Ärsyttää vähän, kun isovanhemmat eivät anna lasten lahjoja jouluksi.
Mä en tajua appivanhempien tapaa, että panttaavat lahjojaan niin kauan joulun jälkeen, että nähdään ja sitten vasta antavat lapsille lahjat. No, kyllähän me nyt yleensä nähdään viimeistään tapanina tai sitä seuraavana päivänä, mutta silti, ei se minusta tunnu enää joululta, eikä siinä ole sellaista fiilistä. Meillä ei ole sillä tavalla tarkkaa, että se olisi huippusalaista, että lahjoja tulee sukulaisilta, eikä kaikkea pukki tuo, mutta silti. Itse teemme aina jouluviikolla "tontun kierroksen" ja viemme lahjat kummilapsille ja sukulaisille, isovanhemmat mukaanlukien. Siinä kyydillä sitten tulee meille tulevat lahjat muilta, paitsi appivanhemmilta. Mitä mieltä? Nipotanko taas turhaan?
Kommentit (47)
nipotat turhasta. Appivanhemmat haluavat nähdä lasten ilon kun avaavat lahjojaan. Minusta oikeastaan hyväkin ettei kerralla tule kaikki, lapsilla kiva sitten odotella että mummulassakin saa sitten myöhemmin vielä paketit!
Minua ei ärsytä, eikä haittaa, mutta pidän vähän lapsellisena... Tosiaan kaikki muut sukulaiset kiertää ja vaihtaa lahjat, että ne ovat oikeasti jouluaattona kuusen alla, mutta anopin antamat paketit pitää avata anoppilassa...
ja luultavasti vähän myös se, että lapset varmasti ymmärtävät, että he ovat antaneet ne lahjat, mutta silti. Entä lasten riemu jouluaattona, jolloin lahjoja oikeasti odotetaan?
nähdä lasten ilon, kun aukaisevat paketteja. Hommaa itse lisää avattavaa, jos sua ärsyttää tuo niin suuresti.
teille, näkisivät pukin ja kaikki. Asia on varmaan heille tärkeä.
ja luultavasti vähän myös se, että lapset varmasti ymmärtävät, että he ovat antaneet ne lahjat, mutta silti. Entä lasten riemu jouluaattona, jolloin lahjoja oikeasti odotetaan?
joita kuitenkin saavat. Sitähän isovanhemaat eivät ole näkemässä,saavat nähdä edes omien lahjojen kanssa.
kun tämäkään asia ei saisi ärsyttää! =D Appivanhemmat on täällä aina semmonen punainen vaate - omia vanhempiaan sopii haukkua, mutta jos vastaavasti miehen vanhemmilla on joku tapa, jota ei arvosta, niin heti sitä ollaan pikkumaisia.
Muakin ärsyttäisi tuossa tilanteessa! =D Vaikka appivanhemmistani pidänkin, ja oma lapseni nyt on jo niin iso että ei ole päivällä väliä.
minä sain aina äidin vanhempien lahjat joulun jälkeen kun menimme sinne käymään ja minusta se oli vain hauskaa kun joulu jatkui vielä. Aattona sa kuitenkin paketteja ja moni lahja hukkuu massaan.
Minä ajattelen, että takana myös halu vähän kilpailla omassa kodissa järjestetyn joulun kanssa, että mummilassa on sitten "toinen kuusi ja lisää lahjoja".
Ei siis mitään puhdasta antamisen iloa.
- 6
Isovanhemmat haluat antaa itse lahjat lapsille ja nähdä heidän avaavan pakettinsa.
Paitsi, että anoppi kahlii kaikki suvun lahjat itselleen ja lapsi saa ne, kun käydään sielä. En tietenkään sukulaisille kehtaa marista, ettette anna anopille vaan meille suoraan. Lahja on aina lahja ja niistä olemme kiitollisia enkä antajaa ala käskyttää.
Mutta minusta et nipota. Meillä avataan lahjat yhdessä paikassa ja tämä on mieheni ja minun yhteinen toive, mutta anoppi(kaikin puolin hyvä ja ihana ihminen muuten) ei tätä halua kunnioittaa. Ollaan yritetty ratkaista niin, että päivällä, kun ollaan toisessa mummolassa avataan pari pakettia mitkä tonttu tuo ja loput tuo pukki illalla toisessa mummolassa. Vaan ei käy rouvalle. No tää joulu ollaan kotona niin saas nähdä miten käy. Ja anoppi on tervetullut, mut tuskin näkyy vaikka asuu lähellä.
enkä pidä tästä myöskään. Lapset on vielä niin pieniä, että heille se on tällä hetkellä ihan sama, milloin ne paketit tulee, mutta jopa silloin, kun itse olin nuori ja alkanut seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa ja kun appivanhemmilta saatiin lahjoja sitten kun saatiin, niin ei ne musta tuntuneet joululahjoilta, vaikka kivoja paketteja olivatkin.
nähdä lasten riemua paketteja avatessaan jos eivät ole aatossanne mukana.
Soisin tämän isovanhemmille.
vallankäyttöä myös Minä ajattelen, että takana myös halu vähän kilpailla omassa kodissa järjestetyn joulun kanssa, että mummilassa on sitten "toinen kuusi ja lisää lahjoja".
Ei siis mitään puhdasta antamisen iloa.- 6
Äitini kanssa panttaa lahjojen kanssa niin pitkälle kuin tarvitaan, vaikka Juhannukseen saakka. Kaikkien muiden kanssa vaihdetaan lahjat ennen joulua tai ne lähetetään postitse.
Koska itseäni harmittaa ihan sama juttu. Meillä lapset vielä niin pieniä että uskovat kaikkien lahjojen tulevan pukilta, tämä perinne ollut myös itsellä lapsena kuten myös miehen kotona. Nyt appivanhemmat isovanhemman roolissaan kuitenkin järjestävät toisen, identtisen joulun jos emme ole heillä aattoa. En tykkää kyllä yhtään ja ollaan ratkaistu tämä niin että ei mennä joulunpyhinä sinne. Aatoksi on kutsuttu meille mutta eivät halua tulla, silloin olisi mahdollisuus ne lahjat ja avaus nähdä :/
Isompi ongelma ja tausta tässä se, että ovat hyvin dominoivia muutenkin ja suuttuvat jos emme tee heidän mielensä mukaan asioita. Se vaikuttaa tähän tosi paljon, jos tuo olisi ainut ongelma niin ei ehkä harmittaisi niin paljon?
aattona lapset saavat paljon paketteja ja eivät varmasti jaksa keskittyä kaikkiin uusiin juttuihin, vaan osa lahjoista jää vähemmälle huomiolle. Eli ainakin meidän lapsilla olisi suurempi ilo siitä erikseen annetusta paketista, kuin että jos se olisi muiden mukana...
Ja toki ymmärrän isovanhempiakin siinä, että on mukava olla paikalla, kun lapsi paketin aukaisee ja siinäkin, että sitten lapsi tietää, keneltä paketti on.
Joululahjathan on joululahjoja, eikä mitään tapaninpäivälahjoja. He jo päättävät teidän puolestanne, mitä pukista lapsille kerrotaan, jos haluaisitte itse uskotella lahjojen tulevan joulupukilta (niin kuin meillä), niin pääsisivät pilaamaan sen mennen tullen.
Tottakai isovanhemmat haluavat nähdä lasten avaavan paketit ja olevan (toivottavasti) onnessaan.
haluavat nähdä lasten riemastuneet naamat, kun avaavat heidän lahjojaan.