Kuukauden ruokakauppalasku 566e/6 henkeä
Täällä on ollut muutama ketju viikon/kuukauden ruokakuluista, ja pidin mielenkiinnosta itsekin kirjaa ruokakuluista kuukauden ajan.
Eli marraskuun osalta ruokakauppalaskun loppusummaksi tuli 566e ylöspäin pyöristettynä. Perheeseen kuuluu 2 aikuista ja 4 lasta. Summa sisältää myös pesuaineita yms.
Käytiin kaupassa kerran viikossa ja kuukauden aikana kerittiin myös juhlia isänpäivää ja kaksia synttäreitä, eli oli tavallista enemmän ns. ylimääräisiä ostoksia. Myös yksi joululahja ja vähän ruokatarvikkeita hyväntekeväisyyteen sisältyy tuohon summaan. Kaupat olivat Prisma ja Citymarket.
Onko kukaan muu innostunut pitämään kirjaa ruokakuluista?
Kommentit (106)
Tuksin teillä sisäfilettä syödään noilla summilla
Lihoja ostetaan myös pakkaseen silloin kun halvalla saadaan. Porsaan ulkofilettä on tälläkin hetkellä pakkasessa aika monta kiloa.
AP
Ostatteko kaiken erityistuotteina, onko perheessä esim allergikkoja tai luomuharrastajia?
Ei osteta erityistuotteita. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin tässä kuussa on kauppalaskua kasvattanut herkut joita on ostettu isänpäivän ja synttäreiden vuoksi. Myöskin leipää on ostettu, yleensä se leivotaan itse.
AP
ja meillä tuo voisi olla lähi-K-marketin kuukausilasku. Siihen päälle tulisivat kuitenkin erikoiskaupoista, hallista ja vaikkapa Stockan Herkusta ostetut ruuat + Alko. Eli meille ei riitä tuo 566 e/ kk, mutta onnea ap:lle! :)
Olipas negatiivinen vastaus. Jos teillä menee enemmän, se kertoo jotain teidän perheestä. Mielestäni voisit kysellä vaikka ap.lta, miten hän pystyy pitämään kauppalaskunsa noin pienenä.
Meillä syödään laaudkasta ja hyvää ruokaa, enkä todellakaan näe syytä kituuttamiseen ja tarjousten perässä ravaamiseen. Toki hintoja vertailen, mutta en osta aina halvinta, vaan parasta hinta-laatusuhdetta.
ruokalasku onkin hiukan pienempi, niin se on heti kituuttamista. Toiset vaan osaa ostaa järkevämmin kuin toiset, ei sille mitään voi :)
ja meillä tuo voisi olla lähi-K-marketin kuukausilasku. Siihen päälle tulisivat kuitenkin erikoiskaupoista, hallista ja vaikkapa Stockan Herkusta ostetut ruuat + Alko. Eli meille ei riitä tuo 566 e/ kk, mutta onnea ap:lle! :)
Olipas negatiivinen vastaus. Jos teillä menee enemmän, se kertoo jotain teidän perheestä. Mielestäni voisit kysellä vaikka ap.lta, miten hän pystyy pitämään kauppalaskunsa noin pienenä.
Meillä syödään laaudkasta ja hyvää ruokaa, enkä todellakaan näe syytä kituuttamiseen ja tarjousten perässä ravaamiseen. Toki hintoja vertailen, mutta en osta aina halvinta, vaan parasta hinta-laatusuhdetta.
ruokalasku onkin hiukan pienempi, niin se on heti kituuttamista. Toiset vaan osaa ostaa järkevämmin kuin toiset, ei sille mitään voi :)
possunlihaa kilotolkulla, korviatahan se jo rupeaa tulemaan.
Olipas negatiivinen vastaus.Jos teillä menee enemmän, se kertoo jotain teidän perheestä. Mielestäni voisit kysellä vaikka ap.lta, miten hän pystyy pitämään kauppalaskunsa noin pienenä.
Miksi ihmeessä solvaisin kenenkään kauppalaskua?! Ja miten kauppalaskua ylipäänsä solvataan???
Luin avauksen ja aloin miettiä paljonkohan meillä menee. Totesin että ostamme useammasta kaupasta. Ruokamenoista on helppo pitää lukua kun asioi yhdessä, kahdessa kaupassa - eikä tuokaan ole mitään ilkeää, vaan mielestäni ihan fakta.
Se, että meillä meni marraskuussa enemmän kuin 566 e ruokakauppaan ei kerro meidän perheestä mitään muuta kuin sen. Ei tuo 566:kaan kerro ap:n perheestä mitään sen enempää. Sekä heillä, niinkuin meilläkin, tehdään paljon ruokaa alusta asti. Perheen aikuisten työmatkat kulkevat kaupungin keskustan läpi - tämän verran voi päätellä. Ap:n perheellä on ehkä auto, meillä ei.
Miten minun olisi pitänyt kommenttini muotoilla, etten olisi solvannut? Kirjoita se minulle eteen. Ymmärsin, että ap oli mielissään pienestä kauppalaskusta ja onnittelin häntä. Onko onnittelu solvaus?
Ja aion tammikuussa nostaa tuon summan käteisenä. Se riittää sitten koko kuukaudeksi- jossei riitä, ollaan syömättä (tai syödään puuroa). ;)
Olen kyllästynyt omaan tuhlaamiseeni, siksi toimin näin. Osaan valmistaa hyvää kotiruokaa edullisesti, joten olen varma että pystyn kiristämään vyötä rahallisestikin. Tuo summa sisältää myös wc-paperit ja shampoot ym. Meitä on 3 tässä perheessä.
Kuukauden ruokalasku (sis. muitakin päivittäistavaroita, ei kuitenkaan vaatteita) jää selvästi alle 500 euron. Päivisin syödään töissä/hoidossa. Miehen työruoka on erikseen, 500 euroon sisältyy omat työevääni. Sienestetään ja marjastetaan paljon, leivon itse leivät ja eritoten makeat syötävät. Kaupassa käydään yleensä kerran viikossa Prismassa ja lisäksi lähikaupasta haetaan tarvittaessa unohtuneet/puuttuvat lisät. Ruokavieraita kestitään noin kerran kuussa. Kana ostetaan yleensä fileenä, kalana kirjolohta tai savusiikaa, possu syödään sisä/ulkofileenä, jauheliha on naudasta (tai hirvestä joskus kun saadaan tutuilta ostettua) ja naudan kokoliha niinikään yleensä sisäfilettä tarjouksesta. Lihatuotteita ostetaan pakastimeen silloin kun edullisesti saa. Emme mitenkään pihtaa ruuassa, enempäänkin olisi varaa mutta ei tarvetta. Eineksiä emme syö pinaattilettuja lukuunottamatta. Allergiat tai muut ruokarajoitteet eivät vaikuta ostoksiimme.
Kaupassa käydään yleensä kerran viikossa Prismassa ja lisäksi lähikaupasta haetaan tarvittaessa unohtuneet/puuttuvat lisät.
Ei meillä ainakaan olisi edes kylmäsäilytystiloja viisihenkisen perheen viikon ruoille. Ja leipä on mielestäni tuoretuote, eli pelkästään senkin takia on käytävä kaupassa joka ainoa päivä niin kuin meillä tehdäänkin.
566 euroa vaikuttaa todella pieneltä summalta. Meillä menee ainakin kaksi kertaa tuo, vaikka tehdään kaikki ruoat itse ja ollaan aika tarkkoja.
mutta meillä molemmat vanhemmat syövät kaikki ateriat tuosta 400 € laskusta. Ei siis syödä kotona, vaan kummallakin on töissä eväät, koska työpaikoillamme ei ole mahdollisuutta muuhun ruokailuun.
Kaupassa käydään yleensä kerran viikossa Prismassa ja lisäksi lähikaupasta haetaan tarvittaessa unohtuneet/puuttuvat lisät.
Ei meillä ainakaan olisi edes kylmäsäilytystiloja viisihenkisen perheen viikon ruoille. Ja leipä on mielestäni tuoretuote, eli pelkästään senkin takia on käytävä kaupassa joka ainoa päivä niin kuin meillä tehdäänkin. 566 euroa vaikuttaa todella pieneltä summalta. Meillä menee ainakin kaksi kertaa tuo, vaikka tehdään kaikki ruoat itse ja ollaan aika tarkkoja.
mutta minulla on esim. kellari, jossa on perunat, lantut, porkkanat, punajuuret, palsternakat yms. puolen vuoden tarpeeksi. Tietysti on myös jääkaappi ja kaksi pakastinta.
Meillä menee tasaisesti tonnin molemmin puolin.
kirjaa ruokakuluistani noin 25 vuoden ajan. Meillä on 5 henkeä ja lasku on pelkästä ruoasta noin 400 €, vaihtelee tietysti kuukausittain. Lisäksi syömme jonkun verran ulkona, ne laskut tuohon päälle.
Koululaiset saavat yhden aterian tietysti koulussa, mutta aikuisten kaikki ruoat ovat tuosta summasta.
Käytämme jonkin verran luomuruokaa ja ostokset teen ruokapiirin kautta, lisäksi Lidlistä ja lähi-Siwasta.
Nyt muuten valehtelet joko tahallasi tai sitten itsellesikin.
kirjaa ruokakuluistani noin 25 vuoden ajan. Meillä on 5 henkeä ja lasku on pelkästä ruoasta noin 400 €, vaihtelee tietysti kuukausittain. Lisäksi syömme jonkun verran ulkona, ne laskut tuohon päälle. Koululaiset saavat yhden aterian tietysti koulussa, mutta aikuisten kaikki ruoat ovat tuosta summasta. Käytämme jonkin verran luomuruokaa ja ostokset teen ruokapiirin kautta, lisäksi Lidlistä ja lähi-Siwasta.
Nyt muuten valehtelet joko tahallasi tai sitten itsellesikin.
liian paljon vai liian vähän?
400 euroa kuussa tekee n. 13 euroa per päivä. Laskin äsken piruuttani, mitä maksaa esim. tomaatti-jauhelihapasta viidelle: 7,49. Tuohon päälle kun lisätään maidot, leivät, juustot, makkarat, keksit, jälkiruoat, teet, kahvit, kaakaot, mehut, murot, jne, niin aika taitava saa olla, että selviää alle 25 eurolla päivässä.
400 euroa kuussa tekee n. 13 euroa per päivä. Laskin äsken piruuttani, mitä maksaa esim. tomaatti-jauhelihapasta viidelle: 7,49. Tuohon päälle kun lisätään maidot, leivät, juustot, makkarat, keksit, jälkiruoat, teet, kahvit, kaakaot, mehut, murot, jne, niin aika taitava saa olla, että selviää alle 25 eurolla päivässä.
sukulaisia ja ruokkivat puoli sukua kahdella kalalla...
...mutta koska meidän ostoksista suurin osa tulee samasta kaupasta, josta saamme sitten bonustiedotteiden mukana summan ostoksista kuukausittain, minulla on aika hyvä käsitys siitä miten paljon ruokaan menee.
Ja suunnilleen tuossa 500-600 tienoilla mennään mekin. Perheessä on kirjoilla kuusi henkeä, käytännössä paikalla on joka toinen viikko neljä henkeä ja joka toinen viikko kahdeksan henkeä. Yksi on tosin vauva joka ei vielä paljon kuluta.
Minusta tämä on kohtuullinen summa.
miten se onkin aina niin, että kaikki syö luomua ja tekee kaiken itse ja aina on ruokalasku alle 500 e/kk viidelle hengelle. marjastus ja sienestys ei sitä ruokalaskua todellakaan pienennä niin merkittävästi, että niillä olisi kokonaisuudessa juurikaan merkitystä. Tai tietysti jos syö ämpärillisen puolukoita tai mustikoita viikossa.
Nythän tuo 566€ oli tietty vajaan kk:n tulos mutta silti. Meillä menee myös 800-1200€ ruokaan (alko ei mukana, eikä työruuat), pöydässä vaihdellen 3-8 henkeä.
Tiedän että osa laskusta (100€) tulee miehen tupakasta ja vissyistä mutta eipä juuri muuta turhaa laskulla ole. Jos minä kävisin kaupassa miehen sijaan lasku putoaisi ehkä 200€/kk.
Valmisruokaa emme syö kuin 1-2x kuukaudessa, kaikki tehdään itse. Paljon keittoja, patoja yms. Kasviksia syödään paljon (kauden mukaan) mutta hedelmiä harvemmin kun on niin kalliita. Marjat poimitaan juu itse omasta pihasta koska meillä menee niitä päivittäin esim smootheissa ja jälkiruuissa. Sieniä on vähemmän poimittu mutta jotain kuitenkin
Töissäolevina on vähän vaikea juosta tarjousten perässä, mutta jos esim paistia, karitsaa, vasikkaa, oikeaa kanaa tms hyvää lihaa on tarjouksessa ostamme pakkaseen.