Aargh, vanha patu tuli valittamaan vilkusta!!!
Raivostuttava vahna äijä tuli koputtamaan auton ikkunaan ja valitti vilkusta.
Tilanne oli tälläinen:
Hain miestä asemalta. Aseman edustalla on parkkipaikka. Parkkiruutujen ympärillä menee ajorata. Eli parkit ovat keskellä ja ajorata kulkee yhdensuuntaisesti niiden ympärillä. Usein asemarakennuksen eteen, tähän ajoradan kohdalle pysähdytään kyytiin ottamaan tai jättämään jalkakäytävän viereen. Tässä ei siis ole parkkipaikkaa. Itse rinnastan tilanteen niin, että pysähtyessäni tähän kohtaan pysähdyn ajoradan sivuun, koska paikalla ei ole ruutuja.
Olin siis pysähtynyt tähän ja minulla oli vilkku päällä oikealla, koska olin tien reunassa.
Äijä tulee omasta autostaan pihalle, naputtaa ikkunaan ja käskee sammuttamaan vilkun.
Hänen mielestään vilkkua ei kuulu käyttää tässä tilanteessa. Pappa kysyy miksi käytän vilkkua ja sanon, että koska olen tässä ajoradan vieressä pysähtyneenä enkä parkkiruudussa.
Lopputulos oli se, että totesimme olleemme sitten eri autokouluissa, koska minulle on opetettu näyttämään vilkkua tässä ja hänelle ei.
Kumpi on teidän mielestänne oikeassa ja näytättekö vilkkua tuossa kohdassa?
Kommentit (57)
eli jään sen taakse odottamaan, että se siirtyy pois. Sitähän se vilku kertoo etenkin parkkipaikalla: suuntamerkkiä näyttävä auto on aikeissa siirtyä pois paikalta, jossa se on ja nimenomaan suuntavilkun suuntaan. Mikä on oikeasti tärkeä tieto.
Tieliikennelaki ei kiellä sitäkään, että ei käytä vilkkua kyseisessä tilanteessa. Noin ehkä siksi, että vilkku ei ole tarpeen, jos kerran ei ole kääntymässä.
Minä pistän vilkun päälle, jos pysähdyn tien reunaan.
Mutta jos se on (lastaus)alue, jossa on tarkoituskin viedä ja hakea matkustajia, niin silloin ei tarvii koko ajan vilkuttaa. Eiköhän sellaisessa paikassa porukka tajua millä asialla auto siinä on.
Älkää hyvät ihmiset kuvitelko, että tuossa tilanteessa pitää tai saa käyttää vilkkua. Se ei ole koskaan eikä milloinkaan pysähtyneen auton merkki vaan osoittaa siirtymistä tai kääntymistä.
Laillisesti pysähtynyttä autoa ei tarvitse mitenkään erikseen merkitä ja laittomastihan ei autoa pysäytetä.
Suurin osa on siis kuullut, että vilkkua näytetään mainitsemassani kohdassa.
Ja siis ei siitä voi minnekään kääntyä, tiedoksi sille, joka sellaista ajatteli.
Kyllä minulle on autokoulussa opetettu, että siinä vilkkua näytetään. Itsekin tutkin lakia ja huomasin, että laki ei velvoita käyttämään. Mutta ei myöskään kiellä.
Asia nimenomaan opetettiin autokoulussa niin, että se kertoo muille, että ei ole lähdössä minnekään, vaan on pysähtyneenä hetken siihen reunaan.
Mutta pappa on käynyt silloin 100 vuotta sitten samaa autokoulua, kun muutama tässä ketjussa, jotka eivät ymmärrä vilkun käyttöä tuossa yhteydessä.
Mutta pappa ei ole tainnut olla kotona silloin kun äiti opetti käytöstapoja, koska mulle ei tulis mieleenkään koputella kenenkään ikkunoihin ja marista tollasista asioista, vaikka sattuisikin itseä ärsyttämään.
-ap
Älkää hyvät ihmiset kuvitelko, että tuossa tilanteessa pitää tai saa käyttää vilkkua. Se ei ole koskaan eikä milloinkaan pysähtyneen auton merkki vaan osoittaa siirtymistä tai kääntymistä. Laillisesti pysähtynyttä autoa ei tarvitse mitenkään erikseen merkitä ja laittomastihan ei autoa pysäytetä.
Mitä ihmettä tarkoitat esim. kohdallasi, ettälaittomastihan autoa ei pysäytetä? Kyllähän laki määrää paljon paikkoja johon ei saa pysähtyä.
On huomaavaista osoittaa vilkun käytöllä muille, että on tien reunassa, eikä liiku eteenpäin.
Laki ei edellytä tätä, mutta huomaavaista se on muitakohtaan ja suotavaa siis.
Hätävilkun käyttöähän EI kielletä muussa kuin hätätilanteessa.
Juuei. Hätävilkku on nimenä harhaanjohtava, kyse on ennemminkin varoitusvilkusta.
Suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jolloin kaikki suuntavalot vilkkuvat samanaikaisesti tai vuorotellen edessä ja takana, saa käyttää vain, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle.
Asia nimenomaan opetettiin autokoulussa niin, että se kertoo muille, että ei ole lähdössä minnekään, vaan on pysähtyneenä hetken siihen reunaan.
ei ole erityisen olennaista tai tarpeellista, sillä liikkeelle lähtiessä tulee näyttää erikseen vilkkua liikenteeseen liityttäessä.
Etenkin pimeällä tarpeetonta vilkunkäyttöä kannattaa välttää, sillä vilkkuva valo voi vetää huomion pois jostain muusta mikä olisi tarpeellisempaa havaita. Esimerkiksi valoton pyörä tai heijastimeton tai valon ulottumattomissa oleva jalankulkija.
Älkää hyvät ihmiset kuvitelko, että tuossa tilanteessa pitää tai saa käyttää vilkkua. Se ei ole koskaan eikä milloinkaan pysähtyneen auton merkki vaan osoittaa siirtymistä tai kääntymistä. Laillisesti pysähtynyttä autoa ei tarvitse mitenkään erikseen merkitä ja laittomastihan ei autoa pysäytetä.
Mitä ihmettä tarkoitat esim. kohdallasi, ettälaittomastihan autoa ei pysäytetä? Kyllähän laki määrää paljon paikkoja johon ei saa pysähtyä. On huomaavaista osoittaa vilkun käytöllä muille, että on tien reunassa, eikä liiku eteenpäin. Laki ei edellytä tätä, mutta huomaavaista se on muitakohtaan ja suotavaa siis.
Autokoulussa opetetaan suuntavilkun käyttö. Jos käytät sitä vilkkua lainvastaisesti osoittamaan, että olet pysähtynyt, niin mistä muut tietävät se, että et tunne säädöksiä? Muut liikenteessä luulevat, että olet kääntymässä etkä suinkaan osoittamassa heille, että olet tien reunassa liikkumatta eteenpäin. Ja jos taas olet konkreettisesti tien reunassa siten, että vilkutat vasemmalle, on syytä olettaa, että autosi on hajalla, et vain osaa laittaa varoitusvaloja päälle. Tieliikennelaki kertoo, että ko. tilanteessa käytät tarvittaessa parkkivaloja, et suinkaan vilkkua.
Laittomasti autoa ei saa pysäyttää, vaikka aika usein esim. asemalla näkee pysähtymiskieltomerkin jälkeen autoja rivissä vilkuttamassa oikealle ja odottamassa. Siitä saa sakot, eli laittomasti ei autoa saa pysäyttää eikä vilkkua saa käyttää pysähtymisen merkiksi.
Suurin osa on siis kuullut, että vilkkua näytetään mainitsemassani kohdassa. Ja siis ei siitä voi minnekään kääntyä, tiedoksi sille, joka sellaista ajatteli. Kyllä minulle on autokoulussa opetettu, että siinä vilkkua näytetään. Itsekin tutkin lakia ja huomasin, että laki ei velvoita käyttämään. Mutta ei myöskään kiellä. Asia nimenomaan opetettiin autokoulussa niin, että se kertoo muille, että ei ole lähdössä minnekään, vaan on pysähtyneenä hetken siihen reunaan. Mutta pappa on käynyt silloin 100 vuotta sitten samaa autokoulua, kun muutama tässä ketjussa, jotka eivät ymmärrä vilkun käyttöä tuossa yhteydessä. Mutta pappa ei ole tainnut olla kotona silloin kun äiti opetti käytöstapoja, koska mulle ei tulis mieleenkään koputella kenenkään ikkunoihin ja marista tollasista asioista, vaikka sattuisikin itseä ärsyttämään. -ap
olet tyypilliseen naisen tapaan sotkenut nuo kaksi valoa! Vilkkua nimenomaan ei saa käyttää mainitsemassasi tarkoituksessa!
Suurin osa on siis kuullut, että vilkkua näytetään mainitsemassani kohdassa. Ja siis ei siitä voi minnekään kääntyä, tiedoksi sille, joka sellaista ajatteli. Kyllä minulle on autokoulussa opetettu, että siinä vilkkua näytetään. Itsekin tutkin lakia ja huomasin, että laki ei velvoita käyttämään. Mutta ei myöskään kiellä. Asia nimenomaan opetettiin autokoulussa niin, että se kertoo muille, että ei ole lähdössä minnekään, vaan on pysähtyneenä hetken siihen reunaan. Mutta pappa on käynyt silloin 100 vuotta sitten samaa autokoulua, kun muutama tässä ketjussa, jotka eivät ymmärrä vilkun käyttöä tuossa yhteydessä. Mutta pappa ei ole tainnut olla kotona silloin kun äiti opetti käytöstapoja, koska mulle ei tulis mieleenkään koputella kenenkään ikkunoihin ja marista tollasista asioista, vaikka sattuisikin itseä ärsyttämään. -ap
Ei siellä laissa erikseen kielletä ajamasta liikenneympyrässä sataa kertaa ympäri, ja silti se on kielletty. Eikä siellä ole erikseen kerrottu, että ajon aikana ei saa vuorotellen vilkutella oikealle ja vasemmalle sen merkiksi, että ei aio kääntyä.
Siellä on kerrottu vain ne tapaukset, jolloin vilkkua saa ja tulee käyttää.
Tämän ketjun jälkeen ymmärsin, miksi sitä suuntavilkkua ei käytetä liikenteessä. Tehän toimitte tismalleen päinvastoi kuin pitäisi eli vilkutatte oikealle, kun vilkkua ei tarvita ja napautatte vilkun pois päältä merkiksi siitä, että aiotte siirtyä liikenteen sekaan vasemmalle. Ja senhän tietää siitä, että vilkku ei enää ole päällä. *huokaus
mutta mielestäni ap teki kaupunkilaisjärjen kannalta oikein kun piti vilkkua päällä, vaikka oli kaiketi pysäköinyt/pysähtynyt laittomalle paikalle.
Mua henk. koht. risoo aika tavalla autoilijat, jotka pysähtyvät jonnekin minne sattuu autotien reunaan ilman vilkkuja ja mä sitten tenavien kanssa pyöräilijöinä odotetaan, että meniskö se etuajo-oikeutettu auto siitä kenties, ettei tarttis taas kerran jumittaa, jumittaa... Ja ei fide se mee, eikä myöskään näytä mitään pysähtymisen merkkejä, kuten sitä vilkkua.
Kait ne liikennesääntövajaat autoilijat kuvittelevat, että pyöräilijöillä on joku etuajo-oikeus, jota meillä pyöräilijöillä yleensä ei ole, kun pyörätien ja ajoradan risteyksestä on kyse. Jalankulkijoiden edessä tietty painetaan kaasu pohjaan - jostain kumman syystä.
ei ole erityisen olennaista tai tarpeellista, sillä liikkeelle lähtiessä tulee näyttää erikseen vilkkua liikenteeseen liityttäessä.
... juuri siksi on tarpeellista, ettei tarvitse arvailla, onko pysähtynyt vai aikooko jatkaa matkaansa - kaikki kun eivät viitsi vilkuttaa vasemmallekaan liikkeelle lähtiessään. Jos näen jonkun pysähtyneen ja vilkuttavan oikealle, voin olettaa tämän vilkuttavan vasemmalle lähtiessään - hän kun selvästi tietää, miten vilkku toimii (tai vähintäänkin vilkun kytkeytyvän pois päältä, kun renkaat alkavat kääntyä, ellei kuski sittenkään osaa).
Onko teillä aavistustakaan miten esim. parkkihalleissa osoitetaan, että ollaan odottamassa vapautuvaa paikkaa ja että ohi voi turvallisesti mennä? Eipä tietenkään...
nelivilkku eli hätävilkku tuossa tilanteessa on se oikea mielestäni juurikin sen takia että pelkkä vilkku viittaa siihen että oot kääntymässä.
Sä osoitat aikomuksesi pysähtyä vilkulla, mutta ei sitä vilkku tarvitse käyttää, kun olet jo pysähtynyt. Jos sä odotat jotain ottaaksesi hänen kyytiin, mutta kyytiin tulija ei ole vielä paikalla, niin et sää pysäköidä siihen odottamaan edes moottorikäynnissä, jos kyseessä on pysäköintikieltoalue.
moimoi123 kirjoitti:
nelivilkku eli hätävilkku tuossa tilanteessa on se oikea mielestäni juurikin sen takia että pelkkä vilkku viittaa siihen että oot kääntymässä.
Hätävilkkua ei saa käyttää muussa kuin hätätilanteessa, ei se hätävilkku anna oikeutta pysähtyä odottamaan jotain pysäköintikieltoalueelle.
Vierailija kirjoitti:
mutta sitähän et ole tekemässä vaan odottamassa. Jos kyseessä on se asema, jonka oletan sen olevan, on siinä myös pysäköintikiellon merkki eli pysähtyä saa, pysäköidä ei.
En ymmärrä, miksi sinulla on vilkku päällä, jos et aio kääntyä ja olet ajoradan sivussa.
Oliko siinä sellaista merkkiä, että tässä saa vilkutella ?
Häh ?
Zinc
Ei ollut sellaista merkkiä! Aivan !