Sattuu niin perhanasti :,(
Mulla on tosi paha bartholinin rauhasen tulehdus. Kävin lääkärissä maanantaina ja oltais leikattu heti, mutta haluan, että rauhanen poistetaan samalla niin nyt sitten odotellaan milloin kutsu käy sairaalaan. Lääkäri kirjoitti lähetteeseen 1-7 päivää ja leikkauskaan ei ole silloin vaan eka tarkastus ja sit päätetään leikkausaika..
Ajattelin että jaksan odottaa vaikka onkin kipeä, mutta olotila on tällähetkellä aivan kamala ja sairaalasta ei ainakaan vielä ole kuulunut mitään. Mies hommas mulle uimarenkaan työtuoliin, että voin tehdä tietokoneella hommia, kun en pysty istumaan. Koko ajan sattuu ja öisin ei saa nukuttua.
Nyt kun on valvonut monta yötä putkeen ja koko ajan sattuu kuin olis just synnyttänyt, niin rupee olee aika epätoivoinen olo. Eikä viitti koko ajan valittaa miehelle tai siskolle. Kyllähän ne näkee, että sattuu..
Antakaa mulle voimaa jaksaa odottaa, että pääsen sinne leikkaukseen etten paukkase tänäyönä sairaalan päivystykseen. Ne ei leikkaa rauhasta samalla vaikka se olisi mahdollista, joten uusi leikkaus olisi edessä muutaman viikon päästä ja jokatapauksessa viikon toipuminen ja hirveet kivut, niin en halua kokea sitä kahta kertaa :(
Turha vuodatus, kiitos.
Kommentit (23)
bartholinin rauhasta. Yksi emättimen molemmilla puolilla. Iholla saattaa näkyä pienen pienet reiät ja ihon alla piilossa on herneen kokoiset rauhaset. Ne erittää sitä nestettä emättimeen kun kiihottuu.
Joskus joillakin toinen tai molemmat menee tukkoon ja se neste ei pääse ulos. Sit se rupee kertymään sinne sisälle, tulehtuu ja kasvaa moninkertaiseksi se rauhanen, kun on täynnä mätää. Monesti muodostaa vielä kystan sinne alle.
Se voidaan terveysasemalla tyhjentää, että ensin puudutetaan, tökätään neula ja imetään mätä pois. Yleensä siitä on apua vain hetkeksi. Se voidaan myös leikata nukutuksessa, jolloin tehdään viilto, tyhjennetään se ja hoitona se haava tikataan auki, että kaikki märkä pääsee pois eikä reikä umpeutuisi kokonaan.
Bartholinin rauhasen tulehdus voi tulla kenelle vain ja milloin vain eikä siihen ole ehkäisy keinoa. Jos sen kerran saa, niin yleensä vaiva uusiutuu jatkuvasti. Ainut pyyvä keino on poistaa itse rauhanen kokonaan. Toisen rauhasen poisto ei vaikuta elämään mitenkään. Jos molemmat poistetaan, niin sitten tarttee liukkaria loppuelämänsä.
Itsellä vikaa on vain toisessa ja ja leikattu jo pari kertaa. Maanantaina oli kasvanut kananmunan kokoiseksi, nyt aikalailla mandariinin kokoinen ja ihan kivikova alhaalta, eli ilmeisesti sielä myös kysta. Ja ihan saatanan kipeä.
Ap
on täynnä mätää ja on riski jos ei sitä tyhjennetä, että se puhkeaa sisällepäin jolloin saa hyvin todennäköisesti veren myrkytyksen.
Ap
Jos sitä leikkausaikaa ei pian kuulu, niin olisko sitten kuitenkin parempi ottaa ne kaksi leikkausta? Mulla itselläni vain on todella matala kipukynnys ja ei tuon takia kannata varmaan verenmyrkytystäkään hommata.
bartholinin rauhasta. Yksi emättimen molemmilla puolilla. Iholla saattaa näkyä pienen pienet reiät ja ihon alla piilossa on herneen kokoiset rauhaset. Ne erittää sitä nestettä emättimeen kun kiihottuu.
Joskus joillakin toinen tai molemmat menee tukkoon ja se neste ei pääse ulos. Sit se rupee kertymään sinne sisälle, tulehtuu ja kasvaa moninkertaiseksi se rauhanen, kun on täynnä mätää. Monesti muodostaa vielä kystan sinne alle.
Se voidaan terveysasemalla tyhjentää, että ensin puudutetaan, tökätään neula ja imetään mätä pois. Yleensä siitä on apua vain hetkeksi. Se voidaan myös leikata nukutuksessa, jolloin tehdään viilto, tyhjennetään se ja hoitona se haava tikataan auki, että kaikki märkä pääsee pois eikä reikä umpeutuisi kokonaan.
Bartholinin rauhasen tulehdus voi tulla kenelle vain ja milloin vain eikä siihen ole ehkäisy keinoa. Jos sen kerran saa, niin yleensä vaiva uusiutuu jatkuvasti. Ainut pyyvä keino on poistaa itse rauhanen kokonaan. Toisen rauhasen poisto ei vaikuta elämään mitenkään. Jos molemmat poistetaan, niin sitten tarttee liukkaria loppuelämänsä.
Itsellä vikaa on vain toisessa ja ja leikattu jo pari kertaa. Maanantaina oli kasvanut kananmunan kokoiseksi, nyt aikalailla mandariinin kokoinen ja ihan kivikova alhaalta, eli ilmeisesti sielä myös kysta. Ja ihan saatanan kipeä.
Ap
Kuulostaa todella äärimmäisen kivuliaalta. En tiedä, miten jaksat, mutta ehkä sen avulla sittenkin, että nyt selviät vain yhdellä leikkauksella, jonka jälkeen tämä vaiva on toivottavasti historiaa. Ei samaa kipua enää koskaan.
ja sitten odottelemaan varsinaista toimenpidettä. Nautitko nyt ajatuksesta mahdollisesta sepsiksestä? Kuulostaa taas ihan Psykomamman jutulta.
tai lähinnä ne kivut ja vuodepotilaana viikko.. Ei todellakaan huvittaisi ottaa kahta samanlaista kertaa kun yhdelläkin selväisi.. Sunnuntaina viimeistään pitäis sairaalasta kuulua.
Ap
Ei ollut maanantaina vielä näin kipeä vaikka kipeä olikin. Ja toki menen sairaalaan päivystykseen jos yhtä-äkkiä nousee korkea kuume tai jotain muuta erikoista. En halua mitään verenmyrkytystä, mutta aiemman leikkauksen kokeneena, en halua niitä kahtena kappaleena ellei ole aivan pakko.
Ap
Ei mitään tartte osatakkaan sanoa. Se riittää, että saa henkistä tukea, kun joku laittaa vaan tsemppiä tai jotain muuta vastaavaa. Ite niin itkunen ja kipeä ja yritän tsempata itteäni, että tästä sentään pääsee kohta eroon, monilla on paljon vakavampiakin sairauksia ja ongelmia.
Ap
Ja siltä että kuuluuko leikkauksen odottelun todella olla noin tuskallista? Eikö ole mitään helpotusta oloosi? Auttaako mikään kipulääke yhtään? Oletko varma että on turvallista odottaa noin kovien kipujen kanssa?? Tsemppiä sinulle!!
Ei mitään tartte osatakkaan sanoa. Se riittää, että saa henkistä tukea, kun joku laittaa vaan tsemppiä tai jotain muuta vastaavaa. Ite niin itkunen ja kipeä ja yritän tsempata itteäni, että tästä sentään pääsee kohta eroon, monilla on paljon vakavampiakin sairauksia ja ongelmia.
Ap
Onhan niitä, vaikka mitä vakavia sairauksia, mutta kun sattuu sillä hetkellä niin sattuu. tosiaan sillä kannattaakin lohduttautua, että ei se kipu loputtomiin kestä. onneksi.
Tää on tuskallinen vaiva jos ei sitä heti hoideta pois. Ja yleensä tuppaa pahenemaan päivien edetessä.. Kyllä mä särkylääkkeitä syön, mutta ei ne hirveesti auta, hetkeksi aikaa. Kipuhan on vain kipua, eli ei turvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Mutta ei joo hirveesti naurata.. Kiitos tsempeistä!!
Ap
Kiitos! Tosiaan sillä yritän lohduttautua sekä sillä, että leikkauksen jälkeen ole vielä moninverroin kipeämpi..
Ap
kipu aina jotain kertoo... ettei olisi ne mädät räjähtämässä siellä :(
Tää on tuskallinen vaiva jos ei sitä heti hoideta pois. Ja yleensä tuppaa pahenemaan päivien edetessä.. Kyllä mä särkylääkkeitä syön, mutta ei ne hirveesti auta, hetkeksi aikaa. Kipuhan on vain kipua, eli ei turvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Mutta ei joo hirveesti naurata.. Kiitos tsempeistä!!
Ap
Voi ystävä rakas. Mä voin vaan kuvitella miten pahalta tuntuu! Niin herkkä alue tuo alapää ja sinne sit tuuppaa joku mandariinin kokonen pahkura kasvamaan ): En itse edes tienny tommosesta vaivasta ennen ku satuin avaamaan tän sun alotuksen ja otin netistä selvää enemmänki. Auttaako noihin kipuihin mikään lämpötyyny tms.? Kipulääkkeitä vaan paljon! En tiedä miten sua tsemppaisin ja lohduttaisin... Toivottavasti pääset pian leikkaukseen! Yritä soittaa sinne lekuriin jos ne vois millään aikaistaa sitä leikkausta. Voimia sulle ja iso halaus!
En tiennyt itsekkään koko asiasta saatika kyseisistä rauhasista ennekuin ekan kerran sairastuin. Lämmin auttaa hetkellisesti ja lämpösessä suihkussa olen istunut ja suihkutellut. Lämpötyynyä en viitsi painella siihen kun on niin kipeä. Kiitos sinulle halauksesta!
Ap
Poistun lämpimän suihkun kautta sänkyyn, jos saisi tänäyönä yhtään nukuttua. Kiitos tsempeistä!
Ap
on bartholinin rauhanen? Onko siitä jotain haittaa jos sitä ei leikkaa heti?