Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sattuu niin perhanasti :,(

Vierailija
23.11.2011 |

Mulla on tosi paha bartholinin rauhasen tulehdus. Kävin lääkärissä maanantaina ja oltais leikattu heti, mutta haluan, että rauhanen poistetaan samalla niin nyt sitten odotellaan milloin kutsu käy sairaalaan. Lääkäri kirjoitti lähetteeseen 1-7 päivää ja leikkauskaan ei ole silloin vaan eka tarkastus ja sit päätetään leikkausaika..

Ajattelin että jaksan odottaa vaikka onkin kipeä, mutta olotila on tällähetkellä aivan kamala ja sairaalasta ei ainakaan vielä ole kuulunut mitään. Mies hommas mulle uimarenkaan työtuoliin, että voin tehdä tietokoneella hommia, kun en pysty istumaan. Koko ajan sattuu ja öisin ei saa nukuttua.

Nyt kun on valvonut monta yötä putkeen ja koko ajan sattuu kuin olis just synnyttänyt, niin rupee olee aika epätoivoinen olo. Eikä viitti koko ajan valittaa miehelle tai siskolle. Kyllähän ne näkee, että sattuu..

Antakaa mulle voimaa jaksaa odottaa, että pääsen sinne leikkaukseen etten paukkase tänäyönä sairaalan päivystykseen. Ne ei leikkaa rauhasta samalla vaikka se olisi mahdollista, joten uusi leikkaus olisi edessä muutaman viikon päästä ja jokatapauksessa viikon toipuminen ja hirveet kivut, niin en halua kokea sitä kahta kertaa :(

Turha vuodatus, kiitos.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaks päivää sitten tuli pieni paise ja kävin eilen gynellä. Se paise oli 18mm pitkä ja 8mm levee. Sain antibiootit ja sano että saattaa ehkä noilla lähtee. Sattuu ihan sikana enkä tiedä mitä tämän kanssa pitäis tehdä. Kasvanu vaan lisää ja lisää.

Vierailija
22/23 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei löytyiskö täältä vertaistukea/kohtalotovereita? Minä en nimittäin jaksa enää yksin. Oireita ollut jo viisi vuotta. Onko ketään muita, jolla on ollut Bartholinin rauhasen oireita näin pitkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin myös kokemaan tämän erittäin kivuliaan vaivan pari kuukautta sitten.

Minulla on jo nuoruudesta hs -tautia epäilty, vähintäänkin vahva paisetaipumus (sisäreisissä ja viime vuosina levinnyt kainaloihin, mutta pysyttelee poissa aika hyvin vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja stressin välttämisenä) ja koettu häntäluun paisekin, joka oli elämäni pahin kipu ja joka saa isommankin miehen itkemään. Kunnes toinen bartholinin rauhanen tulehtui.

Paise oli herneen kokoinen ja ilmestyi vuosi sitten ensi kertaa. Vuoden ajan se siellä oli tunnusteltavissa ja välillä katosi. Pari kk sitten se ei enää tultuaan kadonnutkaan, vaan jatkoi kasvuaan. Paisetaipumuksen vuoksi tiesin heti, että kyseessä paise, mutta en osannut vielä epäillä rauhasta. Hoidin kuten paiseita aina ennenkin hoidin, eli yritin edesauttaa puhkeamista lämmöllä ja suihkuttelulla ja seksi tauolle, ettei tule hankausta. Paise kuitenkin kasvoi ja paine lisääntyi. Samalla kipu alkoi nostaa päätään. Paise ei tuntunut pehmenevän laisinkaan kuten normaalisti ja silloin menin googleen. Bartholinin rauhanen.

Kolme viikkoa kasvettuaan en enää pystynyt odottamaan pidempään. Tulikuuma kananmunan kokoinen paise aiheutti lämpöilyä ja lamaannuin haara-asentoon sohvalle ja sängylle. Ei vaan pystynyt liikkumaan, kun hankasi koko ajan ja siitäkös se vielä ärtyi lisää. Menin tkn jossa todettiin sen olevan bartholiniitti. Lekuri kirjaimellisesti runnoi sormin, josko tyhjenee niin, ihan ilman mitään varoitusta. Ensimmäistä kertaa itkin, se kipu oli aivan kamalaa ja samalla tiesin laittaa rankingissa tämän kivuliaisuudessaan ykköseksi. Kolmoishermosärkynikin jäi toiseksi. Sitten lääkäri pisti puudutteen keskelle paisetta (!), jolloin itkin lisää, mutta koska jotain tavaraa jo työntyi ulos, viilto samantien perään veitsellä. Desi verensekaista rasvaa ja pieni määrä mätää tuli ulos. Se kipu oli aivan jäätävää, mutta heti kun sai tyhjäksi, hävisi kipukin. Haava jäi pieneksi, eikä kotonakaan enää tyhjentynyt lisää. Ajattelin, että tämä oli luojan kiitos tässä ja antibiootit päälle. Haavakin parantui hyvin.

Nyt kuitenkin tuntuu pelottavasti siltä, että vaiva on jo uusimassa. Lekuri sanoi tkssa, että leikataan rauhanen pois jos uusiutuu. Jos tämä tästä nyt etenee siihen mihin luulen, voinko suoraan varata leikkausaikaa lääkärille vai joudunko käymään taas hoitajalle ensin? Miten leikkaus tapahtuu, nukutuksessa vai paikallispuudutuksessa? En haluaisi kokea tuota puudutusepisodia uudestaan. Se oli niin kamalaa, etten tiedä kestäisinkö tajuissani toista kertaa. Myös leikkauksen jälkeiset kokemukset kiinnostaa. Kipu, sairasloma, uusiutuiko vaiva, vaikuttiko omaan liukkauteen yms. Kysyin yhteyttä hs-tautiin/paisetaipumukseen, mutta ei kuulema ole. Rauhanen joillain vain tukkeutuu ja tulehtuu huolimatta hyvästä hygieniastakin.