Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sos.tt: Tämän vuoksi ihmiset eivät pärjää taloudellisesti

Vierailija
30.11.2011 |

Olen sosiaalityöntekijä. Listaan tähän alle syitä, joiden vuoksi monet työttömät/sairauslomalaiset/eläkeläiset yms. pienituoiset eivät pärjää tuloillaan/toimeentulotuella.

- Alkoholi

- Baarissa käyminen ja taksilla ajelu

- Tupakka

- Rahapelaaminen, etenkin nettipelit

- Jos on pienen pätkän töissä, tuhlaa heti palkat, eikä tajua että ei saakaan sitten heti toimeentulotukea, vaan palkoilla olisi pitänyt elää vielä esim. 1kk.

- Auto: vakuutukset, bensat ym.

- Pikavippien tai muiden kulutusluottojen ottaminen: niiden takaisinmaksut

- Puhelinlaskut: On voitu ottaa puhelin+liittymä, jota maksetaan 2v. Sitten jäädään työttömiksi ja sopimuksesta ei tietenkään pääse eroon. Tai puhutaan paljon, jolloin kk-lasku on 25-60€.

- Nettiliittymä: monen kympin liittymät

- Postimyyntitavaroiden ja -vaatteiden tilailu

- Lehtitilaukset

- Tv-kanavatilaukset

- Kalliit harrastukset itsellä tai useimmin lapsilla

- Vaatteiden, kenkien yms. ostaminen ilman suunnittelua (ne kannattaa ostaa alesta tai kirpparilta)

- Aikuisten lasten rahallinen auttaminen

- Rahan lainaaminen (epäluotettaville) ystäville

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku "ei selviä hengissä ilman hesaria". Tämä kertookin kyseisen henkilön talousahdingosta paljon.

Hän ei ensinnäkään ole toimeentulotuen asiakas. Toisekseenkin: miksi ihan jokaisesta ilosta pitää luopua? Hänelle vkl-Hesari on tärkeä, kuten minusta jokaiselle älykkäälle ja maailmaa seuraavalle pk-seutulaiselle pitäisikin olla. Netistä ei näy kuin pieni kurkistus HS:n juttuihin ilmaiseksi. Millä muuten kuvittelit, että tuo seiska pelastaisi perheensä talouden alle 22 eurolla kuukaudessa? Sen verran se vkl-hesari maksaa, jollet sattunut tietämään. Minä ymmärrän, että av-mammalle tuottaa tuskaa ymmärtää kokonaisuuksia, ja sen vuoksi hän takertuu taivastelemaan yksityiskohtia. Mutta YRITTÄKÄÄ NYT EDES PLIIS

Aikamoisen ryöpytyksen kohteeksi olen joutunut siitä, että viikonloppuhesarin haluan lehtenä, enkä tuijottaa netistä sitä. Siis että minulle tulee sanomalehti. Ja siitä minua haukutaan, aika omituista.

Tai että 8 v poika saa aku ankkansa. Mitä se lapsi sillä tekee, hae kirpparilta niitä vanhoja repalaisia.

Lokakuusta aloin saamaan isompaa palkkaa, laskin että saan etuudet mukaan luettuna tosiaan 2000 e totesin, että eiköhän tällä pärjätä.

Mutta aika niukkaa se ruoka on, ja ongelma syntyy esim. just kuun taitteessa; tilillä on tosi vähän rahaa, ja bensaan pitäisi.

Vuokran maksu tulee kuun alussa, joudun jäädyttämään tilini ja odottelemaan kaikki etuudet lapsilisä - elatusapu jotta tilillä on rahaa vuokran maksuun. Sitten sinne jääkin vain vähäsen, jolla eletään kunnes saan palkan 15. pv, ja taas on jätettävä häntää, että jää seuraavan kuun alkuun vuokran maksuun ja että rahaa on tilillä että voin tankata auton. Auto on suurin ongelma siis, ei hesari tai aku ankka, mutta ilman autoa en pysty töissä käymään... ja asuntohaku lähempää on koko ajan käynnissä, on ollut noin vuoden.

Kunhan saan tilanteen tasaantumaan, nyt tulee veronpalautuksia, joiden avulla tilanne menee balanssiin ja pystyn maksamaan seuraavan kuun vuokran aina palkastani eli tämä odottelu jää, jaa esim. joulukuun 15. pv kun saan palkan, maksan tammikuun vuokran. Se mitä jää, ja kuun taitteen etuudet, on elämiseen ja muuhun ja taas tammikuussa 15. pv palkka ja maksan helmikuun vuokran.

Rahat on samat, mutta se suurin lasku on pois "jaloista" :) ja taloutta on helpompi hallita.. no jaa, mitäpä tämä teille kuuluu. Ja kuten olen sanonut, en ole - enää- toimeentulotuen asiakas. Olisin kyllä oikeutettu, koska tuolla 2000 kuukaudessa minun ei kuuluisikaan pärjätä. Mutta en hae, se on sen verran nöyryyttävää.

Lukulasit ja silmälasit minä tartteisin. Niihin vaan ei nyt ole varaa. ja sossu ei niitä tue. Lapsi tartteisi myös lasit. Mutta mullahan on varaa, heti kun lopetan aku ankan ja hesarin, vai?

koska sehän on todella kallis lehti. Täällä on varmaan monia, mukaanluettuna itseni, jolla ei ole koskaan ollut varaa tilata lapsille Aku Ankkaa. Meidän lapsille ei ole yhtä ainoaa lehtitilausta, käymme sen sijaan paljon kirjastossa ja lainaamme sieltä. Ja ostamme kirppareilta. Ei se Aku Ankan tilauksen lopettaminen nyt teidän taloutta pelasta, mutta sillä rahalla saisi kuitenkin joka kuukausi ostettua ruokaa tai jos sen laittaa säästöön, saa ajan kuluessa rahat niihin silmälaseihin.

Vierailija
122/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kokee kaupassa käymisen rattailla noin vaikeaksi!

Minä käyn joka viikko, ilmalla kuin ilmalla, kolmen lapsen kanssa kaupassa. Matkaa se pari kilsaa. Nyt ei kukaan edes tarvitse rattaita enää, ja silti pärjätään. Reput selkään jne.

Vähän sissihenkeä hei!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolla on velkaa saa "suuremman" ja raskaamman - ehkä jopa jättitaakan kantaakseen ja takaisinmaksu on hirveä homma ja vaikeaa. Moni katuu, että osti yhtään mitään velaksi kun on nyt sitten ihan kusessa! Siinä oli sitten se, että meistä tuli koulutuksella varakkaita ja me ollaan nyt sitten Suomen yläluokkaa. Se todellinen yläluokka on jossain ihan muualla! Todetaan, että nämähän olivat vain nousukkaita!

Asunnon myynti kovalla hinnalla käy hankalaksi. Tarjolla on paljon kämppiä. Se jolla on rahaa saattaa saada kämpän ihan pilkkahinnalla, jos joku toinen on ihan järkyttävässä tilanteessa.

Ihmiset pakkaavat kamansa ja ottavat viimeiset roponsa ja yrittävät "kadota" jonnekin ulkomaille, jossa erehtyvät luulemaan selviävänsä paremmin. Aurinkorannoille saattaa tulla ylivelkaantuneiden suomalaisten pakolaisleiri ja nuo pakolaiset piilottelevat identiteettiään, ehkä jopa tuhoavat henkilötietonsa (päästäkseen veloistaan eroon). Kotosuomessa nähdään tyhjilleen jätettyjä kämppiä, joista ihmiset ovat vain haihtuneet. Tullaanko näitä autiotaloja ryöstämään? Muuttaako niihin joku toinen? Miten käy - se nähdään!

Suomen "White Trash" vielä nousee ja niistä tulee ehkä ne "True Finns". Vähään tottuneella ei tule olemaan ongelmia kriisien keskellä eikä pudotus tule korkealta. Lippu korkealle koko kriisin ajaksi!

Vierailija
124/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä puhuttiin ystäville ja sukulaisille soittelusta. Lehtien tilaamisesta ihmisoikeutena.

Netti on aika kätevä väline työnhaussa, kaikkea ei tarvitse hoitaa kännykällä.

Auton pitäminen tulee erittäin kalliiksi. En voi ymmärtää että köyhällä, oikeasti köyhällä, _pitäisi_ olla varaa yksityisautoiluun. Missä muualla maailmassa (kuin marmatimarmati Suomessa) yksityisauto on köyhän "perusoikeus"?

Jotta voisi työllistyä ja pärjätä taloudellisesti tulee asuinpaikan valintaan kiinnittää huomiota. Voisihan jokainen meistä muuttaa metsän keskelle kauas julkisesta liikenteestä ja palveluista (kirjasto esim.) itkemään kun kaikki on niin kallista.

Oman onnensa seppä jne.

Tämä ei koske sairauden takia työkyvyttömiä, mutta heidänkin tulisi oman hyvinvointinsa takia harkita tarkkaan missä asuvat. Sama koskee eläkeläisiä, jo työuran aikana lienee myös perhetyä asiaan miten elän kun palkkatulot loppuu.

Kova maailma, kova asenne? Vastuu omasta elämästä kuuluu kaikille, jotka sen (vaikka vaivalloisestikin) kykenevät kantamaan. Silloin kun on tiukkaa ei tilailla lehtiä, eikä lörpötellä kännykkään!

Vierailija
125/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista sun menoista karsisin ekana Aku Ankan; helvetin kallis lehti, eikä siitä ole päiväkoti-ikäiselle vielä iloa. Toisena se Hesari; myös kallis ja täynnä mainoksia ja ilmoituksia. eihän sulla kuitenkaan ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

meillä kyllä kaikki lapset "lukee" Aku Ankkaa ja isänsä lukee sitä ääneenkin lapsille ja siis vanhin on 4,5v, toistaiseksi nuorin 1v. Mutta sen saa kyllä huomattavasti edullisemmin tarjouspätkinä kuin kestotilauksena. Meille ainakin on tarjottu aina, ku tilauksen oon lopettanu maksetun kauden loppuun, uutta jaksoa huomattavasti kestotilaushintaa edullisemmin. Se vaan pitää muistaa lopettaa laskun maksamisen jälkeen.

mutta tuo lista tuntu kyllä aika tylyltä, meillä on kaks autoa, se on vissiin suurikin synti, lapsia on kuitenkin neljä ni yhteen ei mahduta ja bussilla täältä ei pääse järkevästi yhtään mihinkään. Ai niin, mutta eihän me eletäkään toimeentulotuella... mutta jos nyt ajattelis, että jostain pitäis säästää, ni ei auto täällä maaseudulla oo kyllä ykkösvaihtoehto säästökohteena.

Vierailija
126/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalle ei koskaan kannata avautua omasta taloustilanteestaan. Heti on lauma korppikotkia takertumassa lillukanvarsiin, koska he eivät kestä ajatusta, että jollakulla ois oikeasti vähän rahaa käytettävissä. Sinänsä on ihan positiivista, ettei kukaan ole vielä tähän ketjuun tullut tarjoamaan marjojen keräämistä ja ahvenien onkimista sulle leivän jatkoksi. :)

Meilläkin on vähän rahaa käytössä. Enkä tosiaan kerro että miksi (ei olla sossun asiakkaita). Turha asettua ilmaiseksi maalitauluksi ihmisille, joilla päivän ainoa agenda on päästä pahoittamaan jonkun mieli.

Vierailija
127/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan valintakysymyksiä. Me asutaan myös pk-seudulla ja käydään kaupassa ilman autoa noin joka toinen päivä. Puolisentoista kilometria on matkaa ja rattailla kuljetaan. Kannattaa muuten ostaa reppu! Mies tuo työmatkallaan puuttuvia juttua. Hänkin kulkee julkisilla.

Minusta tuo aiemmin ketjussa mainittu 2000 euroa käteen kuulostaa aika paljolta muuten. Mutta meillä ei olekaan sitä autoa. Ymmärrän että jotkut sen välttämättä tarvitsee, mutta kamalasti se maksaakin sitten.

mentiin kahen lapsen kans rattailla kauppaan 2km..

niin isot ostokset et jo heti ensitöikseen romahti koko rattaiden kori pohja. siinä sit uunoina kahden pienen kiukuttelevan kanssa..

ei mun mielestä oo kohtuullista et esim talvella pitäs käydä kaupassa joka päivä ettei oo kerralla niin suuret ostokset.

Vierailija
128/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olit siellä luukulla puolen palkan aikoihin, vaan puhuit koko ajan, että nettotulosi ovat 1200e ja siihen päälle etuudet 800e.

Onko matkakulusi huomioitu verotuksessa? Ajattelin vain, kun puhuit veronpalautuksista. Entä olisiko vuokranmaksupäivää ollut mahdollista muuttaa sopivammaksi?

Vierailija
129/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muut aku ankan kalleudesta valittavat. En muista mitä kautta lehti tulee, mutta lehdet on minusta turhakkeita joten tilasin tuon Aku Ankan vain koska se oli niin edullinen. Siksi muistan hinnankin tarkkaan, 8 kk 24 euroa eikä ole kesto vaan loppuu tuohon.

Vierailija
130/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae toimeentulotukea. En omista autoa enkä televisiota. En käy baarissa, en tupakoi. Päätulona nyt kotihoidontuki. En ylipäätänsäkään käy ns. ulkona tuulettumassa. Lapsillani on yhdet aktiiviharrasteet joista toinen aikoo ammatin (opiskelee konservatoriolla). Meillä ei ole wiitä, pleikkaa, xboxia eikä muitakaan sähköisiä viihdykkeitä. Minulla on yhdet lenkkarit ja varalle kirpparilta hankitut siistimmät jalkineet (korkkarit) jos tulee jokin tilaisuus johon ei voi mennä lenkkareilla. Lapsilla on kuitenkin hyvät ja asialliset vaatteet (kolme lasta ja yh olen). Kaikilla on prepaid ja max sen verran puhutaan kuin on ladattu (keskim. 10 euroa per napa). Yksi nettiliittymä. En ota vippejä enkä osta luotolla. Hoidan lapset myös "ne joka toinen viikonloppu" jolloin muiden lapset ovat etävanhemman luona. Enkä viitsi edes hakea toimeentulotukea, en sähköön enkä niihin lääkärikuluihin tai silmälaseihin koska kohtelu on joskus ollut sen verran haistapaskalinjaa. Mutta tiedän kyllä kasapäin ihmisiä jotka todellakin kuluttavat surutta rahansa tavalla jota ap kuvasi ja olettavat saavansa sitä lisää.

Koska en jatkuvasti ravaa ttt-luukulla niin en ole sieltä saanut harkinnallakaan mitään sillä perusteella etten jatkuvasti hae toimeentulotukea. Ilmeisesti minulla on siis pakko olla jotain säästöjä jossain jemmassa kun kerran elossa olen vielä. Vielä kun itsekin ne löytäisin.

Mutta mieluummin olen näillä pienillä tuloillani kuin lähden hattu kourassa tekemään tiliä elämästäni. :)

Vierailija
131/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisten vaatimustaso on noussut huimasti ja se pitää paikkansa. Meillä ei ole taloushuolia ja voisin säästää monestakin asiasta. Silti ostan lasten vaatteita paljon kirpparilta ja muutakin tavaraa, myös niitä Aku Ankkoja, on niistä selvän saanut :) Minulla on kaksi poikaa ja isommalle ostan esim. ulkovaatteita ja kenkiä useammin uutena, silloinkin esim. kevätalesta seuraavan talven vaatteita, koska ne kestävät uusina ostettuina paremmin toiselle pojalle. Ylimääräistä luksusta saa kirpparilta joskus todella halvallakin, esim. lapsille leluja. Minulla ei ole ajokorttia ja mulle on ihan itsestäänselvyys, että kaupassa käyminen pitää jaksottaa sen mukaan, että ostokset mahtuvat rattaiden alle. Turha ajatella, että voi viime tingassa lähteä kauppaan, ostaa muutamaksi päiväksi kaikki maidot ja painavat ostokset ja mahduttaa ne rattaisiin, ei onnistu. Lapseni ovat kiinnostuneita monista asioista ja kai niitä voi harrastuksiksi sanoa, mutta en tosiaan alkaisi innostaa johonkin harrastukseen, joka veisi kauheasti rahaa ja johon tarvisi kuskata, koska se kävisi vaikeaksi. Eikä me murehdita sitä, lapset ovat aivan tyytyväisiä.

Nämä on kuitenkin pitkälle omia valintoja. Elämä voi yllättää, ja inhimillisyyttä pitää olla, mutta joskus kyllästyttää kuunnella valitusta, että ei täältä maalta bussit kulje ja mä oon tänne jotenkin joutunut, en mä voi lapsia tollai kasvattaa, kun niitä on tullut niin monta, mun on pakko tehdä pitkää päivää, kun tontille sattui tulemaan noin iso talo. Jos ihmiset OIKEASTI yrittäisi elää suu säkkiä myöten, riittäisi empatiaa niille, jotka kuitenkin ovat joutuneet pulaan, koska sellaistakin sattuu.

Vierailija
132/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ilmoitti,että hänen lapsensa tarvitsee silmälasit. Ainakin Turun seudulla on käytäntö, että lapselle maksetaan silmälasit 10-vuotiaaksi asti. Tämä siis jos käyttää julkisia palveluita, ts. on yliopistollisen sairaalan silmäpolin asiakas.

Vierailija
133/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin tupakoivan on ihan turha tulla mulle valittamaan köyhyyttään.

Vierailija
134/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei tule lehtiä ja vaatteita ostetaan vaan tarpeeseen. Paljon mummeilta saaduilla rahoilla jne.

Asutaan ison kaupungin lähellä lähiössä talossa joka rakennettu talkoolla ja pienellä rahalla. Silti rahat ei riitä. Mies tienaa 3300kk ja itse teen 6h päiviä ja tienaan 1300 nettona. Meillä on välttämätöntä 2 autoa. Miehen työt on Helsingissä ja sinne on 100km. Bensoihin ja autoihin menee varmaan 800kk. Itselläni vielä autolainaa 2v maksettavana. Autot ihan perus autoja eikä kalliita farmareita ym.

Lapset ei harrasta mitään koska ei ole varaa maksaa niitä.

Jos muuttaisimme vuokralle tai pienempään asuntoon niin emme juuri säästäisi koska miehen bensat ja autokulut lohkaisee niin paljon rahoista. Niistä ei juuri mitään saa takaisin verotuksessa. Täällä lisäksi minulla apuja lastenhoitoon ym. Jos muuttaisimme Hellsinkiin takaisin niin olisin aivan yksin lasten kanssa kun mies tekee pitkiä päiviä.

Lapsiakin vain 2, joten mikään suuriperhe emme ole. Lapsia haluisin mutta rahaa ei ole enempää tehdä. Kyllä sanon että hintojen nousu on tullut huippuunsa. Varsinkin kun katsoo näin joulun alla esim. ruokien tai lelujen hintoja. Juuri niitä mitä lapsiperheet tarvitsee.

Vierailija
135/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienilläkin tuloilla pärjää, kun mitään yllättävää ei satu. Mutta kun sattuu, ja puskurirahastoa ei ole, se sekoittaa talouden kuukausiksi eteenpäin. Sairastuminen, lemmikin sairastuminen, auton hajoaminen tms. ei ole mikään yksilön moraalinen valinta, vaan nämä kuuluu elämään. Meillä on esimerkiksi mennyt viikossa lähes 100 euroa kahden lapsen lääkkeisiin. Meillä tämä ei juuri nyt tunnu yhtään missään, mut tiedän että tällainen menoerä on iso niille, joilla ei ole yhtään säästöjä. Jos tällaisia menoeriä tulee yhdelle kuukaudelle enemmänkin + esimerkiksi ennakoitua isompi sähkölasku, niin kestää kauan että kaikki menot ja tulot on saatu sumplittua tasapainoon.

Vierailija
136/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

'eikö köyhä saa ostaa?' jollakin.

No jos ei ole rahaa niin ei tietenkään saa. Jotenkin hassua ajatella, että joku aikuinen ihminen ei ymmärrä, että menot on sovitettava tuloihin. Olen itsekin ollut pelkällä opintotuella elävä opiskelija, eikä minulle tullut mieleenkään ajatella, että minulla pitäisi olla rahaa lehtitilauksiin tai uusiin vaatteisiin. Sen mukaan elettiin, mitä oli.

Toinen juttu on sitten se, onko esim lapsiperheiden tuet mitoitettu oikein, ja onko pysytty elinkustannusten tasalla, ja näin ei ilmeisesti ole käynyt, 90-luvun alun jälkeen lapsiperheiden tukien reaalinen ostovoima on pudonnut rajusti. Siksi olisi tärkeä ajaa poliittisesti lapsiperheiden, myös köyhien sellaisten asiaa, ja myös meidän hyvin toimeentulevien lapsiperheiden vanhempien pitäisi äänestäessämme ajatella muitakin lapsia.

Mutta onni ei onneksi ole kiinni hienoista kännyköistä tai vaatteista, ei teineilläkään, vaikka joskus ehkä siltä tuntuu. Kannattaa panostaa siihen aineettomaan hyvinvointiin, jos ei aineelliseen pysty, ja lapset kiittävät, jos eivät teineinä, niin ehkä sitten joskus vähän vanhempina.

Vierailija
137/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin saa lukea, kuinka moni törsää yli varojensa, kun yrittää olla täydellinen emäntä ja järjestää Fanny ja Alexander-joulun koko suvulle. Tänne kirjoitetaan mahtipontisia ruokalistoja ja yritetään väkisin keksiä lahjoja joka kumminkaimalle. On hienoa, että suku kerääntyy yhteen, mutta miksi pitää epätoivoisesti tavoitella jotain naistenlehtijoulua, jos siihen ei oikeasti ole varaa. Rikkaat hullutelkoot rauhassa, mutta me tavikset voisimme laskea rimaa.

Vierailija
138/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

zhu zhu pets-hamsteri lemmikiksi, se ei sairastu eikä se vaadi ruokkimista. Paristot se toki vaatii, mutta 4 kappaleen paristopaketti riittää koko zhu zhu pets-hamsterin elinkaaren.

Vierailija
139/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossutuella ja työkkärillä elelen ja listan synneistä tunnustan kaksi: harrastuksen ja osamaksun. Ihan siksi, että puhelin ja tietokone ovat välttämättömät ja niin suuria hankintoja, ettei sillä 418e/kk tuloilla ole varaa sekä maksaa näitä kerralla, että elää edes joten kuten. Köyhälle on katastrofi, jos jokin kallis ja tärkeä laite hajoaa, eikä uuteen saa mitään rahaa mistään, ilman luuria ja nettiä en voi täyttää työhakemuksia, etsiä töitä tms. Asun Turussa ja työkkäriin matkaa yli 10km ja kahdella bussilla joudun siellä muutenkin käymään ja jos tämä muuttuisi päivittäiseksi samoin kuin sossuasioiden hoito sillä aulasta mahdollisesti löytyvällä vanhalla lankapuhelimella, se tietäisi sellaista 3h/pvä pelkkiin työnhakumatkoihin ja mahdolliset työkkärin konejonot siihen vielä. Harrastan myös, mutta se nyt maksaa vain alle 100e/vuosi ja on ainoa piristys elämässä.

Vierailija
140/154 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

'eikö köyhä saa ostaa?' jollakin.

No jos ei ole rahaa niin ei tietenkään saa. Jotenkin hassua ajatella, että joku aikuinen ihminen ei ymmärrä, että menot on sovitettava tuloihin. Olen itsekin ollut pelkällä opintotuella elävä opiskelija, eikä minulle tullut mieleenkään ajatella, että minulla pitäisi olla rahaa lehtitilauksiin tai uusiin vaatteisiin. Sen mukaan elettiin, mitä oli.

Näin juuri. Itse olen elänyt opiskelijana pelkällä opintotuella ja kesätyösäästöillä, hoitovapaalla tulot oli tosi pienet ja olen aina välillä työttömänä.

Menot suunnitellaan eikä tuhlata ylettömyyksiin edelleenkin, vaikka mieheni tienaa vuodessa 55t (omat tulot ehkä 15t) en koe, että meillä olisi varaa kaikkeen, mitä täällä pidetään itsestäänselvyytenä. Hesari tulee, mutta Aku Ankkaan ei olisi vara, eikä kahteen autoon. Nykyinen auto on bensapihi ja vanha. Naistenlehtiä luen kirjastosta. Puhelinlaskuni + netti onYHTEENSÄ 25 euroa/kuussa ja mies saa puhelinedun. Ei tulisi mieleenkään esimerkiksi hankkia jotain hienoa puhelinta tai lörpötellä vaikkapa sitä 25 euroa kuussa, vaikka nyt taas töitä haenkin ja soittelen siis työpaikkoihin yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän