Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuinka monta tikkiä sain synnytyksessä?

Vierailija
28.11.2011 |

kätilö ei suostunut sanomaan, vaan totesi ettei niitä lasketa. n.5cm leikkaus haava perskankkuun päin. osaako joku kokenut sanoa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asteen repeämä, mutta kätilö tikkas.

Vierailija
22/44 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lähteä kisaan mukaan;) leikkurissa 2 lääkäriä, 2 tuntia. Eivät kertoneet määrää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kisassa mukana:

1 lapsi: 45 minuuttia tikkausta synnytyssalissa

2 lapsi: tikkaus suoritettiin synnytyksen jälkeen leikkaussalissa; ei havaintoa, kuinka kauan siellä viivyin.

3 lapsi: ei enää kolmatta; synnytykset jätän teille, joille se on helppoa

Vierailija
24/44 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en tajua miten joku voi revetä synnytyksessä??? Siis eikö kroppa ollu vielä valmis synnytykseen vai mistä oli kyse? En tajua... Yhdessäkään synnytyksessä en oo revenny ja nopeita ovat olleet. Ponnistusvaiheen kestot eka 10 min toka 1 min kolmas 0,5 min. Ja paikat pysyi tiukkana ku plompsautin lapset vaan ulos. Ei synnyttäminen oo avaruustiedettä.

Ja mitä tuohon paikkojen tiukkuuteen, kaikki ne lapset "vaan plompsahtaa ulos", mutta yksikään lapsi ei sieltä tule, ilman, että mikään paikka venyisi sen hetken. Vai rusinoitako synnytit? Ja kun paikat venyy, niin ne on venyneet. Sama se, kestikö se minuutin vai kaksi.

En siis tällä kuitenkaan tarkoita, ettäkö alapää jäisi venyneeksi.

Ja ap:n kysymykseen, mulle tehtiin eppari + emättimeen tuli repeämä, sanoivat, ettei tikkien määrää voida laskea, koska ne laitetaan niin moneen kerrokseen.

Kuitenkin jälkikäteen kuulin kätilöiltä, kuinka taivasteltiin, että miten mulle on laitettu NIIN paljon tikkejä ja silti pystyn olemaan liikkeellä niin paljon. Eli siis, kyllähän ne tikkien määrän ties, eivät vaan halunneet järkyttää mua tiedolla. Mikä on täysi ymmärrettävää.

Ja oikeesti, eihän sillä merkitystä olekaan, onko niitä 5 vai 15, paitsi paranemisen nopeuden kannalta. Mutta mitä ihmettä äiti sillä tiedolla tekee? Voi sitten vertailla kavereiden kanssa kellä oli eniten?

Vierailija
25/44 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... sen jälkeen leikkaussalissa kymmeniä (anteeksi saivartelu), tarkkaa määrää en tosiaan tiedä ja jos tää on skaba, niin lekuri mullakin oli ompelemassa ja erinäisiä tyyppejä sitä pääjehua jeesaamassa.

Ja ihan helppo oli revetä, tiedoksi vain supersynnyttäjille. Mulla on tosi tiukat kudokset, avautumisvaihe meni ensisynnyttäjäksi ihan tajuttoman nopeasti ja lapsi putkahti ulos kolmannella ponnistuksella. Kun sillä vielä oli kokoisekseen iso pää, ei meikäläisen paikoilla ollut mitään toivoa. Kätilöt väittivät, etten tule istumaan viikkoihin, mutta kyllä jo toisena päivänä imetin sängyssä istualleni ja söin ihan sillä ruokasalin puutuolilla istuen. Joten napakkuuden lisäksi mulla on nopeasti toipuvat kudokset, onneksi, joten mitä sitä enää turhia marisemaan.

Vierailija
26/44 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanottu, tosin en kysynyt. Kauan se tikkas, joten oli niitä vrmaan aika paljon!

Vierailija
27/44 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Episotomia, siitä johtuen ja paraneminen kesti kauan. Tokan kohdalla pari tikkiä ja viimeisimmän kohdalla ei yhtään.

Vierailija
28/44 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti riittävästi :) mulle lääkäri sano paikatessaan, repesin siis tuon 5cm epparista emättimeen päin, että ei hän mitään yksittäisiä tikkejä tee, hän ompelee sauman. Eikä niitä enää tuossa vaiheessa edes lasketa, tärkeintä on saada haava umpeen.

Saatko jonkun ansiomerkin tikkien määrän perusteella?

Vierailija
29/44 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nauroi paskasesti päälle. Siis lääkäri. Ja tikkas tamponin narun sinne kiinni ja joutui purkamaan kaiken ja aloittamaan alusta. Jumalauta, TAYSissa tämmöstä. Olisin valittanut jos olisin jaksanut. Niin, jouduin myös odottamaan yli puoli tuntia vuotavana tikauksen loppuun suorittamista, kun lääkärillä vaihtui työvuoro ja seuraava oli myöhässä. II asteen repeämä, kai siksi kätilön tikkaus ei riittänyt.

TAYS on p-a paikka.

Vierailija
30/44 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin 2-3 asteen repeämät, silti joku opiskelija tikkasi ja perseelleenhän se meni.

Vihaan TAYSia!

Vierailija
31/44 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti riittävästi :) mulle lääkäri sano paikatessaan, repesin siis tuon 5cm epparista emättimeen päin, että ei hän mitään yksittäisiä tikkejä tee, hän ompelee sauman. Eikä niitä enää tuossa vaiheessa edes lasketa, tärkeintä on saada haava umpeen.

Saatko jonkun ansiomerkin tikkien määrän perusteella?

ihan vaan kiinnosti..

tikit sulasivat liian aikaisin ja haava oli tosi kipeä.

ap

Vierailija
32/44 |
28.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kätilö oli tyhmä kun vaan mietti että leikataanko väliliha vai ei ja ei leikannut välilihaa,sittenpä repesin koko matkalta.Exä joutu vielä puuduttamaan kun kätilö ei osannut sitäkään..

Vierailija
33/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nauroi paskasesti päälle. Siis lääkäri. Ja tikkas tamponin narun sinne kiinni ja joutui purkamaan kaiken ja aloittamaan alusta. Jumalauta, TAYSissa tämmöstä. Olisin valittanut jos olisin jaksanut. Niin, jouduin myös odottamaan yli puoli tuntia vuotavana tikauksen loppuun suorittamista, kun lääkärillä vaihtui työvuoro ja seuraava oli myöhässä. II asteen repeämä, kai siksi kätilön tikkaus ei riittänyt.

Ja lääkäri nauroi mullekin, kun pyysin kipulääkitystä jossain vaiheessa. Oisko ollu sama lekuri? :/

Vierailija
34/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen jälkeen lpoettettiin laskeminen :/

Vierailija
35/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää oli jotenkin "soikio" joten syntyi suht helposti, mutta leveet hartiat joten jäi niistä jumiin, kiskottiin ja revittiin, kätilö ja lastenhoitaja yhdessä, lopulta tuli ulos. Ja vain 4 tikkiä. Kätilö mainitsikin että mulla sellanen kudostyyppi, onneks. :) Tää on muuten ketju jonka luin ennen synnytykseen menoa ja voi että olin paniikissa :D :D

Vierailija
36/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehet ole puolustamassa noissa tilanteissa (taysin tapaukset esimerkiksi), jos itse ette synnytyksen jälkeen enää jaksa vaatia?

Vierailija
37/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää oli jotenkin "soikio" joten syntyi suht helposti, mutta leveet hartiat joten jäi niistä jumiin, kiskottiin ja revittiin, kätilö ja lastenhoitaja yhdessä, lopulta tuli ulos. Ja vain 4 tikkiä. Kätilö mainitsikin että mulla sellanen kudostyyppi, onneks. :) Tää on muuten ketju jonka luin ennen synnytykseen menoa ja voi että olin paniikissa :D :D

Vauva oli kans jumissa ja syntyi lopulta toinen käsi ojossa. Ekassa synnytyksessä tuli kans 2 tikkiä mutta kyllä mä keväällä lähden synnyttään meidän vikaa vauvaa sillä asenteella ettei pääse välttämättä enää noin vähällä :).

Vierailija
38/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen oikeasti ihan kamalan pahoillani teidän puolesta!

T. Yhden sektiolla syntyneen lapsen äiti, enempää en tule näiden juttujen jälkeen tekemään. Siis YÖK!

Vierailija
39/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

epparista 5cm sisään päin, tokassa leikattiin 3 tikin verran arpikudosta, kolmannessa tuli kuulemma vähän "asfaltti-ihottumaa", neljännessä ei mitään, viidennessä ei mitään...

Vierailija
40/44 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi sitten vielä niin että tikit eivät sulaneetkaan kunnolla ja alapää tulehtui. Oli kyllä aika karmeeta kun tikkejä revittiin tuolta sisältä pois neljä viikkoa synnytyksestä. Silmistä valui vesi ja jokunen kiljasu pääsi suustani. Siinä sitten menikin yli vuosi kun alapäätä vaan aristi ja yhdynnästä ei tullut oikein mitään, sattui niin paljon. Lopulta yksityinen lääkäri tutki alapääni ja totesi että ommeltu väärin! Ihmetteli vielä ääneen että oikeinko oli kätilö ommellut vaiko joku "talkkari". Terveyskeskuksessa ei nähty mitään ihmeellistä kun kävin valittamassa kipuja?! Korjausleikkaus tehtiin ja vähitellen siitä paikat alkoivat kestämään pyöräilyä jne. Mutta vieläkään ei yhdyntä onnistu joka asennosta ja alussa aina sattuu muutaman minuutin ja sitten kipu hellittää.

Tosi kivaa joo. Mutta tätyy olla tähänkin tilanteeseen tyytyväinen, huonomminkin voisi asiat olla!