Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aargh, vanha patu tuli valittamaan vilkusta!!!

Vierailija
24.11.2011 |

Raivostuttava vahna äijä tuli koputtamaan auton ikkunaan ja valitti vilkusta.

Tilanne oli tälläinen:

Hain miestä asemalta. Aseman edustalla on parkkipaikka. Parkkiruutujen ympärillä menee ajorata. Eli parkit ovat keskellä ja ajorata kulkee yhdensuuntaisesti niiden ympärillä. Usein asemarakennuksen eteen, tähän ajoradan kohdalle pysähdytään kyytiin ottamaan tai jättämään jalkakäytävän viereen. Tässä ei siis ole parkkipaikkaa. Itse rinnastan tilanteen niin, että pysähtyessäni tähän kohtaan pysähdyn ajoradan sivuun, koska paikalla ei ole ruutuja.

Olin siis pysähtynyt tähän ja minulla oli vilkku päällä oikealla, koska olin tien reunassa.

Äijä tulee omasta autostaan pihalle, naputtaa ikkunaan ja käskee sammuttamaan vilkun.

Hänen mielestään vilkkua ei kuulu käyttää tässä tilanteessa. Pappa kysyy miksi käytän vilkkua ja sanon, että koska olen tässä ajoradan vieressä pysähtyneenä enkä parkkiruudussa.

Lopputulos oli se, että totesimme olleemme sitten eri autokouluissa, koska minulle on opetettu näyttämään vilkkua tässä ja hänelle ei.

Kumpi on teidän mielestänne oikeassa ja näytättekö vilkkua tuossa kohdassa?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia nimenomaan opetettiin autokoulussa niin, että se kertoo muille, että ei ole lähdössä minnekään, vaan on pysähtyneenä hetken siihen reunaan.

ei ole erityisen olennaista tai tarpeellista, sillä liikkeelle lähtiessä tulee näyttää erikseen vilkkua liikenteeseen liityttäessä.

... juuri siksi on tarpeellista, ettei tarvitse arvailla, onko pysähtynyt vai aikooko jatkaa matkaansa - kaikki kun eivät viitsi vilkuttaa vasemmallekaan liikkeelle lähtiessään. Jos näen jonkun pysähtyneen ja vilkuttavan oikealle, voin olettaa tämän vilkuttavan vasemmalle lähtiessään - hän kun selvästi tietää, miten vilkku toimii (tai vähintäänkin vilkun kytkeytyvän pois päältä, kun renkaat alkavat kääntyä, ellei kuski sittenkään osaa). Onko teillä aavistustakaan miten esim. parkkihalleissa osoitetaan, että ollaan odottamassa vapautuvaa paikkaa ja että ohi voi turvallisesti mennä? Eipä tietenkään...

sen tiedän, että vilkku osoittaa, että aiotaan kääntyä oikealle tai vasemmalle, josta on auto lähdössä parkkiruudusta, mutta sitä en tiedä, miten osoitetaan, että ihan yleisesti ollaan siinä odottelemassa. Ja autoni on ylensä parkkihallissa.

Vierailija
2/57 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni ap teki kaupunkilaisjärjen kannalta oikein kun piti vilkkua päällä, vaikka oli kaiketi pysäköinyt/pysähtynyt laittomalle paikalle. Mua henk. koht. risoo aika tavalla autoilijat, jotka pysähtyvät jonnekin minne sattuu autotien reunaan ilman vilkkuja ja mä sitten tenavien kanssa pyöräilijöinä odotetaan, että meniskö se etuajo-oikeutettu auto siitä kenties, ettei tarttis taas kerran jumittaa, jumittaa... Ja ei fide se mee, eikä myöskään näytä mitään pysähtymisen merkkejä, kuten sitä vilkkua. Kait ne liikennesääntövajaat autoilijat kuvittelevat, että pyöräilijöillä on joku etuajo-oikeus, jota meillä pyöräilijöillä yleensä ei ole, kun pyörätien ja ajoradan risteyksestä on kyse. Jalankulkijoiden edessä tietty painetaan kaasu pohjaan - jostain kumman syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon AV-mamma laittaa tietysti hätävilkut päälle siksi aikaa kun vie vanhemman lapsen päiväkotiin oleillessaam vauvan kanssa kotona.

Työpisteeni ikkuna antaa suoraan päiväkodin eteen alueella jossa ei ole parkkipaikkoja tarjolla (HKI keskustann alueella). Joka ikinen aamu klo 8-9 hätävilkut vilkkuvat parkkeeratuissa mammojen autoissa. ja tekevät tätä muuten isätkin hyvin ahkeraan.

Vierailija
4/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkku on keino kertoa muille autoilijoille aikeistaan. Ap halusi viestiä muille autoilijoille, että pysyy oikealla eikä lähde ykskaks liikkeelle ja muut autoilijat voivat siis ohittaa hänet turvallisin mielin. Jos hänellä ei olisi ollut vilkkua päällä ja auto on käynnissä, niin mistä kanssaautoilijat voivat tietää, että hän ei lähde liikkeelle? Eli heidän pitäsi jäädä AP:n taakse odottamaan liikkeelle lähtöä. Kysykää vaikka Esko Riihelältä, jos ette mua usko.

Ja ap seuraavalla kerralla kysy urputtavalta patulta, että kumpi meistä on viimeksi käynyt autokoulun eli kummalla meillä on opetukset tuoreempana mielessä ;)

Vierailija
5/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mistä se takana tulija voi nähdä, onko autossa parkkivalot päällä vai ei?

Vierailija
6/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysähtymistä ei ole kielletty, niin vilkun käytöstä ei saa sakkoja.

Vierailija
7/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkku päälle kunnes lähtee pois ja silloin merkkivilkku lähtösuuntaan, että osaavat varoa. No joka parkkipaikalla tms ei ole tarpeen lähtiessä enää, mutta esim. tien viereen pysähdyttäessä.

Lienee hyviä tapoja, jos ei laissa ole mainintaa. Opetetaanhan autokoulussa myös mitä tarkoittaa, jos edessä ajava rekkakuski vilkauttaa pari kertaa vasenta vilkkua. Tuskin sekään "nyt on hyvä paikka mennä ohi" -vinkki missään lakikirjassa ole. Vai onko. :O

Vierailija
8/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkku on keino kertoa muille autoilijoille aikeistaan. Ap halusi viestiä muille autoilijoille, että pysyy oikealla eikä lähde ykskaks liikkeelle ja muut autoilijat voivat siis ohittaa hänet turvallisin mielin. Jos hänellä ei olisi ollut vilkkua päällä ja auto on käynnissä, niin mistä kanssaautoilijat voivat tietää, että hän ei lähde liikkeelle? Eli heidän pitäsi jäädä AP:n taakse odottamaan liikkeelle lähtöä. Kysykää vaikka Esko Riihelältä, jos ette mua usko. Ja ap seuraavalla kerralla kysy urputtavalta patulta, että kumpi meistä on viimeksi käynyt autokoulun eli kummalla meillä on opetukset tuoreempana mielessä ;)

ei suinkaan siitä, että ap ei enää vilkuta oikealle.

Vierailija
9/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtee liikkeelle. Sitä se ennakoi laittamalla vilkun vasemmalle. Samat säännöt koskkevat henkilöautojakin.

tehnyt, koska oli siinä niin pitkään, että siitä tultiin huomauttamaan. Eihän esim. parkkiruuduttomalla alueella kadunvarressa tarvitse pitää vilkkua päällä, jos siinä odottelee jotakuta.

jos auto käynnissä!

Vierailija
10/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pysähtymistä ei ole kielletty, niin vilkun käytöstä ei saa sakkoja.

Minulle poliisi kirjoitti sakkolapun, kun pysähtyneessä autossa oli vilkku oikealle eikä mitään aietta kääntyä. Yritin selittää, että se on merkkinä siitä, että olen pysähtynyt tähän (pysäköintikielto, ei pysähtymiskieltoa), mutta poliisi totesi, että vilkku ei ole pysähtymismerkki vaan kertoo kaistanvaihdosta tai kääntymisestä. Koska en tehnyt kumpaakaan, sain sakot.

Vierailija
11/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia nimenomaan opetettiin autokoulussa niin, että se kertoo muille, että ei ole lähdössä minnekään, vaan on pysähtyneenä hetken siihen reunaan.

ei ole erityisen olennaista tai tarpeellista, sillä liikkeelle lähtiessä tulee näyttää erikseen vilkkua liikenteeseen liityttäessä.

Etenkin pimeällä tarpeetonta vilkunkäyttöä kannattaa välttää, sillä vilkkuva valo voi vetää huomion pois jostain muusta mikä olisi tarpeellisempaa havaita. Esimerkiksi valoton pyörä tai heijastimeton tai valon ulottumattomissa oleva jalankulkija.

On kyllä aika ajotaidoton jos jää vain jotakin vilkkua kyttäämään eikä seuraa muuta liikennettä.

Silloinhan olisi hyvä käyttää vilkkua jos olet joutunut pysähtymään tien reunaan, takanatuleva auto huomaa että olet pysähtyneenä tai ainakin hidastamassa. Jolloin osaa myös varoa.

Jos ei yhden vilkun takia osaa kiinnittää huomiota myös mahdollisiin kävelijöihin ja pyöräilijöihin, vika on ihan muualla kuin vilkussa.

Vierailija
12/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtee liikkeelle. Sitä se ennakoi laittamalla vilkun vasemmalle. Samat säännöt koskkevat henkilöautojakin.

tehnyt, koska oli siinä niin pitkään, että siitä tultiin huomauttamaan. Eihän esim. parkkiruuduttomalla alueella kadunvarressa tarvitse pitää vilkkua päällä, jos siinä odottelee jotakuta.

jos auto käynnissä!

Ei löydy ainakaan nyt käytössä olevasta autokoululaisen oppaasta tuota ohjetta.

Vierailija
13/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. en muista mikä numero olin, mutta muutama viesti ylös päin

Vierailija
14/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen liikkeellelähdön tietää siitä, että ap laittaa vilkun vasemmalle!

ei suinkaan siitä, että ap ei enää vilkuta oikealle.

tai kuten vasta tänään taas liikenteessä nähtiin, vilkku vilkutti aivan tarpeettomasti oikealle pysähtymisen merkiksi, mutta se vilkutti oikealle vielä liikkeelle lähtiessäkin.

Sitten kun se lopulta saatiin pois päältä, käännyttiin ilman vilkkua oikealle.

Oli tämäkin aika mielenkiintoinen mamma.

Vierailija
15/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuten tarvii

jos auto käynnissä!

ei muuten todellakaan tarvitse, oli auto käynnissä tai ei. Jos ollaan pysähtyneenä tien reunaan käytetään parkkivaloja sen merkiksi, että ollaan pysähtyneenä tien reunaan.

Vierailija
16/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yhden vilkun takia osaa kiinnittää huomiota myös mahdollisiin kävelijöihin ja pyöräilijöihin, vika on ihan muualla kuin vilkussa.

Nimenomaan märällä ja pimeällä kelillä kirkkaana loistava vilkku nimenomaan imee huomiota kaiken muun kustannuksella.

Vierailija
17/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilkku päälle kunnes lähtee pois ja silloin merkkivilkku lähtösuuntaan, että osaavat varoa. No joka parkkipaikalla tms ei ole tarpeen lähtiessä enää, mutta esim. tien viereen pysähdyttäessä. Lienee hyviä tapoja, jos ei laissa ole mainintaa. Opetetaanhan autokoulussa myös mitä tarkoittaa, jos edessä ajava rekkakuski vilkauttaa pari kertaa vasenta vilkkua. Tuskin sekään "nyt on hyvä paikka mennä ohi" -vinkki missään lakikirjassa ole. Vai onko. :O

eli jos sieltä kuitenkin tulee joku ja ajat kolarin, ei se rekkakuski ole missään vastuussa etkä voi vedota oikeudessa siihen, että näytti "mene ohi" -merkkiä.

Vierailija
18/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaisin: Ei mikään varoitusvalokaan syttynyt. Ehkä nyt kannattaa soittaa automerkin huoltoon, jos se kuluttaa autoa liikaa, tiedätkö numeroa? Olen kyllä tehnyt sitä melko paljon aikaisemminkin, eikä se vilkku ole siitä sanottavammin kulunut, onkohan ne laskuttaneet joka huollossa vilkun vaihdon?

Vierailija
19/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkku on keino kertoa muille autoilijoille aikeistaan. Ap halusi viestiä muille autoilijoille, että pysyy oikealla eikä lähde ykskaks liikkeelle ja muut autoilijat voivat siis ohittaa hänet turvallisin mielin. Jos hänellä ei olisi ollut vilkkua päällä ja auto on käynnissä, niin mistä kanssaautoilijat voivat tietää, että hän ei lähde liikkeelle? Eli heidän pitäsi jäädä AP:n taakse odottamaan liikkeelle lähtöä. Kysykää vaikka Esko Riihelältä, jos ette mua usko. Ja ap seuraavalla kerralla kysy urputtavalta patulta, että kumpi meistä on viimeksi käynyt autokoulun eli kummalla meillä on opetukset tuoreempana mielessä ;)

siitä kun kertovat auon parkkivalot! Ne kun napsauttaa päälle, tietävät muut, että tuo auto on pysähtynyt tiensivuun tms. Ei sitä vilkulla osoiteta.

Jos vilkku on oikealle, miten kanssa-autoilijat voivat tietää, että ap ei aio kääntyä?

Vierailija
20/57 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vilkku on oikealle, miten kanssa-autoilijat voivat tietää, että ap ei aio kääntyä?

Itse en yritä liikaa miettiä muiden liikkujien mielenliikkeitä. Jos auto kääntyy se kääntyy. Jos auto on tiensivussa, se on tiensivussa ja antaa olla. Jos sillä on vilkku päällä, tiedän, ettei se ole lähdössä liikkeelle heti kun olen rinnalla. Jos risteykseen on matkaa vielä vähän enemmän, ei käy edes pienessä mielessäni, miksiköhän tuo auto noin hitaasti etenee kohti sitä risteystä.

Suuntamerkkiä käytetään LIIAN VÄHÄN, ei liikaa. Jos joku osoittaa, että ohita, olen tien sivussa, siitä ei ole haittaa jos on paikallaan. Liikkuvassa autossa ajattelee, että nyt tuo voi olla kohta kääntymässä.