ne lahjat, jotka haluamme heille antaa, saavat he sitten muilta ihan mitä tahansa. Mulla ainakin se ajatus on tärkein, haluan muistaa omia rakkaita lapsia lahjoilla, jotka haluan heille antaa ja tiedän tuottavan hyvää mieltä. Emme hukuta lapsia lahjoihin, mutta molemmat saavat meiltä useamman tarkoin mietityn lahjan.Joku kommentoi tuossa hyvin, jotenkin tyyliin, että appivanhemmat yrittävät muuttaa joulun perinteitä ja se juuri on se, mikä minua siinä ehkä eniten rassaa. Olen täysin jouluihminen ja juuri perinteet on minulle tärkeitä. Minun mielestäni vaan tapanina tai myöhemmin ei enää kuulu saada joululahjoja, jos ne vaan on mahdollista vaihtaa valmiiksi jo ennen joulua. Tosin yllättävän yleistä tämä täällä näyttää olevan.
Tuohon kummasteluun, että miksi appivanhemmat eivät vietä meidän kanssamme aattoa, meillä on ihan tietyt syyt, joita en nyt ala tässä selvittelemään, suku on iso ja kaikki asuu eri paikkakunnilla, kaikki eivät vietä aattoa saman katon alla. Mistään riidoista ei ole kyse.
Ja vielä kommentoin tuohon, kun joku arveli lahjojen olevan jotenkin huonoja, niin siitä ei tässä ole kyse. Antavat sitten mitä antavat, niin, ja jos ne paketit olisi meillä aattona, kyllä tekisimme lapsille selväksi, keneltä ovat saaneet, niin kuin kerromme muistakin lahjoista. Tontuilta on sitten joku meidän itse ostama :)ap
jotenkin tyyliin, että appivanhemmat yrittävät muuttaa joulun perinteitä ja se juuri on se, mikä minua siinä ehkä eniten rassaa. Olen täysin jouluihminen ja juuri perinteet on minulle tärkeitä. Minun mielestäni vaan tapanina tai myöhemmin ei enää kuulu saada joululahjoja
Eikö niitä voi yhtään muuttaa ja ottaa myös isovanhempien ilo huomioon? Lapsille on varmasti "toinen kierros" iloinen odotettu juttu, ja anna isovanhemmille mahdollisuus nauttia lasten riemusta paketteja avatessaan. Ei aika tartte olla niin jäykkää ja "minun perinteeni joita ei muuteta".
joulusta Elämää Suuremman Tapahtuman ja sitten ovat ihan romuna kun kaikki eivät noudata heidän käsikirjoitustaan. Elämästä on mahdollista nauttia enemmän, kun jättää vähän liikkumavaraa myös niihin omiin perinteisiin ja asenteisiin.
Myös pehe nauttii enemmän, kun ei ole niin sairaan piukkaa.
Eikö niitä voi yhtään muuttaa ja ottaa myös isovanhempien ilo huomioon? Lapsille on varmasti "toinen kierros" iloinen odotettu juttu, ja anna isovanhemmille mahdollisuus nauttia lasten riemusta paketteja avatessaan. Ei aika tartte olla niin jäykkää ja "minun perinteeni joita ei muuteta".
joulusta Elämää Suuremman Tapahtuman ja sitten ovat ihan romuna kun kaikki eivät noudata heidän käsikirjoitustaan. Elämästä on mahdollista nauttia enemmän, kun jättää vähän liikkumavaraa myös niihin omiin perinteisiin ja asenteisiin.
Myös pehe nauttii enemmän, kun ei ole niin sairaan piukkaa.
ja tottakai joulu on isovanhemmillekin tärkeää.
Sitäpaitsi tapaninpäivä on vielä toinen joulupäivä, eli on todellakin joulua. Lapsillekin kiva, kun ei tule liikaa kaikkea kerralla.
Mutta tosiaan miksi eivät tule teille aattona? Tai te mummolaan? Meillä on isovanhemmat joka jouluaatto.